پایگاه اطلاع رسانی دفتر مقام معظم رهبری

پيام به مناسبت افتتاح چهارمين دوره مجلس شوراى اسلامى

بسم اللَّه الرّحمن الرّحيم

خداى بزرگ را سپاسگزارم كه ملت ايران را در مرحله يى ديگر از جهاد و تلاش انقلابى اش موفق گردانيد و چهارمين دوره ى مجلس شوراى اسلامى مانند دوره هاى قبلى اين مجلس، از نمايندگان و برگزيدگان حقيقى اين ملت رشيد فراهم آمد. يكبار ديگر حضور شورانگيز مردم در صحنه ى انتخابات و اراده ى آگاهانه ى آنان كه از دلبستگى و ايمانى عميق به اسلام ناشى مى شد، بر شرارت دشمنان مستكبر و خدعه هاى سياسى و تبليغاتى آنان فائق آمد و كمك و فضل الهى و عنايات حضرت ولى اللَّه اعظم (روحى فداه) دستگير اين ملت مؤمن شد و انتخابات به گونه يى كه مايه ى افزايش آبرو و ابهت نظام، و حاكى از استقرار و ثبات كشور، و نشانه ى عزم و نشاط ملت بود، برگزار گشت.

ملت و نمايندگان و مسؤولان كشور بايد اين نعمت بزرگ را شكرگزارند و چنانكه لازمه ى قدردانى و نعمت شناسى است، با آن رفتار نمايند. اين جانب ضمن تشكر دوباره از مردم عزيزمان كه اين قدم بلند را در مرحله يى حساس برداشتند و با درود و سلامى از اعماق جان بر امام رفيع الشأن، كه اين حضور و حماسه ها را پايه گذارى كرد، نكاتى را به نمايندگان محترم يادآورى مى كنم:

1- مجلس در نظام اسلامى داراى نقشى حقيقى در اداره و هدايت كشور است و درست ايفاء كردن اين نقش تأثير عميق و تعيين كننده يى در سرنوشت و مسير و جهت گيرى هاى اصلى كشور، به جاى مى گذارد. بر عهده ى يكايك نمايندگان محترم است كه مجلس را بر اداى چنين وظيفه يى قادر سازند و حضور و تصميم گيرى هاى خود را با توجه به اين نقش حساس و تعيين كننده، تنظيم نمايند.

2- مجلس شوراى اسلامى، به معناى حقيقى كلمه، مظهر اراده و حاكميت مردم است و همان طور كه تشكيل آن با اراده ى ملت است، تصميم گيريها و جهت گيرى كلى آن نيز بايد طبق اراده ى مردم و منطبق با نيازهاى آنان باشد. نمايندگان محترم براى اين كه بتوانند اين مقصود را برآورده كنند بايد با توده هاى مردم و انتخاب كنندگان خود، در تماس و ارتباط باشند و نيازهاى راستين و خواسته هاى بحق آنان را به درستى و از نزديك بشناسند و آن را در مصوبات مجلس رعايت كنند.

3- مشروعيت مجلس به رعايت احكام الهى است، و در نظام اسلامى همه ى اركان و اجزاء نظام، چنين اند. نمايندگان محترم لازم است كه با دقت و رعايتى به اندازه، مصوبات مجلس را از مخالفت با مقررات شرعى، بركنار بدارند و براى اين منظور از آگاهيهاى علماى دين و تجارب نمايندگان دوره هاى قبل و از همه بالاتر، از نظرات شوراى محترم نگهبان در مراحل تصويب لوايح و طرحها بهره گيرى كنند.

4- در تنظيم برنامه هاى كشور، اصلى ترين مسأله عبارت از رفع فقر و محروميت و نجات طبقات مستضعف و محروم و پابرهنگان، از تبعات دوران ستمشاهى و آثار سلطه ى بيگانگان است، همه ى برنامه هاى اقتصادى و توليدى و سازندگى و رونق اقتصادى بايد به اين هدف، متوجه باشد و تنها در اين صورت است كه اين برنامه ها درست و قابل قبول است. نمايندگان محترم بايد در قوانين مصوب و نيز در مواجهات خود با مسؤولين اجرايى كشور، اين را اصل بدانند و وظيفه ى كمك به محرومان را سرلوحه ى مسؤوليتهاى نمايندگى خود قرار دهند.

5- مجلس انقلاب در همه حال بايد منادى شعارهاى اصولى انقلاب و پاسدار راه و خط ترسيم شده ى معمار و بنيانگذار انقلاب حضرت امام خمينى (اعلى اللَّه مقامه) باشد. اين، تنها راهى است كه بر نجات و رستگارى كشور عزيز ما از آثار روزگار سياه سلطه ى بيگانگان مى انجامد و زخمهاى كهنه ى دوران ستمشاهى را التيام مى بخشد و رشته هاى ننگين وابستگى و محروميت را كه بيگانگان بخصوص انگليس و امريكا و مزدورانشان در گذشته بر دست و پاى اين ملت بزرگ تنيده بودند، بكلى باز مى كند. در سيزده سال گذشته، هميشه قدرتهاى مداخله گرى كه از انقلاب، سيلى خورده و از ايران رانده شده اند، سعى كرده اند ملت و دولت را از پيمودن اين راه منصرف كنند و هميشه هم شكست خورده اند. مجلس چهارم كه محور تبليغات زهرآگين رسانه هاى استكبارى و هدف خدعه هاى جنجالى آنان بوده، بطور ويژه موظف است سرسپردگى خود را به امام هميشه فريادگر خود و پايبندى خود را به راه و خط امام، و بيزارى خود را از سلطه ى امريكا، در هر فرصت و موقعيتى، به زبان و عمل، آشكار سازد.

6- مجلس شوراى اسلامى، با مصوبات خود، راهى را كه دولت اسلامى براى اداره ى كشور بايد بپيمايد ترسيم مى كند و بر اين حركت سرنوشت ساز نظارت مى نمايد. اداى اين وظيفه جز با حمايت از دولت و تعاون و يكرنگى با آن ميسر نيست. و امروز كه دولت خدمتگزار با رياست يكى از ياران برجسته ى امام و يكى از عناصر ممتاز انقلاب كه عمر و جوانى خود را در اين راه صرف كرده، به خدمت مشغول است، اين همراهى و مساعدت، وظيفه يى روشنتر و فورى تر از هميشه است اين سخن به معناى آن نيست كه نمايندگان به وظيفه ى نقد و بررسى و نظارت و انتقاد دلسوزانه و ارائه ى راه حلهاى درست نپردازند. مجلس در همه حال بايد حريت و صراحت و حقگرايى و استقلال خود را حفظ كند و راه راست را به مجريان امور بنمايد و بر پيمودن آن نظارت كند. نمايندگان بايد پاسخگوى رأى اعتمادى كه بر اعضاء دولت مى دهند باشند. با اين حال كارشكنى و فتنه گرى و اغراء به جهل از هيچكس قابل قبول نيست.

7- مجلس، فراهم آمده ى خون مقدس شهدا و محصول مجاهدتهاى عظيم اين ملت و يكى از نقاط اميد روشن براى آحاد مردم است. هر دقيقه وقت اين مجلس با مقياسهاى مادى و معنوى، داراى ارزش والايى است و هيچكس حق ندارد اين سرمايه ى گرانبهاى ملت را به هدر بدهد يا صرف كارها و مباحثات كم ارزش كند. بنابراين در ارائه ى لوايح و طرحها تا آن جا كه ممكن است بايد رعايت اولويتها بشود و مسائل مهمتر و فورى تر، از تقدم برخوردار شود. امروزه جستجو از راههايى كه موجب گشايش اقتصادى براى طبقات كم درآمد است و نيز قوانينى كه به رشد فرهنگى و سالم سازى فضاى فرهنگى و اخلاقى جامعه بينجامد جزو مسائلى است كه از اولويت برخوردارند و شايسته است كه نمايندگان محترم بطور جدى به آن بپردازند.

8- مجلس شوراى اسلامى، صحنه يى علنى در معرض ديد همه ى آحاد ملت ايران بلكه همه ى مردم جهان است. پخش مستقيم مذاكرات مجلس، يكى از افتخارات نظام اسلامى و نشانه ى بارز آزادى انديشه و بيان است و همه ى نمايندگان مردم با هر گرايش سياسى و اقتصادى، به بركت اين آزادى كم نظير، قادرند از تريبون مجلس، با آحاد ملت ايران سخن بگويند. اين فرصت و امكان بزرگ، از سوى ديگر، وظيفه ى شما نمايندگان محترم را بسيار سنگين و خطير مى سازد. اگر نماينده يى از تريبون مجلس خداى نخواسته، سخنى خلاف واقع يا موجب اضطراب و تشويش اذهان عموم، يا متضمن اهانت و افتراء به ديگران، يا همراه با افشاى اسرار كشور، يا مايه يأس و سرخوردگى مردم را پخش كند گناه ناشى از آن به عظمت و گستردگى شعاع اين رسانه ى مهم است و مردم چنين كسى را عفو نخواهند كرد. چه نيكو است كه مجلس محترم با پيش بينى هاى قانونى لازم، خود پيشقدم شده و چنين فرد بى مسؤوليتى را از غفلت خارج سازد. همچنين رعايت تقوا و اخلاق و ادب اسلامى در گفتگوها و مباحثات از جمله ى مسائل مهم و قابل توجه نمايندگان و مجلس محترم است. نمايندگان عزيز بايد توجه كنند كه هر كار و گفتار آنان در جامعه منعكس شده و تأثير سياسى و اخلاقى ويژه يى بر فضاى كشور مى گذارد، بيگمان هنگامى كه در مذاكرات مجلس، نشانه هاى تقوا و راستگويى و پايبندى به ارزشهاى اخلاقى و حس مسؤوليت مشاهده شود، فضاى كشور به عطر اين خصال پسنديده معطر خواهد شد.

9- هرچه دقت و سنجيدگى و بكار گرفتن دانش و اطلاعات در كار قانونگذارى بيشتر باشد، پيشرفت و موفقيت و گره گشايى در كار اجرا، ممكن تر خواهد شد و اين حقيقت روشن، بار مسؤوليت نمايندگان محترم را سنگين تر مى سازد. بديهى است كه قانونگذارى صحيح و حكيمانه، مستلزم آن است كه نمايندگان همه ى وقتى را كه مجلس شوراى اسلامى به آن نياز دارد، صرف كنند و علاوه بر حضور در جلسات عمومى و كميسيونها كه در آن مباحثه و تبادل نظر انجام مى شود، ساعاتى را هم صرف مطالعه و تفكر و مشورت با كارشناسان كنند و نيز از وجود كارشناسان امين در كميسيونها استفاده برند. غيبتهاى ناموجه از ساعات كار مجلس، تعدى به حق مردم و بى اعتنايى به اعتمادى است كه مردم به نماينده ى منتخب خود كرده اند.

10- برادران و خواهران نماينده را به رعايت تقوا، و توكل به خداوند، و توجه به معنويت و اخلاق و عبادت، و بى اعتنايى به تشريفات زايد و تجملات اسراف آميز، و اجتناب از گروهگرايى، و مقدم داشتن مصالح كشور و مردم بر مصالح شخصى و گروهى، و انقياد در برابر حق، و پرهيز از توصيه هاى خصوصى و شخصى، و دورى از صرف نابجاى بيت المال، و دوستى و مهربانى با رقباى دوران انتخابات، و بر حذر بودن از وسوسه ى شيطان و اغواى نفس اماره، توصيه مى كنم. و از برادران و خواهران نماينده در مجلس دوره ى سوم كه در مقطعى بسيار حساس، توفيق خدمتگزارى در اين سنگر مقدس را داشته اند مخصوصاً رئيس محترم آن مجلس تشكر و تقدير مى كنم و اميدوارم زحمات آنان و همه ى خدمتگزاران به اسلام و مسلمين منظور نظر حضرت بقيةاللَّه (ارواحنافداه) قرار گيرد.

والسّلام عليكم و رحمةاللَّه

سيّد على خامنه اى

1371/3/7