پایگاه اطلاع رسانی دفتر مقام معظم رهبری

بيانات رهبر معظم انقلاب اسلامى در مراسم مشترك نيروهاى مسلح در پايگاه هوايى شهيد نوژه همدان

بسم اللَّه الرّحمن الرّحيم
از حضور در اين پايگاه و در جمع رزمندگان عزيزِ ساكن در استان همدان بسيار خرسندم و به روح شهداى عاليقدر و سرافراز اين پايگاه و نيروى هوايى ارتش جمهورى اسلامى ايران و ديگر شهداى ارتش و سپاه و بسيج و نيروى انتظامى از اعماق قلب درود مى فرستم.
اين پايگاه خدمات بسيار باارزشى را در دوران دفاع مقدس به كشور و ملت ايران تقديم كرده است. علاوه بر شهيد نوژه و علاوه بر شهيد دوران، شهداى باارزش ديگرى از اين پايگاه و از مجموعه ى نيروهاى مسلح در اين منطقه ى بسيار حساس، نام خودشان را در فهرست افتخارات پايان ناپذيرِ انقلاب اسلامى و جمهورى اسلامى ثبت كرده اند. ما به اين عزيزان افتخار مى كنيم؛ نام آنها را گرامى مى داريم. براى ما شخصيت هايى مثل شهيد بابايى، شهيد اردستانى، شهيد خضرائى - كه مدتى فرمانده اين پايگاه هم بود - و شهداى باارزش و بزرگوار ديگر در نيروهاى مسلح يقيناً فراموش نشدنى هستند؛ ولى نيروهاى مسلح خودشان را در آن گذشته ها متوقف نخواهند كرد و نبايد بكنند؛ گذشتگانى كه با ايمان، آگاهى و شجاعت و فداكارى خود ما را در پيمودن اين راه بسيار پُرافتخار، راه عظمت اسلام و ايران، يارى كردند، براى ما درسهاى فراموش نشدنى از خود به يادگار گذاشته اند. وظيفه ى ما اين است كه از اين درسها بهره بگيريم. ما بايد با توجه به موقعيت خودمان، با توجه به نيازهاى كشور، با توجه به تهديدهايى كه عليه ما و منافع كشور در هر دوره يى وجود دارد، وظيفه ى خودمان را تشخيص بدهيم و با تقويت روحى و جسمى، خودمان را آماده ى ادامه ى آن راه پرافتخارى بكنيم كه شهيدان عزيز ما به قيمت جان خودشان به روى ما گشودند.
شكى نيست كه بهترين وضعيت زندگى انسان در مجموعه ى عالم، زندگى در صلح و همزيستى و مسالمت است. چقدر خوب است آن دنيايى كه در آن قدرتمندان زورگو و زياده طلب، انسانها، ملتها و مجموعه ها را در خدمت منافع خود به كار نگيرند؛ دنيا را با خون و نفرت و خشم آلوده نكنند؛ اما متأسفانه با دورىِ جوامع بشرى از معنويت، ايمان و رشد، و سركشىِ منيّت ها و خودخواهيها، بشر و جهان بشرى در برهه هاى گوناگون از تاريخ و زمان در معرض ناآراميها، جنگها و فتنه ها قرار گرفته است؛ امروز هم متأسفانه همين طور است.
شما ببينيد در اين صد سالِ گذشته در اطراف عالم بر اثر زياده خواهىِ قدرتهاى استكبارى چقدر انسان در جنگهاى مختلف قربانى شدند؛ در جنگهاى جهانى، در جنگهاى منطقه يى و در جنگهايى كه فقط به اين خاطر به راه انداخته شد كه صاحبان كارخانه هاى سازنده ى سلاح براى فروش متاع خود احتياج به جنگ داشتند! قدرتمندان استكبارى و پشت سر آنها دستگاه هاى غارتگر اقتصادى براى منافع خودشان نمى گذارند دنيا از صلح و ثبات، و زندگى مردم از آرامش برخوردار باشد؛ با نامهاى گوناگون، با تابلوهاى دروغين و مزورانه به زندگى انسانها ضربه مى زنند؛ به آرامش و سلامت دنياى بشرى ضربه وارد مى كنند. امروز هم همين طور است؛ امروز شما ببينيد زشت سيرت ترين قدرتهاى جهانى كه رفتار ضد بشرى و طمع ورزانه ى آنها در همه ى كارهايى كه در سطح دنيا انجام مى دهند نمايان است، چطور با تابلوى حقوق بشر و دمكراسى در دنيا ظاهر مى شوند و جنجال به راه مى اندازند؛ منطقه ها را تهديد مى كنند و منطقه ى ما، منطقه ى خاورميانه، و منطقه ى آسياى غربى را هم مشمول همين تهديدهاى خودشان مى كنند.
ملتها چه وظيفه يى دارند؟ ملتها وظيفه دارند براى صيانت و حراست از خود و براى دفاع از كيان، عزت و هويت خود، خود را آماده نگه دارند. آن ملتى كه در اين راه غفلت كند، نابود شده است؛ آن ملتى كه نتواند نياز خود را به دفاع، به ايستادگى و به مقاومت، بهنگام بفهمد، پامال شده است. ملت ما نشان داده است كه دچار چنين غفلتى نشده و نخواهد شد؛ نيروهاى مسلح ما نشان داده اند كه در ميدان دفاع از منافع ملت و كشورشان لحظه يى دچار سستى و درنگ نخواهند شد.
عزيزان من! نيروهاى مسلح با نامهاى مختلف، همه يك خانواده اند؛ ارتش و سپاه و بسيج و نيروى انتظامى، همه اجزاى مكمل يك مجموعه ى دفاع كننده ى از حيثيت و شرف اين كشورند.
در همدان، پايگاه سوم شكارى (پايگاه شهيد نوژه)، تيپ زرهى لشگر قزوين، تيپ انصارالحسينِ سپاه پاسداران، مجموعه هاى نيروى مقاومت بسيج، مجموعه ى نيروى انتظامى، همه اجزاى يك مجموعه ى واحدند؛ در كل كشور هم همين است. اين احساس را در خودتان دم به دم تقويت كنيد كه شما مكمل يكديگر هستيد. مهمترين وظيفه ى اين مجموعه باز بودنِ چشم و هشيار بودن در همه ى لحظات است. خودتان را حاضر نگه داريد؛ خودتان را از لحاظ روحى و جسمى آماده نگه داريد. ممكن است هيچ تهديدى تا سالها متوجه كشور نشود؛ اما براى يك احتمال ضعيف هم نيروهاى مسلح موظفند خودشان را هميشه آماده به كار نگه دارند.
جمهورى اسلامى ايران در عرصه ى جهانى منادى عدالت و آزادگى است؛ منادى انسانيت و معنويت است؛ منادى برادرى و برابرى است؛ منادى عزت و شرف ملتهاست. جمهورى اسلامى با استكبار، با مستكبر، با قدرتهاى زورگو، با قدرتهاى مداخله گر صددرصد مخالف است؛ جمهورى اسلامى ايران آبرويش در ميان ملتها و ابهتش در دل قدرتها و دشمنى قدرتهاى متجاوز با آن به خاطر همين نقطه است؛ به خاطر اين است كه در مقابل زورگويىِ زورگويان و متجاوزان تسليم نمى شود؛ به خود متكى است؛ به خدا متوكل است؛ در مقابل زورگويىِ انسانهاى زياده طلب و قدرتهاى متجاوز و زمامداران اسير هوى و هوس به طور مطلق تسليم نمى شود؛ اين، آن چيزى است كه جمهورى اسلامى را در چشم ملتها عزيز كرده و همان چيزى است كه در دل همين قدرتها ابهت جمهورى اسلامى را قرار داده و البته دشمنى پايان نيافتنىِ آنها را هم به وجود آورده است.
توفيق همه ى شما عزيزان را از خدا مسألت مى كنم و همه ى شما را به كار، تلاش، آمادگى و به وحدت كلمه توصيه مى كنم.
والسّلام عليكم و رحمةاللَّه و بركاته