پایگاه اطلاع رسانی دفتر مقام معظم رهبری

بيانات معظم له و فرمانده كل قوا در مراسم اعطاى سردوشى در دانشگاه افسرى امام على(ع)

بسم اللَّه الرّحمن الرّحيم
اين روز را به همه فارغ التحصيلان عزيزِ اين دوره و همچنين سردوشى بگيران و استادان و مسؤولان و مربيان اين دانشگاه تبريك عرض مى كنم و اميدوارم همواره اين دانشگاه و برنامه ها و فارغ التحصيلان آن، مشمول لطف پروردگار باشند.
بسيار خوشحالم كه در اين دوره هم توفيق حضور در اين مراسم نمادين و پُرمغز و پُرمعنا را پيدا كردم. مجموعه اى از جوانهاى پاكيزه و پاك نهاد اين كشور، در يك مركز علمى و آموزشى، خود را آماده مى كنند كه در طول زندگى آينده خودشان، در صفوف خطرناك دفاع از هويّت ملى و مرزهاى اين كشور قرار گيرند و از ملت و كشور و تاريخ و حيثيّت و شرفشان دفاع كنند. اين چيز بسيار باارزش و بااهميتى است. اين مراسم، سر تا پا حكايت كننده از همين حقيقت بسيار باشكوه و باارزش است.
در حقيقت، نيروهاى مسلّح در هر كشورى بايد نماد غيرت و عزّت مردم آن كشور باشند؛ اما همه جا اين حقيقت تحقّق خارجى ندارد. در بسيارى از كشورها و ميان خيلى از ملتها، نيروهاى مسلّحشان نه فقط مظهر عزّت ملى و غرور ملى و غيرت ملى نيستند، بلكه نقطه مقابل آن هم قرار مى گيرند. يك روز در كشور ما هم متأسفانه مطلب از اين قرار بود؛ يعنى نيروهاى مسلّح نه فقط عزّت اين ملت را نشان نمى دادند، بلكه سعى و تلاش و برنامه ريزى مى شد كه نيروهاى مسلّح، حافظ منافع بيگانگان و ديگران باشند. بدنه نيروهاى مسلّح خون دل مى خوردند؛ افسران شريف و پاكدامنى آن روز هم رنج مى بردند؛ اما اين برنامه ريزيها مى شد؛ چون قدرت متمركزِ مداخله جوىِ مستكبرِ جهانى اين طور خواسته بود و با پشتوانه زر و زور و سلاح و انواع روشهاى تزويرآميز، خواسته ى خودش را بر خيليها تحميل كرده بود. امروز هم در بسيارى از جاهاى دنيا اين طور است.
خدا را شكر مى كنيم كه ملت بزرگ و نيرومند ما توانسته است در همه بخشهاى داراى نشان حيات و زندگى، استقلال و اراده قوى خود را به همه نشان دهد؛ از جمله در بخش نيروهاى مسلّح. نيروهاى مسلّح ما امتحان خوبى دادند و دفاع خوبى كردند. براى هر جوانى، حضور در صفوف نيروهاى مسلّح جمهورى اسلامى - چه ارتش، چه سپاه و چه بخشهاى ديگرِ نيروهاى مسلّح - يك افتخار است.
امروز انگيزه هاى استقلال طلبى در ميان ملتهاى دنيا بسيار شده است. يك بار ديگر اين حقيقت خود را نشان مى دهد كه ملتها نمى توانند براى هميشه تسليم و مطيع قدرتهاى مداخله گر جهانى و بين المللى باشند. يقيناً ملت ايران و نيروهاى مسلّح در دفاع جانانه هشت ساله و نيز حضور اين فكر شجاعانه در ميان ملتها، نقش بسيارى داشته اند. امروز نيز همين گونه است. اگر شما مى بينيد كه ملت لبنان توانست به دست جوانان شجاع خود، افسانه شكست ناپذيرى و غيرقابل عقب نشينى بودن نيروهاى صهيونيستى را باطل كند و بشكند، و امروز در داخل سرزمينهاى اشغالى، مردم مظلوم فلسطين، با وجود تهى بودن دستشان از سلاح، مقاومت مى كنند و جانانه ايستاده اند و نيروهاى ظالم و قسىّ القلب صهيونيست را دچار محذور و مشكل كرده اند، به خاطر اين است كه در دوران بيست ساله گذشته، فرياد رساى ملت ايران در ميدانهاى مختلف به گوش همه رسيد و على رغم اين كه مى خواستند صداى ملت ايران را خاموش و در گلو خفه كنند، اما نتوانستند و نخواهند توانست.
ملت بحمداللَّه قوى است؛ كشور نيرومند است؛ فكرى كه اين نظام و اين ملت و اين جوانان و شما عزيزان به اتّكاى آن در اين ميدانها وارد شده ايد، فكر استوار و نافذ و انديشه اى مبتنى بر منطقِ مستحكم است؛ ايمانها و عواطف را مى تواند جلب كند و نيروها را در اين راه به حركت بيندازد.
از شما جوانهاى عزيزى كه تازه وارد ارتش شده ايد، اين انتظار بحق هست كه با ابتكار خودتان، با طراوت و شادابى خودتان، با حضور جوانانه و پُرشور خودتان، سازمان عظيم ارتش جمهورى اسلامى ايران را هرچه بيشتر كامل كنيد. هم ايستادگى شما، هم ايمان شما، هم روح تعبّد و ارادت و عشق به مبادى معنوى در شما، هم تواناييها و پيشرفتهاى علمى و تحصيلى شما، هم آمادگيهاى نظامى و رزمى شما، هم انضباط و نظم شما در اين مراسم، در گزارشها و عملكردها نشان داده شده است. اينها علامتهاى بسيار خوبى است. جوانان مؤمن، مصمّم، باسواد، تحصيلكرده، متديّن و عميقاً مؤمن به آرمانهاى اسلام و ارزشهاى الهى وارد ميدان مى شوند و سازمان ارتش را غنى تر، سرشارتر و پُربارتر خواهند كرد. چشم اميد و انتظار به شما جوانهاست كه بتوانيد اين امانت را - كه نسل قبل از شما با مجاهدت و تلاش فداكارانه خود به اين نقطه رساند - جلوتر و پيشتر ببريد.
براى همه شما و همه مسؤولان محترم اين دانشگاه و كسانى كه با تلاش و زحمت خود توانسته اند اين ثمرات باارزش را فراهم آورند، توفيق الهى مسألت مى كنم.
والسّلام عليكم و رحمةاللَّه و بركاته