پایگاه اطلاع رسانی دفتر مقام معظم رهبری

بيانات رهبر معظم انقلاب اسلامى در ديدار جمعى از حافظان و قاريان قرآن نونهال و نوجوان كشور

بسم اللَّه الرّحمن الرّحيم
اولاً ولادت حضرت باقرالعلوم، امام پنجم عليه الصّلاةوالسّلام را به همه شما عزيزانم - جوانان، نوجوانان، دختران و پسران قرآن و اساتيد و معلّمانتان - تبريك عرض مى كنم. خيلى خوشحاليم كه بحمداللَّه امواج بابركت تعليم و تعلّمِ قرآن در كشور فراگير شده است. شما عزيزان بدانيد، سالهاى سال در كشور ما با گسترش قرآن مبارزه كردند؛ به خيال خودشان كارى كردند كه قرآن متروك و فراموش شود. سالهاى متمادى، درس قرآن را از مراكز تعليمات برداشتند و آهنگ قرآن و پخش آن را محدود كردند. چه كسانى اين كار را كردند؟ همان كسانى كه با زور بيگانگان بر اين كشور مسلّط شده بودند؛ يعنى رژيم فاسد و گنهكار و آلوده پهلوى. قصد آنها اين بود كه اين كشور را با همه منابع انسانى و مادّى اش، دودستى در اختيار قدرتهاى جهانخوار غربى قرار دهند. آنها بودند كه اين كار را برنامه ريزى و اجرا كردند. مى دانستند تعاليم قرآن، فكر قرآنى و تربيت قرآنى نمى گذارد خائنان، كار خود را به راحتى انجام دهند؛ لذا با قرآن مبارزه مى كردند.
خداى متعال در قرآن فرموده است: «انّا نحن نزّلنا الذّكر و انّا له لحافظون». حفظ قرآن، حفظ معارف الهى، حفظ{P . الحجر: P 9}
آيات نازل شده بر قلب مقدّس پيغمبر، چيزى نيست كه وسوسه ها و توطئه هاى بشرى بتواند با آن مبارزه كند. حفظ قرآن، كارِ خداست و تدبير الهى، قرآن را رايج خواهد كرد. البته شرط دارد. مثل همه نعمتهاى الهى شرطش اين است كه مردم، با تلاش و همه وجود و تواناييشان به دنبال كسب اين نعمت الهى باشند. مردم ما با همه وجود و با همه تلاش، به دنبال اسلام و قرآن راه افتادند؛ خداى متعال هم اين نعمت را به آنها ارزانى داشت. امروز بحمداللَّه امواج آموزش و تعليم و تعلّمِ قرآن، بسيارى از نقاط جامعه ما را فراگرفته است و من خوشحالم از اين كه مى بينم جوانان، نوجوانان و كودكان، در راه آموزش قرآن تلاش مى كنند.
شما جوانان و نوجوانانى كه قرآن را فرا مى گيريد، اين را بدانيد كه يك ذخيره مادام العمر براى انديشيدن و فكر كردن را براى خودتان فراهم مى كنيد. اين چيز بسيار باارزشى است. ممكن است در سنين جوانى، معانى و معارف عميقى را از آيات قرآن استنباط نكنيد و نتوانيد درست بفهميد - فقط چيزهاى سطحى و اندكى از معارف را بفهميد- اما به موازات بالا رفتنِ سطح معلومات و پيشرفت علمى، از آيات قرآن كه در حافظه و ذهن شما قرار دارد، بيشتر استفاده مى كنيد. حضور قرآن در ذهن انسان، نعمت بسيار بزرگى است. فرق است بين كسى كه براى مطلبى، بارها آيات قرآن و فهرستهاى قرآنى را جستجو مى كند تا ببيند در اين باره آيه اى وجود دارد يا نه، با آن كسى كه آيات قرآن در ذهن و دل و جلوِ چشم اوست و نگاه مى كند، آنچه را كه در هر بخشى از معارف اسلامى به آن نياز دارد، از قرآن استنباط و استخراج مى كند و روى آن فكر و تأمّل مى كند و از آن استفاده مى برد. اُنس با قرآن در دوران كودكى و نوجوانى، تا دوران جوانى، يك نعمت بسيار بزرگ است.
البته آشنايى با الفاظ و ظواهر قرآن، گام اوّل است؛ اما گام اوّلِ لازم. اگر دانش پژوهانِ دينى و قرآنى، اين قدم را برندارند، قدمهاى بعدى دشوار و گاهى هم ناممكن خواهد شد. امروز مى بينيد كسانى در گوشه و كنار درباره اسلام حرف مى زنند و چيزهايى را ادّعا مى كنند كه هيچ ارتباطى با اسلام ندارد؛ چرا؟ چون آنها با معارفِ متون قرآن و سنّت آشنا نيستند. انسان بايد با متن قرآن و سنّت - يعنى حديث نبوى و ائمه عليهم السّلام - آشنا شود تا بتواند معارف دينى را بفهمد؛ ولو بخواهد در اعماق آن غور كند. پس اين قدم، قدمِ اوّل و درعين حال لازم است.
البته بعد، فكر كردن، معلومات فراوان براى خود فراهم كردن و از آن معلومات براى درك معارف قرآن و حديث استفاده كردن، لازم است. هرچه معلومات انسان بيشتر شود، فهمش از قرآن و حديث روشنتر خواهد شد. تجربه ها نيز همين طور است. هرچه تجربه انسان در زندگى بيشتر شود، وقتى حوادث گوناگون دنيا را نگاه مى كند، معرفتش نسبت به قرآن بيشتر و مطالب قرآن براى او واضحتر خواهد شد.
امروز كه حكومت اسلامى تشكيل شده و نظام جمهورى اسلامى به وجود آمده است، ما معناى بسيارى از آيات قرآن را مى فهميم، كه قبل از تشكيل حكومت اسلامى، تصوير گنگ و مبهمى از آن آيات داشتيم. امروز كه دشمنيهاى استكبار و قدرتهاى ظالم و ستمگر و افزون طلب در مقابل چشم ماست و صف آراييهاى آنها را مشاهده مى كنيم - توطئه ها و نقشه هاى آنها و نوع فريب افكار عمومى يا فريب بعضى ذهنهاى آلوده برخى از خواص - براى ما آشكارمى شود كه عمق معناى آيه قرآن چيست و به كجا اشاره مى كند و چه آسيبهايى را براى ذهن خوانندگان و متدبّران در قرآن مجسم مى كند. قدر اين را بايد دانست.
ما در جامعه خودمان مبالغ زيادى از آموزش قرآن عقب افتادگى داريم. بايد اينها را جبران كنيم. اگر جوان مسلمان با قرآن اُنس پيدا كند و فرصت تدبّر در قرآن را به خود بدهد، بسيارى از شبهات دشمنان بى اثر خواهد شد. البته همه دستگاههاى فرهنگى كشور بايد كمك كنند. بايد مفاهيم قرآنى به وسيله خبره هاى اين كار دسته بندى شود و به تناسب در جاى خود و در كتابهاى درسى - چه در مدرسه ها و چه در دانشگاهها - گنجانده شود. اين ارتباط بايد دائمى باشد.
ما بسيار خوشحاليم از اين كه بحمداللَّه اين مجموعه قرآنىِ منظّم و مرتّب و با برنامه تشكيل شده است و اين همه جوانان خوب در اين مجموعه ها مشغول استفاده هستند. از خداى متعال مى خواهيم دست اندركاران اين سازماندهى و آموزش قرآنى را - در هر نقطه كشور كه هستند و با هر نامى كه تلاش مى كنند - مشمول رحمت و فضل خود قرار دهد. ان شاءاللَّه سعى شما جوانان اين باشد كه هم در علم، هم در عمل، هم در تربيت دينى و هم در رفتار و معاشرت، خودتان را نمونه كنيد - همچنان كه در فراگيرى قرآن الحمدللَّه نمونه هستيد - و مردان و زنان نمونه آينده كشور باشيد تا ان شاءاللَّه در هدايت عمومى كشور، ايمانهاى شما نقش داشته باشد.
براى مواجهه با كسانى كه حاضر نيستند شكوه و عظمت اسلام عزيز و مسلمانان و كشور ما -ايران - را ببينند، خود را از همه جهت بسازيد و آماده كنيد. اينها ضربه مى زنند و شبهه ايجاد مى كنند؛ اما شما مثل كوه بايد خود را در مقابلشان مستحكم نماييد و بايستيد و دشمن را ناكام كنيد.
از خداوند متعال مسألت مى كنم كه همه شما را مشمول لطف و فضل و رحمت خود قرار دهد و ان شاءاللَّه توجّهات حضرت ولىّ عصر ارواحنافداه در حقّ شما هميشه مستمرّ و مستدام باشد.
والسّلام عليكم و رحمةاللَّه و بركاته