بسم اللَّه الرّحمن الرّحيم
خيلى جلسه ى شيرين و مطلوبى بود. از تلاوت قرآن و پيچيدن صوت مبارك قرآن خوانى در
اين فضا لذت برديم. حقيقتاً شنيدن آيات كتاب الهى دل انسان را روشن مى كند.
اين جلسه و مراسم شما يك جنبه ى نمادين هم دارد كه خيلى مهم است و آن، اين است كه
قرآن بايد محور اجتماع امت اسلامى و همه ى ملتهاى اسلامى باشد. اگر ما - امت بزرگ
اسلامى - مفاهيم و تعاليم قرآن را محور تجمع خودمان قرار دهيم، وضع دنيا و وضع امت
اسلامى عوض خواهد شد.
امروز شما ملاحظه كنيد؛ به وضوح مى شود ديد كه جنگ همه جانبه ى بزرگى را عليه همه ى
امت اسلام، و نه قسمتى از آن، راه انداخته اند. اين جنگ هم ابعاد اقتصادى، سياسى،
فرهنگى، نظامى و امنيتى دارد و هم ابزار عظيم تبليغاتى امروز را در اختيار دارد.
آنچه شما امروز در فلسطين يا در عراق يا در افغانستان مشاهده مى كنيد، فقط جنگ عليه
يك ملت نيست و اگر با فلسطين مى جنگند، در واقع با موجوديت اسلام در اين منطقه
مى جنگند. اگر رژيم صهيونيستى را با همه ى وجود مى خواهند تأييد و تقويت كنند، براى
اين است كه مى خواهند يكپارچگى دنياى اسلام و قدرت آن را با مانع بزرگى مواجه كنند.
يكى از دالانهاى فتح دنياى اسلام، فتح فلسطين است و يكى از دالانهاى آن نيز حالا
عراق شده است؛ مى خواهند دنياى اسلام را قبضه كنند.
براى استكبار، مسأله ى اصلى، دنياى اسلام است. آنها مى خواهند دنياى اسلام را كه
بيش از يك ميليارد جمعيت دارد؛ بخش عظيمى از منابع مالى و منابع طبيعى مورد نياز
امروز را در اختيار دارد؛ روح جديد و حركت و بيدارى اسلامى، امروز آن را سرپا
نگه داشته است، از بين ببرند. هدف آنها، دنياى اسلام است.
دنياى اسلام بايد به فكر حفظ موجوديت اسلام و حفظ عزت امت اسلامى باشد. اين، چگونه
ممكن است؟ از راه قرآن. قرآن به ما همه چيز را تعليم داده است. قرآن را بايد آموخت،
قرآن را بايد فهميد، قرآن را مثل نوشيدنى گوارا و مقوى بايد نوشيد و زندگى خود را
با آن با طراوت و سرشار از نيرو و عزت كرد.
برادران من ! اين خواندن و تلاوت قرآن، قدم اول است، قدم آخر نيست. اول، آشنايى و
انس با قرآن لازم است. بعد، مفاهيم قرآنى را به صورت سطورِ قطعى و مجسمِ برنامه ى
زندگى در مقابل چشم نگه داشتن، تا ما را به اين طرف و آن طرف نكشانند؛ يك روز ما را
به سمت كمونيسم بكشانند، يك روز به سمت ليبراليسم؛ يك روز از سوسياليسم بگويند، يك
روز از سرمايه دارى. قرآن را وقتى كه ياد گرفتيم و با آن آشنا شديم، نمى توانند ما
را به اين طرف و آن طرف بكشانند؛ چون خط روشن قرآن ما را هدايت مى كند. و آن گاه،
پياده كردن اين مفاهيم در واقعيت زندگى است.
البته من اين قهرمانهاى قرآنى را خيلى دوست دارم و به اين شخصيتهاى قرآن خوان خيلى
علاقه و ارادت دارم؛ اينها كسانى هستند كه قرآن را براى ما - براى ذهن، دل و جان ما
- مجسم مى كنند. اين خواندنِ خوب - كه ما اين همه تشويق مى كنيم - مفاهيم را مشخص
مى كند. شما ببينيد اين استاد محترم ميهمان ما آقاى شيخ احمد محمد عامر، امروز چه
خوب قرآن خواند. قرآن خواندن خوب، كه با صوت خوب و با نغمه ى خوب و با توجه به
معانى انجام بگيرد، مفاهيم قرآن را جلوى انسان مجسم مى كند؛ انسان را به عمل نزديك
مى كند؛ انسان را با معرفت قرآنى نزديك مى كند. بحمداللَّه جوانهاى ما خوب پيش
رفتند، خدا را شكر مى كنيم؛ اين از بركت انقلاب است.
يك روز در كشور ما قرآن خوانى مهجور بود؛ گوشه يى در تهران يا در مشهد، كسى مثل
آقاى مولايى پيدا شود كه عاشق قرآن باشد و زحمت بكشد و جلسه پشت جلسه برگزار كند،
تا در طى سالهاى متمادى تعدادى شاگرد را تربيت كند؛ آن وقتها اين طورى بود؛ اين
افراد در غربت بودند و در معرض، در عَلم و جلوى چشم و در تلويزيون نبودند. قرآن در
جامعه ى ما در حكومت طاغوت محكوم بود. ما خدا را بر حكومت اسلامى و بر حاكميت اسلام
شكر مى كنيم كه امروز قرآن مايه ى افتخار در كشور ماست و قرآن خوانى براى كشور ما
مايه ى آبروست؛ اين از موهبتهاى اسلام است؛ اين را نظام اسلامى به ما داد؛ اين
هديه ى الهى به ما بود كه قرآن در زندگى، در جان، در روح و در زبان ما وارد شد.
از برادرانى كه در اوقاف و در بخشهاى مختلف - دستگاههاى مرتبط با مسائل قرآنى كه
اين جلسات را تمهيد مى كنند و ترتيب مى دهند - فعاليت مى كنند و نيز از اساتيد قرآن
كه جوانها را تربيت مى كنند و از جوانها كه فرا مى گيرند، خيلى متشكريم. بحمداللَّه
صداهاى خوب و استعدادهاى خوب هست، منتها من باز هم تأكيد مى كنم كه قرآن خوانهاى ما
با مفاهيم قرآن آشنا شوند و بفهمند كه چه مى خوانند. اين، به خواندن آنها هم كمك
مى كند، به زيبايىِ تلاوت هم كمك مى كند و به تأثير نفس آنها هم كمك مى كند.
پروردگارا ! ما را با قرآن زنده بدار؛ زندگى ما را زندگى قرآنى قرار بده؛ در قبر و
برزخ و قيامت ما را با قرآن محشور كن.
والسّلام عليكم و رحمةاللَّه و بركاته