پایگاه اطلاع رسانی دفتر مقام معظم رهبری

بيانات معظم له در مراسم اعطاى سردوشى در دانشگاه امام خمينى(ره) و علوم و فنون دريايى سپاه

بسم اللَّه الرّحمن الرّحيم
اوّلاً به همه جوانان فارغ التّحصيل عزيز دانشگاه دريايى امام خمينى و دانشگاه علوم و فنون دريايى سپاه، همچنين به دانشجويان عزيزى كه امروز از هر دو دانشگاه سردوشى گرفتند، صميمانه تبريك عرض مى كنم. از فرماندهان اين دو نيرو و از فرماندهان مراكز تحصيلى و استادان و كاركنان و همه دست اندركاران اين تربيت علمى و نظامى نيز صميمانه تشكّر مى كنم.
شما فرزندان عزيز من و جوانان برومند اين كشور، فرصت بسيار مغتنم و مهمّى را در يكى از فصول برجسته عمر خودتان به دست آورده ايد تا بتوانيد در كسوت نظامى و با آيين مردانگى اسلامى، در خدمت اسلام و ايران و اين ملت بزرگ باشيد و در حراست از مرزها و انجام وظايف قانونى، خود را آماده كنيد. امتياز دوره شما - چه آنهايى كه دوره را به پايان بردند، چه آنهايى كه سردوشى گرفته و نظامى گرى را آغاز كرده اند - اين است كه در سال نامگذارى شده ى به نام امام بزرگوار اتّفاق افتاده است؛ اين براى شما فراموش نشدنى است. امام عزيز ما - آن كسى كه نه فقط ملت ايران، بلكه بسيارى از ملتهاى ديگر دلهايشان به ياد او مى تپد و سخنان و آموزشها و سيره عملى او براى آنها درس است - يك انسان نمونه براى همه قشرها، از جمله براى نظاميان بود. من اگر بخواهم اين بُعد از شخصيت آن مرد بزرگ را به شما عرض كنم، بايد بگويم او مظهر تقوا و نظم و شجاعت بود؛ همين سه عنصرى كه براى شما جوانان عزيز نظامى بايد در طول دوران خدمت، يك درس ماندگار باشد.
تقوا در زندگى امام بزرگوارِ ما صرفاً به معناى انجام كارهاى عبادى نبود؛ تقوا در همه امور بود. تقوا يعنى مراقب درستىِ كار و عمل؛ بخصوص در آن جايى كه به مسائل مهم ارتباط مى يابد. درس و معاشرت و حضور در مركز تحصيلى و حضور در ميان جامعه و خانواده و محيطهاى زندگى هم مظهر تقواست. در همه اينها شما به عنوان يك جوان برگزيده - كه براى يكى از مهمترين كارهاى اين كشور انتخاب و پذيرفته شده ايد - بايد آن را در مقابل خودتان قرار دهيد. تقوا يعنى مراقبت از رفتار و گفتارتان، با همان روحيه نوآورى و ابتكار و فعّال بودن و نشاط جوانى. وقتى تقوا با روحيه جوانى و به كار بردن استعدادهايى كه در شما وجود دارد، همراه شود، معجزه ها خواهد آفريد.
نظم هم مهم است. حيات و جان يك مجموعه نظامى، با نظام است. منظور من از نظم و انضباط، صرفاً ظواهر خشك و بى روح نيست؛ روح نظم پذيرى مهمّ است. نظم يعنى قرار دادن احساسات و خواسته هاى گوناگون در كنار اراده پولادينِ يك انسان نظامى و در چارچوب مقرّرات و آيينهايى كه مى تواند رفتار او را كارآمد كند: نظم در كلاس، در محيط ورزش، در محيط رزم، در مقابله با دشمن.
شجاعت، يعنى همان عنصر كارآمدى كه ملت ايران را از دوران خاموشى و ذّلت و توسرى خورىِ جهانى به دوران زندگى در عرصه مقتداى ملتها منتقل كرد. شما بدانيد ملتها در همه ادوار تاريخ، هر ضربه اى كه مى خورند، از احساس ضعف و ذلّت و انهزام درونى است؛ هر كاميابى هم كه به دست مى آورند، از قدرت ابتكار و شجاعت و مرعوب نشدن در مقابل قدرتهاى استكبارىِ مرعوب كننده است. امروز قدرتهايى كه مى خواهند باج بگير همه دنيا باشند و ژاندارم همه مناطق عالم به شمار آيند؛ قدرتهايى كه براى ملتها حقّ حيات و حقّ انتخاب قائل نيستند؛ قدرتهايى كه همه ارزشهاى شيرين را براى خودشان و نه براى انسانها مى خواهند؛ در سايه مرعوب كردن است كه مى توانند اين مقاصد شيطانى را محقّق كنند. ملت ايران مرعوب نشد. رهبر عظيم الشّأن و بى نظير ما در دوران انقلاب و در طول حياتش مرعوب نشد. اين درس براى ملت ايران ماند. قدرتهاى استكبارى به انواع شيوه ها مى خواهند ملتها و دولتمردان و مسؤولان و نظاميان و آحاد ملت را در مقابل هيمنه خودشان دچار رعب و ترديد كنند. يك ملت اگر دچار ترديد شد، رفتنى و پامال شدنى است.
امروز دنيا با اراده هاى تربيت نشده انسانهايى مى گردد كه از معنويّات و انصاف و عدالت بويى نبرده اند. به صحنه خونين منطقه بالكان نگاه كنيد، ببينيد مسلمانان در آن جا چه وضعيتى دارند! حملاتى كه از سوى امريكا و متّحدانش به يوگسلاوى مى شود، جنگ بين دو انگيزه اقتدار است و به مسلمانان هيچ ارتباطى ندارد. نبايد گمان كرد كه اين حملات به دفاع از مسلمانان دارد انجام مى گيرد؛ به دليل اين كه اوّلاً در طول مدت حمله، روزبه روز وضع مسلمانان در «كوزوو» بدتر شده و هيچ بهبودى در كار آنها حاصل نشده است؛ ثانياً اين حملات گاهى خودِ آنها را هدف گرفته است. وضع مسلمانان، وضع ملتهاى مستضعف و هر جا كه چنگال قدرتمندان عالم بتواند چيزى را هدف خود قرار دهد، وضع رقّتبارى خواهد بود. تنها راه نجات ملتها، اتّكاى به خود، استقلال كامل و فراهم آوردن عناصر بقا و اقتدار در خود است؛ نه فقط اقتدار ظاهرى و مادّى، بلكه اقتدار معنوى و روحى و فكرى و ارادى.
امروز شما جوانان عزيز يكى از بهترين فرصتها را براى اين كار در اختيار داريد و آن، محيط آموزش نظامى است. عزيزان من! به شما توصيه مى كنم كه از اين فرصت جوانى حدّاكثر استفاده را در اين مراكز نظامى بكنيد: آموزش، تقويت اراده، تقويت جسم، تقويت روح، تقويت فكر و انديشه و آمادگى كامل براى انجام دادن وظايف بزرگى كه با آن مواجه هستيد. امروز خوشبختانه نيروهاى مسلّح نظام جمهورى اسلامى ايران - ارتش و سپاه - درميان مردم محبوبند. نظاميان مردمى، نظاميان خدايى، نظاميان مدافع از اسلام، عنوانهايى است كه بر شما اطلاق مى شود. من از رفتار و روحيه و كار شما خرسندم؛ اما به شما عرض كنم، بايد روزبه روز خودتان را كاملتر كنيد و گامهاى بلندترى برداريد. راه پيشرفت بشر، بن بست و مسدود و تمام شدنى نيست. بايد سطح دانش و انضباط و تقوا و نظم را تا آخرين تلاشهاى خودتان بالا ببريد و آنها را روزبه روز بهتر كنيد.
اميدواريم خداوند متعال همه شما را مشمول توفيق كند؛ شهداى عزيز را با اوليايشان محشور فرمايد؛ شهيد عزيز سرافراز ما، امير سپهبد صيّاد شيرازى را - كه چهلمين روز شهادت او همين روزهاست - با پيغمبر محشور كند و خانواده هاى شهيدان و جانبازان عزيز و خانواده هايشان را مشمول الطاف پروردگار قرار دهد.
والسّلام عليكم و رحمةاللَّه و بركاته