پایگاه اطلاع رسانی دفتر مقام معظم رهبری

بيانات مقام معظم رهبرى در «مانور بزرگ ولايت»


بسم اللَّه الرّحمن الرّحيم
خداوند بزرگ را سپاسگزاريم كه يك بار ديگر ارتش جمهورى اسلامى ايران، با حضور خود، اقتدار نظام مقدّسِ جمهورى اسلامى را در عرصه سازندگى نشان داد. اقتدار حقيقى يك نظام همين است كه بتواند در عرصه سازندگى، مهارت و توانايى خود را نشان دهد. اين كه در دورانِ دفاعِ مقدّسِ هشت ساله، نيروهاى مسلّح، على رغم همه توطئه ها و بدخواهيهاى دشمنان، توانستند با حضور خود، پيچيده ترين شيوه هاى جنگى را اعمال كنند؛ دشوارترين هماهنگيها را نشان دهند و بزرگترين حماسه ها را بيافرينند، نشانگر اقتدار جمهورى اسلامى ايران در عرصه سازندگى است. در فتح خرمشهر - كه اين روزها مزيّن به ياد اين حادثه بزرگ و پرافتخار است - نيروهاى مسلّح، با هماهنگى شگفت آور، پيچيده ترين تاكتيكهاى جنگى را عمل كردند. بخشهاى مختلف - زمينى، هوايى، توپخانه و پدافند هوايى - با هم توانستند پيچيده ترين شيوه هاى جنگى را اعمال كنند و انسانهاى كارآزموده، مجرّب و ساخته شده در كوره گداخته امتحانهاى دشوار در نظام جمهورى اسلامى،ثابت كردند كه انسانسازى جمهورى اسلامى، در رأس همه سازندگيهاى آن، يك نمونه برجسته و ممتاز و عالى است. خدا را سپاسگزاريم كه جمهورى اسلامى ايران توانسته است بعد از دوران دفاع مقدّس، سازندگى كشور را در ابعاد مختلف شروع كند و به پيش ببرد و اقتدار خود را به دوستان و دشمنانش نشان دهد.
در طول سالهاى بعد از جنگ تا امروز، جمهورى اسلامى در عرصه سازندگى كشور، امتحانهايى را پشت سر گذاشته است كه براى بينندگان مايه اعجاب است. خدا را سپاسگزاريم كه به فضل او، توانستيم با حجم عظيم و كيفيّت بالاى سازندگى در اين كشور - كه به دست فرزندان اين مرز و بوم انجام شد - دهانِ بدگوىِ دشمنان را ببنديم، چشم دوستان را روشن كنيم و دل علاقه مندان را شادمان گردانيم.
اوّلاً از همه سازندگيها بالاتر، سازندگى انسانى است؛ يعنى سازندگى انسانها، سازمانهاى انسانى و تشكيلات بشرى، مثل نيروهاى مسلّح. ثانياً، اگر كشورى نتواند اقتدار خود را در عرصه سازندگىِ نيروهاى مسلّح نشان دهد، ديگر سازندگيهاى او زير سؤال خواهد رفت و مورد ترديد قرار خواهد گرفت. زيرا آن كه از موجوديّت، كيفيّت، پيشرفت و سازندگى دفاع مى كند، نيروهاى مسلّح است. جمهورى اسلامى، به فضل پروردگار در اين عرصه هم بهترين و شايسته ترين امتحانها را داده است. از اوّلِ انقلاب - بخصوص در دوران دفاع مقدّس - بازسازى شگفت آور و پرشكوهِ ارتشِ جمهورىِ اسلامىِ ايران؛ ايجاد و تأسيس اعجاب انگيز سپاه پاسداران انقلاب اسلامى؛ حركت عظيمِ كم نظير يا بى نظيرِ ايجاد بسيج عمومىِ مردمى و به كار گرفتن نيروهاى مؤمن و بازوان توانا در بخشهاى مختلف، از معجزات نظام جمهورى اسلامى است و اقتدار نظام را نشان مى دهد. امروز عرصه ديگرى است تا ارتش جمهورى اسلامى ايران با حضور خود، با قدرت خود، با مهارت خود، با سازماندهى مستحكم خود، با همكارى نيروى زمينى و نيروى هوايى و با به كارگيرى ابزارهاى پيچيده و بسيار كارآمد و فرماندهيهاى مدبّرانه، بتواند سازندگى نظام جمهورى اسلامى ايران را در اين بخش عظيم، يك بار ديگر نشان دهد و ثابت كند.
مانور بزرگ ولايت، يك حركت انقلابى، يك حركت سازنده، يك حركت اميدبخش و يك كار مهّم و جدّى در جهت كيفيّت يافتن نيروهاىِ مسلّحِ نظامِ مقدّسِ جمهورىِ اسلامى است. كار مهمّ و بزرگى است؛ و اميدواريم نتايج آن هم، براى ارتش و نيروهاى مسلّح، بزرگ و پر ثمر و ماندگار باشد.
ارتش جمهورى اسلامى و همه نيروهاى مسلّح در اين نظام مقدّس، وقف دفاع از ارزشها هستند؛ وقف دفاع از تماميت ارضى و استقلال كشور، وقف دفاع از اين ملت بزرگ، وقف دفاع و حراست و حفاظت از كارهاى بزرگى كه در اين كشور انجام گرفته است، سازندگيهاى با ارزشى كه شده است و مى شود و در آينده هم - به فضل پروردگار - خواهد شد. ارتش جمهورى اسلامى ايران - همان گونه كه امام بزرگوار مى خواستند و آرزو مى كردند و بارها بر زبان آورده بودند - يك ارتش مردمى و خدايى است. اين، براى مجموعه نظام مقدّس جمهورى اسلامى، بسيار حائز اهميت و ارزنده است.
ارتشِ دفاعى و نيروهاى مسلّح ما، هيچ كس را در اين منطقه و هيچ ملت و كشورى را در سطح جهان، تهديد نمى كند. تنها كسى كه مورد تهديد ارتش جمهورى اسلامى ايران است، متجاوز است. كسى كه قصد تجاوز كند، تو دهنى خواهد خورد. (من مايلم از پرسنل به حالِ خبردار در ميدان، بخواهم كه با حال «راحت باش» بايستند و به راحتى آنچه را كه مى گويم بشنوند. از حال «خبردار» خارج شوند؛ راحت باش باشند. مدتى است در زير آفتاب ايستاده ايد. البته شما، بحمداللَّه، توانايى تان بيش از اينهاست؛ لكن راحت باشيد.) ارتش جمهورى اسلامى ايران، فقط براى متجاوز و كسى كه قصد تعرّض به اين كشور، اين ملت و اين نظام را داشته باشد، خطر است.
امروز در منطقه ما، خطرى كه امنيت منطقه و تماميت ارضى كشورهاى منطقه و همسايه خود را تهديد مى كند، خطر رژيم اشغالگر قدس است. ملتها و دولتهاى منطقه بايد اين حقيقت را با تمام وجود، احساس و ادراك كنند. بديهى است، هر كس كه آن رژيم متجاوز و متعرّض و غير قانونى را پشتيبانى مى كند، در جرائم آن، سهيم و شريك است. امروز صهيونيستها و پشتيبانانشان آن قدر گستاخ شده اند و وقاحت را به جايى رسانده اند كه در اطراف دنيا راه مى افتند و عليه جمهورى اسلامى، تبليغ مى كنند! اگر ملتها و دولتهاى منطقه، فراموش نكنند كه نظام غاصب صهيونيستى براى چه و چگونه به وجود آمد، گستاخى او به اين جاها نمى رسد؛ و الاّ ملتهاى منطقه را خطر بزرگى تهديد مى كند. پشتيبانان رژيم صهيونيستى هم در هر تعرّض و تجاوز و حركتى كه عليه كشورهاى همسايه سرزمين مقدّس فلسطين انجام گيرد، سهيم خواهند بود.
جمهورى اسلامى - به فضل پروردگار - بر اساس استقلالى كه آن را باقدرت و همّت ملت خود به دست آورده و به كمك خدا توانسته است آن را حفظ كند، مواضع خود را صريحاً اعلام مى نمايد. استقلال جمهورى اسلامى، بزرگترين موهبت الهى براى اين ملت و كشور است. امروز قدرت استكبارى امريكا مى خواهد بر سرِ استقلال جمهورى اسلامى، معامله كند. مضاف بر اين، جمهورى اسلامى را به تحريم و محاصره اقتصادى هم تهديد مى كند! جمهورى اسلامى، استقلال خود را با مبارزه به دست آورده است و با مبارزه هم آن را حفظ خواهد كرد. اين ملت در تاريخ صد سال گذشته خود - قبل از استقرار جمهورى اسلامى - آثار شئامت بارِ تسلّط بيگانه را در كشورش، با همه وجود لمس كرده است. لذا اين استقلال براى ملت ايران خيلى ارزشمند است. روزى در اين كشور، بيگانگان هر كارى مى خواستند مى كردند و آن را متعلّق به خودشان مى دانستند. روزى - در گذشته اى نه چندان دور - همه زمينها، بيابانها و مناطقى را كه شما در كشور مشاهده مى كنيد، امريكاييها از آنِ خود مى دانستند و روى آنها سرمايه گذارى مى كردند تا استفاده ببرند؛ بى آن كه براى صاحبان آنها - يعنى ملت ايران - كمترين احترامى قائل باشند.
جمهورى اسلامى با مبارزه به وجود آمد. ملت ايران با مبارزه توانست دست دشمنان را قطع كند و با مبارزه هم اين استقلال را حفظ خواهد كرد. تحريم و محاصره اقتصادى از سوى رژيم ايالات متّحده امريكا و هر رژيم ديگرى، ملت ايران را متزلزل نمى كند؛ نظام جمهورى اسلامى را متوحّش نمى سازد و بر زندگى مردم ما هيچ اثرى نمى گذارد. ملت ما، ملتى بيدار، زنده، مستقل و متّكى به نفس است. چگونه مى توانند چنين ملتى را با اين تهديدها بترسانند؟! اگر دو، سه برابر اين تحريم هم نسبت به ملت ايران اعمال شود، اين ملت، استقلال خود را از دست نمى دهد. ملت ايران، ملتى شجاع، كارآمد و قدرتمند است. مى ايستد، مى سازد، روز به روز تلاش مى كند و خود را بيش از پيش مستغنى از ديگران مى سازد. اين ملت تهديدپذير نيست.
اگر اين ملت مى خواهد در مقابل تهديدها با قدرت بايستد، بايد بخشهاى مختلف، حركت سازنده را ادامه دهند و نيروهاى مسلّحِ ارتش جمهورى اسلامى ايران و سپاه پاسداران، در بخشهاى گوناگون، روز به روز خود را تقويت كنند. ملتى كه نمى تواند از خودش دفاع كند، دشمن را نسبت به خود جرى و گستاخ خواهد كرد. ما بايد بتوانيم از خودمان دفاع كنيم تا دشمن احساس كند كه به اين ملت نمى شود زور گفت و بر آن چيزى را تحميل كرد. ملت ما از ملتهاى بى ريشه بى تاريخِ فاقدِ افتخارات نيست كه بتوانند هر چه مى خواهند به آن بگويند. اين ملت ريشه اى عميق و كهن دارد و از درخشانترين تاريخها و بزرگترين فرهنگها برخوردار است. از همه اينها بالاتر، ايمان دارد و متّكى و معتقد به خداست. ملت ما در ميدان جنگ و در عرصه صلح و در حال سازندگى و در كار سياسى يا اقتصادى يا نظامى، از راهنمايى خدا بهره مى گيرد. عزيزانِ من! اين نكات را به گوش بگيريد! كار را - به فضل پروردگار - با قدرت به پيش ببريد. روز به روز بر كيفيّت خودتان بيفزاييد و بدانيد: هر كس كه براى كيفيّت ارتش يا ساير نيروهاى مسلّح تلاش كند، حركت انقلابى و حسنه انجام داده است. هر كس هم در جهت از دست رفتن كيفيّت در ارتش يا ديگر نيروهاى مسلّح تلاش كند، به سود دشمن كار كرده و دل او را شاد نموده است.
پروردگارا! تو را به حرمت قرآن و به حرمت پيامبر اسلام و به حرمت ولى و حجّتت ارواحنا فداه سوگند مى دهيم ما را در راه خودت ثابت قدم بدار.
پروردگارا! ما را از سربازان و جانبازان خود و از كسانى كه در راه تو با اراده نيرومند، حركت و تلاش مى كنند قرار بده. تلاشهايى را كه فرزندان اين مرز و بوم در بخشهاى مختلف - از جمله آنچه را كه مربوط به نيروهاى مسلّح است - انجام مى دهند، مشمول نظر امام زمان ارواحنا فداه و مورد قبول خود قرار بده.
والسّلام عليكم و رحمةاللَّه و بركاته.