پایگاه اطلاع رسانی دفتر مقام معظم رهبری

ديدار مجمع اهل تسنن و تشيع علماي افغانستان

حضرت آيةالله خامنه اي رهبر انقلاب اسلامي امشب در ديدار جمع زيادي از علماي اهل تسنن و تشيع افغانستان با ايشان طي سخناني آنان را به استحكام در اراده، شناخت و دوست و دشمن و هوشياري در برابر سخنان فريبنده و تهديدات دشمنان اسلام فراخواندند و تشخيص راه صحيح را در فهم معارف زمان ممكن دانستند.
مقام معظم رهبري دربياناتشان كه پس از اقامه ي نماز جماعت مغرب و عشا ايراد فرمودند: از پيروزي انقلاب اسلامي در افغانستان بعنوان نشانه اي از نصرت خداوند متعال به ملتي باايمان و مقاوم ياد كردند و اظهار داشتند: تبليغات دنياي مادي ما را به دليل بر پاداشتن نماز، زكات، امر به معرف و و نهي از منكر، مرتجع مينامد. اما نبايد تحت تأثير چنين تبليغاتي قرار بگيريم. تمسك به دين و استمداد از خداوند ما را پيروزكرد و همين امر علت بوجود آورنده و بقاء پيروزي هاست و اهميت نقش علماء دين نيز از همين اصل اعتقادي ناشي ميشود.
حضرت آيةالله خامنه اي ضمن تأكيد بر مردود بودن جدائي دين از سياست، فرمودند: حكومت، خلافت، بيعت، جنگ و جهاد، صلح، سياست، ماليات، آموزش و تدبير امور مردم همه از شئون دين مبين اسلام است و كتابهاي فقهي شيعه و اهل سنت ابواب مختلف امور زندگي را تشريح كرده است. علماء دين به حكم خدا در زمينه سياست آگاه هستند و سياستمداران بايد به آنچه كه از سوي آنها تبيين ميشود عمل كنند.
رهبر انقلاب اسلامي لزوم تطبيق سريع علماء دين با اوضاع زمان و آگاهي آنان از مسائل جهاني را مورد تأكيد قرار دادند و خطاب به علماء و روحانيون افغانستان فرمودند: اگر عالم به زمان نباشيد در تشخيص راه صحيح اشتباه خواهيد كرد. امروز آگاهي علماء از مطامع و اهداف استعماري و نيز استبداد قدرتهاي جهاني عليه ملتهاي ضعيف و كوچك يك ضرورت اجتناب ناپذير براي عمل به تكليف الهي و شناخت راه درست از بيراهه هاست و براي اين منظور علماء اسلام بايد خود را با زمان تطبيق دهند و از معارف جهان فهم و درك صحيحي داشته باشند.
مقام معظم رهبري از ارشاد و هدايت مردم و تشويق آنان به ادامه ي جهاد و حضور در صحنه بعنوان يك وظيفه ي مهم علماء اسلام نام بردند و با تأكيد بر اهميت حفظ وحدت و لزوم پرهيز از اختلافات قومي و مذهبي در افغانستان، فرمودند: دشمنان اسلام در تلاش هستند تا با هدف ايجاد اختلاف در ميان مردم نقشه هايي را كه در ايران تعقيب ميكردند در افغانستان نيز به اجرا در آورند و قوميت هاي مختلف را در مقابل هم قرار دهند. دل دشمنان ما آكنده از بغض وكينه نسبت به اسلام و مسلمانان است، لذا با ترفندهاي گوناگون در صدد تأمين اهداف شوم خود هستند و اين امر هوشياري هر چه بيشتر امت اسلام را طلب ميكند.
حضرت آيةالله خامنه اي در بخش ديگري از بياناتشان تغيير رژيمهاي كمونيستي در شمال و شرق ايران به حكومتهاي اسلامي و ضعف و ذلت رژيم بعث عراق رانشانه اي از فضل و رحمت خداوند دانستند و در پايان سخنانشان ضمن تبريك پيروزي مسلمانان در افغانستان،علماء و روحانيون اين كشور را به حضور در صحنه هاي مختلف سياسي، جهاد، سازندگي و حفظ اتحاد ملي و اسلامي سفارش كردند.
بنابر همين گزارش پيش از بيانات مقام معظم رهبري حجةالاسلام والمسلمين ابراهيمي نماينده ولي فقيه در امور افغانستان پيرامون برگزاري اولين مجمع علماء اهل تشيع و تسنن و مباحث انجام شده در اين گردهمائي گزارشي را به استحضار رهبر انقلاب اسلامي رساند.
کاربر گرامی؛ لطفا قبل از تکمیل فرم، موارد زیر را مطالعه کنید:
  • جهت مکاتبه با دفتر، از قسمت ارسال نامه استفاده نمایید.
  • به منظور استفتاء یا ارسال سوال شرعی، از قسمت ارسال سوال شرعی استفاده نمایید.
  • جهت ارایه انتقاد و پیشنهاد به سایت دفتر، از قسمت ارتباط با پایگاه استفاده نمایید.
  • از فرم زیر فقط برای ارایه نظرات در مورد محتوای همین صفحه استفاده نمایید.
  • مسوولیت ارسال اشتباه بر عهده ارسال کننده آن است.
700 /