پایگاه اطلاع رسانی دفتر مقام معظم رهبری

ديدار قضات سراسر كشور

حضرت آيت الله خامنه اي رهبر معظم انقلاب اسلامي پيش از ظهر امروز در ديدار رئيس قوه قضائيه و جمع زيادي از مسئولان قضايي سراسر كشور با ايشان طي بياناتي اهميت وحساسيت قضاوت را در حكومت اسلامي مورد تأكيد قراردادند و دستگاه قضايي را بعنوانملجاء و پناهگاه مظلومان و صاحبان حق دانستند.
رهبر انقلاب اسلامي احقاق حق واجراي دقيق عدالت را در جامعه موجب پيشگيري از وقوع جرم و برافروخته شده نور اميددر دل آحاد مردم دانستند و افزودند: اجراي عدالت به هر قيمت، يك آرزوي عملي و دردسترس ماست و دستگاه عظيم عدالت اسلامي كه مظهر آن قوه قضائيه است بايد با ظالم در هر مرتبه و درجه اي كه هست برخورد كند تا كساني كه در جامعه به آنها ظلمي واقع شده است،‌ قوه قضائيه را به معناي حقيقي كلمه ملجاء و پناهگاه خود بدانند.
حضرت آيت الله خامنه اي به خودكفايي دستگاه قضايي، به لحاظ انطباق قانون آن با شرع مقدس اسلام و معرفت قضات به حقوق و قضاء‌ اسلامي اشاره كردند و فرمودند: دردستگاه قضايي شخصيتهاي برجسته، عالم، واقف و آگاه به احكام دين و شريعت اسلامي به وفور يافت مي شوند،‌لذا اين دستگاه بايد تلاش خود را در مسير تحقق حد اعلايانتظار اسلام و مردم متمركز كند و به جايي برسد كه مردم،‌ دستگاه قضايي راپناهگاهي حقيقي براي مظلومان و ستمديدگان بدانند.
مقام معظم رهبري توجه قضات رابه اهميت و حياتي بودن مسئوليت آنان و لزوم اجتناب از سهل انگاري و قصور در امرقضاء‌جلب كردند و فرمودند: بناي سازماندهي قضاي اسلامي بر تصحيح قضات و نظامقضايي استوار است و بر همين اساس عادل بودن قاضي ضرورت پيداكرده است. لذا جمهورياسلامي ايران با ايجاد سيستمهاي نظارت و دقت در كار قضاء، اهميت حفظِ سلامت و طهارت را در دستگاه قضايي،‌ مورد توجه قرارداده است و براي همين منظور دستگاههاي مراقبتي بايد در انجام وظايف خود با شدت عمل و بدون اغماض برخورد كنند.
مقام معظم رهبري ضديت با حكومت اسلامي را به سبب اجراي عدالت،‌ افتخاري براي نظام اسلامي دانستند و فرمودند: دستگاه قضايي با برافراشتن حق و سركوب باطل، درعين ناديده گرفتن دوست و آشنا و اقوام و نزديكان نور اميد را در دلهاي مردم برميافروزد و همه دستگاههاي كشور را به لطف سلامت خود سالم مي كند.
حضرت آيت الله خامنه اي توجه قضات را به لزوم كمك به ضعفا براي فراهم آوردن امكان بيان حقانيت خود جلب كردند و فرمودند: زخم خوردگان از اسلام و انقلاب در انتظار اندك فرصتي هستند تا ضربه ي خود را بر اين مردم وارد كنند و قضات شجاع، انقلابي، متدين ومؤمن در دستگاه قضايي،‌ بايد مانع از رشته شدن بافته هاي انقلاب، به دست دشمنان اسلام شوند.
رهبر انقلاب اسلامي از رياست قوه قضائيه بعنوان انساني برجسته،عالم،‌ مجتهد،‌ زجركشيده در راه انقلاب و تشنه و عاشق عدالت نام بردند و فرمودند:دستگاه قضاوت در جمهوري اسلامي امروز بايد به معناي واقعي و حقيقي كلمه دستگاه عدالت باشد و هرگونه تخلفي در آن تخلف مضاعفي محسوب شود.
مقام معظم رهبري ضرورت احياء مفاهيم اسلامي در دستگاه قضايي را خاطرنشان ساختند و در پايان سخنانشان بااشاره به ادعاي دروغين غرب در دفاع از حقوق بشر فرمودند: ما اعتقاد داريم كه حقوقبشر تنها در سايه عدل اسلامي و احكام اسلامي تحقق مي يابد و دستگاه قضايي بايدهوشيارانه حقوق بشر را با معيارهاي اسلامي موردتوجه و دقت تمام قراردهد و از آندفاع كند. اسلام براي محكومين و مجرمين نيز حقوقي را قائل شده است و بايد حقوقي كه خداوند متعال براي آحاد انسان معين كرده است، كاملاً رعايت شود.
بر پايه همين گزارش پيش از بيانات مقام معظم رهبري،‌ آيت الله يزدي رئيس قوه قضائيه طي سخنانيگزارشي را از فعاليتهاي انجام شده جهت سازماندهي به نظام قضايي در كشور ارائه كردو طي آن با تأكيد بر اهميت، حساسيت، ظرافت و پيچيدگي امر قضاء گفت: گسترش عدل درجامعه، حفظ آزادي ها، رعايت حقوق عامه و پيشگيري از وقوع جرم به صحت عمل جامعه شريف قضات بستگي دارد و آمار احكام صادره در دستگاه قضايي نشان دهنده ثبات وآرامش در كشور است.
آيت الله يزدي همچنين تمركز در قوه قضائيه را موجب افزايشقابل ملاحظه اي در ميزان جذب قضات در دستگاه قضايي توصيف كرد و ضرورت تلاش در جهت متناسب كردن تشكيلات قضايي با رشد جمعيت در كشور را مورد تأكيد قرارداد.
اينگزارش همچنين حاكيست در اين ديدار معاونين و مشاورين رئيس قوه قضائيه،‌ رؤساي دادگستريها، دادگاهها و سازمان قضايي نيروهاي مسلح و قضات سراسر كشور حضور داشتند.
کاربر گرامی؛ لطفا قبل از تکمیل فرم، موارد زیر را مطالعه کنید:
  • جهت مکاتبه با دفتر، از قسمت ارسال نامه استفاده نمایید.
  • به منظور استفتاء یا ارسال سوال شرعی، از قسمت ارسال سوال شرعی استفاده نمایید.
  • جهت ارایه انتقاد و پیشنهاد به سایت دفتر، از قسمت ارتباط با پایگاه استفاده نمایید.
  • از فرم زیر فقط برای ارایه نظرات در مورد محتوای همین صفحه استفاده نمایید.
  • مسوولیت ارسال اشتباه بر عهده ارسال کننده آن است.
700 /