پایگاه اطلاع رسانی دفتر مقام معظم رهبری

سخنراني‌ در مراسم‌ بيعت‌ روحانيون‌، مسؤولان‌ و اقشار مختلف‌ مردم‌ از اقصي نقاط كشور

بسم‌الله‌الرحمن‌الرحيم‌
متقابلا اين‌ مصيبت‌ بزرگ‌ و جانگداز و غم‌ سنگين‌ را به‌ همه‌ي‌ شما برادران‌ و عزيزان‌ كه‌ با اخلاص‌ و صميميتي‌ كم‌نظير، از راه‌ دور طي‌ طريق‌ كرديد و به‌ اين‌جا تشريف‌ آورديد، صميمانه‌ تسليت‌ عرض‌ مي‌كنم‌.
بارها امام‌ عزيزمان‌ ـ آن‌ دل‌ حكيم‌ و روح‌ آگاه‌ ـ درباره‌ي‌ ملت‌ ايران‌ و وفا و اخلاص‌ و صميميت‌ شما مردم‌ سخن‌ گفته‌ بود و شهادتهاي‌ روشن‌ و قاطعي‌ را بيان‌ فرموده‌ بود. شايد براي‌ امتي‌، از اين‌ بالاتر فخري‌ نباشد كه‌ امام‌ و پيشوايي‌ مانند امام‌ بزرگوار ما، از او اظهار رضايت‌ و خشنودي‌ كند و زبان‌ به‌ ستايش‌ و مدح‌ او بگشايد.
شما كه‌ در اين‌ هواي‌ گرم‌، راههاي‌ طولاني‌ را با پاي‌ پياده‌ طي‌ كرديد، عشق‌ و صفاي‌ خودتان‌ را نسبت‌ به‌ انقلاب‌ و امام‌ به‌ نهايت‌ رسانديد و زبان‌ دشمنان‌ را كوتاه‌ و دل‌ دوستان‌ را محكم‌ كرديد و اميد را در دل‌ ملتهاي‌ مسلمان‌ سراسر عالم‌ شكوفا نموديد.
حقيقتا آنچه‌ ملت‌ بزرگ‌ ايران‌ در اين‌ چهل‌ روز از خود نشان‌ داد، به‌ عنوان‌ يك‌ درس‌ هميشگي‌، در تاريخ‌ ثبت‌ خواهد شد. من‌ لازم‌ مي‌دانم‌ صميمانه‌ترين‌ و مخلصانه‌ترين‌ تشكر خود را از شما برادران‌ و عزيزان‌ ابراز كنم‌. در ميان‌ شما، خانواده‌هاي‌ عزيز شهيدان‌ و جانبازان‌ و اسرا و مفقودان‌ و نيز رزمندگان‌ و مدافعان‌ حريم‌ مرزهاي‌ جمهوري‌ اسلامي‌ و علماي‌ اعلام‌ و ائمه‌ي‌ جمعه‌ و روحانيون‌ محترم‌ و ساير قشرهاي‌ مختلف‌ هستند. اين‌ مجموعه‌ كه‌ به‌ عشق‌ امام‌(ره‌) و انقلاب‌، از نقاط مختلف‌ كشور با پاي‌ پياده‌ تشريف‌ آوردند، و ديگر كساني‌ كه‌ با همين‌ روحيه‌ اين‌ راهها را طي‌ كردند، بي‌شك‌ مورد لطف‌ الهي‌ و رضاي‌ ولي‌عصر(ارواحنالتراب‌ مقدمه‌الفداء) و مايه‌ي‌ آبروي‌ اسلام‌ و انقلابند.
مطلب‌ مهم‌ اين‌ است‌ كه‌ هر وقت‌ اسلام‌ در هر دوره‌يي‌ از دوره‌ها و در طول‌ هزاروچهارصد سال‌ گذشته‌، با چهره‌ي‌ واقعي‌ خود در دنيا آشكار شد، دشمنيهاي‌ شديد و كينه‌هاي‌ عميق‌ و خباثتهاي‌ عجيب‌ و غريب‌ در مقابل‌ آن‌ صف‌آرايي‌ كردند; و هر وقت‌ اسلام‌ از چهره‌ي‌ واقعي‌ خود خارج‌ شد و جلوه‌ها و درخشندگيها و برندگيها و داعيه‌هاي‌ بزرگش‌ را پنهان‌ كرد، دشمنيها و صف‌آراييها كم‌ شد.
شما ببينيد كه‌ اسلام‌ در مكه‌ با چه‌ دشمنيها و خباثتهايي‌ روبه‌رو بود. همه‌ي‌ آدمهاي‌ بد و حيوان‌صفت‌ و ددمنش‌، در مقابل‌ پيامبراكرم‌(ص‌) و اسلام‌ صف‌ كشيدند. وقتي‌ آن‌ بزرگوار به‌ مدينه‌ تشريف‌ آورد، دشمنيهاي‌ خونين‌ و خباثت‌آميز از سوي‌ آدمهاي‌ شرير و پليد ادامه‌ يافت‌. در قرآن‌ سوره‌يي‌ به‌ نام‌ "احزاب‌" است‌ كه‌ شرح‌ همين‌ وقايع‌ در آن‌ منعكس‌ مي‌باشد. احزاب‌، جناحهاي‌ مختلفي‌ بودند كه‌ در مقابل‌ اسلام‌ و رهبر عالي‌قدر آن‌ صف‌آرايي‌ كردند. در ميان‌ آنها، مشركان‌ قريش‌ و سقيف‌ و اهل‌ كتاب‌ دورافتاده‌ از كتاب‌ و يهود و نصاري‌ و منافقان‌ بودند كه‌ همه‌ براي‌ كوبيدن‌ اسلام‌، يكدل‌ و يكدست‌ شده‌ بودند.
در دوران‌ حكومتهاي‌ طولاني‌ سلاطين‌ بني‌اميه‌ و بني‌عباس‌، كساني‌ كه‌ دم‌ از اسلام‌ واقعي‌ و محمدي‌(ص‌) مي‌زدند، زير انواع‌ فشارها و شكنجه‌ها و اختناقها بودند و با انواع‌ توطئه‌ها مواجه‌ مي‌شدند. زندگي‌ موسي‌بن‌جعفر(ع‌) و ديگر ائمه‌، و زندگي‌ علما و محدثان‌ بزرگي‌ كه‌ در آن‌ روزگار از دست‌ خلفاي‌ جور چوب‌ و تازيانه‌ و كتك‌ خوردند و زندان‌ رفتند و كشته‌ شدند، با همين‌ مشكلات‌ مواجه‌ بوده‌ است‌.
بنابراين‌، هرجا كه‌ اسلام‌ ناب‌ و حقيقي‌ ظاهر شد، گروههاي‌ شر و فساد در مقابل‌ آن‌ صف‌ مي‌بستند و با همه‌ي‌ توان‌ با آن‌ مبارزه‌ مي‌كردند; اما اسلامي‌ كه‌ از شعارهاي‌ اصلي‌ و روح‌ خود خالي‌ شد و با ظلم‌ درنيفتاد و با انواع‌ و اقسام‌ فساد اخلاقي‌ دمساز و دمخور شد و از اصول‌ خود چشم‌پوشي‌ كرد و به‌ بعضي‌ از شعاير اكتفا نمود، قدرتها با آن‌ مبارزه‌ نمي‌كنند وشريرها در مقابل‌ آن‌ صف‌ نمي‌كشند. اين‌ موضوع‌ در تاريخ‌ فصل‌ عريض‌ و مشبعي‌ دارد كه‌ شما مي‌توانيد در كتابها بخوانيد و مانند آن‌ را در دوران‌ تاريك‌ و سرشار از فساد و تباهي‌ سلطنت‌ رژيم‌ گذشته‌ و ديگر رژيمهايي‌ كه‌ بر ايران‌ حاكم‌ بودند، ببينيد.
امروز هم‌ در دنيا اسلامي‌ كه‌ با ظلم‌ و زورگويي‌ درافتد و چپاولگري‌ و فساد را محكوم‌ كند، وجود دارد. اين‌ اسلام‌ بايد در انتظار دشمني‌ ابرقدرتها و امريكا و صهيونيستها و كمپانيهاي‌ غارتگر عالم‌ و سلاطين‌ فاسد و رؤساي‌ مفسد امروز دنيا باشد.
روزي‌ كه‌ ما پشت‌ سر امام‌ عزيز و علمدار اسلام‌ ناب‌، شعارهاي‌ اسلام‌ واقعي‌ را مطرح‌ مي‌كرديم‌، مي‌دانستيم‌ كه‌ دشمنها و قدرتها و ابرقدرتها در مقابل‌ ما صف‌آرايي‌ مي‌كنند. در صدر اسلام‌ هم‌ همين‌گونه‌ بود. آن‌ روزي‌ كه‌ يهوديها و منافقان‌ و كفار و مشركان‌، اطراف‌ مدينه‌ي‌ پيامبر را محاصره‌ كردند و جنگ‌ احزاب‌ و خندق‌ را به‌ وجود آوردند، مؤمنين‌ واقعي‌ گفتند: "هذا ما وعدناالله‌ و رسوله‌"; اين‌، چيز تازه‌يي‌ نيست‌. خدا و رسولش‌ به‌ ما گفته‌ بودند كه‌ بدها و شريرها و فاسدها عليه‌ شما همدست‌ خواهند شد. بنابراين‌، آنها چون‌ صدق‌ وعده‌ي‌ الهي‌ را ديدند، ايمانشان‌ قويتر شد.
هرجا كه‌ اسلام‌ واقعي‌ آشكار شد، اگرچه‌ قدرتهاي‌ خبيث‌ و پليد در مقابل‌ آن‌ صف‌آرايي‌ كردند، اما انسانهاي‌ پاك‌ و دلهاي‌ مطهر و روحهاي‌ صاف‌ و فطرتهاي‌ پاك‌ و ناآلوده‌، با همه‌ي‌ توان‌ و وجود از آن‌ حمايت‌ كردند. چرا ده‌ ميليون‌ انسان‌ عزادار در ايام‌ رحلت‌ امام‌(ره‌) گرد پيكر مطهر آن‌ بزرگوار جمع‌ شدند و آن‌گونه‌ بر سر و سينه‌ي‌ خود مي‌زدند؟ چرا صدها ميليون‌ مسلمان‌ در سرتاسر عالم‌، به‌ خاطر درگذشت‌ يك‌ انسان‌، اين‌طور عزادار و داغدار شدند؟ محبوبيت‌ امام‌ ما به‌ خاطر چه‌ بود؟ جواب‌، يك‌ كلمه‌ است‌: به‌ خاطر اسلام‌. خود آن‌ بزرگوار اين‌ نكته‌ را به‌ ما ياد داد و خود او به‌ ما فهماند و تأكيد كرد كه‌ به‌ خاطر اسلام‌، خدا دلها را متوجه‌ انقلاب‌ و رهبر و ملت‌ ايران‌ كرد.
آن‌ چيزي‌ كه‌ به‌ پاها و دلهاي‌ شما قوت‌ داد، تا بتوانيد راههاي‌ طولاني‌ را طي‌ كنيد و به‌ اين‌جا بياييد، اسلام‌ ناب‌ و مدافع‌ مظلوم‌ و ناسازگار با ظالم‌ بود. اين‌ اسلام‌ است‌ كه‌ دلها را جذب‌ و جمع‌ مي‌كند و نيرويي‌ عظيم‌ و شكست‌ناپذير به‌ وجود مي‌آورد. راز اصلي‌ همين‌ نكته‌ است‌، كه‌ ما بايد آن‌ را درست‌ درك‌ كنيم‌ و هميشه‌ به‌ ياد داشته‌ باشيم‌.
انقلاب‌ اسلامي‌ تا وقتي‌كه‌ در خط صحيح‌ اسلام‌ ناب‌ ـ يعني‌ خط امام‌ ـ با دقت‌ حركت‌ مي‌كند و شما مردم‌ دين‌ و اسلام‌ را بر هر چيز ديگر ترجيح‌ مي‌دهيد و روحيه‌ي‌ دفاع‌ از اسلام‌ و ارزشهاي‌ اسلامي‌ را زنده‌ نگه‌ مي‌داريد و شعارهاي‌ كوبنده‌ و برخاسته‌ از متن‌ اسلام‌ را مورد توجه‌ قرار مي‌دهيد، نه‌ امريكا و نه‌ شرق‌ و غرب‌ و نه‌ ارتجاع‌ و نه‌ هيچ‌ قدرت‌ ديگر، قادر نخواهند بود كه‌ شما و كشور و نظام‌ جمهوري‌ اسلامي‌ را از حركت‌ به‌ سمت‌ هدفهاي‌ خود باز دارند.
همه‌ي‌ ملت‌ ايران‌، اين‌ درس‌ پرمغز و كوتاه‌ را از امام‌ عزيزمان‌ به‌ ياد داشته‌ باشند و وحدت‌ كلمه‌ بر محور اسلام‌ را فراموش‌ نكنند; "واعتصموا بحبل‌الله‌ جميعا". به‌ ريسمان‌ الهي‌ چنگ‌ زنيد و بر محور اسلام‌ متحد شويد. اين‌ اتحاد، علاج‌ همه‌ي‌ دردها و كوبنده‌ي‌ تمام‌ دشمنان‌ است‌. اكسير اعظم‌ براي‌ پيروزي‌ ملت‌ ايران‌، همين‌ يك‌ نكته‌ است‌: اتحاد كلمه‌ براساس‌ اسلام‌.
البته‌ اسلام‌ را به‌ چندگونه‌ معنا نكنند. اسلام‌ مورد نظر ما، همان‌ اسلامي‌ است‌ كه‌ امام‌ عزيز در طول‌ زندگيش‌ از آن‌ دم‌ زد و در ده‌ سال‌ درخشان‌ آخر عمرش‌، با تمام‌ وجود خود براي‌ آن‌ سرمايه‌گذاري‌ كرد; اسلامي‌ كه‌ او به‌ ما آموخت‌ و در راه‌ آن‌ حركت‌ كرد. همه‌ بايد بر گرد محور اسلام‌ و خط امام‌، متحد و همدل‌ و مهربان‌ باشند و با يكديگر همكاري‌ كنند، تا هيچ‌ مشكلي‌ بر سر راه‌ ما باقي‌ نماند.
ما كارهاي‌ زيادي‌ داريم‌ كه‌ بايد انجام‌ بدهيم‌. استكبار ما را هشت‌ سال‌ به‌ جنگ‌ تحميلي‌ مشغول‌ كرد. قبل‌ از آن‌ هشت‌ سال‌ هم‌ جنگ‌ بود; منتها جنگ‌ اعلام‌نشده‌ بود. ما بايد با سرعتي‌ حركت‌ كنيم‌ كه‌ جبران‌ آن‌ هشت‌ سال‌ را بكند. بايد براي‌ رفاه‌ كشور، تأمين‌ عدالت‌ اجتماعي‌، استقرار ارزشهاي‌ اسلامي‌ و عمق‌ بخشيدن‌ به‌ انگيزه‌هاي‌ انقلابي‌ كار كنيم‌ و نيازهاي‌ مادي‌ اين‌ ملت‌ را برآورده‌ سازيم‌.
اينها كارهاي‌ مهمي‌ است‌. اين‌ كارهاي‌ مهم‌، فقط به‌ دست‌ مسؤولان‌ انجام‌ نمي‌گيرد. مسؤولان‌ با همكاري‌ ملت‌ و با اعتصام‌ به‌ حبل‌الله‌ و اتحاد و اتفاق‌ بر محور اسلام‌ و خط امام‌، كارها را پيش‌ خواهند برد. مطمئن‌ باشيد كه‌ دست‌ خدا با اين‌ ملت‌ بوده‌ و خواهد بود و دعاي‌ ولي‌عصر(ارواحنافداه‌) به‌ اين‌ ملت‌ كمك‌ كرده‌ و باز هم‌ ان‌شاءالله‌ خواهد كرد.
يك‌ بار ديگر از همه‌ي‌ شما كه‌ زحمت‌ كشيديد و با پاي‌ پياده‌ مسير را طي‌ كرديد و گرما و ناراحتي‌ و عطش‌ را تحمل‌ نموديد، صميمانه‌ تشكر مي‌كنم‌; اگرچه‌ من‌ كوچكتر از آن‌ هستم‌ كه‌ بتوانم‌ از اين‌ همه‌ صفا و صميميت‌ تشكركنم‌. ان‌شاءالله‌ سپاس‌ و شكر الهي‌ شامل‌ حال‌ شما باشد.
والسلام‌ عليكم‌ و رحمه‌الله‌ و بركاته‌