پایگاه اطلاع رسانی دفتر مقام معظم رهبری

ديدار جمعي‌ از شعرا، ادبا، فرهنگيان‌ و دانشگاهيان استان آذربايجان شرقي

حضرت‌ آيت‌الله‌ خامنه‌اي‌ رهبر انقلاب‌ اسلامي‌ در آخرين‌ روز سفر چهار روزه‌شان‌ به‌ استان‌ آذربايجان‌ شرقي‌ صبح‌ ديروز در ديدار جمعي‌ از شعرا، ادبا، فرهنگيان‌ و دانشگاهيان‌ اين‌ استان‌ با ايشان‌ طي‌ سخناني‌ هنرمندان‌، شعرا، روشنفكران‌، سينماگران‌، دانشمندان‌ و اساتيد دانشگاهي‌ را به‌ بسيج‌ عمومي‌ براي‌ مقابل‌ هوشمندانه‌ با تهاجم‌ فرهنگي‌ دشمنان‌ اسلام‌ فراخواندند.
رهبر معظم‌ انقلاب‌ در اين‌ ديدار از ايران‌ اسلامي‌ بعنوان‌ سرآمد فرهنگ‌ جهان‌ اسلام‌ نام‌ بردند و فرمودند: جايگزين‌ كردن‌ فرهنگ‌ بيگانه‌ به‌ جاي‌ فرهنگ‌ عمومي‌ مردم‌ و نيز حمله‌ به‌ ارزشهاي‌ نظام‌ جمهوري‌ اسلامي‌ و باورها و اعتقادات‌ ملت‌ مسلمان‌ ايران‌ دو محور اساسي‌ و مهم‌ در تهاجم‌ فرهنگي‌ دشمن‌ محسوب‌ مي‌شود و براي‌ مقابله‌ با آن‌ ايجاد سنگرهاي‌ فرهنگي‌ نيز بهره‌ گرفتن‌ از توان‌ تمامي‌ افراد مستعد اين‌ كشور اقدامي‌ ضروري‌ است‌ زيرا مقابله‌ با تهاجم‌ فرهنگي‌ به‌ قشر خاص‌ محدود نمي‌شود.
حضرت‌آيت‌الله‌ خامنه‌اي‌ از دوره‌ حاكميت‌ سلسله‌ قاجار بعنوان‌ يكي‌ از دوره‌هاي‌ تاريك‌ در تاريخ‌ ايران‌ ياد كرد و فرمود: آنچه‌ كه‌ خاندان‌ منحوس‌ پهلوي‌ در اين‌ كشور انجام‌ داد از خيانتهاي‌ قاجار بيشتر و مهمتر بود زيرا فرهنگ‌ وارداتي‌ را جايگزين‌ فرهنگ‌ ملي‌ و اسلامي‌ ايران‌ كرد و فرهنگ‌ كشور را در انزوا قرار داد.
رهبر انقلاب‌ اسلامي‌ با اشاره‌ به‌ خدمات‌ ايران‌ به‌ جهان‌ اسلام‌ فرمودند: ايران‌ سرآمد فرهنگ‌ جهان‌ اسلام‌ است‌ مهمترين‌ و برجسته‌ترين‌ كتابهاي‌ ادبي‌ و فلسفي‌ و حتي‌ فقه‌ و حديث‌ را ايرانيان‌ نوشته‌اند. لذا امروز بايد به‌ فرهنگ‌ خودي‌ اهميت‌ بداهيم‌ و حركت‌ پرشتاب‌ خويش‌ را براساس‌ بازگشت‌ به‌ خويشتن‌ آغاز كنيم‌.
رهبر معظم‌ انقلاب‌ علم‌ و دانش‌ و فرهنگ‌ را فاقد مرز دانستند و در تبيين‌ معنا و مفهوم‌ فرهنگ‌ فرمودند: فرهنگ‌ به‌ معناي‌ خاص‌ آن‌، خاطرات‌، ذهنيات‌، انديشه‌ها، ايمانها، باورها، سنتها، آداب‌ و ذخيره‌هاي‌ فكري‌ و ذهني‌ را براي‌ يك‌ ملت‌ شامل‌ مي‌شود و از اين‌ نظر ملت‌ ايران‌ در مقايسه‌ با دنياي‌ برخوردار از تكنولوژي‌ پيشرفته‌ نه‌ تنها عقب‌ نيست‌ بلكه‌ در بسياري‌ از جهات‌ نيز جلوتر است‌.
زندگي‌ مردم‌ ايران‌ امروز با يك‌ حادثه‌ بزرگ‌ همراه‌ شده‌ است‌ و آن‌ انقلاب‌ اسلامي‌، ادعاي‌ استقلال‌ و حاكميت‌ ملي‌ و رجوع‌ به‌ ارزشهاي‌ بومي‌ و ملي‌ خودي‌ است‌.
حضرت‌ آيت‌الله‌ خامنه‌اي‌ با تأكيد بر برجسته‌ بودن‌ فنون‌ گوناگون‌ ادبي‌ در ايران‌ افزودند: حل‌ كردن‌ موسيقي‌هاي‌ محلي‌ ايراني‌ در موسيقي‌هاي‌ غربي‌ و متروك‌ كردن‌ لباس‌ و غذاي‌ ملي‌ از ويژگي‌هاي‌ دوران‌ حاكميت‌ پهلوي‌ است‌ و بزرگترين‌ بلا و درد براي‌ يك‌ ملت‌ آن‌ است‌ كه‌ بخش‌هائي‌ از فرهنگ‌ و تاريخ‌ او از ذهنش‌ پاك‌ شود.
رهبر انقلاب‌ اسلامي‌ در پايان‌ سخنانشان‌ تبريز را به‌ لحاظ سوابق‌ فرهنگي‌ آن‌ شهري‌ پيشگام‌ و پيشرو توصيف‌ كردند و از شعراي‌ اين‌ خطه‌ تجليل‌ نمودند.
در اين‌ مراسم‌ جمع‌ كثيري‌ از خواهران‌ شاعره‌، نويسنده‌، هنرمند و نيز گروه‌ زيادي‌ از شعرا، ادبا، فرهنگيان‌ و دانشگاهيان‌ استان‌ حضور داشتند.
کاربر گرامی؛ لطفا قبل از تکمیل فرم، موارد زیر را مطالعه کنید:
  • جهت مکاتبه با دفتر، از قسمت ارسال نامه استفاده نمایید.
  • به منظور استفتاء یا ارسال سوال شرعی، از قسمت ارسال سوال شرعی استفاده نمایید.
  • جهت ارایه انتقاد و پیشنهاد به سایت دفتر، از قسمت ارتباط با پایگاه استفاده نمایید.
  • از فرم زیر فقط برای ارایه نظرات در مورد محتوای همین صفحه استفاده نمایید.
  • مسوولیت ارسال اشتباه بر عهده ارسال کننده آن است.
700 /