پایگاه اطلاع رسانی دفتر مقام معظم رهبری

بیانات در دیدار دست‌اندرکاران کنگره بزرگداشت شهدای استان تهران

بسم الله الرّحمن الرّحیم(۱)

و الحمد لله ربّ العالمین و الصّلاة و السّلام علی سیّدنا محمّد و آله الطّاهرین سیّما بقیّة الله فی الارضین.

یقیناً یکی از بهترین فعّالیّتهایی که در این روزگار میشود انجام داد، همین فعّالیّتی است که شما اقدام به آن کردید؛ هم جنبه‌ی فرهنگی دارد، هم جنبه‌ی سیاسی دارد، هم جنبه‌ی انقلابی دارد، هم آینده‌نگری در آن هست، هم جنبه‌ی انسانی و اخلاقی دارد؛ قدرشناسی از کسانی که جانشان را فدا کردند برای اینکه ما امروز بتوانیم اینجا بنشینیم بی‌دغدغه با هم صحبت کنیم. بنابراین، جنبه‌های مختلفی در این فعّالیّت هست. دستتان درد نکند؛ ان‌شاءالله که موفّق باشید.

البتّه مبارزات یگانهای مربوط به استان تهران ــ غیر از شهر تهران ــ در دوران دفاع مقدّس، برای ما واضح است؛ یعنی این از چیزهایی نیست که [برای] کسی از افرادی که با مسائل جنگ و دفاع مقدّس آشنایند، پنهان بماند؛ لکن اینها را باید گفت، باید نوشت، باید اتقان کرد، باید به صورت هنری اینها را تکرار کرد. بتجربه ثابت شده که اگر چنانچه یک حقیقتی، هر چند روشن و برجسته، تکرار نشود، فراموش خواهد شد؛ وقتی فراموش شد، فرصت برای بدخواهان پیش می‌آید که عکس آن پدیده را، ضدّ آن پدیده را یا تحریف‌[شده‌ی] آن پدیده را ترویج کنند و بیان کنند. بنابراین، این کار لازم است.

مجموعه‌ی تهران ــ شهر تهران و استان تهران ــ در دوران دفاع مقدّس و بعد از دفاع مقدّس تا امروز، حقّاً نقش بسیار مهمّی داشته. حالا [مثلاً] لشکر سیّدالشّهدا که در دوره‌ی جنگ، تلاشها و کارهای بزرگی انجام داد؛ فرماندهانش، چه فرماندهان خود لشکر، چه فرماندهان گردانها که ایشان[۲] اسم آوردند از بعضی از آنها، واقعاً کارهای بزرگی کردند، کارهای ارزشمندی انجام دادند. لازم است که اینها بیان بشود، تبیین بشود و بماند. در این زمینه‌ها ما کم‌کاری داریم. حالا اشاره کردند که سندها جمع‌آوری شده؛ خب از این سندها بایستی به بهترین وجهی استفاده کرد. بایستی بنشینید ببینید چگونه میشود از این هزاران سند، بهره‌برداری تبیینی و تاریخی و انقلابی کرد و گروه‌هایی مشخّص بشوند، این بهره‌برداری را بکنند، اینها را استفاده کنند، که سندها معطّل نماند. اینها مثل گنج است؛ گنج را یک وقت [هست که] استخراج میکنید، یک وقت میماند زیر خاک؛ گنج است، لکن فایده‌ای ندارد. [این گنج] باید استخراج بشود، باید مورد استفاده قرار بگیرد.

یکی از برکات این کاری که شماها انجام میدهید، این است که استمرار نیروی انقلاب را و انگیزه‌های انقلابی را در این مجموعه و محدوده‌ای که شما متصدّی بیان آن هستید ــ یعنی حالا همین استان تهران یا شهر تهران ــ نشان میدهد. وقتی که دفاع مقدّس شروع شد، خیلی از انگیزه‌ها و همّتها که استعداد بود، آمادگی بود، میدانی برای بُروز و ظهور نداشت، میدان پیدا کرد. شاید اگر دفاع مقدّس نبود، وضعیّت پیشرفت انقلاب جور دیگری میشد. دفاع مقدّس عرضه کرد، میدان داد برای عرضه به استعدادها و توانها و انگیزه‌ها و عشقهایی که در دلهایی وجود داشت. با تمام شدن دفاع مقدّس شاید بعضی تصوّر میکردند که مطلب تمام شد، [ولی] تمام نشد. دلیلش این است که شما بعد از گذشت مثلاً سی و چند سال از پایان دفاع مقدّس می‌بینید که جوان شما با انواع و اقسام شیوه‌ها و ترفندها سعی میکند خودش را به میدان جنگ با رژیم صهیونیستی، یا با داعش که دست‌نشانده‌ی استکبار و آمریکا و دیگران است برساند، و میرساند؛ این خیلی چیز مهمّی است. یا فرض بفرمایید در این حوادث فتنه‌هایی که در تهران، در بعضی از سالهای گذشته اتّفاق افتاد، چه کسی در مقابل این فتنه‌ها ایستاد؟ جوانها بودند. این جوانها نه جنگ را دیده بودند، نه امام را دیده بودند، امّا به میدان آمدند و همه‌ی این فتنه‌ها را خنثی کردند؛ تدابیری که دشمنان اندیشیده بودند برای اینکه انقلاب را از پا دربیاورند و مشکل برای کشور و برای انقلاب درست کنند، این تدابیر را خنثی کردند. فتنه‌ی سال ۸۸، بعدها، قبلها، آنچه اتّفاق افتاد، چه کسی اینها را، این فتنه‌ها را خاموش کرد؟ همین جوانها بودند دیگر. حالا یا در قالب بسیج یا سپاه یا نیروی انتظامی، در قالبهای مختلف وارد میدان شدند و تلاش کردند و کار کردند. این از برکات مجاهدت دوران دفاع مقدّس است؛ یعنی دفاع مقدّس یک سرمشقی شد برای حرکت افراد باانگیزه و باحرکت. علاوه بر اینکه غیر از داخل کشور این پیام را به بیرون از مرزهای کشور هم فرستاد، [یعنی] پیام ایستادگی و مقاومت را.

امروز این مورد اعتراف و قبول خیلی از صاحب‌نظرها است که بسیاری از این حوادثی که این روزها در دنیا دارد به نفع فلسطین انجام میگیرد، نشئت‌گرفته‌ی از روح انقلاب اسلامی و روح جمهوری اسلامی است. ما ممکن است این را احتیاط کنیم، ملاحظه کنیم و نتوانیم صریح بگوییم امّا دیگران این را صریح میگویند، این را به صراحت بیان میکنند. و خب ملاحظه میکنید این اتّفاقاتی که امروز در دنیا دارد به نفع فلسطین می‌افتد، همان حرفهایی است که ملّت ایران زده‌اند، همان حرفهایی است که امام فرمود، همان شعارهایی است که از دل مردم جوشید، به زبان آنها رسید و بیان شد و امروز در سطح منطقه و در سطح دنیا دارد بیان میشود.

شما ببینید دانشگاه‌های آمریکا را! شنیدم حدود دویست دانشگاه در آمریکا الان دستخوش همین حرکت دانشجوها است؛ [۳] این چیز خیلی مهمّی است. کاری که آنها میخواستند در ایران انجام بدهند، برای خودشان پیش آمده. دانشجو حرکت کند، کاری بکند که دولت آمریکا و پلیس آمریکا مجبور بشود همه‌ی حرفهای خودش را، شعارهای خودش را زیر پا بگذارد، و جلوی چشم مردم، جلوی چشم دوربین‌ها و وسایل ارتباط جمعی امروز دنیا، بیاید لگدکوب کند، لگدمال کند جوان دانشجو را و آن‌جور دستبند بزند استاد را، دانشجو را! کاری که اینها کردند، آن‌قدر بزرگ است که آنها مجبور شدند رودربایستی را کنار بگذارند و وارد میدان بشوند و شده‌اند؛ آبروی خودشان در دنیا رفت؛ حرفهایشان نقض شد؛ اینها خیلی حوادث مهمّی است.

این ناشی از همین حرکتی است که از اوّل انقلاب به برکت نفَس گرم امام [شکل گرفت]؛ خدا ان‌شاءالله درجات این مرد بزرگ را روز‌به‌روز عالی‌تر کند و پرچمش را برافراشته‌تر کند. امام بزرگوار واقعاً یک پدیده‌ای بود؛ یک پدیده‌ی بی‌نظیر. یعنی بنده واقعاً هر چه فکر میکنم، در طول تاریخ طولانی خودمان، هیچ شبیهی، نظیری برای این مرد پیدا نمیکنم؛ آن نفَس گرمی که ایشان داشت، آن قدرتی که خدای متعال در روح او، در اراده‌ی او قرار داده بود و همین ایمان به او، ایمان قلبی او، منشأ تراوش ایمان به بیرون و سرایت آن و سرریز شدنش به دلهای مردم میشد. آمَنَ الرَّسولُ بِما اُنزِلَ اِلَیهِ مِن رَبِّهِ وَالمُؤمِنونَ کُلٌّ آمَنَ بِاللهِ وَمَلائِکَتِه؛(۴) اگر رسول مؤمن نبود، ایمان عمیق نداشت، مؤمنین این‌جور ایمان عمیق پیدا نمیکردند. اینجا هم همین‌جور؛ ایمان او بود که ایمانها را این‌جور عمیق کرد.

به هر حال کار، کار خوبی است، کار برجسته‌ای است، و بحمدالله حرکت انقلاب، با آن انگیزه‌ای که توانست این جوانهای ما را، همین برجستگان شهرهای اطراف تهران را ــ [یعنی] استان تهران را ــ وارد این میدان کند، آن انگیزه امروز هم وجود دارد.

شما دیدید در همین قضایای سال گذشته، جوانهای تهرانی اسم خودشان را ماندگار کردند؛ چه در خود تهران، چه در بعضی از شهرهای اطراف تهران.

امیدواریم ان‌شاءالله خدای متعال همه‌ی شماها را موفّق بدارد، مؤیّد بدارد، تأییدتان کند، و این رشته ان‌شاءالله ادامه پیدا کند.

والسّلام علیکم و رحمة‌الله و‌ برکاته

(۱ در ابتدای این دیدار، سرتیپ‌دوّم قربان‌محمّد ولی‌زاده (فرمانده سپاه پاسداران استان تهران و دبیر کنگره) گزارشی ارائه کرد.
(۲ سرتیپ‌دوّم قربان‌محمّد ولی‌زاده (فرمانده سپاه پاسداران استان تهران و دبیر کنگره)
(۳ دانشجویان دانشگاه‌ها‌ی آمریکا در اعتراض به کشتار و نسل‌کشی غیرنظامیان فلسطینی در غزّه و اعتراض به عدم برقراری آتش‌بس و صلح از سوی رژیم صهیونیستی که با حمایت استکبار جهانی و بخصوص آمریکا انجام میگیرد، در دانشگاه‌ها تجمّعات اعتراضی برقرار کردند که با ضرب و شتم و دستگیری آنها از سوی پلیس آمریکا مواجه گردید.
(۴ سوره‌ی بقره، بخشی از آیه‌ی ۲۸۵؛ « پیامبر [خدا] بدانچه از جانب پروردگارش بر او نازل شده است ایمان آورده است، و مؤمنان همگی به خدا و فرشتگان و کتابها و فرستادگانش ایمان آورده‌اند ...»