پایگاه اطلاع رسانی دفتر مقام معظم رهبری

بيعت اقشار مختلف مردم و مسؤولين استان خوزستان و شهر گلپايگان با معظم له

بسم‌الله‌الرحمن‌الرحيم‌
متقابلا اين‌ مصيبت‌ جانسوز و جانكاه‌ را به‌ همه‌ي‌ شما برادران‌ و خواهران‌ عزيز كه‌ از راههاي‌ دور تشريف‌ آورديد و رنج‌ راه‌ را بر خود هموار كرديد، صميمانه‌ تسليت‌ عرض‌ مي‌كنم‌. بسياري‌ از شما با پاي‌ پياده‌ طي‌ طريق‌ كرديد و عاشقانه‌ قدم‌ زديد و مزار محبوب‌ و معشوق‌ ملت‌ ايران‌ و قبله‌ي‌ دلهاي‌ مشتاقان‌ را در آغوش‌ گرفتيد; خداوند از شما قبول‌ كند.
اين‌ مصيبت‌، مصيبت‌ جهان‌ اسلام‌ است‌; بلكه‌ مصيبتي‌ است‌ كه‌ از آن‌، قلب‌ همه‌ي‌ ملتهاي‌ مستضعف‌ در رنج‌ است‌. البته‌ ملت‌ ايران‌، صاحب‌عزا و داغدار اصلي‌ است‌. مردم‌ دنيا ـ چه‌ مسلمانها و چه‌ غيرمسلمانها ـ به‌ ملت‌ ايران‌ تسليت‌ مي‌گويند; حق‌ هم‌ همين‌ است‌. اين‌ ملت‌ بزرگ‌ بود كه‌ اولين‌بار به‌ نداي‌ آن‌ قائد آسماني‌ و راهرو راه‌ انبيا پاسخ‌ مثبت‌ داد. ملت‌ ايران‌ بود كه‌ پشت‌ سر او حركت‌ كرد و به‌ اشاره‌ي‌ او، جان‌ و مال‌ و عزيزان‌ خود را در راه‌ خدا قرباني‌ كرد.
حقا در طول‌ تاريخ‌ اسلام‌، ملت‌ ايران‌ وفادارترين‌ و باصفاترين‌ امتي‌ است‌ كه‌ نسبت‌ به‌ امام‌ و پيشواي‌ خود، اين‌گونه‌ وفاداري‌ كرده‌ است‌. بنابراين‌، جا دارد كه‌ در اين‌ مصيبت‌، ملت‌ بزرگ‌ ايران‌ از همه‌ي‌ ملتهاي‌ ديگر و مسلمانان‌ عالم‌، رنج‌ بيشتري‌ ببرد، و نيز جا دارد كه‌ مسلمين‌ و مستضعفان‌ عالم‌، به‌ اين‌ ملت‌ تسليت‌ بگويند.
يك‌ نكته‌ي‌ اساسي‌ وجود دارد كه‌ اگرچه‌ همه‌ي‌ ملت‌ ايران‌ آن‌ را به‌ رأي‌العين‌ ديده‌اند، اما شما مردم‌ خوزستان‌ و شهرهاي‌ مجاور مرزها، اين‌ نكته‌ را واضحتر مشاهده‌ كرده‌ايد. نكته‌ اين‌ است‌ كه‌ آن‌ قدرت‌ و نيرويي‌ كه‌ توانست‌ دشمنان‌ را از تعرض‌ و تجاوز به‌ ميهن‌ اسلامي‌ مانع‌ شود، نيروي‌ الهي‌ بود. در اين‌ واقعيت‌ نبايد هيچ‌ شكي‌ كرد. البته‌ نيروي‌ الهي‌ به‌ وسيله‌ي‌ انسانها و در اسباب‌ تجلي‌ و تحقق‌ پيدا مي‌كند; اما بين‌ انسانها و لشكرها فرق‌ است‌. آن‌ مجموعه‌يي‌ كه‌ مورد تأييد الهي‌ است‌، طور ديگري‌ عمل‌ و حركت‌ مي‌كند و احساس‌ ديگري‌ دارد.
در طول‌ هشت‌ سال‌ جنگ‌، بارها مشاهده‌ شد كه‌ نيروي‌ دشمن‌ با نيروي‌ ما نابرابر است‌. دشمن‌ فقط عراق‌ نبود; عراق‌ به‌مثابه‌ي‌ دروازه‌يي‌ بود كه‌ استكبار جهاني‌ و شرق‌ و غرب‌ از آن‌ به‌ ما تهاجم‌ مي‌كردند. همه‌ فهميدند و دنيا هم‌ فهميد كه‌ سلاحهاي‌ فرانسوي‌ و روسي‌ و انگليسي‌ و غيره‌ در كنار يكديگر عليه‌ ما تهاجم‌ مي‌كردند و از بسياري‌ كشورها مزدور مي‌آوردند و دلارهاي‌ نفتي‌ را به‌ نفع‌ دشمن‌ ما به‌ كار مي‌انداختند. بنابراين‌، يك‌ كشور و دولت‌ در مقابل‌ ما نبود; بلكه‌ استكبار و اذناب‌ او عليه‌ ما وارد نبرد شده‌ بودند.
اين‌ نيرو، با همه‌ي‌ حجم‌ عظيم‌ ظاهريش‌، در مقابل‌ عزم‌ ملت‌ ايران‌ كه‌ از لحاظ ابزار و تجهيزات‌ با او قابل‌ مقايسه‌ نبود، كارايي‌ نداشت‌ و ديديم‌ كه‌ رزمندگان‌ و بسيجيان‌ و ارتش‌ و سپاه‌ و عشاير و روستاييان‌ و شهريها و ديگر قشرهاي‌ مختلف‌ مردم‌ ما، چگونه‌ با حالتي‌ عارفانه‌ در ميدان‌ جنگ‌ حضور پيدا مي‌كردند و عاشقانه‌ مي‌جنگيدند و ضربات‌ خود را شبيه‌ ضربات‌ اميرالمؤمنين‌(عليه‌الصلاه‌والسلام‌) در غزوات‌ صدر اسلام‌، بردشمنان‌ وارد مي‌كردند.
به‌ همين‌ خاطر، خداي‌ متعال‌ هم‌ به‌ اين‌ حركات‌ و ضربات‌ ناشي‌ از ايمان‌ و انگيزه‌ و اخلاص‌ و عرفان‌ بركت‌ داد و بلاي‌ عظيمي‌ را از انقلاب‌ و ملت‌ ايران‌ دفع‌ كرد. اين‌ مقوله‌يي‌ است‌ كه‌ همه‌ي‌ ملت‌ ايران‌، مخصوصا شما مردمي‌ كه‌ در نزديك‌ مرزها بوديد و مسايل‌ را ديديد و قضايا را لمس‌ كرديد، آن‌ را تجربه‌ كرده‌ايد.
جمله‌يي‌ در وصيت‌نامه‌ي‌ امام‌ عزيزمان‌ هست‌ كه‌ هرگز نبايد آن‌ را فراموش‌ كنيم‌. ايشان‌ فرمودند: آن‌ عاملي‌ كه‌ انقلاب‌ را به‌ پيروزي‌ رساند، همان‌ عامل‌، انقلاب‌ را تداوم‌ خواهد داد. يعني‌ اتكال‌ به‌ خدا و ايمان‌ مردم‌ به‌ اسلام‌ و تصميم‌ قاطع‌ بر انجام‌ وظيفه‌ي‌ الهي‌ و اسلامي‌ و وحدت‌ كلمه‌، رمز پيروزي‌ و تداوم‌ انقلاب‌ است‌. اين‌، يك‌ درس‌ هميشگي‌ براي‌ همه‌ي‌ ماست‌.
امروز شاهديم‌ كه‌ بر كشور ما، وحدت‌ و صميميت‌ و صفاي‌ همگاني‌ حاكم‌ است‌. اين‌، حادثه‌يي‌ بسيار عظيم‌ و از بركات‌ روح‌ مطهر امام‌ بزرگوار ماست‌. اخلاص‌ آن‌ مرد بزرگ‌ الهي‌، بعد از رحلت‌ او هم‌ در فضاي‌ اين‌ جامعه‌ اثر گذاشت‌ و دلها را به‌ هم‌ انس‌ داد و پيوندها را محكم‌ كرد. اتحاد كلمه‌ و همراهي‌ شما مردم‌ با هم‌ و پيوند محكمي‌ كه‌ بين‌ شما و مسؤولان‌ ابراز شد، همه‌ي‌ دنيا آن‌ را ديدند و باعث‌ يأس‌ دشمنان‌ گرديد.
با ورود امام‌ به‌ صحنه‌ي‌ داخلي‌ كشور در سال‌ 57، انقلاب‌ طراوت‌ ديگري‌ يافت‌ و برگ‌ و باري‌ پيدا كرد و ثمربخش‌ شد. لطف‌ خدا بر امام‌ بود كه‌ در وجودش‌ اين‌ بركات‌ را قرار داد. روح‌ مطهر او در هنگام‌ وفات‌ و عروج‌ ملكوتيش‌ نيز مشمول‌ بركات‌ و لطف‌ الهي‌ شد و موجب‌ گرديد تا انقلاب‌ در ايام‌ رحلت‌ آن‌ بزرگوار هم‌ مثل‌ روزهاي‌ اول‌ پيروزي‌، برگ‌ و بار تازه‌تر پيدا كند و از هيمنه‌ و هيبت‌ برخوردار بشود و دشمنان‌ را مأيوس‌ كند.
ما امروز به‌ بركت‌ امام‌(ره‌) مي‌توانيم‌ از موضع‌ قدرت‌ و قوت‌ با دنيا حرف‌ بزنيم‌. هيچ‌كس‌ در دنيا نبايد تصور كند كه‌ جمهوري‌ اسلامي‌ اندكي‌ در خود احساس‌ ضعف‌ مي‌كند. به‌ فضل‌ پروردگار، ما امور داخلي‌ خودمان‌ را با قوت‌ و اعتمادبه‌نفس‌ كامل‌ پيش‌ خواهيم‌ برد و ارتباطات‌ خارجي‌ را تا آن‌جا كه‌ با اصول‌ ما منطبق‌ باشد و براي‌ اسلام‌ و مسلمين‌ و ملت‌ ايران‌ و انقلاب‌ و جمهوري‌ اسلامي‌ مقرون‌ به‌ صلاح‌ و صرفه‌ باشد، با قوت‌ و قدرت‌ و از موضع‌ بالا گسترش‌ خواهيم‌ داد.
هيچ‌ دولتي‌ با داشتن‌ سرمايه‌يي‌ كه‌ امروز جمهوري‌ اسلامي‌ در دست‌ دارد، ممكن‌ نيست‌ احساس‌ ضعف‌ كند. دولتهايي‌ كه‌ دم‌ از قوت‌ و قدرت‌ مي‌زنند، غالبا ـ و بلكه‌ عموما ـ از سرمايه‌يي‌ كه‌ در اختيار جمهوري‌ اسلامي‌ است‌، محروم‌ و تهيدستند. پول‌ و سلاح‌، وسيله‌ي‌ قوت‌ نيست‌. رژيم‌ منفور پهلوي‌، هم‌ پول‌ و هم‌ سلاح‌ داشت‌ و از پشتيباني‌ جهاني‌ برخوردار بود; ولي‌ ديديد كه‌ چگونه‌ در مدت‌ كوتاهي‌ بكلي‌ منهدم‌ شد و اثري‌ از آثار او در دنيا باقي‌ نماند.
بسياري‌ از رژيمهايي‌ كه‌ با پول‌ و سلاح‌ و پشتيباني‌ جهاني‌، علي‌الظاهر احساس‌ قدرت‌ مي‌كنند، قدرتشان‌ كاذب‌ است‌. قدرت‌ حقيقي‌، با پشتيباني‌ و عنايت‌ الهي‌ به‌ دست‌ مي‌آيد، كه‌ مظهر آن‌، حمايت‌ و حضور عظيم‌ مردم‌ در صحنه‌ است‌. امروز جمهوري‌ اسلامي‌ از اين‌ قدرت‌ برخوردار است‌.
اگر بخواهيم‌ كشور را آباد كنيم‌ و كشاورزي‌ را كه‌ زمينه‌ي‌ مستعدي‌ در كشور ما دارد، رايج‌ وداير كنيم‌ و صنعت‌ مستقل‌ و متكي‌ به‌ استعداد و علم‌ و تجربه‌ي‌ متخصصان‌ داخلي‌ را به‌ وجود آوريم‌ و راه‌ بيندازيم‌ و علم‌ و تحقيق‌ را در دانشگاهها و مراكز تحقيقاتي‌ كشور توسعه‌ بدهيم‌ و ان‌شاءالله‌ رفاه‌ عمومي‌ را در سطح‌ كشور تا اعماق‌ روستاها پيش‌ ببريم‌ و معنويت‌ و اخلاق‌ و احكام‌ قرآني‌ و اسلامي‌ را به‌ طور كامل‌ در تمام‌ شؤون‌ اين‌ كشور پياده‌ و محقق‌ كنيم‌ ـ كه‌ به‌ فضل‌ پروردگار همه‌ي‌ اين‌ كارها بايد صورت‌ گيرد ـ وسيله‌ و ابزار براي‌ انجام‌ همه‌ي‌ اين‌ خواسته‌ها شما مردم‌ هستيد، و حضور و ايمان‌ شما اين‌ راه‌ را هموار خواهد كرد.
هركس‌ امروز سعي‌ كند در مردم‌ اختلاف‌ ايجاد كند، يا آنها را از صحنه‌ دور سازد، درحقيقت‌ به‌ همه‌ي‌ هدفهايي‌ كه‌ اشاره‌ شد، ضربه‌ زده‌ است‌. عوامل‌ تبليغاتي‌ جهاني‌ كه‌ با شايعه‌پراكني‌ و دروغ‌ و فريب‌ سعي‌ مي‌كنند ملت‌ ما را دلسرد كنند، دشمني‌ حقيقي‌ آنها با همان‌ هدفهايي‌ است‌ كه‌ گفته‌ شد; چون‌ مي‌دانند اگر ملت‌ دلگرم‌ و اميدوار و در صحنه‌ بود، آن‌ كارها انجام‌ خواهد شد.
بعضي‌ از خناسان‌ و وسوسه‌گران‌ داخلي‌ ـ كه‌ بحمدالله‌ با قدرت‌ و ايمان‌ مردم‌، نفس‌ آنها قطع‌، و صداشان‌ ضعيف‌، و حناشان‌ بي‌رنگ‌ شده‌ است‌ ـ باز هم‌ در گوشه‌ و كنار به‌ فعاليت‌ خود مشغولند. اگر مي‌بينيد كه‌ آنها در اصول‌ مقدس‌ اين‌ ملت‌، مثل‌ "ولايت‌ فقيه‌" كه‌ اساسيترين‌ اصل‌ نظام‌ جمهوري‌ اسلامي‌ است‌ و در ده‌ سال‌ گذشته‌ به‌ بركت‌ آن‌ توانستيم‌ اين‌ پيشرفتها را به‌ دست‌ آوريم‌، خدشه‌ و مناقشه‌ مي‌كنند و دست‌ به‌ شايعه‌پراكني‌ مي‌زنند و تلاشهاي‌ مذبوحانه‌ انجام‌ مي‌دهند، به‌ خاطر اين‌ است‌ كه‌ نمي‌خواهند هدفهاي‌ بزرگ‌ ملت‌ ايران‌، به‌ دست‌ جمهوري‌ اسلامي‌ و به‌ وسيله‌ي‌ مؤمنين‌ بالله‌ محقق‌ شود.
اين‌ جمله‌ را كه‌ امام‌ بزرگوارمان‌ بارها و بارها روي‌ آن‌ تاكيد مي‌كردند، به‌ ياد داشته‌ باشيد كه‌: رمز همه‌ي‌ پيروزيها، وحدت‌ كلمه‌ و حضور در صحنه‌ است‌. اگر وحدت‌ كلمه‌ و حضور مردم‌ در صحنه‌ نباشد، ملت‌ ايران‌ نخواهد توانست‌ گامي‌ به‌ جلو بگذارد; ولي‌ اگر همه‌ي‌ مردم‌ اين‌ رمز را شناختند و حفظ كردند، البته‌ خداوند به‌ آنها كمك‌ خواهد كرد. اين‌ وعده‌ي‌ الهي‌ است‌ كه‌: "والذين‌ جاهدوا فينا لنهدينهم‌ سبلنا"، "من‌كان‌ لله‌كان‌الله‌ له‌". اينها وعده‌ي‌ حق‌ و صدق‌ و قطعي‌ الهي‌ است‌.
بحمدالله‌ خدا با ملت‌ ايران‌ است‌ و وجود بزرگوار آن‌ رهبر عالي‌قدر و انسان‌ والا و بي‌نظير، واقعا بزرگترين‌ نعمتها براي‌ ما بوده‌ است‌. امروز هم‌ كلمات‌ و نصايح‌ او كه‌ براي‌ ما باقي‌ مانده‌، بزرگترين‌ نعمت‌ براي‌ ماست‌; چون‌ كلمات‌ خدا و انبياست‌ و بايد قدرشان‌ را بدانيم‌ و ان‌شاءالله‌ به‌ آنها عمل‌ كنيم‌.
مجددا از همه‌ي‌ شما برادران‌ و خواهران‌ صميمانه‌ تشكر مي‌كنم‌; مخصوصا از آقايان‌ علماي‌ محترم‌ و ائمه‌ي‌ جمعه‌ و روحانيون‌ عالي‌قدر و خانواده‌هاي‌ معظم‌ شهدا و رزمندگان‌ عزيز كه‌ از خوزستان‌ و ساير شهرها به‌ اين‌جا تشريف‌ آورده‌اند. خداوند به‌ همه‌ي‌ شما اجر بدهد و ان‌شاءالله‌ توفيقات‌ خودش‌ را برشما مستدام‌ بدارد و همواره‌ لطف‌ خود را برشما نازل‌ كند.
والسلام‌ عليكم‌ و رحمه‌الله‌ و بركاته‌