پایگاه اطلاع رسانی دفتر مقام معظم رهبری

بيانات رهبر انقلاب و فرماندهى معظّم كلّ قوادر مراسم فارغ التحصيلى جمعى از پرسنل نيروى انتظامى


بسم اللَّه الرّحمن الرّحيم
هم ميلاد باسعادت حضرت امير مؤمنان عليه الصّلاةوالسّلام و هم فارغ التحصيلىِ فارغ التحصيلان و سردوشى بگيرىِ سردوشى بگيران اين دانشگاه را به همه شما جوانان عزيز، به اساتيد، فرماندهان و مسؤولان محترم اين دانشگاه و نيروى انتظامى صميمانه تبريك عرض مى كنم.
شما، نهالهاى به خوبى باليده و به ميوه نشسته نيروى انتظامىِ نظام جمهورى اسلامى و اميدهاى آينده اين نيروى پُرافتخار محسوب مى شويد. نسل جوانى كه با همه توان و نشاط خود، مسؤوليت عظيم امنيت در كشور را با آگاهى و با معرفت بر دوش گرفته و خود را به سلاح علم و دين و روحيه تقوا و انقلابيگرى آراسته است، بى شك خواهد توانست خواسته مردم عزيز ما را در اين مقوله بسيار پُراهميت برآورده كند.
امنيت، يكى از اساسى ترين و اصلى ترين نيازهاى يك ملت و يك كشور است. مهمترين مشكل براى يك كشور وقتى به وجود مى آيد كه در محيط كار، در محيط زندگى، در محيط تحصيل و در فضاى عمومى جامعه، مردم احساس امنيت نكنند. اين جاست كه مغزهاى فعّال، دستهاى توانا و سرانگشتان ماهر، هيچيك نخواهند توانست مسؤوليت مهمّى را كه هر كدام بر دوش دارند، به انجام برسانند. در فضاى امنيت است كه هم تلاش علمى، هم تلاش اقتصادى، هم روحيه و نشاط و هم همه فعاليتهاى يك كشور مى تواند به درستى برنامه ريزى شود و با دقّت دنبال گردد و به نتايج خود برسد.
نيروى انتظامى، آن سازمان رشيد، آن بازوان توانا و آن شانه هاى پُرتحمّلى است كه مى تواند و مى خواهد اين بار سنگين را بر دوش بگيرد و اين خدمت بزرگ را براى مردم انجام دهد. جوانان عزيز! كسانى كه خود را براى خدمات بزرگ در نيروى انتظامى آماده مى كنيد! با اين نگاه و با اين روحيه در اين ميدان قدم بگذاريد.
جوانان ايرانى در دوران مبارك انقلاب اسلامى به اثبات رساندند كه كار ناممكن براى آنها وجود ندارد. نشان دادند كه اراده و همت آنان مى تواند بر همه مشكلات فائق آيد. همت كنيد، اراده كنيد، سعى كنيد، خود را آماده كنيد؛ براى اين كه بتوانيد آنچه را كه اين ملت بزرگ و شجاع از شما انتظار دارد - يعنى استقرار امنيت كامل - به او هديه كنيد. اين يك وظيفه بزرگ است و بازوان توانايى كه اين كار را متعهّد است، نيروى انتظامى است.
خدا را سپاسگزاريم كه نيروهاى مسلّح - چه سازمانهاى نظامى و چه نيروى انتظامى - از فرماندهان لايق و مؤمن و كارآمد و از عناصر پاك تشكيل شده است و مى تواند اين وظايف بزرگ را كه به عهده اوست، تحقّق بخشد.
ملت ايران در ميدانهاى مختلف، شايستگى خود را نشان داده است. تهديدهاى جهانى، تهديدهاى بين المللى و اخمهاى مراكز قدرت استكبارى تا به امروز نتوانسته است و در آينده نيز نخواهد توانست اين ملت بزرگ را از راه عزّت و افتخار و استقلال و آزادى - يعنى راه نظام اسلامى و انقلاب اسلامى - منصرف كند.
ايران عزيز ما و نظام مقدّس جمهورى اسلامى و ملت بزرگى كه در اين منطقه پُرافتخار زندگى مى كنند، مى توانند براى دنيا الگو باشند؛ همچنان كه از بعد از انقلاب تا امروز در ميدانهاى مختلف الگو بوده اند. اين را بدون هيچ ترديدى بدانيد كه ملت فلسطين همين امروز كه با شجاعت كامل در حال مبارزه است، ملت ايران را و درس ايران را، درس فراموش نشدنى خود و الگوى فراموش نشدنى خود به حساب مى آورد و اين را، هم دوستان شما در سراسر عالم كه بسيارند، و هم دشمنان شما كه مراكز قدرت استكبارى اند، به خوبى مى دانند. فلسطين، امروز با نام خدا به مبارزه بابركت و پُرشكوه خود ادامه مى دهد. يك بار ديگر غلبه اراده انسانهايى كه دل در گرو ايمان به خدا و اعتقاد به خود دارند، بر همه قدرتهاى مادّى، بارز و واضح خواهد شد. دنيا خواهد ديد كه ملت فلسطين در سايه استقامت، گام به گام به سمت هدفهاى خود پيش خواهد رفت. فلسطين متعلّق به ملت فلسطين است. امروز اين ملت در ميدان است. در دنياى اسلام هم غوغايى است از هيجانى كه اين ملت در فضاى بين المللى با ايستادگى شجاعانه خود آفريده است.
البته ملتهاى مسلمان وظيفه سنگين ترى دارند؛ دولتهاى مسلمان هم وظايف بزرگى دارند. ايران اسلامى، ملتش و دولتش، همدوش، هم آوا و هماهنگ با ملت فلسطين همدردى مى كند؛ با آنها همراهى مى كند؛ در ميدانهاى مختلف، در ميدانهاى گوناگون، اين ملت را مورد حمايت قرار مى دهد. اين وظيفه همه ى دولتهاست. امروز ملت فلسطين بحق از امت اسلامى انتظاراتى دارد؛ از دولتهاى اسلامى هم توقّعاتى دارد. امروز امت بزرگ اسلامى هم از دولتهاى اسلامى - بخصوص دولتهاى عربى - انتظار دارد كه روابط خود را با صهيونيسمِ غاصب و ظالم و گستاخ، قطع كنند. صهيونيسم چهره واقعى خود را يك بار ديگر آشكار كرد؛ يك بار ديگر نشان داد كه جز زبان زور، جز منطق زور، جز فكر زور و زورگويى، چيزى بر او حاكم نيست.
ملت ايران به فضل پروردگار توانسته است در سطح دنياى اسلام انديشه استقلال و ايستادگى و اتّكاى به نفس را در ملتها يا به وجود بياورد و يا تقويت كند. عزيزان من! شما به چنين ملتى خدمت مى كنيد؛ براى چنين ملتى درس مى خوانيد و آموزش مى بينيد و خود را آماده مى كنيد.
امنيت، يك مقوله اساسى است. امنيت اجتماعى، امنيت فردى، امنيت در همه محيطهاى زندگى، امنيت فكرى و معنوى و روانى، همه اينها جزو انتظارات مردم است. بخش مهمى از اين وظيفه بر دوش نيروى انتظامى است. جوانهاى بااستعداد، جوانهاى مؤمن، بحمداللَّه در اين نيرو خود را آماده مى كنند كه به اين وظايف بزرگ برسند.
براى همه شما عزيزان دعا مى كنم و اميدوارم بتوانيد خود را آن چنان كه شايسته اين ملت بزرگ است، آماده كنيد؛ وظايف خود را آن چنان كه شايسته شماست و متناسب با انتظارات از شماست، به بهترين وجهى به انجام برسانيد؛ اتّكاء به خود، پرداختن به روشهاى علمى در همه بخشهاى مختلف، ظهور در چهره يك نيروى امين، عزيز، سربلند و محبوب.
نيروى انتظامى، هم بايد با عزّت، هم با امانت، هم با كارايى خود، در محيط زندگى مردم بدرخشد. آن ملتى كه نيروى انتظامى خود را عزيز مى داند، او را با خود يگانه مى شمارد و به او اعتماد مى كند، ملت خوشبختى است.
مردم، نيروى انتظامى را بايد از خود بدانند و شما بايد با رفتار خود، با شيوه هاى خود، با امانت خود، با سلامت و صداقت اخلاقىِ عملى خود، اين اطمينان و اعتماد را از خود در دل مردم به وجود آوريد. مردم احساس آرامش مى كنند كه ببينند جوانان و مردان و زنان در اين سازمان بزرگ و كارآمد، با انجام صحيح وظايفِ خود مى توانند آنچه را كه از آنها متوقّع است، تحقّق بخشند.
اميدواريم خداوند متعال همه شما را موفّق بدارد؛ ارواح مطهّر شهيدان نيروى انتظامى و همه شهداى عزيز نيروهاى مسلّح و همه شهداى ملت ايران را با اوليا و پيغمبران و ائمّه عليهم السّلام محشور كند و روح مطهّر امام بزرگوار را شاد بدارد و عزيزان جانباز را مشمول رحمت و لطف و تفضّل خود قرار دهد.
والسّلام عليكم و رحمةاللَّه و بركاته