پایگاه اطلاع رسانی دفتر مقام معظم رهبری

بيانات در ديدار اقشار مختلف مردم و ميهمانان خارجى مراسم سالگرد ارتحال حضرت امام خمينى(ره)

بسم‌اللَّه‌الرّحمن‌الرّحيم
ميهمانان عزيز! خيلى خوش‌آمديد؛ چه ميهمانانى كه از كشورهاى ديگر تشريف آورده‌ايد و چه ميهمانانى كه از نقاط مختلف كشور عزيزمان يا از خود تهران زحمت كشيده، به اين‌جا آمده و در اين حسينيه اجتماع كرده‌ايد.. اميدواريم كه روح مطهّر و متعالى امام بزرگوار، از يكايك شما و يكايك آحاد ملت ايران و مسلمين جهان خشنود باشد.
اين مراسم كه هر سال در مناسبت رحلت امام عزيز ما برپا مى‌شود، فوايد متعدّدى دارد؛ ليكن از همه‌ى اين فوايدْ برتر، زنده نگه داشتن و برجسته كردن ياد امام است. چرا؟ چون نفس زنده بودن خاطره‌ى اين مرد بزرگ و اين چهره‌ى نورانى، براى مسلمانان ايران و ساير كشورها، داراى بركات عظيمى است. نفس زنده بودن امام در دلها، اين آثار را دارد.
شما ملاحظه كنيد، يكى از مؤثّرترين شگردهاى دشمنان اسلام اين بود كه ملتهاى مسلمان را تحقير كنند. به ايران و كشورهاى عربى و شبه قارّه‌ى هند و كشورهاى آسياى ميانه و آسياى دور و آفريقا و اقليّتهاى اسلامى در اروپا و امريكا نگاه كنيد! همه جا اين سياست - يعنى تحقير مسلمانان - اعمال شده‌است. درست توجّه كنيد كه اين چقدر مهمّ است. مسلمانان خصوصيتى دارند كه مى‌توانند اراده‌ى خود را در حركت عالم مؤثّر كنند. به خاطر چه؟ به خاطر احكام نورانى اسلام؛ بلكه به خاطر روحيّات و خلقيّاتى كه اسلام به مسلمانان مى‌دهد؛ مثل ظلم ستيزى و كنار نيامدن با بدى و فساد، مثل امر به معروف و نهى از منكر و جهاد فى‌سبيل‌اللَّه، كه جهاد فى‌سبيل‌اللَّه ميدان گسترده و عرض عريضى دارد و مخصوص صحنه‌ى نبرد روياروى جسمانى نيست، بلكه جهاد داخل خانه‌ها هم ممكن است و همه‌جا انسان مى‌تواند با دشمن خدا جهاد كند؛ اگر اراده داشته باشد و اگر بداند بايد چه كار كند.
اين، مجموعه‌ى احكام اسلامى است. اين، جهاد و امر به معروف و عدم كنار آمدن با بدى و فساد و تحمّل نكردن ظلم است: «لاتظلمون و لاتظلمون».(36) مجموع اين احكام و معارف موجب شده است مسلمان به طور طبيعى در هر جاى دنيا كه هست - چه به صورت يك ملت و چه از يك ملت كوچكتر، تا يك فرد - به بركت اين احكام قادر باشد اراده‌ى خود را در اداره‌ى جهان و محيط خودش مؤثّر سازد. اين، خصوصيت مسلمان است. استعمارگران از چنين خصوصيتى چيزى ناراحتند. ظالمان عالم از چنين خصوصيتى نگرانند.
روزى كه اروپاييها سوار كشتيها شدند و آمدند كشورهاى منطقه‌ى آسيا و آفريقا و خاورميانه و بقيّه‌ى جاها را تصرف كردند، از اين روحيّه‌ى مسلمانان مى‌ترسيدند. براى اين‌كه مسلمان بى‌خطر شود، دو كار بايد با او بكنند: يكى اين‌كه او را از احكام اسلامى دور كنند و دوم اين‌كه روحيه‌ى او را بشكنند و تحقيرش كنند. پس، ببينيد همه‌ى سياستهاى دشمنان اسلام در طول مبارزه‌ى با اسلام - كه اين يكى دو قرن اخير، اوج اين مبارزه بوده است - در اين دو چيز متمركز مى‌شود: يكى دور كردن مسلمين از احكام اسلام و دوم تحقير مسلمين و شكستن و خرد كردن روحيه‌ى آنان. نتيجه چه شد؟ نتيجه اين شد كه كشورهاى اسلامى، به صورت كشورهاى درجه‌ى سه‌ى عالم درآمدند. نمى‌شود گفت درجه‌ى دو. هر جا كشور اسلامى بود، يا مستقيم زير نفوذ دشمنان اسلام و قدرتهاى بيگانه بود، يا يك عامل قدرتهاى بيگانه بر آنها مسلّط بود؛ مثل خاندان منحوس پهلوى در اين‌جا و بعضى كشورهاى ديگر كه نظير اين را داشتند.اين، وضعيّت مسلمانان بوده است.
امام بزرگوار ما آمد و درست روى همين دو نقطه انگشت گذاشت. علّت اين‌كه شما مى‌بينيد اسم امام، دنياى اسلامى را مثل توفانى در نورديد، اينهاست. با تبليغات و با پروپاگاند كه نمى‌شود كسى را اين طور در دل ملتها جا داد. اين‌كه در بعضى از نقاط عالم كه مردم آن‌جا اسم ايران را اصلاً نشنيده بودند، به امام بزرگوار ما عشق و ارادت مى‌ورزيدند، به‌خاطر اين چيزهاست. اين، سنّت الهى و قاعده‌ى آفرينش است. امام روى اين دو نقطه تكيه كرد. وجدان ملتها بيدار شد و ديدند كه راه نجات، همين و الگو هم ملت ايران است.
امام بزرگوار، ملت ايران را به برگشت به اسلام دعوت كرد و گفت بياييد به اسلام به معناى حقيقى كلمه عمل كنيد. نه فقط عمل كردن در داخل مسجدها و به صورت عبادات فردى؛ بلكه به صورت عمل كامل اين كار را انجام دهيد و نظام زندگى را از اسلام بگيريد. به همين خاطر، جمهورى اسلامى را تشكيل داد. در نقطه‌ى دوم هم روحيه‌ى اين ملت را احيا و بازسازى كرد. به ملت ايران آموخت و فهماند كه قدرت دارد و مى‌تواند. به همه‌ى ملتهاى مسلمان دنيا پيام داد كه شما داراى قدرت واقعى هستيد و مى‌توانيد دشمن را به زانو در آوريد. هرجا و به هر اندازه، نسخه‌ى امام بزرگوار عمل شد، اين نتيجه را داد. در خود كشور ما، ملت ايران از حالت ضعف و انفصال به جايى رسيد كه امروز در قضاياى مهمّ دنيا، اراده‌اش داراى نقش است. دشمنان ما نيز همين را مى‌گويند.
ديروز شرق و غرب و امروز همه‌ى قدرتهاى مؤثّر، دست روى هم گذاشتند كه بتوانند حقّ ملت فلسطين را نابود كنند و از بين ببرند؛ ولى جمهورى اسلامى اعلام مخالفت كرده است. همه در همه جاى دنيا مى‌گويند: «چون جمهورى اسلامى مخالف است، اين روند پيش نمى‌رود.» اين، اراده‌ى ملت ايران است. آرى؛ همين‌طور است، پيش نخواهد رفت. ملتى كه رئيس حكومت سابقش - شاه ذليل و فاسد - در امور روزمرّه‌ى زندگى خود با سفارت امريكا و انگليس مشورت مى‌كرد و از آنها خطّ مى‌گرفت، وضعش به جايى رسيده است كه حالا نه امريكا و نه هيچ قدرت ديگرى، كوچكترين نفوذى روى اين كشور و اين ملت ندارند. اين، براى يك ملت اقتدار ملى است. اين كار را امام بزرگوار كرد و روحيه‌ى مسلمانى را احيا نمود.
در زمينه‌ى سازندگى نيز همين‌طور است. فرمود: شما مى‌توانيد همه چيز بسازيد و كشور خودتان را به دست خويش آباد كنيد. و مى‌توانيد مستغنى از بيگانگان باشيد و مدارج علم و دانش را مثل ديگران بپيماييد و دانشگاههاى خودتان را مستقل كنيد! امروز شما ببينيد ملت ايران قدم به قدم همه‌ى اين موارد را پيش مى‌برد. اينها را ملت تجربه كرد.
اين، داخل ايران بود. در هر نقطه‌ى جهان هم كه نسخه‌ى شفابخش امام به هر اندازه عمل شد، به همان اندازه ملتها فايده بردند. شما ببينيد طبيعت قضيه‌ى فلسطين يا مسأله‌ى دردناك لبنان يا مسائل گوناگون ديگر، امروز چقدر با گذشته تفاوت كرده است! امروز، ملت فلسطين بيدار شده است و عناصر حقيقى فلسطينى در داخل سرزمينهاى اشغالى، خود را به صورت خارى در چشم اشغالگران نشان مى‌دهند. آنها منتظر نشستند كه چهار نفر به اسمشان در بيرون مرزهاى فلسطين حرف بزنند. خود ملت فلسطين حرف مى‌زند و اقدام و حركت مى‌كند؛ آن هم به نام اسلام. در هر جايى كه اين نسخه - يعنى نسخه‌ى اتّكاى‌به‌نفس و اعتماد به خود و بازگشت به اسلام - به هر اندازه عمل شد، به همان اندازه كار ابرقدرتها را مشكل و حركت ملتها را شتابنده كرد.
نسخه‌ى امام بزرگوار ما، مسلمانان را در هر نقطه‌ى عالم عزيز كرد. امروز، مسلمانان جهان در هر نقطه‌اى از دنيا احساس عزّت مى‌كنند. روزى بود كه مسلمان از مسلمانى خود احساس سرشكستگى مى‌كرد؛ اما امروز مسلمان از مسلمانى خود احساس سربلندى و عزّت مى‌كند. اينها، كليّات حركت امام بزرگوار ماست.
عرض من اين است كه چه ملت ايران و چه ملتهاى ديگر، هرچه نام و ياد امام را برجسته و زنده بدارند، بيشتر از راه امام بهره خواهند برد. دشمنان اسلام و مسلمين مى‌خواهند نام امام زايل شود و از بين برود و يا كم رنگ گردد. مى‌خواهند وانمود كنند اين حادثه كه پيش آمد و اتّفاق افتاد، گذشته است. مى‌خواهند در آينده‌ى دنيا اثرى نداشته باشد. ملاحظه مى‌كنيد در اعمال اين تصميمات، شيوه ها و طرقى هم به كار مى‌برند؛ مثل تبليغات زهرآگين و تحريفها و لجن پراكنيها. اين چيزها، در همه جاى حوزه‌ى نفوذ قدرتهاى استكبارى وجود دارد. نقطه‌ى مقابل آنها، حركتى است كه مسلمانان بايد انجام دهند. بايد ياد امام را زنده و نام او را بلند كنند. خطّ روشنى را كه او ترسيم كرده است، براى افكار و اذهان تبيين كنند و بگويند كه امام دنبال چه چيزى بود. بفهمانند كه احكام اسلام و روحيه‌ى عزّت اسلامى، آن دو نقطه‌ى روشنى است كه امام به دنبال آن بوده است.
در داخل كشور ما نيز همين‌طور است. ملت ما اگر مى‌خواهد اين راه عزّت را دنبال كند، بايد ياد و نام امام را روزبه‌روز زنده‌تر كند.اگر ملت مى‌خواهد به بركت بازوان توانا و ابتكار و خلاّقيّت خودش، ايران را بسازد كه مايه‌ى غبطه‌ى ملتها و كشورها باشد، بايد روزبه‌روز به دستورات امام بيشتر توجّه كند. بعضى دلهاى غافل، ممكن است خيال كنند يا تبليغ نمايند كه راه امام و خطّ امام، معنويّات و آخرت را براى مردم تأمين مى‌كند؛ اما دنيايشان آباد نمى‌شود! اين، خطاست. راه خدا براى انسانها، دنيا و آخرت را آباد مى‌كند؛ زندگى را شيرين و آسان مى‌كند و فشار تحميل دشمن را از سرآنها برمى‌دارد و كم مى‌كند. راه خدا اين گونه است و راه امام نيز همين راه خداست.
ملت ايران به خاطر دخالت بيگانگان و حكومتهاى فاسد و حكومت جبّار پهلوى و قاجار - كه اين دو سلسله‌ى ننگين، سالها بر اين كشور حكومت كردند و پاى بيگانگان را بر اين سرزمين گشودند - از قافله‌ى علم و دانش بازماند. ملت ايران در صورتى مى‌تواند زندگى را به آبادى و توسعه و رشد حقيقى برساند كه بتواند روى پاى خود بايستد و احكام الهى را در زندگى عمل و پياده كند و دست و پاى دشمن را به كلّى از اين كشور قطع نمايد. اين، همان راه و توصيه هاى امام است.
ملت ايران، عزّت و رفاه و روسفيدى دنيا و سعادت و كمال معنوى و اخروى را در راه همان خطّى مى‌تواند پيدا كند كه امام بزرگوار و رهبرعظيم‌الشّأن او، پيش پاى اين ملت گذاشت. خداى متعال، ده سال هم به او مهلت و فرصت داد تا توانست اين راه را براى مردم تبيين كند. در كلمات امام رضوان‌اللَّه‌تعالى عليه نقطه‌ى پنهان و مشكوكى وجود ندارد. اين، راه ملت ايران است.
ملت عزيز و برادران و خواهران من در سراسر اين كشور، از مراسم سالگرد اين استفاده را بكنند و اين بهره را ببرند و اين فرصت را مغتنم بشمارند كه تعاليم امام را در ذهن خود مرور كنند و به ياد آورند. هركس در هر جا كه هست - چه مسؤولان كشور و متصدّيان و مديران بخشهاى اجرايى و چه نمايندگان مردم و چه مسؤولان قضايى و چه آحاد ملت - اينها را دستورالعمل خود قرار دهد. اگر اين كار شد، آن وقت قلب مقدّس ولىّ‌عصر(ارواحنافداه، ان‌شاءاللَّه از اين ملت راضى خواهد شد و بركات الهى بر شما نازل خواهد گرديد كه خداى متعال در قرآن فرموده است: «ولو انّ اهل القرى امنوا واتقوا لفتحنا عليهم بركات من السّماء و الارض».(37) خداوند به بركت اين راه، به بركت تقوا و به بركت ادامه‌ى حركتى كه امام بزرگوار در اين كشور آغاز كرد، ابواب بركات را بر اين مردم خواهد گشود.
اميدواريم خداى متعال به همه‌ى شما توفيق دهد، قلب مقدّس ولىّ عصر را از شما راضى كند. مسلمانان همه‌ى دنيا را بيشتر از پيش با اين راه آشنا كند. مديران و مسؤولان كشورهاى اسلامى را به مسؤوليت خطير خود آشنا كند. شرّ و كيد دشمنان را از همه‌ى جهان اسلام دفع فرمايد و ان‌شاءاللَّه وحدت اسلامى را - كه پشتوانه‌ى همه‌ى اينهاست - تأمين نمايد.
والسّلام عليكم و رحمةاللَّه و بركاته
36) بقره: 279
37) اعراف: 96