بيانات در ديدار اعضاى ستاد برگزارى كنگرهى گراميداشت شهداى پيشمرگان مسلمان كرد(۱)
۱۳۹۴/۲/۱۴
بسم اللَّه الرّحمن الرّحيم
خيلى متشكّريم از برادران عزيز كه همّت كردند تا ياد گرامى پيشمرگان مسلمان كرد را احياء كنند و زنده بدارند و نگذارند اين فداكاریها فراموش بشود؛ تشكّر ميكنيم از اين زحماتى كه كشيده ايد و همچنين تشكّر ميكنيم از بياناتى كه آقاى حسينى، آقاى [رجبى] فرمانده، آقاى ملّاقادر دوست قديمى ما بيان فرموديد. انشاءاللَّه كه خداوند به همهى شماها توفيق بدهد و كمك كند.
بله همانطور كه اشاره كرديد، برادران شجاع و بااخلاص در منطقهى كردنشين كم نبودند و در همهجاى منطقهى كردنشين، برادران مؤمن و بااخلاص وجود داشتند كه براى انقلاب واقعاً مايه گذاشتند. گل سرسبد اينها، همين جوانانى بودند كه در مجموعههاى پيشمرگان مسلمان كُرد مجتمع شدند، سلاح دست گرفتند و رفتند در ميدان؛ هم جان خودشان را به خطر انداختند، هم خانوادههاى خودشان را به خطر انداختند؛ اين نكتهى مهمّى است. در اصفهان، در تهران، در يزد، در مشهد، در تبريز اگرچنانچه فرزند يك خانوادهاى ميرفت در ميدان جنگ و به شهادت ميرسيد، مردم نسبت به اينها اظهار ارادت ميكردند؛ كسى به خود اين جرئت را نميداد و اصلاً كسى تمايلى نداشت كه اينها را تهديد كند؛ [ امّا] در كردستان اينجور نبود؛ در كردستان بعضى از خانوادههايى كه جوانانشان ميرفتند به شهادت ميرسيدند يا مبارزه ميكردند، از طرف ضدّ انقلاب مورد تهديد قرار ميگرفتند. اين جوانى كه در مجموعهى پيشمرگان مسلمان كُرد با اين شجاعت میآمد وسط ميدان - كه بنده يادم هست و كاملاً با اين مجموعه آشنا بودم؛ مكرّر آنجاها رفته بودم، ديده بودم، میآمدند، ميرفتند - هم جان خودش را در معرض تهديد قرار ميداد، هم آرامش خانوادهى خودش را؛ ميدانستند و میآمدند؛ اينها خيلى مهم است. و امتحان خوبى دادند؛ حقّاً و انصافاً امتحان بسيار خوبى دادند.
دشمن از روز اوّل روى منطقهى كردنشين تكيه كرد؛ به دو جهت: يكى بهخاطر قوميّت، يكى بهخاطر مذهب؛ اميدوار بودند كه بتوانند از اين نقطه نفوذ كنند؛ در بلوچستان به يك نحو، در تركمنصحرا به يك نحو، در كردستان به يك نحو. اين اسناد و مدارك فراوان مربوط به منطقهى كردستان كه در نهانخانههاى امنيّتى رژيم طاغوت بود، همه افتاد دست ما؛ ما فهميديم سياستهاى اينها آنجا چه بوده است و چهكار ميكردند. اينها از اين سياستها ميخواستند بعد از پيروزى انقلاب استفاده كنند و منطقهى كردستان را تبديل كنند به يك نقطهى آسيبپذير و آسيبزن نسبت به انقلاب؛ هدف اين بود. حالا شعارهاى گوناگونى ميدادند؛ بعضیشان شعار چپ ميدادند، بعضى حتّى شعارهاى اسلامى ميدادند. در همين منطقهى كردستان از ضدّ انقلابِ معارض با نظام اسلامى، كسانى بودند كه آيهى قرآن ميخواندند - كه خب همه يادمان هست؛ كسانى كه در اين قضيّه بودند، يادشان هست - امّا در واقع داشتند براى ضدّ انقلاب، براى آمريكا، براى رژيم صهيونيستى كار ميكردند، تلاش ميكردند؛ و همهى نيروى خودشان را هم مصرف كردند بلكه بتوانند آن منطقه را ناامن كنند؛ خب اين منطقه ناامن نشد. خب بله، جوانهاى ما از جاهاى مختلف رفتند كردستان امّا اگر دل مردم كُرد با انقلاب نبود، باز هم اينها ميتوانستند كار بكنند؟ معلوم است كه نه؛ اگر ده برابر آن مقدارى كه ما نيرو فرستاديم كردستان، ميرفتند كردستان امّا دل مردم كرد با اينها نبود، نميتوانستند كار بكنند؛ مردم كُرد و خيلى از علماى كُرد دلشان با اينها بود؛ بعضى از علماى كرد را ضدّ انقلاب شهيد كرد، كه آخرينش همين چند سال پيش مرحوم شيخالاسلام بود؛ در سنندج اين مرد خالص و پاك را شهيد كردند؛ بنابراين كارى كه در آن منطقه انجام گرفت به همّت برادران بود.
من خاطرات زيادى دارم؛ حالا پاوه را آقاى ملّاقادر گفتند؛ من يادم است روزى كه اوّلبار بعد از قضاياى پاوه، رفتيم، هوا هم سرد بود، رفتيم آن منطقهى بالا[ى شهر] و جوانهايى كه آنجا بودند [ ديديم ]و رفتيم مسجد ايشان.(۲) حقيقتاً مردم در آن منطقه با غربتى كه در خانهى خودشان داشتند، براى نظام جمهورى اسلامى تلاش ميكردند و خدمت ميكردند و زحمت ميكشيدند، يعنى واقعاً اينجورى بود. خب بحمداللَّه اثر هم كرد؛ امروز هم در آن مناطق [همين وضع] هست. آنچه مهم است اين است كه ما بدانيم دشمن آرام نمینشيند؛ اگر خيال كنيم كه دشمن آرام خواهد نشست، نه، دشمن تا آنجايى كه بتواند دشمنى خواهد كرد و نقشه خواهد ريخت و اقدام خواهد كرد؛ پول هم در اختيارشان هست، دستگاههاى امنيّتیشان هم وسيع است، دستگاههاى تبليغاتیشان هم وسيع است و تلاش ميكنند؛ ما بايد بيدار باشيم ما بايستى بيدار باشيم. همانطور كه عرض كردم، اين مسئلهى شيعه و سنّى مسئلهى مهمّى است. آنها روى مسئلهى شيعه و سنّى تكيه كردهاند؛ سعى كردند از هر دو طرف تعصّبها را برانگيخته كنند؛ يعنى آتش تعصّب را، هم در طرف شيعه، هم در طرف سنّى برانگيخته كنند. يك عدّهاى هم خب از روى غفلت، هميشه بازيچهى دست اين چيزها ميشوند. انسانهاى دلسوز و علاقهمند بايد حواسشان خيلى جمع باشد كه اسير اين معانى نشوند. واقعاً اينجور است كه آن كسى كه در كسوت طرفدارى از تسنّن، بنا ميكند به شيعه حمله كردن و دشمنى خود را از حد ميگذراند، هيچگونه علاقهاى در مركز امر به تسنّن و به اسلام ندارد. عين همين قضيّه در مورد [ تشيّع هست] ؛ كسانى هستند كه محرّك آتش تعصّب در شيعه برضدّ اهل تسنّن هستند، درحالیكه هيچگونه انگيزهى دينى در آنها نيست؛ اينها از چه كسانى استفاده ميكنند؟ از متوسّطين و متوسّطاتى كه درست توجّه به جوانب قضيّه ندارند؛ علاقهى مذهبى دارند امّا عقل و توجّه و حكمت لازم در آنها نيست كه بفهمند هدف دشمن چيست. اينها از دو طرف تحريك ميكنند؛ همه بايستى مراقب باشيم، نگذاريم اين توطئه به نتيجه برسد. بنده از همان مدّتها پيش اين را ميگفتم كه انگليسها در اين مسئله خيلى تجربه دارند، آنها از آمريكايیها تجربهشان بيشتر است، تجربهى اختلاف افكنى بين تشيّع و تسنّن در آنها خيلى بيشتر است؛ خوب بلدند چهكار بكنند كه دو طرف را به جان هم بيندازند. يكوقت بهنحوى حرف ميزنند كه گويى طرفدار اهل سنّتند. حالا ديديد در مجلس كنگرهى آمريكا بهعنوان حمايت از اهلسنّت عربِ عراق، طرح تصويب ميكنند! حالا آنها آيا واقعاً به اهل سنّت علاقه دارند؟ آنها ضدّ هر چيزى هستند كه نشانى از اسلام دارد؛ برايشان شيعه و سنّى هم فرقى ندارد؛ به اين نكته بايستى توجّه كرد. بنابراين مسئلهى مذهب يك مسئله است، حالا خوشبخانه مسئلهى قوميّت در مورد كردها [نيست]، «...» [دشمنان] نميتوانند از عامل كردى استفاده كنند؛ با اينكه در بعضى از كشورهاى ديگر از عامل كردى خوب ميتوانند استفاده كنند، در ايران از اين عامل نميتوانند استفاده بكنند وليكن خب تبليغات را ميكنند، از عامل اخلاف مذهبى استفاده ميكنند؛ مسئلهى قوميّت يك مسئله است. بهانهها را بايد از دست اينها گرفت.
كار فرهنگى كه آقاى ملّاقادر گفتند كاملاً درست است، كار فرهنگى بسيار خوب است. حالا همين حركتى كه در زمينهى پيشمرگان مسلمان كُرد داريد انجام ميدهيد، اين خودش يك كار فرهنگى است؛ اگر اين كار را خوب و تميز و جامع انشاءاللَّه از آب دربياوريد، اين خودش يك كار فرهنگى باارزشى است، اين را بايد انجام داد. كارهاى خدماتى و اقتصادى هم بايد انجام بگيرد؛ واقعاً جوانها نبايد بيكار بمانند، بيكارى منشأ فساد است و مسائل مربوط به جوانها مسائل درجهى يك است. اميدواريم انشاءاللَّه خداوند متعال به همهى شماها توفيق بدهد، بتوانيد اين كارهايى را كه شروع كردهايد، به بهترين وجهى انشاءاللَّه به پايان برسانيد.
و السّلام عليكم و رحمة اللَّه و بركاته
۱) اين كنگره در تاريخ ۱۳۹۴/۲/۲۸ در سنندج گشايش میيابد. پيش از سخنان معظّمٌله، حجّتالاسلام سيّدمحمّد حسينى شاهرودى (نمايندهى ولیّفقيه در استان كردستان)، سرتيپ ۲ پاسدار محمّدحسين رجبى (فرمانده سپاه كردستان و دبير كنگره) و ماموستا ملّاقادر قادرى (امام جمعهى پاوه) مطالبى بيان كردند.
۲) مسجد ميدان
۱۳۹۴/۲/۱۴
بسم اللَّه الرّحمن الرّحيم
خيلى متشكّريم از برادران عزيز كه همّت كردند تا ياد گرامى پيشمرگان مسلمان كرد را احياء كنند و زنده بدارند و نگذارند اين فداكاریها فراموش بشود؛ تشكّر ميكنيم از اين زحماتى كه كشيده ايد و همچنين تشكّر ميكنيم از بياناتى كه آقاى حسينى، آقاى [رجبى] فرمانده، آقاى ملّاقادر دوست قديمى ما بيان فرموديد. انشاءاللَّه كه خداوند به همهى شماها توفيق بدهد و كمك كند.
بله همانطور كه اشاره كرديد، برادران شجاع و بااخلاص در منطقهى كردنشين كم نبودند و در همهجاى منطقهى كردنشين، برادران مؤمن و بااخلاص وجود داشتند كه براى انقلاب واقعاً مايه گذاشتند. گل سرسبد اينها، همين جوانانى بودند كه در مجموعههاى پيشمرگان مسلمان كُرد مجتمع شدند، سلاح دست گرفتند و رفتند در ميدان؛ هم جان خودشان را به خطر انداختند، هم خانوادههاى خودشان را به خطر انداختند؛ اين نكتهى مهمّى است. در اصفهان، در تهران، در يزد، در مشهد، در تبريز اگرچنانچه فرزند يك خانوادهاى ميرفت در ميدان جنگ و به شهادت ميرسيد، مردم نسبت به اينها اظهار ارادت ميكردند؛ كسى به خود اين جرئت را نميداد و اصلاً كسى تمايلى نداشت كه اينها را تهديد كند؛ [ امّا] در كردستان اينجور نبود؛ در كردستان بعضى از خانوادههايى كه جوانانشان ميرفتند به شهادت ميرسيدند يا مبارزه ميكردند، از طرف ضدّ انقلاب مورد تهديد قرار ميگرفتند. اين جوانى كه در مجموعهى پيشمرگان مسلمان كُرد با اين شجاعت میآمد وسط ميدان - كه بنده يادم هست و كاملاً با اين مجموعه آشنا بودم؛ مكرّر آنجاها رفته بودم، ديده بودم، میآمدند، ميرفتند - هم جان خودش را در معرض تهديد قرار ميداد، هم آرامش خانوادهى خودش را؛ ميدانستند و میآمدند؛ اينها خيلى مهم است. و امتحان خوبى دادند؛ حقّاً و انصافاً امتحان بسيار خوبى دادند.
دشمن از روز اوّل روى منطقهى كردنشين تكيه كرد؛ به دو جهت: يكى بهخاطر قوميّت، يكى بهخاطر مذهب؛ اميدوار بودند كه بتوانند از اين نقطه نفوذ كنند؛ در بلوچستان به يك نحو، در تركمنصحرا به يك نحو، در كردستان به يك نحو. اين اسناد و مدارك فراوان مربوط به منطقهى كردستان كه در نهانخانههاى امنيّتى رژيم طاغوت بود، همه افتاد دست ما؛ ما فهميديم سياستهاى اينها آنجا چه بوده است و چهكار ميكردند. اينها از اين سياستها ميخواستند بعد از پيروزى انقلاب استفاده كنند و منطقهى كردستان را تبديل كنند به يك نقطهى آسيبپذير و آسيبزن نسبت به انقلاب؛ هدف اين بود. حالا شعارهاى گوناگونى ميدادند؛ بعضیشان شعار چپ ميدادند، بعضى حتّى شعارهاى اسلامى ميدادند. در همين منطقهى كردستان از ضدّ انقلابِ معارض با نظام اسلامى، كسانى بودند كه آيهى قرآن ميخواندند - كه خب همه يادمان هست؛ كسانى كه در اين قضيّه بودند، يادشان هست - امّا در واقع داشتند براى ضدّ انقلاب، براى آمريكا، براى رژيم صهيونيستى كار ميكردند، تلاش ميكردند؛ و همهى نيروى خودشان را هم مصرف كردند بلكه بتوانند آن منطقه را ناامن كنند؛ خب اين منطقه ناامن نشد. خب بله، جوانهاى ما از جاهاى مختلف رفتند كردستان امّا اگر دل مردم كُرد با انقلاب نبود، باز هم اينها ميتوانستند كار بكنند؟ معلوم است كه نه؛ اگر ده برابر آن مقدارى كه ما نيرو فرستاديم كردستان، ميرفتند كردستان امّا دل مردم كرد با اينها نبود، نميتوانستند كار بكنند؛ مردم كُرد و خيلى از علماى كُرد دلشان با اينها بود؛ بعضى از علماى كرد را ضدّ انقلاب شهيد كرد، كه آخرينش همين چند سال پيش مرحوم شيخالاسلام بود؛ در سنندج اين مرد خالص و پاك را شهيد كردند؛ بنابراين كارى كه در آن منطقه انجام گرفت به همّت برادران بود.
من خاطرات زيادى دارم؛ حالا پاوه را آقاى ملّاقادر گفتند؛ من يادم است روزى كه اوّلبار بعد از قضاياى پاوه، رفتيم، هوا هم سرد بود، رفتيم آن منطقهى بالا[ى شهر] و جوانهايى كه آنجا بودند [ ديديم ]و رفتيم مسجد ايشان.(۲) حقيقتاً مردم در آن منطقه با غربتى كه در خانهى خودشان داشتند، براى نظام جمهورى اسلامى تلاش ميكردند و خدمت ميكردند و زحمت ميكشيدند، يعنى واقعاً اينجورى بود. خب بحمداللَّه اثر هم كرد؛ امروز هم در آن مناطق [همين وضع] هست. آنچه مهم است اين است كه ما بدانيم دشمن آرام نمینشيند؛ اگر خيال كنيم كه دشمن آرام خواهد نشست، نه، دشمن تا آنجايى كه بتواند دشمنى خواهد كرد و نقشه خواهد ريخت و اقدام خواهد كرد؛ پول هم در اختيارشان هست، دستگاههاى امنيّتیشان هم وسيع است، دستگاههاى تبليغاتیشان هم وسيع است و تلاش ميكنند؛ ما بايد بيدار باشيم ما بايستى بيدار باشيم. همانطور كه عرض كردم، اين مسئلهى شيعه و سنّى مسئلهى مهمّى است. آنها روى مسئلهى شيعه و سنّى تكيه كردهاند؛ سعى كردند از هر دو طرف تعصّبها را برانگيخته كنند؛ يعنى آتش تعصّب را، هم در طرف شيعه، هم در طرف سنّى برانگيخته كنند. يك عدّهاى هم خب از روى غفلت، هميشه بازيچهى دست اين چيزها ميشوند. انسانهاى دلسوز و علاقهمند بايد حواسشان خيلى جمع باشد كه اسير اين معانى نشوند. واقعاً اينجور است كه آن كسى كه در كسوت طرفدارى از تسنّن، بنا ميكند به شيعه حمله كردن و دشمنى خود را از حد ميگذراند، هيچگونه علاقهاى در مركز امر به تسنّن و به اسلام ندارد. عين همين قضيّه در مورد [ تشيّع هست] ؛ كسانى هستند كه محرّك آتش تعصّب در شيعه برضدّ اهل تسنّن هستند، درحالیكه هيچگونه انگيزهى دينى در آنها نيست؛ اينها از چه كسانى استفاده ميكنند؟ از متوسّطين و متوسّطاتى كه درست توجّه به جوانب قضيّه ندارند؛ علاقهى مذهبى دارند امّا عقل و توجّه و حكمت لازم در آنها نيست كه بفهمند هدف دشمن چيست. اينها از دو طرف تحريك ميكنند؛ همه بايستى مراقب باشيم، نگذاريم اين توطئه به نتيجه برسد. بنده از همان مدّتها پيش اين را ميگفتم كه انگليسها در اين مسئله خيلى تجربه دارند، آنها از آمريكايیها تجربهشان بيشتر است، تجربهى اختلاف افكنى بين تشيّع و تسنّن در آنها خيلى بيشتر است؛ خوب بلدند چهكار بكنند كه دو طرف را به جان هم بيندازند. يكوقت بهنحوى حرف ميزنند كه گويى طرفدار اهل سنّتند. حالا ديديد در مجلس كنگرهى آمريكا بهعنوان حمايت از اهلسنّت عربِ عراق، طرح تصويب ميكنند! حالا آنها آيا واقعاً به اهل سنّت علاقه دارند؟ آنها ضدّ هر چيزى هستند كه نشانى از اسلام دارد؛ برايشان شيعه و سنّى هم فرقى ندارد؛ به اين نكته بايستى توجّه كرد. بنابراين مسئلهى مذهب يك مسئله است، حالا خوشبخانه مسئلهى قوميّت در مورد كردها [نيست]، «...» [دشمنان] نميتوانند از عامل كردى استفاده كنند؛ با اينكه در بعضى از كشورهاى ديگر از عامل كردى خوب ميتوانند استفاده كنند، در ايران از اين عامل نميتوانند استفاده بكنند وليكن خب تبليغات را ميكنند، از عامل اخلاف مذهبى استفاده ميكنند؛ مسئلهى قوميّت يك مسئله است. بهانهها را بايد از دست اينها گرفت.
كار فرهنگى كه آقاى ملّاقادر گفتند كاملاً درست است، كار فرهنگى بسيار خوب است. حالا همين حركتى كه در زمينهى پيشمرگان مسلمان كُرد داريد انجام ميدهيد، اين خودش يك كار فرهنگى است؛ اگر اين كار را خوب و تميز و جامع انشاءاللَّه از آب دربياوريد، اين خودش يك كار فرهنگى باارزشى است، اين را بايد انجام داد. كارهاى خدماتى و اقتصادى هم بايد انجام بگيرد؛ واقعاً جوانها نبايد بيكار بمانند، بيكارى منشأ فساد است و مسائل مربوط به جوانها مسائل درجهى يك است. اميدواريم انشاءاللَّه خداوند متعال به همهى شماها توفيق بدهد، بتوانيد اين كارهايى را كه شروع كردهايد، به بهترين وجهى انشاءاللَّه به پايان برسانيد.
و السّلام عليكم و رحمة اللَّه و بركاته
۱) اين كنگره در تاريخ ۱۳۹۴/۲/۲۸ در سنندج گشايش میيابد. پيش از سخنان معظّمٌله، حجّتالاسلام سيّدمحمّد حسينى شاهرودى (نمايندهى ولیّفقيه در استان كردستان)، سرتيپ ۲ پاسدار محمّدحسين رجبى (فرمانده سپاه كردستان و دبير كنگره) و ماموستا ملّاقادر قادرى (امام جمعهى پاوه) مطالبى بيان كردند.
۲) مسجد ميدان