پایگاه اطلاع رسانی دفتر مقام معظم رهبری

ديدار هيئت فرهنگي آذربايجان و هيئت علمي كنگره بزرگداشت شهريار

حضرت آيت الله خامنه اي رهبر انقلاب اسلامي صبح امروز در ديدار اعضاي هيئت عاليرتبه فرهنگي جمهوري آذربايجان و هيئت علمي و برگزاركنندگان كنگره بزرگداشت استاد سيدمحمدحسين شهريار با ايشان، طي سخناني از استاد شهريار بعنوان يكي ازبزرگترين شعراي تاريخ ايران،‌ اسلام و انقلاب ياد كردند.
مقام معظم رهبري در اين ديدار كه وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي نيز حضور داشت ضمن تجليل از استاد شهريار فرمودند: شهريار يكي از شعراي برجسته فارسي سرا و تركي گوي درميان شاعران نامي ايران محسوب ميشود كه نه تنها در نظم كلمات بلكه به معناي حقيقي كلمه شاعر بوده است. و آنچه كه از شهريار در شعر فارسي به جاي مانده است او را در رديف بزرگترين شعراي تاريخ ايران قرار مي دهد.
حضرت آيت الله خامنه اي با استناد به سروده هاي شهريار، وي را شاعري حكيم دانسته و فرمودند: درميان اشعار و غزليات بلند مرتبه شهريار شعر تركي حيدر باباي سلام آميزه بسيار هنرمندانه اي ازشعر، حكمت، زبان زيبا و قدرت فوق العاده تصوير است كه در آن تمامي خصوصيات شعري مثبت شهريار كه دربرگيرنده ي صفا، ذوق و سخن شيرين اوست به چشم مي خورد.
رهبر انقلاب اسلامي دورانسي ساله آخر زندگي استاد شهريار را دوران بسيار زيبايي از عرفان و معنويت توصيف كردند و فرمودند: انس با قرآن و معنويت و پرداختن به صفاي باطن از ويژگيهاي بارز شهريار در سه دهه اخير زندگي او بود و اين معنا به روشني در سروده هاي شهريار وجود دارد. او با همان روحيه ديني و ذهنيت صاف و روشن خود انقلاب اسلامي را مورد استقبال قرارداد و نقش مؤثري را نيز در مقاطع حساس انقلاب ايفا كرد. اشعار بسيار زياد شهريار در طول 8 سال جنگ تحميلي و ستايش و تمجيد او از بسيج عمومي مردم،‌ سپاه و ارتش كه در دهه ي ‌هشتم زندگي اش در سروده هاي او شكل مي گرفت دليل واضحي ازنهايت اخلاص، صفا و بزرگواري شهريار است.
مقام معظم رهبري به بيان تواضع و محبوبيت استاد شهريار نزد مردم ايران پرداختند و فرمودند: از‌ آنجا كه شهريار شيفته اسلام انقلابي بود جماعتي از روشنفكران وابسته به رژيم گذشته و نيز توده ايهاي جيره خوار شوروي سابق با سرزنش و هجو وي را زير فشار قراردادند اما شهريار همچون كوهي پابرجا ايستاد و براي رضاي خدا به آنچه كه وظيفه خود مي دانست عمل كرد و از اين رو امروز شهريار، نزد مردم ايران چهره اي محبوب و نوراني بشمار ميرود.
حضرت آيت الله خامنه اي در پايان سخنانشان با تأكيد بر جاوانه بودن آثار و ياد استاد محمدحسين شهريار ،‌ از برگزاركنندگان كنگره بزرگداشت استاد شهريار و همچنين از حضور شخصيتهاي علمي ـ فرهنگي جمهوري آذربايجان در اين كنگره تشكر كردند.
بر پايه همين گزارش پيش از بيانات مقام معظم رهبري، دكتر لاريجاني وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي ضمن معرفي حاضران گزارشي را از برگزاري كنگره بزرگداشت استاد شهريار به استحضار رساند و طي آن از انتشار آثار اين شاعر، نامگذاري چند مدرسه و خيابان در تهران، تبريز و زنجان به نام وي و برگزاري شب شعر به عنوان اقداماتي جهت گراميداشت ياد وي نام برد.
اين گزارش حاكيست در اين ديدار، وزير مطبوعات، رئيس آكادمي علوم، رئيس مؤسسه ادبيات، رئيس اتحاديه نويسندگان و جمعي از اساتيد دانشگاههاي جمهوري آذربايجان حضور داشتند.
کاربر گرامی؛ لطفا قبل از تکمیل فرم، موارد زیر را مطالعه کنید:
  • جهت مکاتبه با دفتر، از قسمت ارسال نامه استفاده نمایید.
  • به منظور استفتاء یا ارسال سوال شرعی، از قسمت ارسال سوال شرعی استفاده نمایید.
  • جهت ارایه انتقاد و پیشنهاد به سایت دفتر، از قسمت ارتباط با پایگاه استفاده نمایید.
  • از فرم زیر فقط برای ارایه نظرات در مورد محتوای همین صفحه استفاده نمایید.
  • مسوولیت ارسال اشتباه بر عهده ارسال کننده آن است.
700 /