پایگاه اطلاع رسانی دفتر مقام معظم رهبری

بيانات مقام معظم رهبرى در مراسم فارغ التحصيلى دانشگاه افسرى

بسم‌اللَّه‌الرّحمن‌الرّحيم
به فارغ‌التحصيلان عزيز، به سردوشى بگيران، به استادان و مسؤولان و به همه‌ى كسانى كه در نظم و ترتيب و موفقيت اين دانشگاه نقش داشته‌اند، تبريك عرض مى‌كنم. روز شيرين و اميدبخشى است. اميدواريم هر روز كه مى‌گذرد، دانشگاهِ افسرىِ ارتشِ جمهورى اسلامى ايران، قويتر و پيشرفته‌تر شود و با گامهاى بلند، به سوى وضع هر چه مطلوبتر خود حركت كند و مسؤوليت بزرگى را كه بر دوش دارد، به بهترين وجه به انجام رساند.
خدا را سپاسگزاريم كه در مزرعِ الهىِ عظيم و بالنده‌اى به وسعت ايران اسلامى، در هر گوشه، به بركت قرآن و تعاليم اسلامى، نهالهاى برومند در حال روييدن و باليدن است. بركت يك نظام الهى و اسلامى و انسانى و مردمى، در همين است كه استعدادها مى‌جوشد و شكوفا مى‌شود؛ انسانها سرزمينهاى ناشناخته و ناپيموده‌اى از تكامل بشرى را طى مى‌كنند و جامعه، بتدريج، به سمت كمال پيش مى‌رود. همان‌طور كه مزارع گياهى را، سرزمينِ با استعداد و باران رحمت حق و تربيت باغبان ماهر، شكوفا مى‌كند و رنگين كمانى از ميوه‌ها و گلها مى‌سازد؛ در مزارع انسانى و بشرى هم، يك كشور آزاد و مستقل، با تربيت قرآنى و اسلامى و باران رحمت احكام و معارف نورانى اسلام، همين بالندگى و شكوفايى را پيدا مى‌كند.
دشمن در مقابل اين وضعيت چه مى‌تواند بكند؟! دشمنان ايران، دشمنان اسلام و دشمنان جمهورى اسلامى، در مقابل اين سنّت لايتغيّر الهى چه مى‌توانند بكنند؟! كدام جنگ نظامى، كدام جنگ تبليغاتى، كدام جنگ سياسى و كدام محاصره‌ى اقتصادى، قادر است ملتِ راه خوديافته‌اى را، از پيشرفت، تحرّك و تكامل باز دارد؟! كافى است كه ما راه خود را از بُن دندان و اعماق جان باور داشته باشيم. و ملت ايران، نشان داده‌اند كه باور دارند. دشوارى جنگ تحميلى و دشواريهاى گوناگون اين هفده سال، باور ملت ايران را به همه‌ى دنيا نشان داده است. جوانان عزيز اين مرز و بوم، خودشان را براى فردايى به مراتب برخوردارتر از عزّت و سربلندى امروز، آماده كنند. شما هم آماده باشيد كه در چنان ايران و چنان فضا و جامعه‌اى، به وظايف بزرگ و خطير خودتان عمل كنيد. خودتان را براى آن روز آماده كنيد.
به همين دليل است كه قرآن با صراحت و قاطعيت مى‌گويد: «اِنَ‌ّ كَيْدَ الشَّيْطانِ كانَ ضَعِيفاً.»(68) دشمنى شيطانها و شيطان صفتها در مقابل اراده‌ى انسانها - اراده‌اى كه با هوشيارى و هوشمندى و برنامه‌ريزى همراه است - همواره ضعيف بوده است و خواهد بود. ما خدا را به خاطر بيدارى ملت ايران، به خاطر آزادى ايران و به خاطر استقلال اين كشور بزرگ و پهناور و آباد و مشحون از نعمتهاى الهى، شكر مى‌كنيم.
عزيزان من! دانشگاه افسرى يكى از حسّاسترين مراكز است. در اين دانشگاه، بايد افسران مؤمن، كاردان، حزب‌اللّهى، با شرف و شجاع، براى اداره‌ى ارتش جمهورى اسلامى تربيت و آماده شوند. همه چيز اين دانشگاه بايد با اين ديد و نيّت و هدف، برنامه‌ريزى شود. كسانى كه در اين دانشگاه تدريس مى‌كنند و يا اداره‌ى امور را در هر بخشى بر عهده دارند، بايد به سِمَتِ خود افتخار كنند. خدمت در مركزى عملى، نظامى و علمى، با هدفى بزرگ و با جوانانى پاكيزه و آماده‌ى فراگيرى، حقيقتاً افتخار دارد. در اين بخش، افتخارِ خدمت، از هر كارى برتر و باارزشتر است. رشته‌هاى درسى هم در اين دانشگاه بايد طورى برنامه‌ريزى شود كه يكسره براى آينده‌ى ارتش، لازم و مفيد باشد. كار در نيروهاى مسلّح، ارزش بسيار دارد؛ گرچه در جمهورى اسلامى، همه‌ى كارها با ارزش است.
درجات ارزش هم متفاوت است. آن‌جا كه قضيه به دفاع از موجوديّت، استقلال، هستى كشور و ملت و تماميّت ارضى مربوط مى‌شود و سخن از فداكارى و ايثار جان در ميان است، اين ارزشها مضاعف مى‌گردد. هر كارى كه از درسها و كارهاى ديگر خطرناكتر است، با ارزشتر است. لذاست كه اميرالمؤمنين عليه‌الصّلاة والسّلام به مالك اشتر، در وصيت خود به سپاهيان و نيروهاى مسلّح، با تعبيرهاى افتخارآميزى سخن مى‌گويد و آنان را «حُصُونُ الرَّعِيَّةِ»،(69) يعنى حصار ملت - مى‌نامد(70). حصار بايد مستحكم، آسيب‌ناپذير و غير قابل نفوذ باشد.
امروز به فضل پروردگار، ارتش و سپاه، دوشادوش يكديگر، به وظايف بزرگ و افتخارآميز خود اشتغال دارند. نيروهاى انتظامى هم، در محدوده‌ى كارهايشان، وظايف خطير خود را در پيش رو دارند. علاوه بر اينها، در متن مردم، بسيج ميليونى كه متشكل از آحاد انسانهاى مؤمن است، هماره در صحنه حاضر است. در عرصه‌اى كه آن‌جا، سن هم مدخليتى ندارد، از نوجوانان و نونهالان، تا مردان سالخورده، همه در ميدانند. در چنين عرصه‌اى، تلاش، بسيار با ارزش است. من توصيه مى‌كنم شما دانشجويان و مسؤولان، اين كار را به چشم يكى از با ارزشترين كارها نگاه كنيد و با اين ديد و تشخيص، كار را دنبال نماييد. اين درس را با اين هدف و اين فهم صحيح از حقيقت، بخوانيد و فرا بگيريد و كسانى كه اداره كننده‌ى اين تشكيلاتند، با اين ديد و تشخيص، تشكيلات را اداره كنند.
خوشبختانه دانشگاهِ افسرىِ ارتش جمهورى اسلامى ايران، از لحاظ معنويت، مواد درسى و نظم و انضباط، پيشرفتهاى چشمگيرى داشته است. امّا شما عزيزان من! بدانيد كه ما به اين حد، قانع نيستيم. اگرچه نيكوست؛ امّا نيكوتر، موردِ نظر است. باز هم بايد تلاش كنند و تلاش كنيد. نظم و انضباط در اين تشكيلات، بايد چنان باشد كه از انگيزه‌ى عميق معنوى و روحى خبر دهد. نظمى باشد كه بتواند هر افسرى را در محيط كار و تلاش و فرماندهى خود، مظهر نظم نشان دهد و ديگران را نظم‌پذير كند. رفتار شما در محيط كار، در آينده براى ديگران درس خواهد بود. آن گونه كه امروز براى مردم غير نظامى كه به اين نظم نگاه مى‌كنند، هيجان‌آور و زيبا و لذّتبخش است، از لحاظ معنوى، از لحاظ تقيّد به آداب اخلاقى و اسلامى، و از لحاظ بلندنظرى نيز، همين خصوصيت، در دانشجويان و مسؤولين اين دانشگاه، مورد نظر است.
اميدوارم خداوند به شما توفيق دهد. كسانى كه زحمت كشيده‌اند و تلاش كرده‌اند، تلاششان مقبول پروردگار باشد و شهداى عزيز ما كه اين بناى شايسته را پى‌افكندند يا در راه اعتلاى آن كوشيدند و براى كشور و انقلاب و اين ملت بزرگ، تلاش كردند، مشمول لطف و رحمت و غفران الهى باشند.
والسّلام عليكم و رحمةاللَّه و بركاته
68) نساء: 76
69) نهج‌البلاغه، نامه‌ى 53
70) نهج‌البلاغه: نامه‌ى 53 [فَالْجُنودُ باذن اللَّه حُصوُن الرّعيّه...]