بسم اللَّه الرّحمن الرّحيم
خيلى جلسه ى خوبى بود؛ متنوع و تلاوتها هم خوب بود. ابتهالها و دعاها و همخوانيها هم بحمداللَّه خيلى خوب بود. ياد بگيريم كه جلساتى داشته باشيم، فقط براى شنيدن كلام اللَّه. جلسه زياد هست، ليكن احتياج هست در ميان مردم ما - كه قلباً علاقه مند به قرآنند - جلساتى باشد، فقط براى شنيدن. غير از جلسه اى كه در آن، جوان ما، نوآموز ما، روخوانى قرآن را فرا ميگيرد، يا تجويد را ياد ميگيرد، يا قرائات مختلف را تعليم مى بيند، خواننده ى قرآن، تالى قرآن بيايد بنشيند و همين طور كه ما پاى يك منبر جمع ميشويم، پاى يك مداحى جمع ميشويم و به آن گوش ميدهيم، پاى تلاوت قرآن جمع بشويم و به آن گوش بدهيم و از آن بهره ببريم. همه ى اين حرفهاى ما، استدلالها و برهانها و خطابه ها و لفاظى ها و حرّافى ها و شعرها و نثرهاى ما - اگر درست باشند - فروعند. اصل، كلام خداست؛ وحى الهى است. اين الفاظ پاكيزه و مقدسى است كه از غيب بر قلب مقدس پيغمبر نازل شد و پيغمبر اينها را در اختيار ما گذاشت.
و خدا را شكر ميكنيم كه قرآن ما دست نخورده باقى ماند و تا امروز تحريف نشده باقى ماند؛ از اين استفاده كنيم. جوانها هم اگر معناى قرآن را - چون با عربى آشنا نيستند - نميدانند، از اين قرآنهاى با ترجمه كه امروز بحمداللَّه متنوع و متكثر و متعدد هم هست، ببرند، همين طور كه آن خواننده دارد قرآن را ميخواند، آيات را خط ببرند و ترجمه ها را نگاه كنند، استفاده كنند، بفهمند. مستقيم از خود خدا بشنويد و كلام خدا را با دلهاى خودتان آشنا كنيد؛ دلها را مأنوس كنيد. ما در اين زمينه ها كمبود داريم. در آموزش و پرورش بايد تلاوت قرآن آنچنان به جوانها تعليم داده بشود - ولو آيات برگزيده و انتخاب شده - كه جوان ما كه در كودكى اين آيات را فرا گرفته، تا آخر عمر در همه ى مواقع، اين آيات مثل يك تابلوئى جلوى چشم او باشد؛ در مواقع مختلف از آنها استفاده كند. صداى اذان بلند شد.
والسّلام عليكم و رحمةاللَّه و بركاته