پایگاه اطلاع رسانی دفتر مقام معظم رهبری

استفتائات جدید (اردیبهشت ماه)

 
شرایط فقیر برای دریافت کفاره
سؤال1: چه کسی فقیر محسوب می شود و برای دریافت کفاره، چه شرایطی باید داشته باشد؟
جواب: فقیر کسی است که مخارج سال خود و خانواده اش را ندارد و نمی تواند به دست آورد؛ برای پرداخت کفاره به فقیر شرایط زیر باید مراعات شود:
۱- مسلمان باشد (پرداخت کفاره به غیر شیعه در صورتی که از نظر اعتقادی مستضعف بوده و ناصبی نباشد، اشکال ندارد).
۲- از کسانی نباشد که حیایی در ارتکاب گناه نداشته و آشکارا آن را مرتکب می شوند.۳- از کسانی نباشد که نفقه او بر کفاره دهنده، واجب است.
 
مسئولیت کودک برای خسارت زدن به دیگران
سؤال2: آیا کودک نسبت به خسارت های مالی که وارد کرده، ضامن است یا والدین او؟
جواب: خود کودک، ضامن است و ولیّ او می تواند از مال کودک، خسارت را بپردازد و اگر نپرداخت، پس از بلوغ بر خودش واجب است که جبران کند یا از شخصِ خسارت دیده، حلالیت طلب کند.
 
استشمام بوی خوش در اعتکاف
سؤال3: در برخی مساجد معمولاً غیر معتکفین عطر می زنند؛ احساس بوی عطر آنان، چه حکمی دارد؟ آیا لازم است معتکف، بینی خود را بگیرد؟
جواب: بوییدن مواد معطّر و گیاهان خوش بو برای لذّت بردن، از محرمات اعتکاف است؛ بنا بر این اگر برای لذت بردن نباشد، مانعی ندارد و گرفتن بینی لازم نیست.
 
به کار بردن لفظ رکیک
سؤال4: دشنام و فحش چیست و چه حکمی دارد؟
جواب: اگر مسلمانی را به عمل یا صفتی زشت بنامند؛ مثلاً به او بخیل یا گدازاده بگویند، یا کور یا به نام حیوانی، صدا ‌کنند، چنانچه این تعبیرات در عرف، شتم و تحقیر محسوب شود، دشنام و حرام می‌باشد.
 
نماز جماعت مأمومِ معذور از تبعیت
سؤال5: اگر مأمومی به دلیل بیماری (تنگی نفس) ناچار است که زودتر از امام، سر از رکوع یا سجده بردارد؛ آیا نمازش به جماعت صحیح است؟
جواب: اگر مأموم عمدا زودتر از امام سر از رکوع یا سجده بردارد، نمازش فرادا می شود؛ بله می تواند با مقدار کمی تأخیر، رکوع و سجود را انجام دهد تا بتواند همراه امام یا پس از او، از رکوع و سجده بلند شود.
 
مصرف داروی سقط جنین با احتمال بارداری
سؤال6: آیا زنی که احتمال می دهد باردار است، جایز است که دارویی برای سقط جنین مصرف کند؟
پاسخ: در صورتی که احتمال می دهد باردار باشد، باید اجتناب کند.
 
کسر هزینه های کفن و دفن از خمس
سؤال7: با توجه به اینکه اگر فردی در بین سال فوت کند، سال خمسی او به پایان می‌رسد و باید خمس آنچه که از درآمدِ سال فوت، باقی مانده، پرداخت شود؛ آیا می توان هزینه کفن و دفن میت را به مقداری که از اصل مال برداشت می‌شود هم جزء مؤونه وی محسوب و کسر کنیم و خمس بقیه مال را پرداخت کنیم، خصوصا در صورتی که هزینه کفن و دفن، تمام اموال میت را در بر گیرد، یا این‌که قبل از کفن و دفن، کل مال باید تخمیس شود؟
جواب: اگر برای تجهیز میت از اموال او هزینه شود، ادای خمس آنچه هزینه شده واجب نیست، هرچند این عمل موجب شود که تمام اموال وی صرف هزینه های کفن و دفن شود و چیزی برای ادای خمس باقی نماند
 
انحراف از قبله هنگام نماز
سؤال8: نمازگزاری به جهت درد پا و کمر در حین برخاستن برای رکعت بعدی، گاهی به سمت راست و گاهی به سمت چپ می چرخد؛ حکم انحراف از قبله او چیست؟ تا چه حد مجاز است؟
جواب: در فرض سؤال تا اندازه چهل و پنج درجه از هر طرف، اشکال ندارد.

 

کاربر گرامی؛ لطفا قبل از تکمیل فرم، موارد زیر را مطالعه کنید:
  • جهت مکاتبه با دفتر، از قسمت ارسال نامه استفاده نمایید.
  • به منظور استفتاء یا ارسال سوال شرعی، از قسمت ارسال سوال شرعی استفاده نمایید.
  • جهت ارایه انتقاد و پیشنهاد به سایت دفتر، از قسمت ارتباط با پایگاه استفاده نمایید.
  • از فرم زیر فقط برای ارایه نظرات در مورد محتوای همین صفحه استفاده نمایید.
  • مسوولیت ارسال اشتباه بر عهده ارسال کننده آن است.
700 /