پایگاه اطلاع رسانی دفتر مقام معظم رهبری

بيانات رهبر معظم انقلاب اسلامى در مراسم دانش آموختگى دانشجويان دانشگاه امام على(ع)

بسم اللَّه الرّحمن الرّحيم
جشن فارغ التحصيلى شما جوانان عزيز را به خود شما و به ارتش جمهورى اسلامى ايران تبريك عرض مى كنم.
پرورش جوانان مؤمن و كارآمد و حضور آن ها در رده هاى مختلف خدمت - چه در ارتش، چه در سپاه، چه در بقيه ى دستگاه هاى مسؤول كشور - براى مسؤولان كشور و براى همه ى آحاد ملت يك مژده است.
امروز هر چه پيش مى رويم و نسل هاى جديد وارد عرصه مى شوند، احساس بر اين است كه سطح دانايى و تعهد در مجموعه ى مسؤولان كشور، در سطوح مختلف، بالاتر مى رود.
شما در بدنه ى ارتش، در بخش هاى مختلف مشغول كار خواهيد شد. هر كدام از شما داراى مسؤوليت سنگينى هستيد و سنگينى اين مسؤوليت به تناسب اهميت و ارزش ارتش جمهورى اسلامى ايران و به طور كلى نيروهاى مسلح در جمهورى اسلامى است. همچنان كه نيروهاى مسلح در نظام جمهورى اسلامى مظهر قدرت و عزت ملى و توانايى دفاع از كُليت و هويت ملت هستند - اين حقيقتى است كه امروز بحمداللَّه در نيروهاى مسلح ما مشهود است - و به تناسب اين ارزش والا كه براى ارتش جمهورى اسلامى و ديگر نيروهاى مسلح وجود دارد، هر فردى از شما هم در هر جا حامل مسؤوليت عزت آفرينى و قدرت بخشىِ هر چه بيشتر به اين مجموعه و به اين سازمان هستيد.
اگر ملتى قدرت دفاع از خود را نداشته باشد، عزت او هم هيچ گونه تضمينى ندارد. در دنيايى كه هوس ها و انگيزه هاى مادى به جاى ارزش هاى معنوى بر انسان هاى صاحب قدرت حكمرانى مى كند، هيچ ملتى نمى تواند از هيچ مركز ديگرى جز قدرت درونى خود كه خداى متعال به او بخشيده است، اميد هيچ گونه كمك و چشم داشتِ حمايتى را داشته باشد.
ملت ها بايد به خودشان تكيه كنند تا بتوانند عزتى را كه خود را شايسته ى آن مى دانند، به دست بياورند. اين قدرت، قدرت علمى است؛ قدرت دفاع از خود است؛ توانايىِ بروز استعدادهاى درونى است. يك ملت بايد اين توانايى ها را داشته باشد تا بتواند عزيز باشد. مظهر قدرت دفاعى كشور شماها هستيد؛ نيروهاى مسلح. درست است كه در هنگامه ى آزمايش هاى بزرگ، همه ى ملت پشت سر نيروهاى مسلح قرار مى گيرند و نيروهاى مسلح را تنها نمى گذارند؛ كما اين كه در دوران دفاع هشت ساله ثابت شد، ولى با اين حال، آن مجموعه يى كه اولين مسؤوليت و اصلى ترين مأموريت را در زمينه ى دفاع دارد، نيروهاى مسلح كشورند و شما جوان هاى عزيز با اين نيت، با اين فكر، با اين احساس وارد بخش ها و دستگاه ها و يگان ها و قسمت هاى مورد نياز بشويد و مأموريت تان را آغاز كنيد كه مى خواهيد سازمان خودتان را به سطوح آرمانىِ آن برسانيد تا بتوانيد سهم خود را در قدرت دفاع اين ملت بزرگ و عزيز ايفا كنيد. ابتكار، نوآورى، انگيزه ى خالص خدمتى، حفظ پاكدامنى و صفايى كه امروز در شما جوان ها بحمداللَّه هست، دقت در ضابطه هاى نيروهاى مسلح و رعايت اين ضوابط، توكل به خدا، اعتماد به خدا، توفيق خواستن از خداوند متعال و اعتماد به نيروى ذاتى خود؛ اينها رمزهاى موفقيت شماست. در اين ميدان گسترده يى كه پيش روى شماست، استعدادهايى بروز خواهد كرد و شخصيت هايى رشد خواهند كرد. در ميان شما بى گمان كسانى خواهند بود كه تأثيرات بزرگى در ارتش جمهورى اسلامى ايران و در پيشرفت اين سازمان خواهند داشت.
توفيق همه ى شما را از خداوند متعال مسألت مى كنم. و همچنانى كه اين روزها يادآور سالهاى دفاع مقدس است، از خداند متعال مى خواهم كه شما را در همه حال جزو برجستگان خط دفاعى كشور قرار بدهد و دعاى حضرت بقيةاللَّه شامل حال شما باشد.
براى شهداى عزيز و ايثارگران عزيز در نيروهاى مسلح و در ارتش جمهورى اسلامى طلب رحمت و مغفرت مى كنم.
والسّلام عليكم و رحمةاللَّه و بركاته