پایگاه اطلاع رسانی دفتر مقام معظم رهبری

سخنراني‌ در ديدار با جمعي‌ از پرسنل‌ نيروي‌ هوايي‌ ارتش‌ جمهوري‌ اسلامي‌، به‌ مناسبت‌ روز نيروي‌ هوايي‌

بسم‌الله‌الرحمن‌الرحيم‌
روز نوزدهم‌ بهمن‌، حقا شايسته‌ است‌ كه‌ روز نيروي‌ هوايي‌ ارتش‌ جمهوري‌ اسلامي‌ ايران‌ نام‌ بگيرد و جا دارد كه‌ ما به‌ اين‌ نيرو تبريك‌ بگوييم‌. خاطره‌ و تصميم‌، يك‌ لحظه‌ي‌ گذراست‌; اما آثار و نتايج‌، ماندگار است‌. براي‌ اين‌ است‌ كه‌ انسان‌ خردمند و هوشمند و مسلمان‌، وظيفه‌ي‌ خود مي‌داند كه‌ قدر و ارزش‌ لحظه‌ها را درست‌ بشناسد و در تقويم‌ و ارزيابي‌ لحظه‌ها، دچار اشتباه‌ نشود.
هر لحظه‌يي‌ از لحظات‌ عمر ما، بار تكليفي‌ را بر دوش‌ دارند. مهم‌ اين‌ است‌ كه‌ ما تكليف‌ هرلحظه‌ را درست‌ بشناسيم‌ و آن‌ را در جاي‌ خود ادا كنيم‌. آن‌ روزها به‌ هر تقدير مي‌گذشت‌; اما حضور جمعي‌ از پرسنل‌ نيروي‌ هوايي‌ ارتش‌ در صفوف‌ مقدم‌ انقلاب‌ اسلامي‌، آن‌ هم‌ در حساسترين‌ لحظات‌، بر سرنوشت‌ ارتش‌ و سرنوشت‌ و جهت‌گيريهاي‌ موجود در انقلاب‌، تأثيراتي‌ گذاشت‌.
خوشبختانه‌ نيروي‌ هوايي‌، بعد از پيروزي‌ انقلاب‌ تا امروز، هم‌ در جنگ‌ تحميلي‌ و هم‌ پيش‌ از آن‌، در حساسترين‌ لحظات‌ و در خطرناكترين‌ موقعها و موضعها، آزمايشهاي‌ خوبي‌ داشته‌ است‌. حضور نيروي‌ هوايي‌ در مقام‌ هجوم‌ و دفاع‌، حضور باارزشي‌ بوده‌ است‌.
امروز بحمدالله‌ نيروي‌ هوايي‌ جمهوري‌ اسلامي‌ ايران‌، رشيد و بالنده‌ و متكي‌به‌خود و مستغني‌ است‌; از ابزارهاي‌ پيشرفته‌ي‌ طراز بالا برخوردار است‌; كارنامه‌ي‌ درخشان‌ جنگ‌ و تجربه‌هاي‌ باارزش‌ آن‌ را در كوله‌بار خود دارد و نيرويي‌ جوان‌ و بانشاط و فعال‌ است‌ و ان‌شاءالله‌ آينده‌ي‌ بهتري‌ هم‌ خواهد داشت‌.
نيروي‌ هوايي‌، بخشي‌ از قدرت‌ عظيم‌ دفاعي‌ ملت‌ ماست‌. ما وقتي‌ كه‌ خود را داراي‌ هدف‌ و خط مستقيمي‌ به‌ سمت‌ آن‌ مي‌دانيم‌، وقتي‌ بر دوش‌ خودمان‌ مسؤوليت‌ الهي‌ حس‌ مي‌كنيم‌، وقتي‌ مصمم‌ هستيم‌ كه‌ در راه‌ اين‌ مسؤوليت‌ ـ علي‌رغم‌ ميل‌ همه‌ي‌ شيطانهاي‌ عالم‌ ـ حركت‌ بكنيم‌، وقتي‌ اين‌ ملت‌ تصميم‌ دارد كه‌ حرف‌ زور را از هيچكدام‌ از قلدرها و سرگردنه‌بگيرهاي‌ مسلح‌ دنيا به‌ گوش‌ نگيرد، پس‌ بايد خودمان‌ را آماده‌ي‌ دفاع‌ بكنيم‌.
وقتي‌ به‌ صحنه‌ي‌ سياست‌ امروز دنيا نگاه‌ مي‌كنيد، مي‌بينيد كه‌ در قضيه‌يي‌ مثل‌ قضيه‌ي‌ خليج‌ فارس‌، كشورهاي‌ ريز و درشت‌ دنيا، هركدام‌ به‌ نحوي‌ مجبور هستند كه‌ به‌ زور گوش‌ بدهند و از آن‌ تمكين‌ بكنند. سلطه‌ي‌ امپراتوري‌ زر و زور غربي‌ به‌ سركردگي‌ دولت‌ امريكا، تصميم‌ دارد كه‌ در اين‌جا از منافع‌ حياتي‌ خود به‌ هر قيمتي‌ دفاع‌ كند. حتي‌ ديديد كه‌ به‌ بـمب‌ اتمي‌ هم‌ تهديد كردند و ديگران‌ ـ كشورهاي‌ خرد و ريز دنيا ـ با اين‌كه‌ اين‌ قضيه‌ به‌ خيلي‌ از آنها ارتباط هم‌ پيدا نمي‌كند، اما مجبورند هركدام‌ نخودي‌ در اين‌ آش‌ استكباري‌ بيندازند و نمي‌توانند خودشان‌ را كنار بكشند.
در چنين‌ شرايطي‌، وقتي‌ شما مي‌بينيد آن‌ استقلال‌ حقيقي‌ و اتكا به‌ نفس‌ واقعي‌ ـ كه‌ ناشي‌ از انقلاب‌ و اسلام‌ است‌ ـ اين‌ ملت‌ و اين‌ كشور و اين‌ دولت‌ را با ناصيه‌يي‌ درخشان‌ در دنيا معرفي‌ مي‌كند و قدر اين‌ استقلال‌ را مي‌دانيد و مي‌خواهيد اين‌ استقلال‌ را حفظ بكنيد; وقتي‌ تجربه‌ي‌ آزاد زيستن‌ در نظام‌ الهي‌ و اسلامي‌ را تجربه‌ي‌ شيريني‌ مي‌دانيد و مي‌خواهيد آن‌ را روزبه‌روز به‌ سمت‌ كمال‌ پيش‌ ببريد، پس‌ بايد خودتان‌ را آماده‌ي‌ دفاع‌ بكنيد.
بايد بدانيد كه‌ دشمن‌ براي‌ ضربه‌ زدن‌، منتظر فرصت‌ است‌. "و من‌ نام‌ لم‌ ينم‌ عنه‌". اگر شما غافل‌ بشويد، ضربه‌ را خواهيد خورد. دفاع‌، يك‌ وظيفه‌ي‌ عقلي‌ و انساني‌ و اسلامي‌ است‌; پس‌ بايد آماده‌ بود. روزبه‌روز بايد آمادگيتان‌ را بيشتر كنيد و آموزشها را پيش‌ ببريد. سازماندهي‌ منظم‌، مبتني‌ بر حفظ انضباط كامل‌ و رعايت‌ مقررات‌ است‌; اين‌ را يك‌ ارزش‌ به‌ حساب‌ آوريد. رعايت‌ مقررات‌، به‌ معناي‌ بي‌عدالتي‌ نيست‌. عدالت‌ و عدم‌ تبعيض‌ و ارزشگذاري‌ بر اساس‌ حق‌ را يك‌ اصل‌ بدانيد. اين‌ اصول‌، اصول‌ بنياني‌ است‌.
يكي‌ از چيزهايي‌ كه‌ در كار يك‌ سازمان‌ نظامي‌ حايز اهميت‌ است‌، نشاط براي‌ استفاده‌ي‌ بهتر از استعدادها و قدرتها و موجوديهاي‌ مادي‌ و انساني‌ است‌. استعدادها را جستجو كنيد و آنها را به‌ جوشش‌ و درخشش‌ دربياوريد. از دستهاي‌ ماهر و مغزهاي‌ نافذ و خلاق‌ و چشمهاي‌ دقيق‌، در پيشرفت‌ كار و مسؤوليت‌ بزرگ‌ خودتان‌ بهره‌ بگيريد. اينها، همان‌ تصميم‌گيريهاي‌ بجا و شناختن‌ تكليف‌ لحظه‌هاست‌.
ما لحظات‌ حساسي‌ را مي‌گذرانيم‌. تمام‌ اين‌ دوازده‌ سال‌، همين‌طور گذشته‌ است‌. آنها كه‌ حساسيت‌ لحظه‌ و اهميت‌ هدف‌ و ارزش‌ اين‌ راه‌ ومسير را نفهميدند، اشتباه‌ كردند. امروز مي‌فهمند كه‌ چه‌قدر اشتباه‌ كرده‌اند. جمهوري‌ اسلامي‌، به‌ فضل‌ الهي‌ در حركت‌ اعتلايي‌ خود درنگ‌ نمي‌كند. طبيعت‌ فكر و راه‌ و هدف‌ ما، اين‌ است‌. چرا بعضيها احساس‌ حقارت‌ مي‌كنند؟ آن‌كه‌ مادي‌ است‌، بايد احساس‌ حقارت‌ كند. آن‌كه‌ اساس‌ زندگي‌ خودش‌ را بر محاسبات‌ صددرصد مادي‌ مي‌گذارد، بايد احساس‌ حقارت‌ بكند; همچنان‌كه‌ ديديد ابرقدرتها چوب‌ آن‌ اشتباهات‌ را خوردند.
امروز جوانترين‌ شما هم‌، تجربيات‌ پيران‌ كهنسال‌ را در مقابل‌ چشم‌ خودش‌ ديده‌ است‌. شما مگر فروريختن‌ يك‌ امپراتوري‌ را به‌ چشم‌ نديديد؟ امپراتوري‌ مادي‌ عظيم‌ به‌ اصطلاح‌ حكومت‌ سوسياليستي‌ و تفكر ماركسيستي‌ كه‌ نصف‌ دنيا را گرفته‌ بود، مثل‌ كاخي‌ از بازيچه‌ در هم‌ فروريخت‌. امروز، چيزي‌ از آن‌ امپراتوري‌ باقي‌ نيست‌; درحالي‌كه‌ در عرصه‌ي‌ محاسبات‌، خيلي‌ محكم‌ بودند. محاسبات‌، صددرصد مادي‌ بود و عنصر معنويت‌، در آن‌ لحاظ نشده‌ بود.
تجربه‌ي‌ ديگر شما، شكست‌ فضيح‌ آن‌ امپراتوري‌ زر و زور نقطه‌ي‌ مقابل‌ اوست‌; يعني‌ امپراتوري‌ تفكر غربي‌ امپرياليستي‌ استكباري‌، متكي‌ بر سود سرمايه‌ و در آمد كارخانجات‌ و استفاده‌ از نيروي‌ كار ارزان‌ و تبليغات‌ و بهره‌گيري‌ از انحرافهاي‌ اخلاقي‌ و گسترش‌ فرهنگ‌ فساد در دنيا. اين‌، خلاصه‌ي‌ آن‌ امپراتوري‌ ديگر است‌. او هم‌ شكست‌ مي‌خورد و محاسبات‌ ماديش‌، يكي‌ پس‌ از ديگري‌ غلط درمي‌آيد.
مگر همه‌ چيز، ماشين‌ است‌ كه‌ محاسباتش‌ را بشود با رياضيات‌ محض‌ و دو دوتا، چهارتا حل‌ كرد و تمام‌ نمود؟! آن‌جايي‌ كه‌ مسأله‌، مسأله‌ي‌ انسانها و ايمانها و ارزشها و خصلتهاي‌ نيكوست‌، محاسبات‌ معنوي‌، دخالت‌ فوق‌العاده‌يي‌ دارد; بلكه‌ تعيين‌كننده‌ است‌. بر اساس‌ محاسبات‌ مادي‌، آنها مي‌بايست‌ روزبه‌روز قدرتمندتر مي‌شدند و امروز شما مي‌بينيد كه‌ محاسباتشان‌ در چه‌ صحنه‌هاي‌ خجلت‌آوري‌، دچار ناكامي‌ شده‌ است‌.
خودتان‌ را آماده‌ نگهداريد. سازمانتان‌ را روزبه‌روز پيش‌ ببريد. انسجامتان‌ را مثل‌ گذشته‌ و بهتر از گذشته‌، حفظ كنيد. مجموعه‌ي‌ نيروهاي‌ مسلح‌ ـ ارتش‌ جمهوري‌ اسلامي‌، سپاه‌ پاسداران‌ انقلاب‌ اسلامي‌ و ديگر نيروهاي‌ دست‌اندركار دفاع‌ و حفاظت‌ و حراست‌ از ارزشهاي‌ انقلاب‌ ـ را با يك‌ چشم‌ نگاه‌ كنيد و آنها را يكي‌ ببينيد. هر چيزي‌ در جاي‌ خود، و همه‌ به‌ عنوان‌ بخشي‌ از يك‌ مجموعه‌ي‌ پرافتخار هستند.
احساس‌ مسؤوليت‌ را در لحظه‌يي‌ از لحظات‌، از دست‌ ندهيد. روزبه‌روز پيش‌ خواهيد رفت‌. روزبه‌روز شرف‌ و ارزش‌ شما در چشم‌ مردم‌ و بالاتر از آن‌ در پيشگاه‌ الهي‌، زيادتر خواهد شد و اين‌ همان‌ چيزي‌ است‌ كه‌ يك‌ انسان‌، مشتاق‌ و آرزومند آن‌ است‌.
خداوند، شهيدان‌ عزيز نيروي‌ هوايي‌ را ـ كه‌ بسياري‌ از آنها پس‌ از تجربه‌هاي‌ دشواري‌، در راه‌ خدا شربت‌ شهادت‌ نوشيدند و بعضي‌ حقا بايد در زمره‌ي‌ قهرمانان‌ دوران‌ جنگ‌ تحميلي‌ به‌ حساب‌ بيايند ـ با شهداي‌ صدر اسلام‌ محشور كند و ياد همه‌ي‌ شهداي‌ عزيز ما را گرامي‌ بدارد و ان‌شاءالله‌ قلب‌ مقدس‌ ولي‌عصر (ارواحنافداه‌) و روح‌ مطهر امام‌ بزرگوارمان‌ را از همه‌ي‌ شما راضي‌ كند.
والسلام‌ عليكم‌ و رحمه‌الله‌ و بركاته‌