پایگاه اطلاع رسانی دفتر مقام معظم رهبری

بيانات رهبر معظم انقلاب اسلامي در مراسم فارغ التحصيلى و تحليف دانشكده افسرى نيروى انتظامى

بسم اللَّه الرّحمن الرّحيم
هفته ى نيروى انتظامى را به يكايك كاركنان اين نيرو، مخصوصاً به شما دانشجويان عزيز، فارغ التحصيلان عزيز و اساتيد عزيز و به همه ى فرماندهان رده هاى مختلف و به فرماندهى محترم نيروى انتظامى تبريك عرض مى كنم و اميدوارم كه براى ملت ايران هم اين هفته و اين روز و اين مراسم، مبارك باشد.
امنيت، شعار و وظيفه ى اصلى و اساسى شماست و براى زندگى مردم و يك جامعه، گاهى از نان شب واجب تر و مهمتر است. خداوند متعال در قرآن كريم در مقام ذكر نعمتهاى بزرگ خود به جامعه، مى فرمايد: «الّذى اطعمهم من جوع و امنهم من خوف»؛ يعنى گرسنگى و ناامنى در مقابل امنيت و راحتى و رفاه قرار دارد؛ اينها دو عنصر مقابل و مهمند.
امروز بحمداللَّه نيروى انتظامى پيشرفتهاى بسيارى را در جنبه هاى مختلف؛ نظم و سازماندهى، آگاهى و هوشمندى و آشنايى با شيوه هاى علمى، ارتباط با مردم و پيدا كردن اولويتها، از خود نشان مى دهد كه مايه ى خرسندى است و يقيناً وقتى نگاه درست به مقوله ى عزم و نظم و امنيت وجود داشته باشد و اين با مديريت قوى، برنامه ريزى علمى و كار بى وقفه همراه شود، نتيجه اش براى اين نيرو، افتخارآميز و براى ملت شيرين خواهد بود. ما امروز خوشبختانه نشانه هاى اين شاخصهاى اصلى را به صورت بارزى در نيروى انتظامى مشاهده مى كنيم. البته به اين اندازه قانع نيستيم، ولى پيشرفتها ما را اميدوار مى كند كه همچنان مى توانيم به كامل كردن و پيش رفتن خود ادامه بدهيم.
خدا را شكر مى كنيم كه ملت ايران در بخشهاى مختلف نشان داده كه يك ملت سترون نيست؛ ملتى پُربار، پُراستعداد، آماده ى پيشرفت در همه ى جنبه هاى علمى و عملى است.
امروز نيروى انتظامى ما با گذشته ى تاريخى خود بكلى غيرقابل مقايسه است. اين نشان دهنده ى جلو رفتن و پيش رفتن است؛ نشان دهنده ى اين هم است كه ما همچنان مى توانيم پيش برويم. بايد با دقت، كمبودها و نقصهاى خودمان را پيدا كنيم و روزبه روز بر تكامل خودمان بيفزاييم.
آنچه مردم از نيروى انتظامى متوقع هستند، چيست؟ مردم مى خواهند نيروى انتظامى قوى و مقتدر باشد؛ هوشمند و پيچيده باشد؛ سالم و امين باشد؛ سريع و بهنگام باشد؛ مؤدب و اهل بيان و تفاهم با مردم باشد؛ اين انتظارات مردم از نيروى انتظامى ماست. شما در بخشهاى قابل توجهى اين لياقت و آمادگى را از خودتان نشان داده ايد.
من مى خواهم به يكايك شما جوانان عزيز و به استادان و راهنمايان شما و همچنين به يكايك عناصرى كه در اين نيروى خدوم مشغول كار هستند، توصيه كنم كه قدر اين توفيق و اين نعمت را بدانيد كه داريد در خدمت امنيت مردم - كه يكى از بزرگترين نعمتهاست - تلاش مى كنيد؛ مى آموزيد و عمل مى كنيد.
امروز كشور ما بحمداللَّه يكى از امن ترين كشورهاى دنياست. سياست قدرتهاى مداخله گر در همه ى كشورها ايجاد ناامنى است؛ ناامنى سياسى، ناامنى اخلاقى و فرهنگى. اين سياستى است كه امروز و از ديرباز از سوى قدرتهاى متجاوز و مداخله گر در همه جاى دنيا اعمال مى شود. آنها چه بخواهند، چه نخواهند، وجودشان و حضورشان موجب ناامنى است. شما ببينيد امروز كجاست كه نيروهاى مداخله گر و فضولِ قدرتهاى بزرگ حضور دارند و آن جا ناامنى نيست؟ هرجا كه امتداد نفوذ قدرتهاى مداخله گر جهانى است، در كشورهاى گوناگون عالم، نشانه هاى ناامنى مدنى و فرهنگى و اخلاقى و عدم آرامش عمومى در آن جاها محسوس است. ملت ايران با قدرت، با عزم راسخ و با آشنايى با اوضاع جهان، تصميم گرفته است كه اراده ى خود را بر امور كشورش مانند حصارى مانع از نفوذ قدرتهاى مداخله گر قرار دهد. همه ى بخشها در اين زمينه فعال و پُرنشاطند، شما هم سهم خودتان را خوب مى شناسيد؛ آن را به بهترين وجه ايفا كنيد و اين نعمت را مغتنم بشماريد.
ملت ايران در دنيا به اين شناخته شده كه با ظلم، با سلطه گرى، با روابط ناسالم سلطه گرى و سلطه پذيرى در سياستهاى بين المللى، مخالف است؛ به اين هم بايد شناخته شود كه ملتى اهل سازندگى، اهل ابتكار، اهل نوآورى در همه ى زمينه هاست و يكى از بهترين زمينه ها، نيروهاى مسلح و بويژه نيروى انتظامى است؛ و شما اين فرصت را امروز داريد. ما خوشوقتيم از اين كه بحمداللَّه در زمينه هاى گوناگون نشانه هاى پيشرفت را مى بينيم. البته مشاهده ى اوضاع تأسفبار و مصيبت بار ملتهاى منطقه و همسايه ى ما، براى ملت ايران سخت و دشوار است.
امروز شما مشاهده مى كنيد كه در كشور عراق اشغالگران و سلطه طلبان با مردم چه جور رفتار مى كنند؛ در حالى كه ادعا مى كنند به دنبال تروريستها هستند، آحاد مردم را قتل عام مى كنند. بمبارانهاى مكرر شهرهاى عراق، بمباران فلوجه، شهرك صدر، سامرا و ديگر شهرها، چطور مى تواند براى مقابله ى با مشتى تروريست باشد؟! معناى مقابله ى با تروريسم و تروريستها اين است؟! كودكان معصوم و زنهاى بى دفاع و انسانهاى بى گناهى كه در اين بمبارانهاى كور نابود مى شوند، تروريستند؟! آيا با اين رفتارها تروريسم ريشه كن شد يا تشويق شد؟ اگر نگوييم سازمانهاى تروريستى شناخته شده، زير نفوذ دستگاهها و سرويسهاى جاسوسى امريكا و اسرائيلند - كه اگر كسى چنين ادعايى هم بكند، معلوم نيست خيلى گزافه گفته باشد - كمترين سخن اين است كه بگوييم تجاوز، زورگويى، قتل عام، قلدرى، ناديده گرفتن حق يك ملت در كشور خود، تشويق كننده ى مقاومتهاى مردمى و رشد دهنده ى احساس گرايش به تروريسم در ميان همين ملتهاست.
اين رفتار، نسخه ى زشت ديگرى در فلسطين اشغالى دارد. ببينيد چه مى كنند با اين مردم! اردوگاه آوارگان را بمباران مى كنند؛ به توپ مى بندند؛ خانه هاى مردم را ويران مى كنند؛ مزارع مردم را خراب مى كنند؛ دهها نفر كودك و زن و مرد بى دفاع را به قتل مى رسانند؛ به عنوان اين كه به دنبال مبارز فلسطينى مى گردند!
دنيايى كه چشم را بر اين جنايتهاى وقيحانه مى بندد، نمى تواند ادعا كند كه طرفدار حقوق بشر است و نمى تواند اميدوار باشد كه خواهد توانست با تروريسم روبه رشد در دنيا مقابله كند؛ اينها مشوق تروريسمند.
رفتار زشت مستكبران و قلدران، مى تواند براى انسانهاى نيكخواه، درس عبرت باشد. اقتدار، با اخلاق، مشت قدرتمند، در كنار دلِ رحيم و مهربان؛ اعمال قدرت در مقابل قانون شكن، و نرمش و مهربانى و رفتار نيك در مقابل مردمى كه محتاج امنيتند و از قانون شكنى رنج مى برند.
جامعه ى بزرگ و سرافراز و رشيد ملت ايران، جامعه يى متمايل به صواب، متمايل به كار نيك، متمايل به رفتار صحيح و قانونى است. قانون شكنها معدودند؛ انگشت شمارند. برخورد با قانون شكن، برخورد با جنايتكار، برخورد با سلول بيمار اين پيكر سالم، بايستى با قاطعيت انجام بگيرد؛ اما در مقابلِ توده ى عظيم مردم مؤمن و مؤدب و بااخلاق، بايستى روح رأفت و رحمت، خود را نشان بدهد.
پروردگارا! اين جوانان عزيز و آماده ى خدمت را مشمول توفيقات خود قرار بده؛ نيروى انتظامى را روزبه روز سرافرازتر بفرما؛ و ملت ايران را در همه ى ميدانها از افتخار و سرافرازى برخوردار كن.
والسّلام عليكم و رحمةاللَّه و بركاته