پایگاه اطلاع رسانی دفتر مقام معظم رهبری

بيانات در مراسم‌ اعطاي‌ سردوشي‌ به‌ فارغ‌التحصيلان‌ دوره‌هاي‌ فرماندهي‌ و علوم‌ نظامي‌ ارتش

بسم‌الله‌الرحمن‌الرحيم‌
نخست‌ به‌ همه‌ي‌ شما عزيزان‌، چه‌ فارغ‌التحصيلان‌ دانشكده‌ي‌ فرماندهي‌ و ستاد و چه‌ فارغ‌التحصيلان‌ اين‌ دوره‌ي‌ دانشكده‌ي‌ علوم‌ نظامي‌ و چه‌ شما عزيزاني‌ كه‌ امروز سردوشي‌ گرفتيد و همين‌طور به‌ معلمان‌ و اساتيد و مديران‌ اين‌ مراكز علمي‌ و نظامي‌ و مسؤولان‌ ارتش‌ جمهوري‌ اسلامي‌ ايران‌، تبريك‌ عرض‌ مي‌كنم‌.
در حقيقت‌، اين‌جا خاستگاه‌ ارتش‌ و نقطه‌ي‌ آغاز براي‌ پيكره‌ي‌ عظيم‌ و كارآمدي‌ است‌ كه‌ دفاع‌ از اين‌ كشور و ملت‌ و انقلاب‌ را بر عهده‌ دارد و حفظ مرزها بر دوش‌ و عهده‌ي‌ اوست‌. اين‌ قاعده‌ بايد محكم‌ باشد. در مراسم‌ اين‌ دانشكده‌، مكررا گفته‌ايم‌ كه‌ اين‌جا بايد از لحاظ تأمين‌ همه‌ي‌ عناصري‌ كه‌ ما در يك‌ سرباز واقعي‌ و لايق‌ اسلام‌ و نظام‌ اسلامي‌ توقع‌ داريم‌، با دقت‌ مورد توجه‌ قرار بگيرد. ارتش‌ جمهوري‌ اسلامي‌ ايران‌، يك‌ ارتش‌ آبرومند و پرافتخار و كم‌توقعي‌ است‌. شايد در بين‌ ارتشهايي‌ كه‌ ما در دنيا سراغ‌ داريم‌، با اين‌ خصوصيات‌، خيلي‌ كم‌ باشند و شايد هم‌ نباشند.
دشمنان‌، هشت‌ سال‌ جنگ‌ رسمي‌ و پيش‌ از آن‌، نزديك‌ به‌ دو سال‌ جنگ‌ واقعي‌ و عملي‌ را بر ملت‌ ما تحميل‌ كردند. از روز اول‌، ارتش‌ در ميدان‌ بود و من‌ از نزديك‌ شاهد تلاشها و مجاهدتها و دلسوزيها و كارايي‌ها در عناصر بسياري‌ از اين‌ مجموعه‌ي‌ كارآمد بودم‌. ارتش‌ را بايد متناسب‌ با هدفهاي‌ يك‌ ملت‌، سازماندهي‌ كرد و ساخت‌. هدفهاي‌ ما، هدفهاي‌ بلند و شايسته‌ است‌. ما نسبت‌ به‌ ملتها و كشورها و دولتها، همواره‌ به‌ چشم‌ همراهي‌ و دوستي‌ و محبت‌ و علقه‌ي‌ في‌مابين‌ و به‌ نحو متناسب‌ نگريسته‌ايم‌.
در دنيايي‌ كه‌ سلطه‌هاي‌ جهاني‌ و گردن‌كلفتهاي‌ عالم‌، منافع‌ اقتصادي‌ و سياسي‌ و استراتژيك‌ خودشان‌ را بر همه‌ي‌ آرزوهاي‌ ملي‌ ملتها ترجيح‌ مي‌دهند; در دنيايي‌ كه‌ رژيمي‌ براي‌ حفظ منافع‌ خود، در چند هزار كيلومتر دورتر از مرزهايش‌، ناوگان‌ و پايگاه‌ و عنصر نظامي‌ نگهداري‌ مي‌كند; در دنيايي‌ كه‌ ابرقدرتها براي‌ حفظ امنيتي‌ كه‌ ادعاي‌ آن‌ را مي‌كنند و حاضرند امنيت‌ ملي‌ تمام‌ كشورها و مرزها را به‌ هم‌ بريزند و متأسفانه‌ بسياري‌ از ملتها و دولتها و كشورها، اين‌ وضع‌ را تحمل‌ كرده‌ و اين‌ وضعيت‌ ناهنجار و غيرانساني‌ و غيرمعقول‌ را قبول‌ كرده‌اند; در دنيايي‌ كه‌ رابطه‌ي‌ سلطه‌ در آن‌ حكم‌فرماست‌ و ملتها و دولتها، به‌ سلطه‌گر و سلطه‌پذير تقسيم‌ شده‌اند ـ الا استثناهاي‌ بسيار معدود ـ در چنين‌ دنيايي‌ و با اين‌ معادله‌ي‌ غلط، نظام‌ اسلامي‌ و ملت‌ رشيد و انقلاب‌ ما سربلند كرده‌ است‌ و مي‌گويد: من‌ سلطه‌ و سلطه‌گر را رد مي‌كنم‌ و تن‌ زير بار سلطه‌ نمي‌دهم‌ و ملتها را هم‌ تا بتوانم‌، با فرياد مخلصانه‌ي‌ خود بيدار خواهم‌ كرد.
شما فكر مي‌كنيد آن‌ قدرتهاي‌ سرگردنه‌بگير دنيا، نسبت‌ به‌ چنين‌ ملتي‌ چه‌ احساساتي‌ خواهند داشت‌؟ طبيعي‌ است‌ كه‌ اين‌ احساسات‌، دوستانه‌ نبوده‌ و خصمانه‌ و متعرضانه‌ خواهد بود. ملت‌ ايران‌، با اين‌ هدفها و خط مشيهاي‌ روشن‌ و انساني‌ و معقول‌ بپاخاست‌ و اين‌ نظام‌ را به‌وجود آورد. يعني‌ با اين‌ ايده‌ها، به‌ رهبري‌ آن‌ رهبر عالي‌قدر و بزرگوار و آن‌ انسان‌ حقيقتا بزرگ‌، سر بلند كرد و يك‌ رژيم‌ وابسته‌ي‌ فاسد را مثل‌ دندان‌ فاسدي‌ بركند و دور انداخت‌ و به‌ جاي‌ آن‌، اين‌ نظام‌ اسلامي‌ را بر مبناي‌ استقلال‌ و آزادي‌ ملي‌ و ترجيح‌ آرزوهاي‌ ملي‌ بر آرزوهاي‌ بيگانگان‌ و اطماع‌ متجاوزان‌ بنا كرد. طبيعي‌ است‌ كه‌ قدرتهاي‌ سلطه‌گر و دزدان‌ غارتگر عالم‌، با اين‌ ملت‌ و نظام‌ دشمني‌ خواهند كرد.
ما وقتي‌ رد نظام‌ سلطه‌ و سلطه‌گر و سلطه‌پذير را در دنيا اعلام‌ مي‌كنيم‌، ملتها به‌ هيجان‌ مي‌آيند. من‌، در مجامع‌ جهاني‌ مكرر حضور پيدا كرده‌ام‌. وقتي‌ اين‌ فكر را مطرح‌ كردم‌، ديدم‌ حتي‌ رؤساي‌ دولتها به‌ هيجان‌ مي‌آيند; منتها دست‌ و ذهنشان‌ بسته‌ است‌ و بعضي‌ هم‌ همتشان‌ كوتاه‌ است‌; اما دوست‌ مي‌دارند ملتي‌ را ببينند كه‌ شجاعانه‌ در وسط ميدان‌، از چنين‌ فكري‌ دفاع‌ مي‌كند و مي‌ايستد و از هيچ‌ كس‌ هم‌ نمي‌ترسد. آن‌ ملت‌ با اين‌ آرمان‌، ملت‌ ماست‌ كه‌ بايد نيروي‌ دفاعيش‌ متناسب‌ با اين‌ آرمان‌ بلند و شايسته‌، سازماندهي‌ و تقويت‌ بشود.
شما جوانها كه‌ امروز سردوشي‌ و درجه‌ گرفتيد و فارغ‌التحصيل‌ شديد، قاعده‌ي‌ مستحكم‌ و متين‌ چنين‌ نيروي‌ مسلحي‌ را پايه‌گذاري‌ مي‌كنيد. خوشبختانه‌ ارتش‌ جمهوري‌ اسلامي‌ ايران‌، تجارب‌ خيلي‌ خوبي‌ هم‌ دارد كه‌ بايد از اين‌ تجارب‌، در كلاسها و كتابهاي‌ درسي‌ استفاده‌ بشود. اين‌ دانشكده‌ي‌ فرماندهي‌ و ستاد، مركزي‌ است‌ كه‌ اگر خوب‌ اداره‌ بشود و در آن‌ تحقيقات‌ انجام‌ بگيرد، شايسته‌ است‌ كه‌ كليه‌ي‌ طرحهاي‌ بزرگ‌ ملي‌، از لحاظ ارتباط با وضعيت‌ دفاعي‌ كشور، در آن‌ مورد توجه‌ قرار بگيرد. اگر ما مي‌خواهيم‌ جاده‌ و پل‌ و سد و بندرگاه‌ و فرودگاه‌ بين‌المللي‌ درست‌ كنيم‌، بايد بررسي‌ شود كه‌ اين‌ كار از نقطه‌نظر دفاعي‌ در چه‌ وضعيتي‌ قرار مي‌گيرد؟ شايسته‌ است‌ كه‌ كارشناسان‌ و زبدگان‌ و صاحب‌نظران‌ نظامي‌ در دستگاه‌ علمي‌ دانشكده‌ي‌ فرماندهي‌ و ستاد، چنين‌ پروژه‌هايي‌ را بررسي‌ بكنند. بايد در اين‌ سطح‌ از لحاظ علمي‌ قرار بگيرد.
در ارتش‌ جمهوري‌ اسلامي‌ ايران‌، در كنار دانش‌، به‌ دين‌ و تقوا اهميت‌ مي‌دهيم‌. من‌، مخصوصا به‌ شما جوانان‌ مي‌گويم‌: ملتي‌ كه‌ بر اساس‌ اسلام‌ و دين‌ و قرآن‌ حركت‌ كرده‌ است‌، ارتشش‌ بايد متدين‌ باشد. شما، جوان‌ و پاك‌ و خالص‌ هستيد. سعي‌ كنيد هر چه‌ مي‌توانيد، روح‌ و خلوص‌ ديني‌ و تقوا را در كار و عمل‌ خودتان‌ تقويت‌ كنيد و آن‌ را با خود به‌ داخل‌ يگانها يا قسمتها و اداراتي‌ كه‌ به‌ آن‌جا مأمور خواهيد شد، ببريد.
بحمدالله‌ امروز ارتش‌ ما، مجموعا ارتش‌ متديني‌ است‌ و با گذشته‌ بسيار فرقها كرده‌ است‌; اما باز هم‌ بايد بيشتر به‌ سمت‌ روحيه‌ي‌ تدين‌ و خلوص‌ و اخلاص‌ حركت‌ كند. نقش‌ ارتش‌ قوي‌ براي‌ يك‌ كشور، حياتي‌ است‌. كشور را هميشه‌ سياستمداران‌ اداره‌ كرده‌اند; اما در سخت‌ترين‌ شرايط، سرداران‌ آن‌ را نجات‌ داده‌اند. اگر دهها سياستمدار خوب‌ در كشوري‌ مشغول‌ كار باشند، بسازند و بنا كنند و پيش‌ ببرند و آبرو ببخشند، اما سرداران‌ بزرگ‌ و شجاعي‌ نداشته‌ باشند، در شرايط حساسي‌، كشور نابود خواهد شد.
نمي‌شود گفت‌ ما با سياست‌ خوب‌، كاري‌ مي‌كنيم‌ كه‌ كسي‌ به‌ ما حمله‌ نكند; خير، اين‌ متعلق‌ به‌ دنياي‌ صلح‌ است‌ كه‌ اگر شما خوب‌ باشيد، كسي‌ به‌ شما حمله‌ نخواهد كرد. در دنياي‌ سلطه‌، اگر خيلي‌ هم‌ خوب‌ باشيد، شياطيني‌ هستند كه‌ شما را تهديد كنند. بنابراين‌، در كنار سياستمداران‌ خوب‌، سرداران‌ خوب‌ بايد باشند. البته‌، سياستمدار به‌ كار خود برسد، سردار هم‌ به‌كار خويش‌ مشغول‌ شود و در كار هم‌ دخالت‌ نكنند. در غير اين‌صورت‌، فساد به‌ وجود خواهد آمد; همچنان‌ كه‌ در بعضي‌ از كشورها كه‌ در كار هم‌ دخالت‌ كرده‌اند، مي‌بينيم‌ كه‌ فساد به‌ وجود آمده‌ است‌.
نكته‌ي‌ ديگري‌ كه‌ بايد تذكر بدهم‌، اين‌ است‌ كه‌ ارتش‌ و سپاه‌، دو برادر تني‌ هستند كه‌ هر دو فرزندان‌ انقلاب‌ و اين‌ آب‌ و خاك‌ و كشور و ملت‌ مي‌باشند. مبادا دشمن‌ بتواند از جهالتها استفاده‌ كند و بين‌ دو برادر نقار بيندازد. بحمدالله‌ امروز، ارتباط بين‌ ارتش‌ و سپاه‌ خوب‌ است‌ و من‌ با اميد فراوان‌ به‌ شما نگاه‌ مي‌كنم‌. ان‌شاءالله‌ همين‌گونه‌ باشيد و با همين‌ روحيه‌ هميشه‌ عمل‌ كنيد.
والسلام‌ عليكم‌ و رحمه‌الله‌ و بركاته‌