پایگاه اطلاع رسانی دفتر مقام معظم رهبری

حكم انتصاب اعضاى جديد مجمع تشخيص مصلحت نظام

بسم‌اللَّه‌الرّحمن‌الرّحيم
مجمع تشخيص مصلحت كه در آغاز با ابتكار امام راحل (رضوان‌اللَّه‌عليه) پديد آمد و سپس با روشن‌بينى بازنگرندگان قانون اساسى در متن اين سند گرانبهاى ملى جاى گرفت، يكى از مبارك‌ترين نهادهاى قانونى جمهورى اسلامى است. اين حسنه‌ى ماندگارى است كه هوشمندى و همه‌سونگرى رهبر بزرگ ما آن را در هنگامى كه نياز كشور به آن آشكار گشت، پديد آورد و امكان مديريت عالى كشور را با آن به نصاب لازم رسانيد.
برابر رهنمود قانون اساسى، اين مجمع در تعيين سياستهاى كلى نظام و نيز حل معضلات عمده‌ى كشور و رسيدگى به امور مهمى كه رهبرى به آن ارجاع مى‌كند، نقش مشاورِ كارآمد و مورد اعتماد رهبر را ايفاء مى‌كند، همچنان كه در تشخيص مصلحت در موارد تعارض ميان مصوبه مجلس و نظر شوراى نگهبان، عملاً يكى از معضلات نظام را برطرف مى‌سازد. و لذا با توجه به مجموع وظايف مقرر در قانون اساسى، اين مجمع در جايگاه هيأت مستشارىِ عالىِ رهبرى در نظام جمهورى اسلامى قرار مى‌گيرد.
در سالهاى گذشته، مجمع تشخيص مصلحت در زمينه‌ى تعيين مصلحت در موارد تعارض ميان مصوبه‌ى مجلس شوراى اسلامى و شوراى محترم نگهبان خدمات گرانبهايى تقديم داشته و در موضوعات معدودى كه از سوى اين‌جانب براى بررسى به آن ارجاع شده به قدر توان، بحث و فحص كرده است.
اكنون كه بحمداللَّه با حضور پرحماسه‌ى ملت عظيم‌الشأن در همه‌ى ميدانهاى سياسى و اجتماعى و اقتصادى و با همت بلند مسؤولان كشور در قواى سه‌گانه، نظام مقدس جمهورى اسلامى از استقرار و موفقيت و عزتى كه شايسته‌ى آن است برخوردار گرديده است، مقتضى است كه مجمع بلندپايه‌ى مزبور نيز وظايف قانونى خود را به طور كامل برعهده گرفته و ظرفيتهاى لازم را براى ايفاى نقش برجسته‌ى خود در مشاورت رهبرى كسب كند. بدين منظور لازم مى‌دانم علاوه بر اعضاى كنونى آن اشخاص ديگرى نيز از مسؤولان و سياستمداران و علماى برجسته را در آن به عضويت منصوب و وظايف مهم مشاورت در سياستگذارى كلى نظام و بررسى مسائل مهمى را كه به طور معمول بر سر راه حركت كشور قرار مى‌گيرد، از آنان مطالبه نمايم.
لذا تركيب تازه‌ى مجمع تشخيص مصلحت نظام بدين صورت اعلام مى‌گردد:
1- شخصيتهاى حقوقى عضو، عبارتند از:
الف: رؤساى محترم سه قوه
ب: فقهاى عالى‌مقام شوراى محترم نگهبان
ج: وزير يا رئيس دستگاهى كه موضوع مورد بحث در مجمع، مربوط به آن دستگاه است.
د: رئيس كميسيون مناسب با موضع مورد بحث از مجلس شوراى اسلامى
2- شخصيتهاى حقيقى عضو عبارتند از حجج اسلام و آيات و حضرات:
آقاى هاشمى رفسنجانى، آقاى مهدوى كنى، آقاى امينى نجف‌آبادى، آقا واعظ طبسى، آقا جنتى، آقاى امام كاشانى، آقاى موحدى كرمانى، آقاى حسن حبيبى، آقاى ميرحسين موسوى، آقاى دكتر ولايتى، آقاى محمدى رى‌شهرى، آقاى حاج شيخ حسن صانعى، آقا حسن روحانى، آقاى موسوى خوئينى‌ها، آقاى عسگراولادى، آقاى درى نجف‌آبادى، آقاى على لاريجانى، آقاى مصطفى ميرسليم، آقاى توسلى محلاتى، آقاى عبداللَّه نورى، آقاى مرتضى نبوى، آقاى دكتر فيروزآبادى، آقاى غلامرضا آقازاده، آقاى بيژن نامدار زنگنه، آقاى محمد هاشمى، آقاى محسن نوربخش.
همه‌ى اعضاء نامبرده براى يك دوره‌ى پنجساله انتخاب شده‌اند و رئيس مجمع در اين دوره جناب حجةالاسلام والمسلمين آقاى هاشمى رفسنجانى مى‌باشند.
جلسات مجمع در هنگام بحث در مصوبات مورد تعارض مجلس و شوراى نگهبان متشكل خواهد بود از همه‌ى اعضاى نامبرده و ديگر جلسات، متشكل خواهد بود از اعضاى حقيقى به اضافه‌ى رديف الف و ج و د از بند 1.
مجمع بايد دبيرخانه‌ى فعال و پُرمحتوايى براى آماده‌سازى مواد قابل طرح در جلسات و ترتيب امور، تشكيل دهد و رئيس آن از اعضاى مجمع و رابط آن با اين‌جانب در موارد ضرورى باشد.
مجمع محترم موظف است در اولين جلسات خود آئين‌نامه‌ى جامعى كه مشتمل بر چگونگى تشكيل جلسات و طرح و تصويب موضوعات و ديگر جزئيات باشد، تدوين و براى تأييد اين‌جانب ارائه نمايد.
اين نهاد برجسته براى اين‌كه بتواند وظايف مهم خود بخصوص در زمينه‌ى سياستگذارى كلان كشور را به انجام رساند لازم است كه از آخرين فرآورده‌هاى كارشناسى دستگاههاى مسؤول دولتى بهره‌مند گردد و درعين‌حال از ايجاد دستگاههاى موازى و كارشناسى پرهيز كند.
از خداوند تعالى و تقدّس، دوام توفيق و هدايت آقايان محترم را در انجام نيكوبخشيدن به اين وظايف مهم، مسألت مى‌كنم و اميدوارم خدمات ايشان منظور نظر حضرت ولىّ‌اللَّه‌الاعظم روحى‌فداه قرار گيرد.
سيد على خامنه‌اى
27/12/75
کاربر گرامی؛ لطفا قبل از تکمیل فرم، موارد زیر را مطالعه کنید:
  • جهت مکاتبه با دفتر، از قسمت ارسال نامه استفاده نمایید.
  • به منظور استفتاء یا ارسال سوال شرعی، از قسمت ارسال سوال شرعی استفاده نمایید.
  • جهت ارایه انتقاد و پیشنهاد به سایت دفتر، از قسمت ارتباط با پایگاه استفاده نمایید.
  • از فرم زیر فقط برای ارایه نظرات در مورد محتوای همین صفحه استفاده نمایید.
  • مسوولیت ارسال اشتباه بر عهده ارسال کننده آن است.
700 /