پایگاه اطلاع رسانی دفتر مقام معظم رهبری

بيانات مقام معظم رهبرى در ديدار با اعضاى مجمع جهانى اهل بيت(ع)

بسم اللَّه الرّحمن الرّحيم
به همه برادران و خواهران عزيز و گرامى، بخصوص ميهمانانى كه از نقاط دوردست و خارج از كشور تشريف آورده اند و به منزل و ميهن خودشان وارد شده اند، خوشامد عرض مى كنم.
يكى از بركات الهى اين است كه برادران مسلمان، گردِ محورهاى مورد قبول و مشترك خودشان جمع شوند. اگر اين مقصود براى يك مجموعه حاصل شود، بايد اين را نعمت خدا بداند و نسبت به آن شكرگزارى كند. بر همين اساس است كه ما در مورد امّت بزرگ اسلامى و برادران و خواهران مسلمان و اصحاب مذاهب مختلف اسلامى، به عنوان يك طرز فكر، عقيده جدى داريم كه بايد اختلافات را در تعامل خودشان دخالت ندهند و مشتركات را به چشم اهميت بنگرند و گردهم جمع شوند.
انقلاب اسلامى از قبل از پيروزى، اين پيام را براى همه مسلمين داشت؛ بعد از پيروزى هم تا امروز به همه برادران مسلمان در اكناف عالم، اين سفارش و اين درخواست و اين توصيه مؤكّد را دارد كه امّت اسلامى را به صورت يكپارچه و متّحد، فراتر از اختلافاتِ عقيدتى، مذهبى، كلامى و فقهى، در مقابل دنيايى كه جدّاً با اسلام مخالف است، قرار دهند و از اين وحدت و عظمتى كه به وجود مى آيد، به نفع اسلام و مسلمين استفاده كنند. اجتماع برادران پيرو مذهب اهل بيت و شيعيان اهل بيت عليهم السّلام هم بر همين اساس است.
گرد آمدن معتقدين و مؤمنين به مذهب اهل بيت، براى مبارزه و معارضه با مسلمانان غير خودشان نيست؛ براى ايجاد شكاف و شقاق نيست؛ براى تميّز از ميان برادران مسلمان و جدا كردن اصحاب فقه ها و كلامهاى مختلف و مذاهب مختلف نيست؛ براى حراست از مجموعه پيروان اهل بيت است.
پيروان اهل بيت در اغلب نقاط دنيا مظلومند. ملت بزرگ ايران - كه اكثريّت قاطع افراد آن پيروان اهل بيت هستند - يك ملت مظلوم است. مظلوميت شيعيان منحصر به آن جايى نيست كه در كشور بزرگى مثلاً هزار خانوار شيعه زندگى مى كنند؛ حتّى در ايران هم شيعيان مظلومند! مظلوميت، با قدرت منافاتى ندارد. ممكن است شخصى يا ملتى در كمال اقتدار هم باشد؛ اما مظلوم واقع شود.
اميرالمؤمنين، مولا و مقتداى ما عليه آلاف التّحيّةوالثّناء، در نهايت اقتدار و در نهايت مظلوميت بود. آن سه جنگى كه در دوران خلافت كوتاه آن بزرگوار بر او تحميل شد، و بعد شهادت مظلومانه اش، و بعد اختفاء مرقد مطّهرش تا بيش از يك قرن، به معناى مظلوميت آن بزرگوار است.
ملت ايران هم مظلوم است. شيعيان در بسيارى از نقاط عالم همين طورند. علّت هم اين است كه مكتب اهل بيت عليهم السّلام از اوّل بر اساس مبارزه با تحريف و كشاندن جريان ايران اسلامى به ميل قدرتهاى حاكم، حركت كرده است. كسى كه در زندگى ائمّه عليهم السّلام مطالعه و تفحّص كند، اين را به وضوح مى يابد. در دوران سلاطين بنى اميّه و بنى عبّاس، اهل بيت عليهم السّلام مثل عَلَمها و پرچمهايى بودند كه راه اسلام ناب و برى از تحريف را به مردم نشان مى دادند؛ اسلامى كه قدرتها نمى توانستند به خاطر حفظ حكومت خودشان، يا به خاطر تأمين تعيّش و عياشّيهاى خودشان، به آن چيزى بيفزايند، يا از آن چيزى كم كنند. اين چيزى نيست كه ما بگوييم شيعه فقط روايت كند؛ در همه تواريخ اسلامى مى شود از كسانى كه به خاطر يك مقتدر و يك حاكم، به جعل حديث مى پرداختند و تفسير آيات كريمه قرآن وضع مى كردند، نمونه هايى پيدا كرد. ائمّه در مقابل اين مى ايستادند. هر كس كه در مقابل تحريف و در مقابل كشاندن مذهب به اين طرف و آن طرف به ميل صاحبان قدرت بايستد، مورد ستم قرار مى گيرد. نفس اين مكتب و اين عقيده، اين خصوصيت را دارد؛ چاره اى هم نيست. با اين دشمنيها، مجاهدت را هم نمى شود تعطيل كرد.
البته امروز اين طور نيست كه هرجا شيعه اى زندگى مى كند ، مشغول مبارزه است؛ نه. شيعيان هرجا كه هستند، در خلال امّت بزرگ اسلامى مشغول زندگى خودشان هستند؛ ليكن مكتب و تفكّرى كه از آن انقلاب اسلامى ايران پديد مى آيد؛ جمهورى اسلامى ايران با اين استقلال و ثبات سياسى و با اين عزّت اسلامى به وجود مى آيد و امّتى را با اين شجاعت و با اين قدرت تربيت مى كند، نمى تواند مورد پسند مستكبران جهان باشد؛ قهراً با آن مخالفند. اين مخالفت طبعاً به صور مختلفى بروز و ظهور مى كند؛ حرفهايش را تحريف مى كنند.
تشكيل اين نظام، با الهام از حركت ائمّه و با استفاده از محبّت اهل بيت عليهم السّلام و حركت امام حسين صلوات اللَّه وسلامه عليه انجام گرفت و كسانى كه بودند و هستند، مى دانند و مى بينند و ديدند. از روزى كه اين انقلاب با اين شكل به وجود آمد و اين بناى عظيم و مرتفع بر اساس تعاليم ناب اسلامى بنيان شد، شما ببينيد چقدر كتاب و جزوه و مطلب عليه شيعه نوشته و منتشر شده است؛ لاتعدّ و لاتحصى . اين كتابها را براى من مى آورند. من اينها را مى بينم و مى دانم كه دستهاى مجرم و گنهكار، براى اين كه فكر اهل بيت و مكتب اهل بيت عليهم السّلام را از نظر مردم و از نظر جوانان، به عنوان فكرى كه منحرف از اسلام است، معرفى نمايند، چه مى كنند. نسبتهاى گوناگون مى دهند: نسبت دروغ مى دهند، نسبت خلاف مى دهند، نسبت تحريف قرآن مى دهند. چرا اين كارها را مى كنند؟ چون اين حركت، اين فكر، اين انقلاب، اين نظام عظيم، اين عزّت اسلامى، اين ايستادگى ملت در مقابل تمايلات استكبار و در رأس آن شيطان بزرگ امريكا، براى جوانان و دلهاى بانشاط در دنياى اسلام جاذبه دارد. از اين مى ترسند. اين، يك امر جدّى است.
استكبار مى داند كه امروز در بسيارى از كشورهاى اسلامى، دلهاى مردم با جمهورى اسلامى است؛ مى داند كه عمق سياسى و استراتژيك نظام جمهورى اسلامى، در داخل كشورهاى اسلامى است؛ از شمال آفريقا تا شرق آسيا. به همين خاطر است كه فكر شيعى را منحرف معرفى مى كنند، به او تهمت مى زنند، بد معرفى مى كنند، نسبتهاى خلاف مى دهند، جمهورى اسلامى را مورد تهاجم قرار مى دهند و شيعه در اين بين مظلوم واقع مى شود.
شما برادران و خواهران عزيز كه در اين مجمع عظيم و الهى شركت داريد، اين حركت را حقيقتاً يك جهاد به حساب آوريد. شما بايد بتوانيد از فكر مكتب اهل بيت و از شيعيان اهل بيت عليهم السّلام دفاع كنيد؛ اين مكتب را آن چنان كه هست و مى درخشد، معرفى نماييد؛ از اين كه به كسانى از اين مجموعه عظيم در اكناف عالم ظلم شود، جلوگيرى كنيد؛ از اين كه كسانى از اينها - كه به ايتام آل محمد عليهم السّلام تعبير شده است - در معرض فتنه فكرى يا فتنه جسمى قرار گيرند، جلوگيرى كنيد. اينها وظايف سنگينى است.
ما به عنوان جمهورى اسلامى، اين احساسِ تكليف را مى كنيم. ما احساس مى كنيم كه در قبال طرفداران مكتب اهل بيت عليهم السّلام، در اطراف عالم و كشورهاى اسلامى و بقيه نقاط جهان مسؤول هستيم. ما احساس مسؤوليت مى كنيم؛ هم از لحاظ فكرشان، هم از لحاظ تربيت فرزندانشان، هم از لحاظ ارتباطشان با يكديگر؛ هم از لحاظ اين كه به خاطر عقيده و مذهبشان، مورد تعقيب و فشار قرار نگيرند؛ كه بعضى جاها متأسفانه اين گونه است كه فقط به خاطر اين كه به اين مذهب معتقدند، مورد تعقيب قرار مى گيرند. اين، ظلم خيلى بزرگى است. اين، جزو وظايف اين مجموعه است كه احساس مسؤوليت كند.
اگر ان شاءاللَّه شما بتوانيد با همّت والا و بلندى كه بحمداللَّه داريد و با امكان عظيمى كه نفس اين اجتماعِ دور يكديگر و همّت گمارىِ به اين كار در اختيار هر مجموعه اى قرار مى دهد، اين راه را با قوّت اداره كنيد، اين جهاد بزرگ و حركت عظيمى است؛ اين مورد رضاى اهل بيت و ائمّه ى بزرگوار عليهم السّلام است و مورد رضاى حضرت بقيّةاللَّه ارواحنافداه قرار مى گيرد. كار بسيار بزرگى است. اين، وظيفه است.
امروز خدا را شكر مى كنيم كه پرچم مبارزه دشمنان اسلام، به دست پيروان مكتب اهل بيت است؛ به دست اين ملت عظيم و شجاعى است كه از هيچ قدرتى به جز خدا نمى ترسد. امروز ملت ايران اين گونه است. امروز اين عوامل عمده استكبار و قدرتهايى كه در دنيا براى ملتها، براى دولتها، براى نظامها، براى شخصيتها، براى رجال فكرى و فرهنگى، مثل هيولايى ترساننده هستند، براى ملت ايران پشيزى ارزش و اهميت ندارند.
ملت ايران فقط به دنبال تكليف و مسؤوليت خود و در پى ادامه راه نورانى خود حركت مى كند و با شياطين به مبارزه مى پردازد و در مقابل خواست شياطين مى ايستد. بزرگترين مبارزه با استكبار و با شياطين استكبار اين است كه انسان تسليم خواست و تحميل آنها نشود. امروز ملت ايران اين مبارزه بزرگ را دارد و اين راهى است كه امام بزرگوار ما در مقابلمان باز كرد و ملت ايران از اين راه پيش رفت و حركت نمود و بحمداللَّه به عزّت رسيد؛ امروز هم همان راه را با قوّت و شدّت ادامه مى دهد. شهداى بزرگى هم داديم، جانهاى گرامى و عزيزى هم در اين راه فدا شدند؛ اما ملت ايران سرافرازى خود را در اين مى داند كه اين راه را ادامه دهد و ان شاءاللَّه ادامه هم خواهد داد و پيروزى و نصرت هم بنا به وعده الهى با كسانى است كه در راه خدا پيش مى روند و حركت و مجاهدت مى كنند.
از خداوند متعال مسألت مى كنيم كه همه شما عزيزان و برادران و خواهران را موفّق و مؤيّد بدارد؛ دلهاى شما را به نور هدايت و ايمان خود روشن كند؛ به همه شما شرح صدر عنايت فرمايد تا ان شاءاللَّه بتوانيد اين حركت عظيم و اين اقدام بزرگ و اين خدمت باارزش را پيش ببريد و به نقاط مطلوب و اهداف عاليه آن برسانيد.
والسّلام عليكم و رحمةاللَّه و بركاته