پایگاه اطلاع رسانی دفتر مقام معظم رهبری

سخنرانى رهبر معظم انقلاب اسلامى در مراسم اختتاميه مسابقات حفظ و قرائت قرآن كريم

بسم‌اللَّه‌الرّحمن‌الرّحيم
اوّلاً به همه‌ى حضّار محترم؛ بخصوص به قاريان عزيز و كسانى كه با تلاوت قرآن، با حفظ قرآن و تفسير قرآن توانسته‌اند يك شأن معنوى براى خودشان ايجاد كنند؛ و همچنين به همه‌ى ميهمانان عزيزى كه از كشورهاى مختلف تشريف آورده‌اند - چه اساتيد محترم، چه قرّاء عزيز و حافظان و مفسّران - خوشامد عرض مى‌كنم.
حمد و شكر مى‌كنيم خداى متعال را كه به ما توفيق انس با قرآن را داد. اگر ملتى بتواند از طريق انس با قرآن، خود را در فضاى قرآنى قرار دهد، در فضاى معرفتى قرآن قرار دهد، خواهد توانست مشكلات خود را برطرف كند. مشكل بزرگ مسلمانان دنيا دورى از قرآن است؛ علاج هم برگشت به قرآن است. قرآن فقط براى تلاوت كردن در كنج و زوايا نيست؛ قرآن براى عمل است؛ قرآن براى شناخت و معرفت است؛ قرآن براى اين است كه جامعه‌ى اسلامى تكليف خود را بفهمد؛ وظيفه‌ى خود را بفهمد؛ از حيرت نجات پيدا كند؛ از ظلمات نجات پيدا كند. جلسه‌ى قرآن، تلاوت قرآن و صوت قرآن، مقدّمه براى معرفت مفاهيم قرآنى است. عيب بزرگ كار ما مسلمانها، ما امت اسلامى اين‌جاست كه دم از قرآن مى‌زنيم، اما به قرآن عمل نمى‌كنيم؛ دم از محبت خدا مى‌زنيم، اما از دين خدا پيروى نمى‌كنيم. «قل ان كنتم تحبون اللَّه فاتّبعونى يحببكم اللَّه».(65) اگر كسى خدا را دوست مى‌دارد، دليل صدق او تبعيّت از پيغمبر است؛ تبعيت از قرآن است.
عزيزان من! ملت ايران به همان اندازه‌اى كه به قرآن نزديك شده است، به عزت نزديك شده است؛ به نجات نزديك شده است؛ به رستگارى نزديك شده است؛ به نصرت نزديك شده است. راه نجات همه‌ى ملتهاى دنيا نزديكى به اسلام و به قرآن است. راه نجات فلسطين نيز همين است. شما ببينيد؛ پنجاه سال است كه يك حكومت غاصب در كشور فلسطين تشكيل شده است. در طول اين مدّت، مبارزاتى هم انجام گرفت، ليكن به نهايت نرسيد. چرا؟ چون در اين مبارزات، دين خدا، ايمان اسلامى و حكم قرآنى ملاك نبود. امروز ملت فلسطين با نام اسلام عليه دشمن مبارزه مى‌كند و اين مبارزه در اركان دشمن تزلزل ايجاد كرده است. اگر مسلمانها به آنها كمك كنند - كه اين وظيفه‌ى قرآنىِ همه است - يقيناً اين راه كوتاه خواهد شد. اگر مسلمانها هم كمك نكنند، خود آنها مقاومت و ايستادگى كنند، باز هم پيروز خواهند شد؛ منتها پيروزى در حال غربت و تنهايى سخت‌تر است؛ مثل ملت ما كه تنها ايستادگى كرد و شرق و غرب با او مخالفت كردند. در جنگ تحميلى عليه ما، همه‌ى مراكز قدرت عليه ما شدند. ما غريبانه مقاومت كرديم؛ غربت را تحمل كرديم؛ اما از مقاومت دست برنداشتيم و خداى متعال ما را پيروز كرد. ملت فلسطين نيز همين‌طور است. براى رفتنِ در فضاى زندگى شايسته‌ى انسان، مبارزه لازم است. وظيفه‌ى همه‌ى مسلمانهاست كه در اين مبارزه سهيم شوند و به آن قطعه از پيكر اسلامى كه در دست دشمن است، يارى برسانند تا بتوانند آن را پس بگيرند. يك مصداق از عمل به قرآن اين است. اگر مسلمانها به همين يك قانون و به همين يك دستور عمل كنند، بسيارى از كارها اصلاح خواهد شد.
عزيزان من! جوانان عزيز! تلاوت قرآن يك فضيلت بزرگ و يك ثواب است؛ اما اين تلاوت وسيله‌اى براى رسيدن به معرفت است. اين قرآن يك اقيانوس عظيم است. هرچه بيشتر جلو برويد، تشنه‌تر مى‌شويد و علاقه‌مندتر مى‌شويد و دل شما روشنتر مى‌شود. در قرآن بايد تدبّر كرد. من باز هم از شما جوانان خواهش مى‌كنم كه با معانى قرآن انس پيدا كنيد و ترجمه‌ى قرآن را بفهميد. من بارها اين را از جوانان خواسته‌ام و بسيارى هم اقدام كرده‌اند. قرآن را كه هر روز تلاوت مى‌كنيد. هرچه تلاوت كرديد، ترجمه‌ى آن را هم نگاه كنيد؛ بگذاريد اين مفاهيم در ذهن جوان شما حك شود. در آن صورت فرصت تدبّر پيدا خواهيد كرد.
امروز مكتبهاى فلسفى و مكتبهاى معرفتى دنيا، در كار بشريّت درمانده‌اند. باور كنيد مكاتب اجتماعى دنيا در كار انسان درمانده‌اند و راه پيدا نمى‌كنند. آن ماركسيسم بود كه آن طور شكست خورد و نابود شد. مكاتب غربى نيز همين‌طورند؛ درمانده‌اند. دليل درماندگيشان اين است كه در غرب علم هست، پول هست، قدرت نظامى هست؛ سعادت نيست؛ سكينه و طمأنينه نيست؛ آرامش معنوى نيست. پس آن نسخه، نسخه‌ى ناكامى است؛ نسخه‌ى شكست‌خورده‌اى است. اما قرآن و آيين اسلام، به انسان، هم علم مى‌دهد، هم رفاه مى‌دهد، هم عزّت مى‌دهد، هم سكينه مى‌دهد: «هو الّذى انزل السّكينة فى قلوب المؤمنين ليزدادوا ايمانا مع ايمانهم»؛(66) «فانزل اللَّه سكينته على رسوله و على المؤمنين و الزمهم كلمة التّقوى».(67) علاوه بر لذّت دنيوى، رفاه مادّى و قدرت علمى، سكينه و طمأنينه مى‌دهد و آرامش مى‌بخشد؛ و اين در تاريخ تجربه شده است؛ امروز هم قابل تجربه شدن است. در ايران اسلامى، ما يك قدم كوچكش را برداشتيم؛ آثارش را هم مشاهده كرديم؛ بركاتش را هم ديديم؛ و هرچه جلوتر برويم، بيشتر خواهد شد. امروز علاج امت اسلامى اين است؛ مقدّمه و صراط مستقيمش همين قرآن كريم است.
در اين محفل قرآنى چند جمله دعا مى‌كنم، شما آمين بگوييد. پروردگارا! اسلام و مسلمانها را در هر جاى دنيا كه هستند، منصور و سرافراز كن. پروردگارا! امت اسلامى را متّحد و يكپارچه كن. پروردگارا! همه‌ى ما را، همه‌ى ملت ايران را، همه‌ى امت اسلامى را با قرآن مأنوس و از قرآن قدردان فرما. پروردگارا! دلهاى ما را كه از محبّت قرآن پُر است، از معارف قرآن هم پُر كن. پروردگارا! به مبارزه‌ى مردم فلسطين بركت عنايت كن. پروردگارا! به آنها پيروزى عنايت كن. پروردگارا! به مردم مبارز لبنان و به مبارزان لبنان كه توانستند با ايمان و ايستادگى خودشان، طعم شكست را به دشمن جسور بچشانند، بركت عنايت كن؛ به آنها توفيق عنايت كن. پروردگارا! همه‌ى ما مسلمانها را از خوابهاى غفلتمان بيدار كن. پروردگارا! به محمّد و آل محمّد، آينده‌ى امّت اسلامى را، آينده‌اى روشن و تابناك قرار بده. پروردگارا! قلب مقدّس ولى‌عصر ارواحنافداه را از ما راضى و خشنود كن. روح مطهّر شهدا، روح امام عزيزمان را از ما راضى و خشنود كن.
والسّلام عليكم و رحمةاللَّه و بركاته
65) آل عمران: 31
66) فتح: 4
67) فتح: 26