پایگاه اطلاع رسانی دفتر مقام معظم رهبری

پيام به مناسبت حلول سال 1371 هجرى شمسى

بسم‌اللَّه‌الرّحمن‌الرّحيم

يا مقلّب القلوب و الابصار. يا مدبر الليل و النّهار. يا محوّل الحول و الاحوال. حوّل حالنا الى احسن الحال.

عيد سعيد نوروز را به هم‌ميهنان عزيز، صميمانه تبريك عرض مى‌كنم؛ مخصوصاً به ايثارگرانى كه ميهن ما به آنها بسيار مديون است و به خانواده‌هاى عزيز شهدا، جانبازان جنگ تحميلى و خانواده‌هاى آنها، آزادگان و اسرا و مفقودين و خانواده‌هاى آنها و همچنين به همه‌ى رزمندگان و كسانى كه آزمايش دشوار دوران جنگ را با همه‌ى وجودشان تحمل كردند؛ چه ارتشيان، چه سپاهيان و چه آحاد عظيم ميليونى بسيج.

امسال خوشبختانه عيد نوروز را مى‌توانيم به بعضى ملتهاى ديگر هم كه به‌طور رسمى اين عيد را آزادانه جشن مى‌گيرند، تبريك عرض كنيم. من به مردم جمهورى آذربايجان، مردم تاجيكستان، مردم ازبكستان، مردم تركمنستان و همچنين بسيارى از مردم ديگر در كشورهاى منطقه كه عيد نوروز را گرامى مى‌دارند و آن را جشن مى‌گيرند، تبريك عرض مى‌كنم.

از اين فرصت استفاده مى‌كنم و به روح مطهر امام بزرگوارمان كه برانگيزاننده‌ى اين شور و شوق عمومى و متحد كننده‌ى جانها و دلها در همه‌ى جهان اسلام و در منطقه بود، درود مى‌فرستم و براى روح آن بزرگوار طلب مغفرت مى‌كنم.

عيد امسال، با ماه مبارك رمضان، بخصوص ايام و ليالى مباركه‌ى قدر و همچنين با ميلاد باسعادت امام مجتبى، عليه‌الصّلاةوالسّلام، متقارن است. اميدواريم تحول طبيعت در بهار امسال، همراه و مقارن با تحول اخلاقى و روحى و اعتلاى معنوى در همه‌ى ما باشد.

عيد كامل براى يك ملت، هنگامى است كه آحاد ملت بتوانند درون خودشان را با اميد، ايمان، نشاط و وجدان كار و آگاهى و معرفت بسازند. همچنين بتوانند با استحكام بخشيدن به رابطه‌ى خود با خداوند متعال و تحكيم معنويت در درون، به وسيله‌ى دعا و با استعانت از خدا، با توكل، خضوع و عبادت، جان و دل خود را روشن كنند و به آن اميد و اطمينان و آرامشى كه براى سعادت انسان لازم است، برسند. در چنين وضعيتى است كه يك ملت در مقابل حوادث زمانه، ديگر به‌هيچ‌وجه آسيب‌پذير نخواهد بود. ان‌شاءاللَّه در اين سال جديد و بخصوص در اين ماه مبارك رمضان و اين روزها و شبهاى قدر، بتوانيم به چنين توفيقاتى دست پيدا كنيم.

سالى كه بر ما گذشت، سال حوادث بزرگى در سطح عالم بود كه البته به‌طور قهرى، ما نيز از آثار اين حوادث كاملاً بر كنار نبوديم. اين حوادث، آثارى شيرين و مطلوب و احياناً آثار نامطلوبى داشته است. البته مسؤولين كشور تلاششان اين است كه در قبال حوادث عالم، آثار شيرين و مطلوب را افزايش دهند و آثار نامطلوب و احياناً تلخ را هر چه مى‌توانند بكاهند.

يكى از اين حوادث، از هم پاشيده شدن امپراتورى بزرگ و كشور اتحاد جماهير شوروى و زوال يك ابر قدرت بود كه حقيقتاً حادثه‌اى بزرگ در زمان و تاريخ ما به حساب مى‌آيد. اين حادثه از چند نظر حائز اهميت است: اولاً از اين نظر كه موجب شد در خلال كشورها و ملتهايى كه استقلال و آزادى خودشان را به دست آوردند، كشورها و ملتهاى مسلمان نيز به اين امتيازات برسند. ميليونها مسلمان در اين منطقه و در همسايگى ما توانستند آشكارا و با صراحت، آرزوها، آرمانهاى اسلامى و فرهنگ خود را بر زبان بياورند و آن را مطرح كنند؛ در حالى كه دهها سال از اين حق طبيعى محروم بودند. جهت دوم اين است كه زوال يك ابر قدرت در دوران كنونى، كه دوران تاخت و تاز ابرقدرتها در صحنه‌ى جهانى و عرصه‌ى زندگى ملتها بود، حادثه‌اى است كه مى‌تواند ملتهاى ضعيف را اميدوار كند؛ براى هوشمندان عالم عبرتى باشد و فروغ اميدى در دل بسيارى از مردم عالم بيفروزد.

از حوادث مهم ديگر در سالى كه گذشت، بيدارى مسلمانان و شدت يافتن نهضتهاى اسلامى در كشورهاى گوناگون بود كه خبرهاى آن را در سال گذشته كاملاً داشتيم و ملت عزيزمان اين خبرها را شنيدند.

از جمله حوادث شيرين براى ما در سال گذشته، افزايش نفوذ و اعتبار كشور عزيزمان در سطح عالم بود. كشور ما در حوادث بين‌المللى، نقش بارزى داشت و توجه جهانى به آن جلب شد. اين امر موجب بسط و توسعه‌ى ارتباطات مثبت سياسى و اقتصادى و فرهنگى با كشورهاى سالم جهان شد كه براى ما بسيار خوب بود. اين همه، معلول فداكاريها و تلاشهاى كسانى است كه در طول اين چند سال، در صحنه‌ها و ميدانهاى مختلف، از دل و جان كوشيدند. بيشترين فضل در اين زمينه، به ملت بزرگ و مردم شجاع و آزاده‌ى ما برمى‌گردد كه در طول ساليان متمادى، صحنه‌هاى انقلاب را با حضور خودشان چنان زنده نگه داشتند كه انقلاب توانست در دنيا و در چشم ملتهاى عالم، برجستگى لازم را پيدا كند.

مسأله‌ى محسوس داخلى در سال گذشته، تلاش دولت و مسؤولين براى بازسازى كشور بود. در طول اين يك سال، يا كارهاى زيربنايى خوبى را شروع كردند و يا طرحهاى عمده‌اى را به بهره‌دارى رساندند. طبيعى است كه براى آبادى و توسعه‌ى اقتصادى كشور و نيز براى ريشه‌كن شدن فقر و بى‌كارى، اساس قضيه اين است كه طرحهاى عمده و مادر، در كشور اجرا و راه‌اندازى شود. اين، كارى است كه بحمداللَّه در سالى كه گذشت انجام گرفت. يعنى بخش مهمى از طرحهاى مورد نظر شروع شد و يا اين‌كه در مرحله‌ى طراحى، اجرا و بهره‌بردارى است كه البته ادامه‌ى آن، به فضل الهى، در سالهاى آينده هم خواهد بود.

آنچه كه من مى‌توانم در اين روزها نسبت به سال گذشته - كه پايان آن را مشاهده كرديم - عرض كنم، اين است كه پارسال، از لحاظ حوادث جهانى و مسائل داخلى، براى ما سالى پر حادثه و پر تحرك بود و تلاشهاى موفقيت‌آميز زيادى صورت گرفت. حتماً لازم است كه حادثه‌ى پيروزى سياسى بسيار بزرگ ملتمان را در اظهار نظر سازمان ملل نسبت به جنگ تحميلى و اين‌كه عراق آغازگر جنگ بود، تكرار كنم و به ياد بياورم. هشت سال تلاش و مجاهدت مرارت‌بار اين ملت، با اين شهادت جهانى، رنگ و نماى ديگرى در دنيا پيدا كرد. اگر چه حق‌جويان و حق‌بينان، حقيقت قضيه را قبل از اين شهادت هم مى‌دانستند و ملت ما از همه بيشتر به حقانيت و مظلوميت خود واقف بود؛ لكن درعين‌حال اين ملت نياز به اين گواهى آشكار از سوى رسمى‌ترين سازمان بين‌المللى داشت.

به‌هرحال سال موفقيت‌آميزى بود. بحمداللَّه موفقيتهاى نسبى زيادى داشتيم و قدمهايى به سمت جلو برداشته‌ايم. البته هرگز كسى نمى‌تواند ادعا كند كه به اهداف كامل اين تلاش چندين ساله رسيده‌ايم. بلكه در جهت آن اهداف، قدم برداشته‌ايم و ان‌شاءاللَّه ملت ما به اهداف نهايى خود هم خواهد رسيد.

توصيه‌اى كه در آغاز امسال مى‌خواهم به همه‌ى ملت عزيزمان و مسؤولين، عرض كنم، اين است كه هم ملت و هم مسؤولين و دولت خدمتگزار، بايد كوشش كنند اين وحدت و يكپارچگى و اين پيوند صداقت و مودتى را كه بين دولت و مردم وجود دارد، هر چه بيشتر گسترش دهند و آن را مستحكم و عميق كنند.

ملت عزيزمان بايد در صحنه‌هاى انقلاب، به حضور قوى و نيرومندى كه كار گشاى همه‌ى مشكلات اين كشور بوده و توانسته است دنيا را به حقانيت ما متوجه كند، ادامه دهند. ما، در روزهاى آينده، روز قدس را داريم كه حضور مردم در راهپيمايى اين روز بسيار مهم است. همچنين در آينده‌اى نزديك، مسأله‌ى انتخابات را داريم كه حضور مردم در آن، بسيار مهم و سرنوشت ساز است. در آينده، در همه‌ى زمينه‌ها، از جمله در امر بازسازى و همكاريهاى گوناگون با دولت، مراحل زيادى است كه ملت بايد حضور خود را در همه‌ى آن مراحل نشان دهد. از دولت عزيز و مسؤولين زحمتكش و خدمتگزار هم مى‌خواهم كه براى كيفيت حضور مردم در سازندگى كشور، برنامه‌ريزى و آنان را براى بازسازى كشور سازماندهى كنند. به همه توصيه مى‌كنم كه كار را يك ارزش والا بدانند. امروز حقيقتاً كار، در هر جبهه‌اى كه باشد، يك جهاد محسوب مى‌شود. كسانى هم كه براى خودشان كار مى‌كنند، بايد بكوشند كه كارشان در جهت اهداف كشور، ملت و مصالح عمومى باشد. مردم بايد وحدت خودشان را حفظ كنند. بايد همدلى و بنيان مرصوص وحدت ملى را كه بسيار با ارزش و ارجمند است حفظ كنند. علاج دردهاى ملت، در بلند مدت و كوتاه مدت، وحدت و يكپارچگى است.

من بخصوص توصيه مى‌كنم كه مردم از اسراف، چه در ايام عيد و چه در طول سال آينده و به ويژه در مراسمى كه معمولاً در آنها دچار اسراف مى‌شوند، خوددارى كنند. مصرف بى‌رويه و زياد، قاعدتاً از سوى قشرهاى مرفه انجام مى‌گيرد؛ چون قشرهاى ضعيف قادر نيستند كه زياد مصرف كنند. مصرفى كه از سوى يك قشر انجام مى‌گيرد، به زيان كشور است. يعنى هم زيان اقتصادى، هم زيان اجتماعى و هم زيان روانى و اخلاقى دارد. من مكرر عرض كرده‌ام، باز هم مى‌گويم و خواهش مى‌كنم كه مصرف‌گرايى را رها كنند. مصرف بايد به اندازه باشد، نه به حداسراف و زياده روى. اين اندازه در هر زمانى متفاوت است. امروز بسيارى از قشرهاى مردم و خانواده‌ها دچار مشكل و زحمتند و هنوز اثرات و ثمرات بازسازى كشور، خودش را به‌طور كامل نشان نداده و خيرات و بركاتش به همه نرسيده است. اندازه عبارت است از اين‌كه انسان خودش را هر چه مى‌تواند به اين قشرها نزديك كند. مسؤولين عزيز كشور، اعم از دولتى و قضايى و سايرين، بخصوص بايد اين اصل را بيش از ديگران رعايت كنند.

اميدوارم كه خداى متعال، بركات خودش را بر شما مردم نازل كند؛ اين عيد را به معناى واقعى كلمه، بر شما مبارك گرداند و اين سال را براى شما، سال زيبايى، شكوه، عظمت و خوشبختى و شادكامى به معناى واقعى قرار دهد.

والسّلام عليكم و رحمةاللَّه و بركاته