پایگاه اطلاع رسانی دفتر مقام معظم رهبری

پيام مقام معظم رهبری به کنگره حج در سال 1381

بسم الله الرحمن الرحيم
گردهمائی ميليونی مسلمانان در حج، پديده ای بی نظير و شگفت انگيز است. همه ملت های مسلمان از همه جایجهان و از همه قشرهای اجتماعی، در اين چند روز در خانه خدا، زادگاه اسلام و پيامبر عظيم الشأن آن گرد ميآيند و آئين های پر رمز و راز حج را برپا ميدارند. در اين شعائر پرشكوه و پرمعنی، پيوند دل ها با خدای بزرگ، پيوند دل ها با يكديگر، حركت بر محور توحيد، سعی و تلاش همگانی، رمی شيطان و برائت از طاغوت، ذكر و تضرّع و خشوع در برابر خدا، و احساس عزت و عظمت  در پرتو اسلام، همه در عمل و بگونه ای نمادين به ملت های مسلمان، آموزش داده میشود؛ و مهربانی و همزيستی با برادران و استحكام و سرسختی با دشمنان، و رها شدن از پيرايه های خودپرستی و پيوستن به دريای عزت و عظمت الهی در قالب مناسك حج تجسّم میيابد.
حج، نِماد امت اسلامی و آموزنده نوع رفتاری است كه اين امت بزرگ برای تامين سعادت خود بايد در پيش گيرد. ميتوان حج را در حركت هدفمند و آگاهانه و متنوّعِ همگان در جهتی واحد خلاصه كرد. تار و پور اين حركت، ياد خدا و همدلی بندگان خدا است، و هدف آن ايجاد پايگاه مستحكم معنوی برای زندگی سعادتمندانه انسان : جعل اللَّه الكعبة البيت الحرام قياماً للناس والشهر الحرام والهدى و القلائد..
امت اسلامی اكنون برابر الگوی حج، به حركت بزرگ و هدفداری در زندگی واقعی خود نيازمند است و همه، چه دولت ها و چه ملّت های مسلمان، در اين مسئوليّت سهيمند.
كشورهای اسلامی در يك قرن اخير ضايعات جبران ناپذيری را تحمّل كرده اند. موج استعمار و كشورگشائی غربيان، بيشترين آسيب را به ملت های مسلمان زد كه ثروت ها و منابع مادي شان، آنان را آماج تهاجم های همه جانبه دول استعمارگر ساخته بود.
حاصل اين دست اندازیها برای مسلمانان، اسارت سياسی و اقتصادی و عقب افتادگی علمی و مادی بود، و برای استعمارگران، بهره مندیاز منابع مادی و انسانی مسلمين و افزودن بر ثروت و قدرت خود از راه غصب و ظلم و جنگ افروزی و خشونت.
پس از گذشت سال های متمادی ملت های مسلمان به خود آمدند و نهضت بيداری مسلمانان و پرچم های حق طلبی و آزاديخواهی در سراسر جهان اسلام، افق های نويد بخشی را در برابر آنان گشود و در نهايت، پيروزی اسلام در ايران و برپا شدن نظام جمهوری اسلامی، آغاز دوران نوينی را برای جهان اسلام اعلام كرد.
بديهی است كه كانون های زر و زور جهان به آسانی تسليم حق نمیشوند و ملت های مسلمان، راهی دراز و دشوار ولی مبارك و خوش عاقبت در پيش رو دارند. روندگان اين راه اگر استقامت بورزند خود و نسل هایپس از خود را از ذلت عقب ماندگی و اسارت سياسی و اقتصادی و فرهنگی رها خواهند ساخت و طعم گوارای زندگی در سايه اسلام را خواهند چشيد.
اين راه، راه مجاهدت علمی، مجاهدت سياسی و دفاع قدرتمندانه از حقِّ روشن است. در اين ميدان، مسلمانان مدافع شرف و عزت و حقوق پايمال شده خويشند. انصاف و وجدان بشری، قاضی آگاه و بی گذشتی است كه اين مجاهدت مظلومانه را تاييد میكند و سنت الهی، پيروزی حتمی آنان را نويد ميدهد: اُذِنَ للذين يقاتلون بانهم ظلموا و ان اللَّه علی نصرهم لقدير.
استكبار جهانی يعنی شبكه در هم تنيده كارتل های نفتی و اسلحه سازی و صهيونيسم جهانی و دولت های وابسته به آنان، با خطری كه از سوی بيداری امت اسلامی، احساس میكنند با تلاشی سراسيمه در حال تهاجم اند. مظهر اين تهاجم كه دارای ابعاد سياسی و تبليغی و نظامی و تروريستی است، امروز در رفتار و گفتار خشونت بار و صريح نظاميان حاكم بر ايالات متحده و رژيم صهيونيستی بوضوح ديده ميشود:
فلسطين مظلوم و خونين، روزانه در معرض قساوت آميزترين برخوردهای رژيم غاصب است. ملت فلسطين همه مصيبت ها را از قتل و غارت و تخريب و شكنجه و تحقير و اهانت فقط به اين جُرم تحمل میكند كه جرأت يافته تا حق پايمال شده خود را پس از نيم قرن بطور جدّی مطالبه كند.
ملت عراق، نعره های تهديد به جنگ را به اين دليل دريافت میدارد كه رژيم آمريكا برای تسلط بر جريان حياتی نفت و غارت باقیمانده ی منابع نفتی اين منطقه و حضور مؤثر در كنار مرزهای فلسطين و ايران و سوريّه و عربستان سعودی، لازم میداند در عراق استقرار يابد و سرنوشت آن كشور و بر اثر آن، سرنوشت همه كشورهای خاورميانه را در چنگ خود بگيرد.
ملت افغانستان فقط به اين دليل در يكسال و چند ماه گذشته بمب ها و سلاح های كشتارجمعی آمريكا و انگليس و نيز دخالت و حضور اهانت بار و اشغالگرانه آنان را بر جسم و جان خود لمس كرده كه دولت آمريكا منافع نامشروع خود را اينگونه تعريف كرده است.
طمع ورزی اين شبكه استكباری و ضد بشريت، حد و مرز نمی شناسد. اگر در نيم قرن قبلی، آمريكا خود را صاحب اختيار كشورهـای آمـريـكای لاتـين مـیخواست، در نيم قرن كنونی خود را سلطان و ديكتاتور بي قيد و شرط همه كشورهای منطقه اسلامی می خواهد. هدف گيریها و برنامه ريزي های بين المللی و پرضايعه آمريكا، همه ناظر به اين مدّعای متكبرانه و در عين حال احمقانه است.
شك نيست كه آمريكا و متحدانش ناكام خواهند شد و دنيا يكبار ديگر شاهد سقوط يك امپراتوری قدرتمند ولی مَست، خواهد بود، همچنانكه هم در افغانستان و هم در فلسطين، محاسبات مستانه آنان غلط از آب درآمد. ولی اگر امت اسلامی  چه دولت ها و چه ملت ها  بموقع و خردمندانه و شجاعانه تصميم نگيرند، بار ديگر خسارت های سنگين و ديرجبرانی خواهند داشت.
آمريكا در دور تازه ی تحركات ديوانه وار خود، كه پس از حادثه بشدّت مشكوك 20 شهريور آغاز شده، دست به يك حمله تبليغاتی نيز زده است: يعنی پرچم دموكراسی و تروريزم ستيزی را بر سر نيزه كرده و برای ملت های اسلامی در مذمّت سلاح كشتارجمعی و سلاح شيميائی داد سخن میدهد. آيا نمي انديشد كه ممكن است مسلمانان بپرسند: اينها را چه دولت ها و شركت هائی در اختيار رژيم بعث عراق قرار دادند؟ پس نوزده هزار بمب شيميائی را كه ادعا میكنيد رژيم بعثی عراق در انبار داشته و چون سيزده هزار آنها را بر سر ايرانیها ريخته پس شش هزار آن بايد موجود باشد و شما به اين دليل حمله آينده خود به كشور عراق را توجيه میكنيد، اين تعداد سلاح و وسيله شيميائی از كجا به دست رژيم عراق رسيد؟ آيا كسی جز شما و هم پيمانانتان شريك جرم در اين فاجعه تاريخی است؟
آيا نمي انديشد كه ادعای مبارزه با تروريزم و متهم كردن گروهی مجهول و نامشخص نمیتواند ملت های مسلمان را كه پشتيبانی آمريكا را از وحشي ترين تروريست جهان يعنی رژيم اسرائيل مي بينند، فريب دهد؟ آمريكا با اين تحرك تبليغاتی پرهزينه و ديوانه وار، اكنون در چشم ملت های مسلمان، مظهر دروغ و دغل بازی و حيله گریاست.
آمريكای متكبّر و مستكبر در فلسطين و افغانستان به هدف های خود نرسيده است و آن هزينه گزاف مادیو معنوی جز خسران نداشته است، و از اين پس نيز بر همين گونه خواهد گذشت انشاءاللَّه.
در عراق نيز ادعا میكند هدفش حذف صدّام و رژيم بعثی است، و البته دروغ ميگويد و هدف واقعي اش قبضه كردن اوپك و بلعيدن نفت منطقه و حمايت نزديكتر از رژيم صهيونيستی و توطئه گری نزديكتر بر ضد ايران اسلامی و سوريه و سعودی است. قدر مسلم آن است كه اگر آمريكا بر عراق چه با جنگ و چه بي جنگ سلطه پيدا كند، اولين قربانی اين اشغال خصمانه، ملت عراق و شرف و غيرت و ناموس و ثروت آن ملت تاريخی است. و اگر آن ملت و كشورهای مجاور آن بهوش باشند به اين هدف ها هم نخواهد رسيد انشاءاللَّه.
استكبار میداند كه سرچشمه مقاومت ملت ها و دولت های مسلمان، اسلام و تعاليم رهائي بخش آن است. از اين رو جنگ روانی گسترده ای را بر ضد اسلام و مسلمانان آغاز كرده است. پس از حادثه 20 شهريور كه قرائن بیشماری انگشت اتهام را به سوی شبكه های پنهان و نفوذيِ صهيونيست دراز میكرد، با شتابزدگی نام مسلمانان و اسلام را در ستون اتهام گنجاندند و شب و روز تكرار كردند. جمعی مسلمان را نيز از آمريكا و افغانستان و نقاطی ديگر اسير كرده به زندان ها و شكنجه های مخوف سپردند. نه هرگز اتهام اين افراد ثابت شد و نه متهمان نام و نشان دار به چنگ آمريكائيان افتادند. اما جنگ روانی بر ضد مسلمين و اسلام متوقف نشد و گويا به اين زودیها هم نخواهد شد.
اسلام دين آزادی و عدالت و حق جوئی است. مردمسالاری حقيقی همان مردمسالاری دينی است كه با پشتوانه ايمان و مسئوليت دينی مطرح میشود و همانطور كه در ايران اسلامی مشهود است بسيار مطمئن تر و صادقانه تر و مردمي تر از دموكراسی امثال آمريكا عمل میكند. دموكراسی كه آمريكائیها ادعا میكنند به مردم كشورهای اسلامی و عربی خواهند داد به اندازه گلوله و بمب و موشكشان خسارتبار است. دشمن حتی اگر دانه خرمائی هم به ما بدهد نمیتوان مطمئن بود كه آن را انباشته از زهری كشنده نكرده باشد. امت اسلامی در آفريقا و خاورميانه و غرب آسيا اين را بارها و حتی در همين سال های اخير آزموده اند.
امت اسلامی در چنين اوضاع حساس و خطيری بيش از هميشه به درس گيری از الگوی حج نياز دارد : حركت و نهضتی هدفمند، و آگاهانه، و متنوع، و همگانی، در سمت هدف های قرآنی و بر صراط مستقيم اسلام.. قال تعالی: الذين آمنوا يقاتلون فی سبيل اللَّه والذين كفروا يقاتلون فی سبيل الطاغوت، فقاتلوا اولياءالشيطان انّ كيد الشيطان كان ضعيفها، و قال تعالی: وقال موسی لقومه استعينوا باللَّه و اصبروا ان الارض للَّه يورثها من يشاء من عباده والعاقبة للمتقين و صدق اللَّه العلی العظيم.
والسلام عليكم و رحمة اللَّه
السيدعلی الحسينی الخامنه ای
18/11/1381
5 ذيحجه 1423