پایگاه اطلاع رسانی دفتر مقام معظم رهبری

بيانات رهبر معظم انقلاب اسلامى در ديدار جوانان اهواز

بسم اللَّه الرّحمن الرّحيم
برادران و فرزندان عزيزم؛ خيلى خوش آمديد. حضور شما، بنده را به ياد خاطرات شورانگيز اوايل و اواخر جنگ در اهواز مى اندازد. جوانان خوزستان و اهواز از جمله مجموعه هاى كم نظيرى هستند كه تأثير خود را در حراست از استقلال كشور، انقلاب اسلامى و عزّت ملى نشان داده اند؛ اين را ما در اهواز و مناطق اطراف آن و در سرتاسر خوزستان شاهد بوده ايم. هنوز هم در ميان چهره هاى بسيار درخشانى كه من از طول دوران دفاع مقدّس در ياد دارم، چند چهره برجسته اهوازى وجود دارند كه ياد آنها را هرگز فراموش نمى كنم. اميدواريم خداوند متعال شما جوانان برومند را با توفيقات و نورانيّت و فيض خود جزو ذخيره هايى قرار دهد كه ان شاءاللَّه پايه هاى نظام اسلامى و استقلال كشور و عزّت اين ملت را مستحكم خواهيد كرد.
آنچه مهمّ است همه جوانان كشور به آن توجّه كنند، اين است كه بدانند نزاعى كه امروز ميان استكبار و اسلام وجود دارد، بر سر چيست. نمى توانند انكار كنند كه امروز استكبار با اسلام طرف است؛ چون خودشان صريحاً اين را بيان كرده اند. رئيس جمهور امريكا اسم «جنگ صليبى» را آورد. تبليغاتچيهاى استكبار به طور دائم به شكلهاى موذيانه در سرتاسر دنيا عليه اسلام فعاليتهاى تبليغى مى كنند؛ فيلم مى سازند، بازيهاى رايانه اى درست مى كنند، تبليغات مى كنند، مقاله مى نويسند؛ همه عليه اسلام. چرا با اسلام مخالفند؟! اين سؤال بزرگى است. آنها خودشان مى گويند ما با اسلام مخالفيم؛ چون اسلام جنگ و ترور و نفرت مى آفريند! به اين وضوح و روشنى، دروغ و تهمت را در فضاى افكار عمومى دنيا منتشر مى كنند. امروز استكبار است كه نفرت در دنيا مى پراكند. امريكاييها هستند كه جنگ را در دنيا به وجود مى آورند. آنها هستند كه به حقوق ملتها و حدود كشورها تعرّض و حملات نظامى مى كنند. از هزاران كيلومتر راه، سربازان خودشان را برمى دارند و به اين كشور، به آن كشور، به اين مرز و به آن ملت تجاوز مى كنند. در تاريخ صد سال گذشته هم كه شما نگاه كنيد، مى بينيد بيشترين جنگها را غربيها راه انداختند. دو جنگ بزرگ جهانى را اروپاييها به راه انداختند. جنگهاى فراوان در آسيا، در آفريقا و در امريكاى لاتين را همين رژيمهاى سرمايه دارى حاكم بر امريكا به راه انداختند. آنها هستند كه بين ملتها نفرت ايجاد مى كنند. اسلام از اين تهمتها مبرّاست. دعوا سرِ اين نيست - دروغ مى گويند - دعوا سرِ اين است كه اسلام ملتهاى مسلمان را به استقلال فرا مى خواند؛ ملتهاى مسلمان را به عزّت خودشان متوجه مى كند؛ به ملتهاى مسلمان مى آموزد كه حقوق خودشان را بشناسند؛ اين حقوق را بخواهند و در مقابل متجاوزان به اين حقوق بايستند. استكبار با اين ايستادگى، با اين دفاع و با اين معرفت مخالف است. دعواى اسلام و استكبار بر سر اين است.
امروز نزاع استكبار امريكايى و دنباله هايش - در هر جاى دنيا كه هستند - با جمهورى اسلامى، بر سرِ حقوق بشر و تروريسم نيست. رنگ و لعابهاى دروغينى كه اينها به ادّعاهاى خود مى دهند، امروز در دنيا مفتضح و رسوا شده است. اختلاف آنها با جمهورى اسلامى بر سرِ اين است كه جمهورى اسلامى مى خواهد ايران، عزيز و مستقل باشد؛ در ايران رأى مردم حاكم باشد نه رأى مستكبران جهانى و مراكز قدرت. امروز وفادارى به جمهورى اسلامى و اركان نظام اسلامى، وفادارى به استقلال كشور، حقوق ملت و وفادارى به «نه» گفتن به متجاوزانِ بيگانه است. شگرد تبليغاتى استكبار جهانى در طول سالهاى متمادى و امروز بيش از هميشه اين بوده است كه افكار مردم دنيا را منحرف و آنها را اغوا كند. آنها جز با اغواى افكار عمومى نمى توانند كار خود را پيش ببرند. تا حدودى هم موفّق مى شوند افكار عمومى را فريب دهند؛ اما عملكرد زشت و نفرت انگيز آنها نمى گذارد حقايق پنهان بماند. امروز هر كس مى خواهد معناى حقوق بشر و دمكراسى اى را كه امريكاييها براى كشورهاى منطقه خاورميانه مى خواهند، بفهمد، به عراق نگاه كند. عراق امروز صحنه آزمايش ادّعاهاى امريكايى است. ملت عراق را با نيروى نظامى و با زور سرنيزه مورد اهانت و فشار و در معرض زورگوييهاى غيرقابل تحمّل قرار مى دهند، آن وقت مى خواهند به افكار عمومى دنيا وانمود كنند كه آزادكننده ملت عراقند، يا مى خواهند حقوق ملت عراق را رعايت كنند! چه كسى در دنيا اين را باور مى كند؟
داستان اينها، داستان همان قصّابى است كه آهوى رميده از گرگ را سلّاخى كرده بود! گرگى آهويى را تعقيب مى كرد. آهو با بدن خونين از مقابل گرگ مى گريخت. قصّاب رسيد، گرگ را هى كرد؛ گرگ رفت، خودش آهو را گرفت. آهو خيال مى كرد قصّاب او را رها مى كند تا به زيستگاه خود برود. دست و پاى آهو را بست، در اتومبيل خودش گذاشت و پهلوى دوستان خودش آورد؛ بعد چاقو را به حلق آهو كشيد. آهو گفت خيال مى كردم مرا از چنگال گرگ نجات دادى؛ اما حالا كه نگاه مى كنم، گرگ حقيقىِ من تويى:
كه از چنگال گرگم در ربودى
چو ديدم عاقبت گرگم تو بودى ملت عراق را با نيروى نظامى، با گذاشتن حاكم بيگانه، با تصرّف منابع، با ايجاد هرج و مرج در اين كشور، با تعرّض به خانواده ها و حريم ناموس مردم عراق و زنهاى عراقى تحت فشار قرار داده اند؛ آن وقت مى خواهند ملتهاى منطقه، ملت عراق و افكار عمومى دنيا باور كنند اينها نجات دهنده مردم عراقند. اين نجات است؟! اين، حقوق بشر امريكايى و دمكراسى امريكايى براى كشورهاى منطقه خاورميانه است! رئيس جمهور امريكا بدون اين كه احساس خجالت كند، از تروريسم فلسطينى حرف مى زند! تروريسم صهيونيستىِ دولت جعلى و دروغين اسرائيل بيش از پنجاه سال است كه مردم فلسطين را تحت فشار قرار مى دهد، زير لگدهاى چكمه پوشان صهيونيستى آنها را له مى كند، علناً و صريحاً خانه ها را خراب مى كند، مردم را مى كشد، جوانان را نابود مى كند، مردان را دستگير مى كند و به زنان اذلال و اهانت مى كند. اين تروريسم واضحى است كه خود اسرائيليها هم منكر آن نيستند و مى گويند ما ترور مى كنيم. اين آقا اين را نديده مى گيرد؛ آن وقت جوان فلسطينى كه براى دفاع از شرف خود، براى دفاع از خانه خود، براى مقابله كوچكى در مقابل متجاوز، اقدام خشم آلودى مى كند، اين را مى گويد تروريسم فلسطينى! طرفدارى آنها از نهضت ضدّتروريسم، اين است! معناى تروريسم در منطق اينها اين است! ملتهاى منطقه سرشار از نفرت امريكا و از زايده اروپايى امريكا، يعنى انگليسند. مخصوص ملت ما نيست؛ همه ملتهاى منطقه از اينها متنفّرند. اين نفرت را خودِ آنها به وجود آورده اند. كسانى كه به حقوق و استقلال و عزّت و ناموس و مرزهاى ملتها تعرّض مى كنند، خودشان اين ملتها را از نفرت خودشان پُر مى كنند. چرا گله مندند از اين كه از آنها متنفّرند؟ بله؛ ما از شما متنفّريم.
در مقابل روحِ سركش و طغيانگرى كه امروز استكبار دارد، فقط يك عامل وجود دارد كه مى تواند آن را مهار كند و جلوِ اين طغيانگرى را بگيرد و آن، بيدارى و اراده ملتهاست. وقتى ملتى بيدار است، حقوق خود را مى شناسد، دشمن را مى شناسد، هدف او را مى داند و تصميم مى گيرد در مقابل او بايستد. اين جاست كه ديگر كُميت استكبار و امريكا و همه تجهيزات نظامى لنگ است. اين جاست كه ديگر نمى تواند كارى بكند. اين همان نكته اساسى است كه انقلاب اسلامى از اوّل روى آن تكيه كرد و نظام اسلامى براساس اين پايه مستحكم، خود را بنا نمود. اين جاست كه شما جوانان بايد قدر خود را بدانيد. اين جاست كه مسؤولان كشور بايد قدر اين جوانان پُرشور، مؤمن و با اراده را بدانند. اين جاست كه مسؤولان آموزش و پرورش، مسؤولان آموزش عالى و دانشگاهها بايد به اين جوانان مؤمن و با عزم و اراده بها بدهند. آنهايى كه به شرف ملى و استقلال و ارزشهاى اسلامىِ والاى خود اهميت مى دهند، حضور و تعرّض دشمن را نمى پسندند و دخالت او را رد مى كنند؛ اينها براى يك ملت ارزش دارند.
عزيزان من! هرچه مى توانيد، خودتان را با علم و عمل بسازيد. دوران جوانى شما مثل دوران جوانى نسل قبل از شما، دوران تعيين كننده سرنوشت تاريخى اين ملت است. نسل قبل از شما اگر تنبلى مى كرد، اگر در خانه مى نشست و اگر لااُباليگرى را پيشه خود مى ساخت، ملت ما غرق در فسادِ وابستگى و ذلّتِ فرودستى نسبت به امريكا باقى مى ماند. آن نسل ايستاد، انقلاب را پيروز كرد، جنگ را پيروز كرد و از هويّت ملى و شخصيت ملى دفاع جانانه اى نمود. امروز هم نوبت نسل جديد است. دشمن از جوانان ما مى ترسد و مى داند كه اگر نسل جوانِ گسترده با ايمانِ ما با همين ايمان در صحنه بايستد، هيچ سلاحى، هيچ بمبى و هيچ موشكى نمى تواند اين ملت را به زانو درآورد. هر گامى كه شما براى ارتقاى علمى و عملى و اخلاقى خودتان برداريد، مثل گلوله اى است كه به سمت دشمن شليك مى كنيد. اين جنگ و اين رزم، جهاد بزرگى است. آن روز هم مردان ما، زنان ما، قوميّتهاى مختلف ما - عرب ما، فارس ما، ترك ما، كُرد ما، لُر ما، بلوچ ما - در سرتاسر كشور روى دفاع از شرف و هويّت و استقلال كشور و مقابله با استكبار و ايادى او در داخل متمركز شدند و در اين راه توفيق به دست آوردند. امروز هم همين است. عرب، فارس، ترك، بلوچ، كُرد، لُر و همه قوميتهاى ايرانى، متمسّك به حبل اسلام و با وحدت كلمه، همين راه مبارك را ادامه دهند. نسل جوان ما از لحاظ علمى بايد پيشرفت كند؛ همچنان كه تا امروز پيشرفت كرده است. جنجالهايى هم كه به خيال خودشان در دنيا عليه جمهورى اسلامى براى سلاح كشتار جمعى و غيره بلند مى كنند، از همان بهانه هاست؛ اين هم از همان پوششهاى فريب انگيز است. مسأله اين نيست؛ مسأله اين است كه دستيابى نسل جوانِ كارآمد اين كشور به فنآوريهاى سطح بالا، آنها را مى آزارد و رنج مى دهد. آنها مى خواهند ملتها وابسته بمانند، ملتها پايين بمانند، ملتها دستشان به سمت آنها دراز باشد، ملتها هميشه ضعيف و ذليل باشند تا آنها بتوانند هر كارى مى خواهند، سر ملتها درآورند. كارِ مقابل آنها اين است كه ملتها خود را از لحاظ علمى و ايمانى قوى كنند.
آنها نسل جوانى را كه با اراده و عزم راسخ و با طهارت و عصمت - چه پسرش، چه دخترش - در خطّ مستقيم معنويّت و دين و دنياى اسلامى تلاش مى كند، نمى پسندند. آنها يك نسل جوان هرزه گرد مى خواهند؛ اين را مى پسندند. در مقابل خواست دشمن، جوانان ما بايد مقاومت كنند. مسؤولان ما اوّلاً با اتّكاءِ به اين نسل جوان و با اتكاءِ به اين ملت، بايد دل خود را قرص كنند. عزم ملت مؤمن ما، مظهر عزم و اراده الهى است. مسؤولان از كسى و از چيزى نترسند ومرعوب هياهوى دشمن نشوند. اين سنگر عظيم ملى در اختيار آنهاست؛ از اين خوب استفاده كنند. آحاد ملت - بخصوص جوانان - هم قدر خودشان را بدانند و به خودسازى روى آورند. الان در فصل تابستان، بسيارى از جوانان خوب ما اوقات فراغتشان را يا در بسيج سازندگى و يا در بسيج نيروى مقاومت مى گذرانند و يا به بالا بردن علم و سواد ديگران كمك مى كنند. عدّه اى به تن خودشان زحمت مى دهند و براى ديگران كار مى كنند. عدّه اى بإ؛ص صّ ّ برنامه هاى خوب و منظّم، به كتابخوانى و ارتقاى سطح فكر خودشان مى پردازند. فراغت جوانان مؤمن، اين گونه مى گذرد. من گزارشهاى متعدّدى داشته ام از جوانانى كه در تابستان، تعطيلات دانشگاهى يا دبيرستانى خود را در نقاط دوردست گذرانده اند و براى روستاييان مسجد، درمانگاه، راه، حسينيه، جادّه و پل ساخته اند. عكسهاى اين فعّاليتها را براى من آورده اند و من آنها را ديده ام. پيغمبر طبق روايتى فرمود: «انّما سياحة امّتى الجهاد فى سبيل اللَّه». جوانان ما{P . P}
سياحتشان را هم از اين راه تأمين مى كنند؛ سياحتشان در ضمنِ كار براى مردم است. اين ارزش دارد. جوانىِ خود را قدر بدانيد. تربيت معنوى و دينى و تحصيلات اسلامى و معرفتى و دانستن تاريخ و پيشرفت علمى را - كه بحمداللَّه جوانان ما امروز در خطّ آن هستند - قدر بدانيد و در اين راهها بكوشيد و بدانيد دشمن مى خواهد شما ترقّى نكنيد و كشور خود را آباد نسازيد؛ اما شما على رغم دشمن بايد از لحاظ علمى، جسمى، معرفتى، ايمانى و اخلاقى ترقّى كنيد. از اين ترتيباتى كه حضرت آقاى جزايرى دامت بركاته ذكر كردند، من تا حدودى اطّلاع داشتم؛ بسيار خوب است. ان شاءاللَّه خداوند به ايشان و دستيارانشان كمك كند. همّت اينها بسيار با ارزش بوده است. كارى كه كرده اند، ان شاءاللَّه با بركت است. اميدواريم به بركات اين ايّام كه ايّام عزادارىِ بانوى بزرگ اسلام، بلكه بانوىِ بزرگ تاريخ بشر، حضرت صدّيقه طاهره سلام اللَّه عليهاست، همه شما و همه ملت ايران - بخصوص جوانان ما، كه اين بزرگوار الگوى همه جوانان چه دختر و چه پسر است - مشمول الطاف و بركات و توجّهات آن بزرگوار و اولاد طيّبين و طاهرين ايشان، مخصوصاً حضرت بقيةاللَّه ارواحناله الفداء قرار گيريد.
والسّلام عليكم و رحمةاللَّه و بركاته