پایگاه اطلاع رسانی دفتر مقام معظم رهبری

ديدار وزير، معاونين و مديران كل وزارت ارشاد اسلامي

حضرت آيت الله خامنه اي رهبر معظم انقلاب اسلامي پيش از ظهر امروز در ديدار دكتر لاريجاني وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي، معاونين، رؤساي سازمانهاي تابعه و مديران كل اين وزارتخانه با ايشان، هدايت اسلامي فرهنگ كشور، گسترش فرهنگ در جامعه و عمق بخشيدن و رشد دادن مايه هاي فرهنگي در كشور را به عنوان سه وظيفه ي كلي و اساسي وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي برشمردند و مسئولين اين وزارتخانه را به تلاش درجهت تحقق بخشيدن به اين وظايف مهم توصيه كردند.
مقام معظم رهبري اضافه شدنِ كلمه ارشاد اسلامي را به وزارت فرهنگ، نشأت گرفته از جهان بيني اسلامي دانستند و اظهار داشتند: يكي از وظيفه هاي اصلي اين وزارتخانه هدايت و سمت دهي اسلامي در سطح متعالي آن،‌ در تمامي كارهاي فرهنگي كشور است و بايد بينش اسلامي با همه ي غنا و گستردگي و روشن بيني كه دارد در كارهاي فرهنگي كشور بوجود آيد.
حضرت آيت الله خامنه اي گسترش فرهنگ و فرهنگي كردن جامعه را يكي از اهداف اصلي نظام دانستند و فرمودند: جامعه ايراني از آنجا كه جامعه ديني و مذهبي است طبيعتآ فرهنگي و داراي خواستها و آرمانهاي فرهنگي مي باشد. چنين جامعه اي با جوامع مادي و دنيوي كه تنها به مسائل مادي زندگي مي انديشند و فرهنگ و هنر را بعنوان تأمين كننده نياز شخصي خويش مي شناسند، تفاوت عميق دارد. چه آنكه اهداف جوامع ديني هدفهايي معنوي و فرهنگي يي مي باشد كه با روح، قلب و فكر انسان سروكار دارد. از اينرو، براي بالفعل كردن اين طبيعت ذاتي لازم است بينشها، آگاهيها و روشن بيني هاي فرهنگي درجامعه گسترش يابد.
رهبر انقلاب اسلامي عمق بخشيدن و رشد دادن مايه هاي فرهنگي دركشور را يكي ديگر از وظايف اصلي وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي توصيف فرمودند و اظهار داشتند: فرهنگ عمومي جامعه اسلامي آنچنان بايد رشد و عمق پيدا كند كه به منتهي درجه اوج فرهنگي خود برسد و در جامعه ايراني كه مردم آن ذاتاً داراي رايحه و ذوق هنري و فرهنگي هستند بايد سعي شود تا در همه ي زمينه هاي فرهنگي و هنري به بالاترين سطح ممكن ارتقاء يابد.
رهبر انقلاب اسلامي در بخش ديگري از سخنان خود به مقوله هاي متعدد هنرهاي قديم و جديد اشاره كردند و ضمن تأكيد بر لزوم پرورش و تربيت جوانان متعهد و متدين در همه ي زمينه هاي هنري افزودند:‌ بي شك در ميان هنرمندان ما بويژه جوانان، افراد متدين و متعهدي وجوددارند كه با ابتكار و شجاعت،جوشش هنري لازم را در جامعه پديد آورده اند ولي تنها به اين حد نبايد راضي شد،بلكه بايد درصدد پرورش، تربيت و تشويق هنرمندان مسلماني كه به بيان حقايق و اصالتهاي اسلامي مي پردازند، باشيم.
حضرت آيت الله خامنه اي بر لزوم برخورد با عناصري كه از روي عمد و يا ناآگاهي درصدد كشاندن مسائل هنري به نقطه مقابل اهداف انقلاب اسلامي هستند، تأكيد كردند و فرمودند: در يك جامعه اسلامي هنر بايد منطبق با موازين اسلامي باشد و انحراف در مسائل هنري به هر شكل كه باشد پذيرفته نيست.
مقام معظم رهبري با اشاره به ابعاد عظيم انقلاب اسلامي افزودند: پس از گذشت 14 سال از پيروزي انقلاب اسلامي هنوز بسياري از ابعاد عظيم انقلاب شناخته نشده است، از اين رو ‌ جامعه ي هنري ما بايد در تبيين ابعاد اين حقيقت با عظمت، باپديدآوردن كارهاي هنري ارزشمند در همه زمينه ها بويژه هنر سينما كه گوياي ابعاد عظيم اين انقلاب باشد، دين خود را به اين انقلاب ادا كند.
حضرت آيت الله خامنه اي در پايان سخنانشان به آزادي مطبوعات در جمهوري اسلامي ايران اشاره كردند و فرمودند: ما به آزادي مطبوعات اهميت مي دهيم و آن را محترم مي شماريم و از ابتداي پيدايش و تشكيل مطبوعات در كشور ايران تاكنون، مطبوعات هيچگاه به اندازه امروز آزادي نداشته‌اند. اما اين آزادي به آن معنا نيست كه اجازه داده شود مطبوعاتي دركشور باشند كه اجراءكنندگان سياستهاي دشمن هستند.
بنابراين گزارش پيش از بيانات مقام معظم رهبري، آقاي دكتر لاريجاني وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي گزارشي از برنامه هاي اين وزارتخانه را در زمينه هاي مختلف فرهنگي و هنري به استحضار رهبر انقلاب اسلامي رساند.
کاربر گرامی؛ لطفا قبل از تکمیل فرم، موارد زیر را مطالعه کنید:
  • جهت مکاتبه با دفتر، از قسمت ارسال نامه استفاده نمایید.
  • به منظور استفتاء یا ارسال سوال شرعی، از قسمت ارسال سوال شرعی استفاده نمایید.
  • جهت ارایه انتقاد و پیشنهاد به سایت دفتر، از قسمت ارتباط با پایگاه استفاده نمایید.
  • از فرم زیر فقط برای ارایه نظرات در مورد محتوای همین صفحه استفاده نمایید.
  • مسوولیت ارسال اشتباه بر عهده ارسال کننده آن است.
700 /