پایگاه اطلاع رسانی دفتر مقام معظم رهبری

ديدار ميهمانان‌ داخلي‌ و خارجي‌ شركت‌ كننده‌ در كنگره‌ جهاني‌ هزاره‌ شيخ‌ مفيد

حضرت‌ آيت‌الله‌ خامنه‌اي‌ رهبر انقلاب‌ اسلامي‌ پيش‌ از ظهر امروز در ديدار ميهمانان‌ داخلي‌ و خارجي‌ شركت‌ كننده‌ در كنگره‌ جهاني‌ هزاره‌ شيخ‌ مفيد با ايشان‌، طي‌ سخناني‌ نقش‌ مسلمانان‌ را در پيشرفت‌ فرهنگ‌ و دانش‌ بشري‌ بسيار مهم‌ خواندند و دنياي‌ امروز را در عرصه‌ي‌ علم‌ و فرهنگ‌ و امداد مسلمانان‌ دانستند.
مقام‌ معظم‌ رهبري‌ در اين‌ ديدار از برگزاري‌ كنگره‌ جهاني‌ هزاره‌ شيخ‌ مفيد به‌ عنوان‌ يك‌ كار فرهنگي‌ مهم‌ و با ارزش‌ ياد كردند و با اشاره‌ به‌ مظلوميت‌ مسلمانان‌ از بعد فرهنگي‌ فرمودند: مسلمانان‌ از فرهنگي‌ بسيار غني‌ و پربار برخوردارند زيرا بيش‌ از هزار سال‌ در تاريخ‌ فرهنگ‌ دنياي‌ امروز حضور فعال‌ داشته‌اند. در قرون‌ سياه‌ و تاريك‌ وسطي‌، مسلمانان‌ از بعد علمي‌، فلسفي‌، فقهي‌ و آداب‌ زندگي‌ داراي‌ فرهنگي‌ مترقي‌ و پيشرفته‌ بوده‌اند و فرهنگ‌ و دانش‌ امروز بشري‌ بيش‌ از همه‌ به‌ مسلمانان‌ مديون‌ است‌.
حضرت‌ آيت‌الله‌ خامنه‌اي‌ به‌ رفتار تحقيرآميز غرب‌ با ملت‌ها و به‌ انحصار در آوردن‌ علم‌ و دانش‌ پيشرفته‌ بشري‌ در چند كشور مستبد غربي‌ اشاره‌ كردند و فرمودند: توأم‌ شدن‌ علم‌ با دين‌ به‌ سود بشريت‌ است‌ و نيكبختي‌ انسانها را به‌ همراه‌ دارد. اما امروز سياستمداران‌ و قدرتمندان‌ دنيا با جدا كردن‌ علم‌ از دين‌، از آن‌ به‌ عنوان‌ يك‌ وسيله‌ي‌ شرآفرين‌ در جهت‌ سركوب‌ مردم‌ و تاريك‌ كردن‌ فضاي‌ زندگي‌ بسياري‌ از انسانها استفاده‌ مي‌كنند.
آنچه‌ كه‌ آمريكا و چند كشور ديگر بر سر ملت‌ عراق‌ و برخي‌ از ملت‌هاي‌ عربي‌ و آفريقايي‌ آورده‌اند و رفتار ظالمانه‌اي‌ كه‌ بر ملت‌ فلسطين‌ تحميل‌ مي‌شود نشانه‌ي‌ آشكاري‌ از تبديل‌ علم‌ به‌ عنوان‌ يك‌ وسيله‌ي‌ شرآفرين‌ است‌ و اين‌ از جدايي‌ علم‌ از دين‌ ناشي‌ شده‌ است‌.
مقام‌ معظم‌ رهبري‌ نجات‌ مسلمانان‌ را در گرو اتكاء به‌ گذشته‌ي‌ علمي‌ خود دانستند و فرمودند: گذشته‌ي‌ مسلمانان‌ اين‌ حقيقت‌ را نشان‌ مي‌دهد كه‌ مسلمانان‌ از استعداد و ذخاير علمي‌ فراوان‌ برخوردار هستند از اين‌ رو بايد يك‌ حركت‌ خوشبينانه‌ و اميدبخش‌ علمي‌ آغاز شود و كنگره‌ جهاني‌ شيخ‌ مفيدـ براساس‌ همين‌ هدف‌ برگزار شده‌ است‌.
حضرت‌ آيت‌الله‌ خامنه‌اي‌ از ابن‌ سينا و ابن‌ رشد به‌ عنوان‌ دو فيلسوف‌ بزرگ‌ جهان‌ اسلام‌ ياد كردند و فرمودند: ابن‌ سينا و ابن‌رشد كه‌ به‌ منتهاي‌ شرق‌ و غرب‌ عالم‌ اسلام‌ مربوط مي‌شوند ذخيره‌ اسلام‌ هستند اما غربي‌ها همواره‌ نقش‌ تعيين‌ كننده‌ شخصيت‌هاي‌ بزرگ‌ اسلامي‌ را در پيشرفت‌ علم‌ و دانش‌ بشري‌ كتمان‌ كرده‌اند.
رهبر انقلاب‌ اسلامي‌ در پايان‌ سخنانشان‌ اهميت‌ برگزاري‌ نشست‌هاي‌ مكرر علمي‌، خالص‌ و به‌ دور از هرگونه‌ شائبه‌ را مورد تأكيد قرار دادند و مراتب‌ تقدير و تشكر خود را از دست‌اندركاران‌ برگزاري‌ كنگره‌ جهاني‌ هزاره‌ شيخ‌ مفيد ابراز كردند.
بر پايه‌ همين‌ گزارش‌ پيش‌ از بيانات‌ مقام‌ معظم‌ رهبري‌ حجت‌ الاسلام‌ والمسلمين‌ استادي‌ نايب‌ رئيس‌ كنگره‌ جهاني‌ هزاره‌ شيخ‌ مفيد گزارشي‌ از چگونگي‌ برگزاري‌ اين‌ كنگره‌ به‌ استحضار رساند و طي‌ آن‌ حضور 53 تن‌ از شخصيت‌هاي‌ علمي‌ از 23 كشور جهان‌ و شركت‌ مقامات‌ برجسته‌ علمي‌ حوزه‌ و دانشگاه‌ در اين‌ كنگره‌ و نيز طرح‌ دهها مقاله‌ي‌ ارزشمند علمي‌ در جلسات‌ كنگره‌ را دليلي‌ بر اهميت‌ و كيفيت‌ بالاي‌ اين‌ نشست‌ بين‌المللي‌ توصيف‌ كرد.
کاربر گرامی؛ لطفا قبل از تکمیل فرم، موارد زیر را مطالعه کنید:
  • جهت مکاتبه با دفتر، از قسمت ارسال نامه استفاده نمایید.
  • به منظور استفتاء یا ارسال سوال شرعی، از قسمت ارسال سوال شرعی استفاده نمایید.
  • جهت ارایه انتقاد و پیشنهاد به سایت دفتر، از قسمت ارتباط با پایگاه استفاده نمایید.
  • از فرم زیر فقط برای ارایه نظرات در مورد محتوای همین صفحه استفاده نمایید.
  • مسوولیت ارسال اشتباه بر عهده ارسال کننده آن است.
700 /