پایگاه اطلاع رسانی دفتر مقام معظم رهبری

بيانات رهبر معظم انقلاب اسلامى در مراسم مشترك دانشگاه هاى افسرى ارتش

بسم اللَّه الرّحمن الرّحيم
به جوانان عزيزى كه امروز سردوشى گرفتند و نخستين گام را در راه ورود به ارتشِ سرافراز جمهورى اسلامى برداشتند و به استادان، مربيان و مديران اين دانشگاه و فرماندهان ارشد ارتش جمهورى اسلامى ايران، تبريك عرض مى كنم.
حضور در نيروهاى مسلح جمهورى اسلامى يك افتخار است؛ اين، فقط يك شعار نيست، حقيقتى است كه هر كس امروز وضعيت جهان بشريت و نظام جمهورى اسلامى ايران و عظمت آرمان هاى اين ملت را بشناسد، به آن اذعان مى كند. ارتش جمهورى اسلامى ايران، سپاه پاسداران، بسيج و نيروى انتظامى، در كشور ما سربازان آرمان هاى بلند انسانى اند. نيروهاى مسلح ما خود را آماده و مجهز مى كنند تا دفاع كنند؛ نه تنها دفاع از سرزمين - كه خود افتخار بزرگى است - بلكه دفاع از آرمان هاى انسانى؛ دفاع از شرف و كرامت انسانيت.
امروز ديو مهيب و نفرت انگيز سلطه، ملتها را تهديد مى كند. اين تهديد، فقط متوجه ملت ايران و نظام جمهورى اسلامى نيست؛ متوجه همه ى دنياست؛ متوجه اصل و اساس انسانيت است. شما ببينيد امروز مركز استكبار - يعنى نظام ايالات متحده ى امريكا - با ارزشهاى انسانى و با انسان ها چه مى كند: هتك حرمت و حيثيت انسان ها، گرفتن جان انسان ها، نابود كردن هويت ملى انسان ها براى آنها كارى عادى و معمولى شده، طورى كه زشتى آن را احساس نمى كنند. ملتها در مقابل يك چنين مجسمه ى خباثت و شرارت چه بايد بكنند؟ آيا ملتها بايد تسليم شوند و سرنوشت و هويت و آينده ى خودشان را به دست مهاجمانى بسپرند كه هيچ رادع و مانعى از اخلاق و دين و شرف جلوى آنها را نمى گيرد؟ مى بينيد كه دست آموزهاى استكبار در فلسطين چه مى كنند. ديديد در عراق و افغانستان، مزدوران مسلح امريكا و انگليس چه كردند و چه مى كنند. قبل از اين هم در نقاط مختلف دنيا، هر جا كه توانسته اند، بار سنگين وجود خود و شرارت خودشان را تحميل كرده اند. ملتها چه بايد بكنند؟ ملتها هيچ راهى بجز قوى شدن، اعتماد به نفس، توكل به خدا و توكل به نيروى ذاتى خود ندارند؛ ملتها بايد خودشان را قوى كنند. اين قوى شدن فقط از جنبه ى نظامى نيست؛ ملتها بايد اراده، اقتصاد، دانش و پيشرفتهاى گوناگون خود را پى درپى قوى كنند؛ اما تقويتِ نيروى دفاع از هويت و مرزهاى يك ملت، يكى از مهمترين هاست، كه امروز نيروهاى مسلح ما اين وظيفه را به عهده گرفته اند.
شما نماد قوّت و اقتدار ملت ايرانيد. اين، افتخار بزرگى است. اين اقتدار فقط با آموزش نظامى به تنهايى حاصل نمى شود؛آموزش نظامى، بعلاوه ى تقويت عزم و ايمان. دل بايد نيرومند باشد، تا جسمِ نيرومند و سلاحِ نيرومند را بتواند به كار بگيرد. جوانهاى عزيز! خودتان را قوى كنيد و عزم راسخ را در درون خودتان پرورش دهيد؛ شما مسؤوليت هاى سنگينى را بر دوش داريد. ممكن است يك ارتش در طول سال هاى متمادى حتّى يك بار هم با يك جنگ مواجه نشود؛ اما آمادگى و حضور مقتدرانه ى آن در كنار ملتش، مايه ى اعتماد ملى است؛ مايه ى آرامش دلهاست. شما خودتان را براى ايجاد اعتماد در دل ملت تان - كه هم اعتماد به خودشان و هم به ارتش شان است - آماده كنيد. آموزش نظامى، انضباط نظامى، اخلاق والاى اسلامى، ايمان روزافزون در دلهاى شما - كه پاك و نورانى است - وظايف اصلى است. شماها پاكيد، دلهاى جوان شما نورانى است؛ قدر اين نورانيت را بدانيد؛ قدر استعدادهاى ذاتى خودتان را بدانيد و اين استعدادها را بروز دهيد. ارتش جمهورى اسلامى ايران را كه تا امروز به حول و قوه ى الهى افتخارات بزرگى به دست آورده است، باز هم سرافرازتر كنيد. همه ى نيروهاى مسلح را يك خانواده ى بزرگ بدانيد. هر نيرو با برادران و خويشاوندان خود در نيروى ديگر؛ و هر سازمان - ارتش و سپاه و بسيج و نيروى انتظامى - با برادران خود در سازمان هاى ديگر، همچون پاره ى تن يكديگر رفتار كنند؛ به هم اعتماد كنيد، از هم بهره مند شويد، تجارب يكديگر را به كار بگيريد و روزبه روز خودتان را قوى تر و آماده تر كنيد؛ و بدانيد كمك الهى متعلق به آن مردمى است كه خود را آماده ى دريافت اين كمك ها مى كنند. با ايمان، با كار بى وقفه و خستگى ناپذير، با توكل و توسل به پروردگار، خودتان را آماده ى دريافت رحمت و كمك الهى كنيد.
ان شاءاللَّه اين گام اول براى شما جوانان، مقدمه ى گامهاى بلند و موفق بعدى باشد و شما ذخيره هاى اسلام در درون سازمان ارتش باشيد.
والسّلام عليكم ورحمةاللَّه وبركاته