پایگاه اطلاع رسانی دفتر مقام معظم رهبری

بيانات معظم‌له در ديدار هيأت دولت به مناسبت هفته دولت

بسم‌الله‌الرحمن‌الرحيم‌
در ابتدا به‌ همه‌ي‌ شما برادران‌ عزيزي‌ كه‌ تشريف‌ داريد ـ جناب‌ آقاي‌ هاشمي‌ رئيس‌ جمهور عزيز و محترممان‌، جناب‌ آقاي‌ حاج‌ سيداحمد آقا يادگار و فرزند ارجمند و گرامي‌ امام‌ بزرگوارمان‌ و يكايك‌ شما برادران‌ بسيار خوب‌ و خدوم‌ و زحمتكش‌ ـ خيرمقدم‌ و تبريك‌ عرض‌ مي‌كنم‌.
لازم‌ است‌ كه‌ در چنين‌ روز و مناسبتي‌، ياد شهداي‌ عزيز اين‌ روزها را گرامي‌ بداريم‌. شهيدان‌ عزيزمان‌ مرحوم‌ آقاي‌ رجايي‌ و مرحوم‌ آقاي‌ باهنر، حقيقتا دو نمونه‌ي‌ برجسته‌ از ياران‌ انقلاب‌ و امام‌ بودند. همچنين‌ از مرحوم‌ شهيد عراقي‌ ياد كنيم‌ كه‌ سالگرد شهادتشان‌ در همين‌ روزهاست‌. ايشان‌ نيز جزو فداييان‌ امام‌(ره‌) بودند. ان‌شاءالله‌ خداوند اين‌ عزيزان‌ انقلاب‌ را با اولياي‌ خودش‌ محشور كند و به‌ ما هم‌ توفيق‌ حركت‌ با همه‌ي‌ وجود در راه‌ شهداي‌ گرانقدرمان‌ ـ كه‌ راه‌ خدا و قرآن‌ و امام‌ است‌ ـ بدهد.
وظيفه‌ي‌ خود مي‌دانم‌ كه‌ به‌مناسبت‌ تشكيل‌ كابينه‌ي‌ جديد، از اعضاي‌ كابينه‌ي‌ قبلي‌، مخصوصا برادر خوب‌ و عزيزمان‌ آقاي‌ مهندس‌ موسوي‌ كه‌ حقيقتا هشت‌ سال‌ در سخت‌ترين‌ دوران‌، با همه‌ي‌ وجود تلاش‌ كردند، تشكر كنم‌. من‌ شاهد بودم‌ و اداي‌ اين‌ شهادت‌ را لازم‌ مي‌شمارم‌ كه‌ آن‌ برادران‌ در آن‌ شرايط دشوار، چه‌ خون‌دلهايي‌ خوردند و چه‌ دغدغه‌ها و تلاشهاي‌ پر حجمي‌ داشتند. آن‌ تلاشها، بحمدالله‌ نتايج‌ خودش‌ را هم‌ داشت‌. بعضي‌ از آن‌ برادران‌، بحمدالله‌ در اين‌ كابينه‌ هم‌ تشريف‌ دارند و اميدواريم‌ به‌ همان‌ تلاش‌ خود ادامه‌ دهند و بعضي‌ هم‌ كه‌ در اين‌ كابينه‌ نيستند، ان‌شاءالله‌ در مجموعه‌ي‌ عناصر خدمتگزار نظام‌ جمهوري‌ اسلامي‌ هستند و خواهند بود.
من‌ بايد به‌ مردم‌ عزيزمان‌ تبريك‌ عرض‌ كنم‌; چون‌ رئيس‌ جمهوري‌ با اين‌ خصوصيات‌، حقيقتا براي‌ ملت‌ و انقلاب‌ و كشور ما يك‌ موهبت‌ الهي‌ است‌. وجود جناب‌ آقاي‌ هاشمي‌ و مسؤوليتشان‌، هر دو براي‌ مردم‌ و بر ما نعمت‌ است‌. من‌، قدر اين‌ نعمت‌ را مي‌دانم‌ و مطمئنم‌ كه‌ مردم‌ هم‌ قدر اين‌ نعمت‌ را مي‌دانند و اين‌ را در رأي‌ خود و اعلام‌ وفاداريشان‌ نشان‌ دادند و بعد از اين‌ هم‌، ان‌شاءالله‌ نشان‌ خواهند داد.
براي‌ شما برادران‌ هم‌ كه‌ با اين‌ مجموعه‌ و با ايشان‌ كار مي‌كنيد، يقينا تبريك‌ جداگانه‌يي‌ لازم‌ است‌. تبريك‌ ديگر به‌ شما، به‌خاطر ابراز اعتماد مجلس‌ شوراي‌ اسلامي‌ است‌. بحث‌ اين‌ دو سه‌ روز مجلس‌، بسيار جالب‌ و حقيقتا استثنايي‌ و حاكي‌ از آزادي‌ كامل‌ بود كه‌ البته‌، يكي‌ از امتيازات‌ بزرگ‌ كشور و مجلس‌ ما همين‌ است‌. كساني‌ كه‌ در اصول‌ حكومت‌ اسلامي‌ و آزادي‌ كامل‌ اسلامي‌ در كشور ترديد مي‌كنند، اين‌ امتياز بزرگ‌ مجلس‌ ما را ببينند كه‌ نمايندگان‌، با كمال‌ شجاعت‌ و صراحت‌ و احساس‌ وظيفه‌، نظر موافق‌ و مخالف‌ خود را بيان‌ مي‌كنند. اين‌، نعمت‌ بزرگي‌ است‌ كه‌ ما از آن‌ برخورداريم‌.
در اين‌ ايام‌، احساس‌ مسؤوليت‌ بسيار خطير مجلس‌ نيز در دادن‌ رأي‌ اعتماد به‌ همه‌ي‌ اعضاي‌ كابينه‌ آشكار شد و نشان‌ داد كه‌ مجلس‌ شوراي‌ اسلامي‌، حقيقتا واقعيات‌ و مصالح‌ كشور را خوب‌ درك‌ مي‌كند و خود را در مقابل‌ حقايق‌ موجود و مردم‌، مسؤول‌ مي‌داند. دليل‌ بزرگ‌ آن‌، همين‌ بود كه‌ اين‌ رأي‌ اعتماد بالا را به‌ شما اعضاي‌ كابينه‌ي‌ جديد داد. من‌، از همه‌ي‌ نمايندگان‌ مجلس‌ شوراي‌ اسلامي‌ ـ بخصوص‌ برادران‌ و خواهران‌ متدين‌ و حزب‌اللهي‌ ـ كه‌ با رأي‌ مثبت‌ خود، امكان‌ شروع‌ به‌ كار كابينه‌ را در اسرع‌ وقت‌ فراهم‌ كردند، تشكر مي‌كنم‌. البته‌، ما در آينده‌ با شما برادران‌ تبادل‌ نظر و همفكري‌ و همكاري‌ مستمر خواهيم‌ داشت‌.
شما خوب‌ مي‌دانيد كه‌ در اسلام‌، مسؤوليت‌ و تكليف‌ يك‌ جانبه‌ نيست‌. وقتي‌ كساني‌ به‌ معناي‌ اسلامي‌ حكومت‌ ـ نه‌ به‌ معناي‌ طاغوتي‌ و رايج‌ بين‌ افكار و ذهنهاي‌ جاهلي‌ ـ بر مردمي‌ حكومت‌ مي‌كنند و مديريت‌ كشور را برعهده‌ مي‌گيرند و بار سنگين‌ مسؤوليت‌ را بر دوش‌ مي‌كشند، يك‌ وظيفه‌ و مسؤوليت‌ طرفيني‌ بين‌ آنها و مردم‌ به‌وجود مي‌آيد. از امروز، شما حقي‌ بر مردم‌ داريد و مردم‌ حقي‌ بر شما دارند. حق‌ مردم‌ بر شما اين‌ است‌ كه‌ با همه‌ي‌ وجود براي‌ آنها كار كنيد. اين‌ چيز تازه‌يي‌ براي‌ شما نيست‌. شما اين‌ امتحان‌ را هميشه‌ داده‌ايد و براي‌ مردم‌ كار كرده‌ايد. اين‌ تذكر در درجه‌ي‌ اول‌ براي‌ خود من‌ و بعد هم‌ براي‌ شما و همه‌ي‌ كساني‌كه‌ مسؤوليتي‌ بر دوش‌ دارند، يك‌ نصيحت‌ است‌.
ما واقعا بايد با همه‌ي‌ وجود كار كنيم‌ و هر چه‌ ظرفيت‌ و ابتكار در جسم‌ و ذهنمان‌ داريم‌، بايد صرف‌ اداره‌ي‌ امور كشور و راه‌اندازي‌ كار مردم‌ به‌ سوي‌ يك‌ زندگي‌ اسلامي‌ كنيم‌. زندگي‌ اسلامي‌، به‌ معناي‌ توجه‌ به‌ معنويات‌ و نه‌ ماديات‌ نيست‌; همچنان‌ كه‌ به‌ معناي‌ توجه‌ به‌ ماديات‌ و نه‌ آرمانها و معنويات‌ هم‌ نيست‌.
اين‌ كابينه‌ اعلام‌ كرده‌ است‌ كه‌ مي‌خواهد ان‌شاءالله‌ مشكلات‌ مردم‌ را در حد توان‌ حل‌ كند. جناب‌ آقاي‌ رئيس‌ جمهور اعلام‌ كردند كه‌ كابينه‌، كابينه‌يي‌ كاري‌ است‌ و قصدش‌ انجام‌ كارها در شعب‌ مختلف‌ با قدرت‌ و قوت‌ است‌. اين‌، آينده‌ي‌ خوبي‌ را نويد مي‌دهد; ولي‌ برخي‌ گمان‌ نبرند كه‌ گشودن‌ گرههاي‌ امور ملتي‌ كه‌ هشت‌ سال‌ جنگ‌ را پشت‌ سرگذاشته‌ و فشارهاي‌ جهاني‌ را تحمل‌ كرده‌، به‌ معناي‌ دوري‌ از معنويات‌ و آرمانهاست‌.
دشمن‌ و بيگانگان‌، اين‌گونه‌ وانمود مي‌كنند كه‌ اگر يك‌ مجموعه‌، براي‌ ايجاد رفاه‌ و حل‌ مشكلات‌ مردم‌ كار مي‌كند، لزوما به‌ معناي‌ دور افتادن‌ از معنويات‌ و آرمانهاست‌! اين‌، غلط است‌. اين‌، تصور افراد ساده‌ لوح‌ و تغليط و تسويل‌ افراد مغرض‌ است‌. اسلام‌، براي‌ دنيا و آخرت‌ مردم‌، برنامه‌ و هدف‌ دارد. مسؤولان‌ اداره‌ي‌ كشور موظفند همان‌قدر به‌ امور مادي‌ مردم‌ برسند كه‌ به‌ امور معنوي‌ مي‌رسند.
بيگانگان‌، اين‌گونه‌ تبليغ‌ مي‌كنند كه‌ اگر مجموعه‌يي‌ مي‌خواهد مشكلات‌ مردم‌ را حل‌ كند و توليد را زياد و معادن‌ و صنايع‌ را فعال‌ نمايد و كشاورزي‌ را پربار كند و كارخانه‌ها را با همه‌ي‌ ظرفيت‌ به‌ كار وابدارد، پس‌ لابد اين‌ كار، به‌ معناي‌ فراموش‌ كردن‌ و يا ضعيف‌ و كم‌رنگ‌ نمودن‌ آرمانها و معنويات‌ و اهداف‌ انقلاب‌ است‌. اين‌ فكر، فكر دشمن‌ است‌ كه‌ مي‌خواهد در ذهن‌ مردم‌ ما آن‌ را القا كند و خيلي‌ مايه‌ي‌ تأسف‌ است‌ كه‌ انسان‌ مشاهده‌ كند بعضي‌ از افرادي‌ كه‌ دوستند، غافلانه‌ و ساده‌لوحانه‌، همان‌ حرف‌ دشمن‌ را تكرار مي‌كنند!
دنيا و آخرت‌، رفاه‌ و آرمان‌، با هم‌ و در كنار هم‌ قابل‌ پيشرفت‌ است‌. تصور اين‌كه‌ جامعه‌ي‌ آرمانگرا به‌ حل‌ مشكلات‌ مادي‌ و رفاهي‌ نخواهد رسيد، به‌ معناي‌ اين‌ است‌ كه‌ بگوييم‌ اديان‌ و مقدسات‌ و معنويات‌ و آرمانها، به‌ فكر دنيا و زندگي‌ مردم‌ نيستند! اين‌، خلاف‌ صريح‌ اسلام‌ و همه‌ي‌ اديان‌ است‌. مطمئنا حركت‌ به‌ سمت‌ گشودن‌ گرههاي‌ مردم‌ و باز كردن‌ راه‌ به‌ سمت‌ يك‌ زندگي‌ مرفه‌ و سالم‌ و خوب‌، كه‌ مردم‌ از فراواني‌ و ارزاني‌ و ديگر امكانات‌ استفاده‌ كنند، يك‌ وظيفه‌ي‌ اسلامي‌ است‌ كه‌ بر دوش‌ همه‌ ـ بخصوص‌ بر دوش‌ شما كه‌ مسؤولان‌ و مديران‌ كشور هستيد ـ است‌. اين‌ كار، عملي‌ است‌ و قطعا جزو آرمانهاي‌ اسلامي‌ و امام‌ عزيزمان‌ مي‌باشد.
جامعه‌ي‌ مؤمن‌ و انقلابي‌، تعارض‌ دنياي‌ زودگذر و سهل‌الوصول‌ با آرمانهاي‌ ماندگار و صعب‌الوصول‌ را به‌ نفع‌ اين‌ دومين‌ حل‌ خواهد كرد. رسيدن‌ به‌ آرمانها دشوار است‌; ولي‌ ملت‌ ايران‌ در برنامه‌ريزيهاي‌ جامع‌ و بلند مدت‌ شما، ان‌شاءالله‌ آرمانها و معنويات‌ اسلامي‌ خود را به‌دست‌ خواهد آورد. ما هم‌ عجله‌ نمي‌كنيم‌ و مسؤولان‌ كشور را دچار دستپاچگي‌ نمي‌كنيم‌. ان‌شاءالله‌ با صبر و حوصله‌ و حواس‌ جمع‌، در همه‌ي‌ بخشها برنامه‌ريزي‌ بكنيد تا بخشهاي‌ اقتصادي‌ و فرهنگي‌ و بهداشت‌ و درمان‌ و خدمات‌ و توليد و بخصوص‌ بعضي‌ از بخشهاي‌ ويژه‌ ـ مثل‌ كشاورزي‌ و معدن‌ ـ تكان‌ حسابي‌ بخورد. دين‌ شما به‌ مردم‌، حركت‌ با برنامه‌ريزي‌ است‌.
در سوي‌ ديگر، مسؤوليت‌ مردم‌ در مقابل‌ شماست‌ كه‌ جداي‌ از مسؤوليت‌ شما در مقابل‌ آنان‌ نيست‌. نمي‌شود گفت‌ شما در مقابل‌ مردم‌ مسؤوليد; اما مردم‌ در مقابل‌ شما مسؤوليتي‌ ندارند، يا مردم‌ در مقابل‌ شما مسؤولند; ولي‌ شما مسؤوليتي‌ نداريد. هر دو در مقابل‌ يكديگر مسؤوليد. اين‌، كلام‌ اميرالمؤمنين‌(ع‌) و طرز فكر اسلام‌ است‌.
مسؤوليت‌ اول‌ مردم‌، حمايت‌ از شما در حد اعلي‌ است‌ كه‌ بدون‌ حمايت‌ آنان‌، كار بر هر دولتي‌ دشوار و گاه‌ محال‌ خواهد بود. مردم‌ بايد به‌ شما به‌ چشم‌ امنا و وكلاي‌ خويش‌ نگاه‌ كنند كه‌ به‌دنبال‌ رفع‌ مشكلات‌ آنها هستيد. انسان‌ با وكيل‌ خود بداخلاقي‌ نمي‌كند و نسبت‌ به‌ او خرده‌ نمي‌گيرد و حمايت‌ از وكيل‌ و نماينده‌ را وظيفه‌ي‌ خود مي‌داند. شما وكيل‌ مردم‌ هستيد. هم‌ رئيس‌ جمهور كه‌ منتخب‌ ميليونها انسان‌ است‌، شما را معرفي‌ كرده‌ و برگزيده‌ است‌ و هم‌ نمايندگان‌ مجلس‌ كه‌ وكلاي‌ مردمند، بر روي‌ شما صحه‌ گذاشتند و شما را برگزيدند و به‌ شما رأي‌ دادند. مردم‌ بايد از وكلا و امناي‌ خود ـ كه‌ شما هستيد ـ حداكثر دفاع‌ و حمايت‌ را بكنند.
مسؤوليت‌ ديگر مردم‌، توجه‌ به‌ مشكلات‌ كار است‌. در طول‌ جنگ‌ ديديم‌ كه‌ گاه‌ صداي‌ غيرمسؤولانه‌يي‌ از حنجره‌يي‌ بر مي‌خاست‌ و مردم‌ و امام‌ بزرگوار را مغموم‌ و افسرده‌ مي‌ساخت‌ و البته‌، افسردگي‌ و هم‌ و غم‌ امام‌ و مردم‌، به‌خاطر ارزش‌ اين‌ صداها نبود; بلكه‌ به‌خاطر كج‌انديشي‌ تعدادي‌ بود كه‌ مشكلات‌ و حقايق‌ اين‌ نظام‌ را به‌ عنوان‌ يك‌ تهديد جهاني‌ درك‌ نمي‌كردند.
امروز، قدرتهاي‌ بزرگ‌ جهاني‌ و قلدرها و چهره‌هاي‌ ضدمردمي‌ دنيا و در رأس‌ همه‌ي‌ آنها امريكا، به‌ اسلام‌ و جمهوري‌ اسلامي‌ به‌ چشم‌ يك‌ تهديد و خطر مي‌نگرند و طبيعي‌ است‌ كه‌ دل‌ صاف‌ و دست‌ مساعدي‌ نخواهند داشت‌ و مشكلات‌ ايجاد خواهند كرد; چنان‌كه‌ تاكنون‌ كرده‌اند. شما كه‌ در دولتهاي‌ قبلي‌ و در مجلس‌ و يا در بخشهاي‌ ديگر بوده‌ايد، مي‌دانيد آنها چه‌ مشكلاتي‌ ايجاد كرده‌اند.
البته‌، اين‌ مشكلات‌ و موانع‌، در مقابل‌ اراده‌ي‌ انسان‌ و اراده‌ي‌ يك‌ ملت‌ و اراده‌ي‌ مؤمنين‌، چيز زيادي‌ نيست‌ و قابل‌ برطرف‌ شدن‌ و عبور است‌ و مردم‌ هم‌ اين‌ را مي‌دانند; ليكن‌ شكي‌ نيست‌ كه‌ در سرعت‌ و سهولت‌ كار، مشكلاتي‌ ايجاد مي‌كند. مردم‌ بايستي‌ اين‌ مشكلات‌ را درك‌ كنند و عجله‌ و سراسيمگي‌ بخرج‌ ندهند تا ان‌شاءالله‌ مسؤولان‌ كشور و شما بتوانيد كار را با قوت‌ و قدرت‌ هر چه‌ تمامتر، انجام‌ بدهيد. البته‌، مردم‌ حق‌ دارند بعد از گذشت‌ زمان‌ معقولي‌، از مسؤولان‌ هر يك‌ از بخشها سؤال‌ كنند كه‌ نتيجه‌ي‌ كار شما چيست‌؟ بايد خودتان‌ را براي‌ پاسخگويي‌ آماده‌ كنيد. بايد كار را به‌گونه‌يي‌ تنظيم‌ كنيد كه‌ بتوانيد محصول‌ و نتيجه‌ي‌ آن‌ را به‌ مردم‌ نشان‌ دهيد و دليل‌ نقايص‌ آن‌ را بازگوييد. مردم‌ حسابگر و هوشيارند.
مطلبي‌ كه‌ بايد مورد توجه‌ همه‌ي‌ برادران‌ كارگزار از دولت‌ و مسؤولان‌ قضايي‌ و همه‌ي‌ بخشها قرارگيرد، رعايت‌ عدالت‌ و انصاف‌ در همه‌ي‌ امور است‌. ما بايد به‌ سمتي‌ برويم‌ كه‌ برخلاف‌ نظام‌ طاغوت‌، امتيازات‌ غلط و بي‌دليل‌، حذف‌ و ازاله‌ شود و ان‌شاءالله‌ همان‌ عدل‌ حقيقي‌ اسلامي‌ برقرار شود. قشرهاي‌ مظلوم‌ و دورافتاده‌ از مركز و روستاييان‌ و عشاير و كساني‌كه‌ مشكلات‌ بيشتري‌ دارند، قطعا بايد در اولويت‌ برنامه‌ريزيها قرار گيرند و اين‌ اولويت‌، نه‌ فقط در بخش‌ اقتصادي‌ كه‌ در انواع‌ و اقسام‌ خدمات‌ فرهنگي‌ نيز بايد باشد.
خداوند ان‌شاءالله‌ به‌ شما خير بدهد و كمك‌ كند. من‌ تشكيل‌ اين‌ كابينه‌ و چنين‌ مجموعه‌ي‌ بسيار كارآمد و عزيز را، به‌ خودم‌ و به‌ ملت‌ و به‌ همه‌ي‌ مؤمنيني‌ كه‌ در دنيا، به‌ دين‌ و مصالح‌ اين‌ ملت‌ علاقه‌مند هستند، تبريك‌ مي‌گويم‌. وجود شما را مغتنم‌ مي‌شماريم‌ و اين‌ مسؤوليت‌ بسيار گران‌ و عظيم‌ را، به‌ خود شما هم‌ تبريك‌ عرض‌ مي‌كنم‌. خداوند ان‌شاءالله‌ به‌ شما توفيق‌ بدهد و تأييدتان‌ كند تا همه‌ي‌ ما بتوانيم‌ با هم‌ وظايفمان‌ را انجام‌ بدهيم‌.
والسلام‌ عليكم‌ و رحمه‌الله‌ و بركاته‌