پایگاه اطلاع رسانی دفتر مقام معظم رهبری

بيانات معظم له در مراسم اختتاميه ى هجدهمين دوره مسابقات حفظ، قرائت و تفسير قرآن كريم

بسم‌اللَّه‌الرّحمن‌الرّحيم
به حضّار محترم خوشامد عرض مى‌كنم؛ مخصوصاً به ميهمانان عزيز و قرّاء و حفّاظِ محترمى كه از كشورهاى گوناگون اسلامى در اين مراسم شركت كرده‌اند. همچنين به كسانى كه در اين مسابقات رتبه‌ى برجسته‌اى را حائز شدند، تبريك عرض مى‌كنم. از دست‌اندركاران اين مراسم هم تشكّر مى‌كنم و اميدوارم كه تلاشِ شركت كنندگان، ميهمانان و دست‌اندركاران، مورد قبول خداوند متعال قرار گيرد و مجدّداً به شما توفيق ادامه دادن به فعاليت و خدمات قرآنى را عنايت كند.
من فقط يك كلمه عرض مى‌كنم و آن اين است كه مسلمانهاى عالم بايد با توجه به اين همه دشمنى‌اى كه با آنها مى‌شود، به قرآن بيشتر توجّه كنند. علاج دردهاى ما قرآن است. ما هرچه ضعف و ذلّت و عقب افتادگى در دنياى اسلام مشاهده مى‌كنيم، ناشى از دورى از قرآن است. بايد همه - هم ما و هم ديگر كشورهاى اسلامى - به قرآن نزديكتر شويم.
اوّلين توصيه‌ى قرآن، توحيد و توجّه به خدا و شكستن بتهاى زر و زور - به هر شكل كه هستند - است. توصيه‌ى ديگر قرآن به مسلمانها، اتّحاد كلمه‌ى آنهاست. اگر ما نهى قرآن را - كه مى‌گويد «و لا تفرّقوا»(50) - مورد توجّه قرار ندهيم و به بهانه‌هاى مختلف بين خود اختلاف و تفرقه ايجاد كنيم و امّت اسلامى را قطعه قطعه و جدا جدا كنيم، نتيجه همين وضعى مى‌شود كه ملاحظه مى‌كنيد: دشمن به قطعه‌اى از پيكر اسلامى حمله مى‌كند، ديگر قطعه‌ها انگار نه انگار! در حالِ خواب خوش هستند! اين جدايى است. بايد به قرآن برگرديم. برگشتن به قرآن، فقط به تلاوت و حفظ آن نيست. تلاوت و قرائت و حفظ قرآن، مقدّمه‌ى فهم و عمل است.
البته تلاوتهايى كه شما با اسلوب زيبا و خوب اجرا مى‌كنيد، شوق‌انگيز است و ارزش دارد و جوانها را به سمت قرآن هدايت مى‌كند. لذا ما طرفدار اين مسابقات هستيم و بايد اين مسابقات قرآنى را هرچه گرمتر و پُرشورتر برگزار كنيم.
از خداوند متعال مى‌خواهيم كه امور امّت اسلامى را اصلاح كند؛ ما را متوسّل به قرآن كند؛ دلهاى ما را منوّر به نور قرآن كند و ان‌شاءاللَّه در زندگى و مرگ، در اين دنيا و آن نشئه، ما را از قرآن جدا نكند.
والسّلام عليكم و رحمةاللَّه و بركاته
50) آل عمران: 103