امروز تعداد شاعران ما در كشور، از لحاظ كميت، شبيه همان دورهى دويست ساله است
وقتى مضمون نو آمد، به تبع وجود مضمون نو، تركيب نو هم مىآيد
اشكال كار در كسانى كه در يك راهى از خودشان شكوفائى نشان ميدهند، اين است كه خيال ميكنند اين پايان راه است
به معرفت دينى و معرفت اسلامى خودتان عمق ببخشيد
نبايستى گفتمان اصلى انقلاب، هويت اصلى انقلاب مغلوب تألمات شود
بیانات در دیدار جمعی از شعرا
شاهنامهى فردوسى پر از حكمت است. او انسانى بوده برخوردار از معارف ناب دينى. همهى آنها حكيم بودند؛ سرتاپاى دوانينشان پر از حكمت است. حافظ اگر افتخار نميكرد به حافظ قرآن بودن، تخلص خودش را «حافظ» نميگذاشت. او جزو حفّاظ قرآن است؛ «قرآن ز بر بخوانم با چهارده روايت». حالا قرّاء ما كه با اختلاف قرائت هم ميخوانند، معمولاً دو تا، سه تا روايت بيشتر نميتوانند بخوانند؛ اما او ميتوانسته با چهارده روايت قرآن را بخواند، كه خيلى عظمت دارد. اين آشنائى با قرآن، در غزل حافظ مشهود است، براى كسى كه آن را بفهمد. سعدى كه خب، واضح است؛ مولوى كه آشكار است؛ جامى و صائب هم همين جور. شما ديوان صائب را نگاه كنيد، يك معرفت دينى عميق در آن مىبينيد. انسان به بيدل كه ميرسد، به شكل دهشتناكى در شعر او معارف عميق پيچيدهى دينى را مشاهده ميكند.
بیانات در دیدار جمعی از شعرا
شاهنامهى فردوسى پر از حكمت است. او انسانى بوده برخوردار از معارف ناب دينى. همهى آنها حكيم بودند؛ سرتاپاى دوانينشان پر از حكمت است. حافظ اگر افتخار نميكرد به حافظ قرآن بودن، تخلص خودش را «حافظ» نميگذاشت. او جزو حفّاظ قرآن است؛ «قرآن ز بر بخوانم با چهارده روايت». حالا قرّاء ما كه با اختلاف قرائت هم ميخوانند، معمولاً دو تا، سه تا روايت بيشتر نميتوانند بخوانند؛ اما او ميتوانسته با چهارده روايت قرآن را بخواند، كه خيلى عظمت دارد. اين آشنائى با قرآن، در غزل حافظ مشهود است، براى كسى كه آن را بفهمد. سعدى كه خب، واضح است؛ مولوى كه آشكار است؛ جامى و صائب هم همين جور. شما ديوان صائب را نگاه كنيد، يك معرفت دينى عميق در آن مىبينيد. انسان به بيدل كه ميرسد، به شكل دهشتناكى در شعر او معارف عميق پيچيدهى دينى را مشاهده ميكند.
بیانات در دیدار جمعی از شعرا
دو شباهت بين شعر امروز و شكوفائى سبك هندى
امروز تعداد شاعران ما در كشور، از لحاظ كميت، شبيه همان دورهى دويست ساله است
وقتى مضمون نو آمد، به تبع وجود مضمون نو، تركيب نو هم مىآيد
اشكال كار در كسانى كه در يك راهى از خودشان شكوفائى نشان ميدهند، اين است كه خيال ميكنند اين پايان راه است
به معرفت دينى و معرفت اسلامى خودتان عمق ببخشيد
نبايستى گفتمان اصلى انقلاب، هويت اصلى انقلاب مغلوب تألمات شود