پایگاه اطلاع رسانی دفتر مقام معظم رهبری

بيانات معظم له در ديدار با ميهمانان داخلى و خارجى دهمين سالگرد ارتحال حضرت امام خمينى (ره)

بسم اللَّه الرّحمن الرّحيم
در ابتدا به همه ى ميهمانان عزيز جمهورى اسلامى كه از كشورهاى ديگر تشريف آورده اند و همچنين به همه برادران و خواهران عزيزى كه از نقاط مختلف كشور براى شركت در مراسم بزرگداشت امام بزرگوار به تهران آمدند، خوشامد عرض مى كنم. اگرچه ملت ما در اين ده سال هميشه ياد امام بزرگوار را گرامى داشته است، ولى امسال اين تجليل و بزرگداشت، عمومى تر و گسترده تر است.
نكته اى كه در اين جا بايد مورد توجّه باشد، اين است كه تجليل از امام بزرگوار ما فقط به عنوان يك قدردانى و تجليل از گذشته نيست، بلكه به معناى اصرار و پافشارى بر آن خطّ و راهى است كه امام بزرگوار با انقلاب خود، با قيام خود، با سيره خود، با درسهاى خود، با وصيتنامه خود، براى ملت ايران و همه مسلمانان عالم باقى گذاشت. امام به عنوان يك الگو، به عنوان يك معلّم، به عنوان يك رهبر، در ذهن ما و در واقعيت جامعه ما حضور دارد. جسم او نيست، اما فكر او هست، راه او هست، درس او هست و اين درس، همان چيزى است كه ملت ايران و همه مسلمانان عالم به آن احتياج دارند؛ ديروز هم احتياج داشتند، امروز هم احتياج دارند. لذا درس امام زنده است، راه امام زنده است، خطّ امام زنده است، انگشت اشاره امام جلوِ چشم همه است. اگر ما بخواهيم اين درس را براى مسلمانان عالم خلاصه كنيم، اين خلاصه عبارت است از بازگشت به اسلام ناب؛ اسلامى كه مى تواند براى مردم و ملتها همه چيز را به ارمغان آورد.
اسلام به ملتها استقلال و آزادى مى دهد؛ هم آزادى در محيط زندگى خودشان - آزادى از قدرتهاى ديكتاتور و مستبد، آزادى از خرافات و جهالتها، آزادى از تعصّبهاى جاهلانه و كج فكريها - و هم آزادى از كمند قدرت اقتصادى و فشار سياسى استكبار. اسلام به ملتها رفاه و پيشرفت اقتصادى همراه با عدالت اجتماعى هم مى دهد. آن پيشرفت اقتصادى كه فاصله بين طبقات مردم را زياد كند، مورد نظر اسلام نيست. آن نسخه اقتصادى كه امروز كشورهاى غربى براى مردم دنيا مى پيچند و ارائه مى دهند كه طبقاتى را مرفّه مى كند و رونق اقتصادى را بالا مى برد و به قيمت ضعيف شدن و فقير شدن و زير فشار قرار گرفتن طبقاتى از جامعه تمام مى شود؛ اين را اسلام نمى پسندد. رفاه اقتصادى همراه با عدالت، همراه با روح مواسات و همراه با روح برادرى، باز در سايه اسلام به دست مى آيد. امروز گرفتاريهاى ملتهاى مسلمان در دنيا چيست؟ وجود قدرتهاى مسيطر و مستكبرى است كه از آن سوى دنيا بر ملتهاى مسلمان حكم مى رانند؛ در زندگى آنها دخالت مى كنند؛ آنها را در فقر و ضعف و اختلاف نگه مى دارند؛ از ثروتهاى آنها به شكل نامشروعى استفاده مى كنند. نداشتن استقلال، نداشتن آزادى، نداشتن حيثيّت انسانى، عقب ماندگى علمى و عقب ماندگى در شؤون زندگى، از ديگر گرفتاريهاى ملتهاى مسلمان است. همه اين گرفتاريها به بركت بازگشت به اسلام، به بركت عمل به اسلام، به بركت حاكميت اسلام برطرف مى شود.
پيام امام بزرگوار ما به مسلمانان اين بود: طرد اجانب، طرد دشمنان مسلمين و دشمنان اسلام. امروز هم گرفتاريها اينهاست. ملت ايران اين راه را آزمايش كرده و خود را از ذلّت، از عقب ماندگى، از تبعيّت قدرتها نجات داده است. ما ادّعا نمى كنيم كه توانسته ايم نظام اسلامى كامل را در كشورمان به وجود آوريم؛ اما ادعا مى كنيم كه در اين راه تلاش كرده ايم و تا آخر براى تحقّق حاكميت كامل اسلامى مجاهدت و تلاش خواهيم كرد. ملت ايران در مقابل تهديد قدرتها عقب نشينى نمى كند. ملت ايران و مسؤولان كشور، توصيه هاى امام را، توصيه هاى بزرگ و راهگشايى براى خودشان مى دانند. نظام اسلامى اين است، خطّ اسلامى اين است. بحمداللَّه مسؤولان كشور - مسؤولان امور داخلى، مسؤولان سياست خارجى، مسؤولان كارهاى مهم - كسانى هستند كه به راه امام و به خطّ امام معتقدند و براى آن تلاش و مجاهدت مى كنند. ما همان سياستهايى را كه امام بزرگوار با الهام از متن اسلام و قرآن، به انقلاب اسلامى و به ملت ايران تعليم داد و آن خطّى را كه او ترسيم كرد، دنبال مى كنيم و علاج گرفتاريها و مشكلات خودمان را در دنبال كردن اين راه مى دانيم؛ درست نقطه مقابل آنچه كه دشمنان اسلام قصد دارند آن را در ذهنها جا بيندازند و در فضاى ذهنى اعلام كنند.
ملتهاى مسلمان با انقلاب اسلامى احساس هويّت و احساس عزّت كردند؛ احساس كردند كه گوهر گرانبهاى اسلام كه متعلّق به آنهاست، مى تواند گره گشاى آنها باشد. همه جا احساسات اسلامى در اطراف دنياى اسلام برافروخته شد. اين، دشمنان را عصبانى مى كند؛ جهانخواران و مستكبران را ناراحت مى كند؛ لذا عليه اسلام تلاش مى كنند. امروز همه توطئه هايى كه عليه نظام اسلامى مى شود - اين توطئه تبليغاتى عظيمى كه امروز در دنيا عليه جمهورى اسلامى، عليه مسؤولان و عليه ملت ايران است - به خاطر انتقام گرفتن از اسلام است. آنچه كه آنها را عصبانى مى كند، پايبندىِ ملت ايران به اسلام و به قرآن و احكام آن است. آنها مى خواهند ملت ايران را از اين راه روشن و از اين راهى كه آينده آنها را تضمين خواهد كرد، منصرف كنند؛ چون در اين بيست سال، انقلاب اسلامى و نظام اسلامى و پايبندى به اسلام، به آنها خيلى ضرر زده است. ولى ملت ايران محكم ايستاده است؛ اين راه را دنبال خواهد كرد و ملتهاى عالم در آيينه ملت ايران آرزوهاى خودشان را مشاهده مى كنند.
هر موفّقيتى كه براى ملت ايران پيش آيد، به يك معنا موفّقيت براى همه امّت اسلامى است. هر ضربه اى كه از سوى دشمنان به پيكره جمهورى اسلامى و ملت ايران وارد شود، ضربه به امّت اسلامى است؛ اين را مردم مسلمان عالم - آنهايى كه با مسائل كشور و انقلاب ما آشنا هستند - احساس مى كنند.
ما آينده را روشن مى بينيم؛ هم به فضل پروردگار آينده ملت ايران روشن است، هم آينده اسلام در عالم روشن است. دلهاى جوانان و نسلهاى نوخاسته در همه اقطار اسلامى، به سمت جاذبه هاى اسلام گرايش پيدا كرده است و روزبه روز هم اين گرايش بيشتر مى شود و ان شاءاللَّه در آينده نه چندان دورى شاهد خواهيم بود كه امور مسلمانان روزبه روز به سمت بهتر شدن مى رود.
اميدواريم همه امّت اسلامى و شما برادران و خواهران عزيز، مشمول ادعيّه زاكيّه حضرت بقيةاللَّه ارواحنافداه باشيد و ان شاءاللَّه اسلام و مسلمين روزبه روز قوّت بيشترى پيدا كنند و عزّت بيشترى بيابند.
والسّلام عليكم و رحمةاللَّه و بركاته