همه
احکام بانوان
احکام سفر
احکام محتضر و اموات
احکام پزشکی
ازدواج و زناشویی
اعتکاف
اماکن مذهبی
امر به معروف و نهی از منکر
اموال پیدا شده و مجهول المالک، مظالم
تکلیف و تقلید
جهاد و دفاع
حج و عمره
حقوق
خمس
خوردنی ها و آشامیدنیها
روزه
زکات
شکار و ذبح حیوانات
صدقات و تبرعات
طلاق و عده
طهارت و نجاست
غصب
قوانین و مقررات و اموال بیت المال
مسائل فرهنگی و اجتماعی
مسائل قضایی
معاملات و شغلها
نذر، قسم و عهد
نماز
نگاه، پوشش و معاشرت
ورزش، مسابقات و تفریحات
وصیت و ارث
وضو، غسل و تیمم
وقف، مساجد و قبرستان
ولایت فقیه
گناهان
موضوعات
پرسش و پاسخ
ارتباط با پایگاه PDFآیا آب خوردن در ظروف طلا و نقره، اشکال دارد؟
خوردن و آشامیدن در ظرفی که از طلا یا نقره ساخته شده، حرام است.
حکم تطهیر بدن در ظرف طلا و نقره یا گرفتن وضو با آن چیست؟
به طور کلی تنها خوردن و آشامیدن در ظرفی که از طلا یا نقره ساخته شده، حرام است، ولی نگهداشتن آن یا استفادههای دیگر از آن ـ غیر از خوردن و آشامیدن ـ حرام نیست.
بنده انگشترهایی به مشتریان خود میفروشم که از ترکیب طلا و نقره ساخته شده است. با توجه به حرمت استفاده از انگشتر طلا برای آقایان و دغدغه برخی مشتریان در این خصوص، برای آنکه مخلوط طلا و نقره طوری باشد که بتوان کل آن را نقره در نظر گرفت و حرمت آن رفع شود، خواهشمندم بفرمایید از نظر حضرتعالی حداقل چند درصد نقره در انگشترها استفاده کنم تا بتوانم انگشترها را با اطمینان خاطر به مشتریان خود بفروشم؟
به طور کلی اگر عنصر طلا در انگشتر به قدری کم باشد که عرفاً به آن "طلا" نمی گویند و پوشیدن طلا صدق نکند، خرید و فروش و استفاده آن برای مرد اشکال ندارد.
آیا به طلاها و نقرههایی که خانمها دارند، زکات تعلّق میگیرد؟
به طلاهای مذکور، زکات، تعلّق نمیگیرد.
در بحث زکات طلا، منظور از «سکّه رایج معاملی» چیست؟
در گذشته بجای پول رایج فعلی با سکّه طلا و نقره در بازار، خرید و فروش می کردند، که منظور از طلا، همان سکّه رایج بوده است.
تیمم بر عقیق و فیروزه و سنگ های قیمتی چه حکمی دارد؟
تیمّم بر اشیاء معدنی که جزء زمین محسوب نمیشود مانند: طلا و نقره و امثال آن صحیح نیست ولی تیمم بر سنگ های مرغوبی که عرفاً به آن سنگ معدنی گفته میشود، مانند مرمر و غیره، صحیح است.
پول رایج در میان مردم، اساساً سندی مبنی بر طلا و نقره است که در خزانه حکومت باید موجود باشد و ارزش ریال بر اساس قانون، کسر مشخصی از ارزش طلا است. بنا بر این، آیا به پول رایج مملکت که در حکم طلا و نقره مسکوک است، زکات تعلق نمیگیرد؟ با توجه به این که اسلام دینی جاودانه است، در عصر حاضر، به غیر از شتر، آیا به کامیون و اتوبوس که امروزه کارکرد شتران دیروز را دارند، زکات تعلق نمیگیرد؟
به پول و همچنین به کامیون و اتوبوس، زکات تعلق نمیگیرد، ولی با وجود شرائط، متعلق خمس میباشند.
کارت ویژه سوار شدن اتوبوس واحد بدون علامت و نشانه پیدا کردم اگر در کف خیابان میماند زیر چرخ ماشینها از بین میرفت و غیر قابل استفاده میشد؛ آیا می توان از کارت مذکور استفاده کرد و پول آن را از طرف صاحب کارت صدقه داد؟
مالی که انسان پیدا میکند چنانچه قیمتش کمتر از دو و نیم گرم نقره باشد تملک آن در همان حال بدون تعریف و فحص از مالکش جایز است؛ و اگر قیمتش بیشتر باشد و نشانهای نداشته باشد که به واسطه آن، صاحبش معلوم شود، احتیاط واجب آن است که از طرف صاحبش به فقیر، صدقه بدهید.
اگر کسی توان تأمین مخارج عروسی خود را نداشته باشد، آیا پرداخت زکات گندم بر او واجب است؟
صِرف مورد مذکور، مجوّز ترک زکات نمیشود و در مواردی که متعلق زکات است، (گندم، جو، خرما، کشمش، طلا، نقره، شتر، گاو و گوسفند) با شرایطی که در رساله توضیح المسائل حضرت امام «قدس سره» مذکور است، اگر به حد نصاب برسد؛ پرداخت آن واجب میشود.
اگر مرد قبل از ازدواج، مطمئن باشد قبول و پذیرش تعهد یک مهریۀ خاص به طور مثال سیصد سکه، به دلیل اصرار خانوادۀ عروس، در توانش نیست و نمیتواند پرداخت کند، آیا از نظر شرعی پذیرش چنین تعهدی صحیح است یا خیر؟
پذیرش مهریه ولو در فرض سؤال، اشکالی ندارد. به طور کلی مهریه، مقدار معینی ندارد؛ بلکه مقدار آن، چیزی است که زوجین به توافق برسند، زیاد باشد یا کم؛ ولی نباید به اندازهای کم باشد که از مالیت خارج شود.
البته از طرف زیادی، مستحب است که از مهر السنه بیشتر نباشد و مقدار مهر السنة پانصد درهم (262.5 مثقال نقرۀ مسکوک) است و قیمت آن موکول به نظر عرف بازار میباشد.
البته از طرف زیادی، مستحب است که از مهر السنه بیشتر نباشد و مقدار مهر السنة پانصد درهم (262.5 مثقال نقرۀ مسکوک) است و قیمت آن موکول به نظر عرف بازار میباشد.
چه اموالی زکات دارند؟
زکات در چهارپایان سه گانه: شتر، گاو و گوسفند و در نقدین: طلا و نقره و در غلات چهارگانه: گندم، جو، خرما و کشمش واجب است و در غیر این نه چیز، زکات واجب نیست و کسی که عاقل و بالغ باشد، اگر هر یک از اموال مذکور را داشته باشد و به حد نصاب برسد، پرداخت زکات آن واجب می شود؛ حد نصاب و شرایط زکات در اموالی که ذکر شده در رسالههای عملیه موجود است که میتوانید مراجعه نمایید.
تیمم بر چه اشیائی صحیح است؟
تیمم بر هر آنچه از زمین محسوب شود، مانند خاک، شن، ریگ، کلوخ (خاک های به هم چسبیده)، سنگ (سنگ گچ، سنگ آهک، سنگ سیاه و مانند آن) صحیح است و همچنین بر گچ و آهک پخته و آجر و امثال آنها. تیمم بر اشیای معدنی که جزو زمین محسوب نمیشود، مانند طلا و نقره و امثال آن صحیح نیست، ولی تیمم بر سنگ های مرغوبی که عرفاً به آن سنگ معدنی گفته میشود، مانند مرمر و غیره صحیح است.
1. چند روز پیش انگشتری پیدا کردم و در محل یافت شده، نشانی و آدرس و تلفن داده و اعلام کردم؛ از طرفی مسافر هستم. آیا می توانم قیمت انگشتر را از طرف صاحبش به فقیر صدقه بدهم؟
2. اگر در این بازه زمانی انگشتر در جیبم باشد، آیا وضو و نماز صحیح است؟
2. اگر در این بازه زمانی انگشتر در جیبم باشد، آیا وضو و نماز صحیح است؟
ج1) اگر قیمت انگشتر به مقدار تقریبی دو و نیم گرم نقره یا بیشتر است، باید برای یافتن صاحب آن یک سال اعلان کنید - البته چون مسافر هستید می توانید به دیگران وکالت بدهید که این کار را از طرف شما انجام دهند -؛ و بعد از آن اگر صاحب مال پیدا نشد، می توانید برای خود بردارید به قصد این که هر وقت صاحبش پیدا شد عوض آن را به او بدهید، یا برای او نگهداری کنید که هر وقت پیدا شد به او بدهید، ولی احتیاط مستحب آن است که از طرف صاحبش صدقه بدهید. و اگر در بین سالی که اعلان می کنید از پیدا شدن صاحب مال ناامید شوید، احتیاط واجب است که آن را صدقه بدهید.
ج2) اگر به وظیفه درست عمل کنید، بودن آن در جیب شما اشکالی ندارد، در هر حال در صورتی که در جیبتان باشد، نماز و وضو صحیح است.
ج2) اگر به وظیفه درست عمل کنید، بودن آن در جیب شما اشکالی ندارد، در هر حال در صورتی که در جیبتان باشد، نماز و وضو صحیح است.
چه احکامی بر نوزاد تازه متولد شده جاری میشود؟ لطفا به صورت کامل شرح دهید اعم از خواندن اذان و اقامه در گوش نوزاد و غسل نوزاد و...؛ من ساکن خارج از کشور هستم و هیچ اطلاعی در این مورد ندارم و فرزندم به زودی به دنیا میآید.
غسل دادن مولود در وقت تولد اگر ضرری برایش نداشته باشد، همچنین گفتن اذان در گوش راست و اقامه در گوش چپ او و مالیدن آب فرات و تربت سیدالشهداء (علیهالسلام) به سقف دهان او و قراردادن نام خوب برای او مستحب است، بهترین اسمها اسمی است که متضمن معنای عبودیت برای خدای جلّ شأنه باشد مانند عبدالله، عبدالرحیم، عبدالرحمن و مانند اینها و پس از آن اسمهای پیغمبران و ائمه (علیهمالسلام) است و افضل آن محمّد است؛ بلکه برای کسی که چهار فرزند دارد ترک اسم محمد برای او مکروه است و مستحب است که سر فرزند را روز هفتم بتراشند و به مقدار وزن موی او طلا یا نقره صدقه بدهند، ولیمه دادن برای ولادت فرزند نیز مستحب است.
و از مستحبات اکید، عقیقه (قربانی گوسفند یا گاو یا شتر) برای پسر و دختر است و مستحب است که از برای پسر، نر و از برای دختر، ماده عقیقه شود؛ و بهتر است روز هفتم ولادت قربانی انجام شود. در عقیقه مخیّر است بین این که گوشت خام یا پخته آن را تقسیم کند یا پخته شود و جمعی از مؤمنین که کمتر از ده نفر نباشند دعوت به آن شوند و اگر زیادتر باشند افضل است و میهمان ها از آن می خورند و برای فرزند دعا می کنند.
و از مستحبات اکید، عقیقه (قربانی گوسفند یا گاو یا شتر) برای پسر و دختر است و مستحب است که از برای پسر، نر و از برای دختر، ماده عقیقه شود؛ و بهتر است روز هفتم ولادت قربانی انجام شود. در عقیقه مخیّر است بین این که گوشت خام یا پخته آن را تقسیم کند یا پخته شود و جمعی از مؤمنین که کمتر از ده نفر نباشند دعوت به آن شوند و اگر زیادتر باشند افضل است و میهمان ها از آن می خورند و برای فرزند دعا می کنند.