پایگاه اطلاع رسانی دفتر مقام معظم رهبری

سخنراني‌ در مراسم‌ بيعت‌ گروه‌ كثيري‌ از بازاريان‌، اصناف‌ و روستاييان‌ كشور

بسم‌الله‌الرحمن‌الرحيم‌
از همه‌ي‌ برادران‌ و خواهران‌ عزيز كه‌ از راههاي‌ دور و نزديك‌ تشريف‌ آورده‌اند، صميمانه‌ تشكر مي‌كنم‌ و مصيبت‌ جانگداز رحلت‌ عزيز قلوب‌ مسلمين‌ و روح‌ پرتپش‌ امت‌ اسلام‌ را به‌ همه‌ي‌ شما تسليت‌ مي‌گويم‌.
همه‌ي‌ شما مي‌دانيد كه‌ مسلمين‌ در طول‌ تاريخ‌ به‌ اسلام‌ بدهكارند. خدا را شاكريم‌ كه‌ با اعطاي‌ ايمان‌ بر ما منت‌ نهاد و دلهاي‌ ما را به‌ نور معرفت‌ خود و دين‌ منور كرد. همه‌ي‌ مسلمين‌ در مقابل‌ اسلام‌ بدهكار و مسؤولند; "الله‌ يمن‌ عليكم‌ ان‌ هداكم‌ للايمان‌". بر پايه‌ي‌ همين‌ مسؤوليت‌ است‌ كه‌ مسلمين‌ صدر اسلام‌ و اصحاب‌ سيدالشهداء(عليه‌الصلاه‌والسلام‌) و اصحاب‌ ائمه‌ي‌ معصومين‌(ع‌) و همه‌ي‌ مؤمنين‌ و صالحين‌ و مخلصين‌ در طول‌ تاريخ‌ آن‌همه‌ تلاش‌ كردند، تا اسلام‌ را حفظ كنند و پيام‌ پيامبران‌(ع‌) را به‌ ما برسانند.
شروع‌ مبارزات‌ ما هم‌ بر اساس‌ همين‌ مسؤوليت‌ و مديون‌ بودن‌ مؤمنين‌ به‌ خدا و دين‌ بود كه‌ آحاد و اقشار مختلف‌ مردم‌، انواع‌ و اقسام‌ تلاشها و زحمات‌ را مبذول‌ داشتند. امروز هم‌ همان‌طور است‌. خوشا به‌ حال‌ آن‌ فرد و قشري‌ كه‌ مسؤوليت‌ خود را در قبال‌ اسلام‌ و دين‌ خدا بداند و به‌ آن‌ عمل‌ كند. اين‌، بزرگترين‌ نعمت‌ الهي‌ براي‌ انسان‌ است‌ كه‌ او را براي‌ رسيدن‌ به‌ كمال‌ آماده‌ مي‌كند.
برهمين‌ اساس‌، نكاتي‌ را به‌ شما دو قشر مهم‌ و تعيين‌كننده‌ در اجتماع‌ متذكر مي‌شوم‌:
اگر بخواهيم‌ كشورمان‌ به‌ طور نسبي‌ به‌ استغنا و خودكفايي‌ و بي‌نيازي‌ از ديگران‌ نايل‌ شود، بايد در روستاها سرمايه‌ گذاري‌ كنيم‌ و زحمت‌ بكشيم‌. پايه‌ي‌ اول‌ خودكفايي‌، خودكفايي‌ در امور تغذيه‌ي‌ مردم‌ است‌. اين‌كه‌ مي‌گوييم‌ خودكفايي‌ نسبي‌، به‌ خاطر آن‌ است‌ كه‌ يك‌ كشور نمي‌تواند به‌ طور كامل‌ از ديگر كشورهاي‌ جهان‌ بي‌نياز باشد. تبادل‌ ميان‌ ملتها و كشورها، امري‌ عادي‌ و معمولي‌ تلقي‌ مي‌شود. عمده‌ اين‌ است‌ كه‌ يك‌ كشور بتواند روي‌ پاي‌ خود بايستد و اساس‌ زندگي‌ خود را تأمين‌ كند.
اين‌ كار مستلزم‌ آبادي‌ روستاها و كار كشاورزان‌ و توجه‌ مسؤولان‌ و صرف‌ پول‌ و سرمايه‌ي‌ دولتي‌ و مردمي‌ در دهات‌ و روستاهاست‌. شما كه‌ عضو شوراي‌ اسلامي‌ هستيد و توجه‌ مردم‌ روستا به‌ شماست‌، اين‌ نكته‌ را به‌ برادران‌ و خواهران‌ روستايي‌ ابلاغ‌ كنيد كه‌ روستاييان‌ در طول‌ ساليان‌ بعد از پيروزي‌ انقلاب‌، نقش‌ مهمي‌ در همه‌ي‌ مراحل‌ خودكفايي‌ جبهه‌ي‌ جنگ‌، بسيج‌ عمومي‌ و پشتيبانيها داشتند. اين‌ نقش‌ و حضور را بايد تقويت‌ كرد.
سياست‌ كلي‌ در جمهوري‌ اسلامي‌ اين‌ است‌ كه‌ روستاها تقويت‌ و آباد شوند و كشاورزان‌ كار توليد را كه‌ براي‌ آينده‌ي‌ اين‌ كشور و سرنوشت‌ اسلام‌ و مسلمين‌ حايز اهميت‌ است‌، جدي‌ بگيرند; مسؤولان‌ نيز بايد بر همين‌ اساس‌ برنامه‌ريزي‌ كنند. اميدواريم‌ ان‌شاءالله‌ همه‌ي‌ اين‌ كارها به‌ نحو شايسته‌ و مناسبي‌ انجام‌ گيرد و در كنار كارهاي‌ صنعتي‌، استعداد عظيمي‌ كه‌ در كشور ما براي‌ فعاليتهاي‌ كشاورزي‌ نهفته‌ است‌، مورد توجه‌ قرار گيرد. ما كه‌ مي‌خواهيم‌ با ابرقدرتها و زورگوها و چپاولگرهاي‌ دنيا سينه‌به‌سينه‌ شويم‌ و با آنها مقابله‌ كنيم‌، بايد اساسيترين‌ و اصليترين‌ نياز مردم‌ و كشور، يعني‌ امر تغذيه‌ را به‌ نقطه‌ي‌ اطمينان‌بخشي‌ برسانيم‌، و اين‌ جز با توجه‌ به‌ روستاها امكانپذير نيست‌.
مسؤولان‌ بايد اين‌ سياست‌ را دنبال‌ كنند و خود روستاييان‌ هم‌ نسبت‌ به‌ اين‌ قضيه‌ اهتمام‌ ورزند. ان‌شاءالله‌ خداوند هم‌ به‌ آنها كمك‌ خواهد كرد و به‌ كار و تلاش‌ مخلصانه‌ و مؤمنانه‌ي‌ آنها بركت‌ بيشتري‌ خواهد داد.
شما برادران‌ اصناف‌ و بازاريان‌ نيز از اولين‌ روزهاي‌ شروع‌ نهضت‌، پشت‌ سر امام‌ عزيزمان‌ ايستاديد و اولين‌ پاسخهاي‌ اجابت‌ را به‌ دعوت‌ او و كساني‌ كه‌ در جهت‌ انقلاب‌ حركت‌ مي‌كردند، داديد و در طول‌ ساليان‌ دراز مبارزه‌، حداكثر كمك‌ و حمايت‌ را نسبت‌ به‌ انقلاب‌ و مقام‌ معظم‌ امام‌ بزرگوارمان‌ داشتيد. شما اصناف‌ مؤمن‌ و متعبد و بااخلاص‌، هميشه‌ مورد توجه‌ ايشان‌ بوديد. در اين‌ مورد، بارها از زبان‌ امام‌(ره‌) گفتار صريح‌ و روشني‌ شنيديم‌.
واقعا اگر در نظام‌ تبادل‌ شهري‌ كه‌ نيازهاي‌ مردم‌ در اختيار كسبه‌ و اصناف‌ است‌، امانت‌ و امنيت‌ حقيقي‌ حكمفرما باشد، مردم‌ احساس‌ آسايش‌ خواهند كرد; هرچند در كشور كمبودهايي‌ هم‌ وجود داشته‌ باشد.
كمبودها غالبا ناشي‌ از فشارهايي‌ است‌ كه‌ دشمن‌ از چند طرف‌ بر ملت‌ ما وارد كرده‌ است‌. بنابراين‌، وجود كمبودها در دوران‌ جنگ‌ و حتي‌ در دوران‌ بازسازي‌، تا حدودي‌ قهري‌ است‌. هنر ملت‌ بزرگ‌ ايران‌ اين‌ بود كه‌ در مقابل‌ اين‌ فشارها ايستادگي‌ كرد و استحكام‌ خودش‌ را نشان‌ داد و دشمن‌ را مجبور به‌ عقب‌نشيني‌ كرد.
اگر امانتي‌ را كه‌ خداي‌ متعال‌ از كاسب‌ و سوداگر و معامله‌گر ـ كساني‌ كه‌ دست‌ امين‌ مردم‌ در دادوستد هستند و نياز جامعه‌ به‌ وسيله‌ي‌ آنها تأمين‌ مي‌شود ـ انتظار دارد، در فضاي‌ عمل‌ اين‌ مجموعه‌ تقويت‌ شود، مردم‌ احساس‌ آسايش‌ و آرامش‌ خواهند كرد. البته‌ من‌ با اعتقاد و بصيرت‌ مي‌گويم‌ كه‌ تعداد كساني‌ كه‌ در ميان‌ اصناف‌ و كسبه‌ توانستند اين‌ امانت‌ را حفظ كنند، بسيار زيادند. آنها همان‌ مردم‌ مؤمني‌ هستند كه‌ در طول‌ سالهاي‌ متمادي‌، همواره‌ در خدمت‌ انقلاب‌ بوده‌اند و كمكهايشان‌ به‌ انقلاب‌ و پيشروان‌ آن‌، واضح‌ و آشكار است‌.
در كنار اين‌ افراد، كساني‌ هم‌ هستند كه‌ فضاي‌ امن‌ و امان‌ محيط كسب‌ را براي‌ مردم‌ به‌ هم‌ مي‌زنند. من‌ بارها در ملاقات‌ با كسبه‌ و اصناف‌ و انجمنهاي‌ اسلامي‌ اصناف‌ و بازاريها، روي‌ اين‌ نكته‌ تكيه‌ كرده‌ام‌ و الان‌ هم‌ مي‌خواهم‌ آن‌ را تكرار كنم‌: شما كه‌ متعبد و متدين‌ و انقلابي‌ و مريد و مخلص‌ امام‌(ره‌) هستيد و اسلام‌ برايتان‌ يك‌ باور حقيقي‌ است‌ و دلتان‌ براي‌ آن‌ مي‌سوزد، بايد كوشش‌ كنيد و نگذاريد كه‌ محيط كار صنفي‌، با روشهاي‌ غلط و سودجويانه‌ي‌ عده‌يي‌ معدود، بدنام‌ و خراب‌ شود.
بعضي‌ از كسبه‌ با مردم‌ برخورد شايسته‌ نمي‌كنند و آن‌ امانت‌ لازم‌ را كه‌ براي‌ كاسب‌ حبيب‌ خدا لازم‌ است‌، رعايت‌ نمي‌كنند و منتظر بهانه‌اند تا كلا نظام‌ كسب‌ و معامله‌گري‌ را زير سؤال‌ ببرند. در اين‌ خصوص‌، نظر اسلام‌ روشن‌ و مشخص‌ است‌. اسلام‌ نظام‌ خريد و فروش‌ و معامله‌ و تجارت‌ را امضاء و تأييد كرده‌ است‌. كساني‌ كه‌ در اين‌ نظام‌ افساد مي‌كنند و كار خلاف‌ انجام‌ مي‌دهند، اگرچه‌ دستگاههاي‌ دولتي‌ بايد به‌ كارهاي‌ خلاف‌ آنها رسيدگي‌ كنند، اما جو و محيط كار شما مي‌تواند فشار زيادتري‌ روي‌ آنها وارد آورد. جوانهاي‌ مؤمن‌ بازاري‌ و افراد غيور و انقلابي‌ بايد مراقب‌ باشند كه‌ در محيط كسب‌ و كار و بازار، به‌ حيثيت‌ انقلاب‌ و اسلام‌ لطمه‌ و صدمه‌ نخورد.
همه‌ي‌ ما در مقابل‌ اسلام‌ و انقلاب‌ و دين‌ و قرآن‌، مسؤول‌ و مديون‌ و بدهكاريم‌، كه‌ بايد اين‌ بدهكاري‌ را ادا كنيم‌. امروز بحمدالله‌ در سطح‌ عالم‌، نظام‌ جمهوري‌ اسلامي‌ به‌ عنوان‌ يك‌ نظام‌ مستحكم‌ و تثبيت‌شده‌ و كاملا جاافتاده‌ معرفي‌ شده‌ و دشمن‌ را دچار حيرت‌ كرده‌است‌. اين‌، به‌ بركت‌ ايمان‌ قوي‌ مردم‌ و مخصوصا وفاداري‌ عموم‌ قشرهاي‌ ملت‌ نسبت‌ به‌ امام‌ و انقلاب‌ است‌.
خيلي‌ از نظامها، ظاهر مستحكم‌ و باطن‌ پوكي‌ دارند; به‌ تشر و قدرت‌ ظاهري‌ و قبض‌ و بسط حكومتي‌ وابسته‌اند و مردم‌ به‌ عنوان‌ مبناي‌ حقيقي‌ قدرت‌، در آن‌ نظامها مطلقا حذف‌ شده‌اند و حضوري‌ ندارند. آن‌ نظامها هرچند ظاهر باثباتي‌ هم‌ داشته‌ باشند، اما باطن‌ پوكي‌ دارند. غالب‌ نظامهاي‌ مرتجع‌ و وابسته‌ به‌ قدرتهاي‌ جهاني‌ ـ مخصوصا امريكا ـ از اين‌ قبيلند. نظامي‌ كه‌ باطن‌ قوي‌ و قابل‌ اتكايي‌ دارد، نظامي‌ است‌ كه‌ مبناي‌ حقيقي‌ قدرت‌ ـ يعني‌ آراء و اراده‌ و حضور مردم‌ ـ در آن‌ تأمين‌ شده‌ باشد. اگر به‌ نظامهاي‌ دنيا نگاه‌ كنيد، خواهيد ديد كه‌ غير از جمهوري‌ اسلامي‌، هيچ‌ كشور ديگري‌ تا اين‌ اندازه‌ به‌ آراء و اراده‌ و حضور مردم‌ متكي‌ نيست‌، و اين‌ وسيله‌ي‌ استحكام‌ نظام‌ ماست‌. وظيفه‌ي‌ يكايك‌ مسؤولان‌ و مردم‌ اين‌ است‌ كه‌ حضور قوي‌ و اراده‌ي‌ مستحكم‌ عمومي‌ را با تمام‌ وجود حفظ كنند.
ما بايد بتوانيم‌ خلا وجود مبارك‌ و مقدس‌ امام‌ عزيز ـ آن‌ شخصيت‌ عظيم‌ و كفه‌ي‌ سنگين‌ ـ را با پيوند مستحكمتر ميان‌ خود و خدا، و با اخلاص‌ و همبستگي‌ و تلاش‌ و حضور بيشتر و قويتر پر كنيم‌ و به‌ فضل‌ پروردگار راه‌ او را ادامه‌ دهيم‌.
من‌ از روي‌ اعتقاد كامل‌ تكرار مي‌كنم‌ كه‌ آينده‌ي‌ روشني‌ براي‌ ملت‌ ما در پيش‌ است‌، كه‌ ان‌شاءالله‌ نشانگر گشايش‌ و استحكام‌ و قدرت‌ و رفاه‌ بيشتر و عدالت‌ كاملتر خواهد بود. همه‌ي‌ اينها از بركات‌ انفاس‌ مقدس‌ آن‌ عزيز بزرگوار است‌ كه‌ حيات‌ و مماتش‌ مايه‌ي‌ بركات‌ الهي‌ بود.
اميدواريم‌ دعاي‌ ولي‌عصر(ارواحنالتراب‌مقدمه‌الفداء) و توجهات‌ آن‌ حضرت‌ شامل‌ حال‌ شما شود. بايد پيوند خود را با مراكز معنوي‌ و الهي‌ و غيبي‌ هرچه‌ بيشتر مستحكم‌ كنيم‌، تا بتوانيم‌ با كمك‌ پروردگار اهداف‌ الهي‌ و اسلامي‌ را به‌ صورتي‌ كه‌ خواست‌ امام‌ بود، در جامعه‌ پياده‌ كنيم‌. خداوند ان‌شاءالله‌ روح‌ آن‌ بزرگوار را از همه‌ي‌ شما شاد و راضي‌ كند.
والسلام‌ عليكم‌ و رحمه‌الله‌ و بركاته‌