پایگاه اطلاع رسانی دفتر مقام معظم رهبری

ديدار هيئت دولت در آستانه هفته دولت

حضرت آيةالله خامنه اي رهبر انقلاب اسلامي عصر امروز در ديدار رئيس جمهور، معاونين رئيس جمهور و اعضاي هيئت دولت با ايشان ضمن گراميداشت يادِ شهيدان عاليقدر رجائي و باهنر، هدف اصلي كارگزاران نظام جمهوري اسلامي را خدمت به اسلام، مردم و كشور دانستند و لزوم توجه بيش از پيش دولت به قشرهاي محروم و مستضعف جامعه را مورد تأكيد قرار دادند.
در اين ديدار كه در آستانه ي آغاز هفته دولت انجام شد، مقام معظم رهبري در بياناتشان از وجود صميميت و صداقت در هيأت دولت به عنوان يك نعمت بزرگ الهي ياد كردند و فرمودند: زندگي در نظام اسلامي و در سايه اسلام و پرچم توحيد و تلاش براي بيان و اجراي احكام الهي در جامعه، بزرگترين نعمت خداوند به ملت ايران و مسئولين خدمتگزار است كه در پرتو آن ما توانسته ايم به سمت پرورش استعدادها و اهميت دادن به منافع، فرهنگ و اقتصادِ مستقلِ ملي، عزت جامعه و تأثيرگذاري در مسائل جهاني حركت كنيم. در نظام ما هيچيك از مسئولين براي دست يابيبه پست و مقام و كسب قدرت با يكديگر مبارزه و يا سياسي كاري نكرده اند و هدف اصلي از تمامي تلاشها، خدمت به اسلام، مردم و كشور است. امروز مجموعه اي از عناصر مؤمن، صالح، بي توقع و خودش سابقه، اداره ي امور كشور را بر عهده دارند كه در رأس آنها رئيس جمهور محترم و عزيز با چهره اي درخشان و برخوردار از محبت ملت ايران قراردارد و ما آن را نعمت بزرگي از سوي خداوند متعال مي دانيم.
حضرت آيةالله خامنه اي به سمپاشي هاي دشمنان اسلام براي القاء روحيه ي بي اعتمادي در مردم نسبت به دولت و تلاش براي بزرگ كردن مشكلات و ضعفها اشاره كردند و افزودند: قدرتهاي استكباري درتلاش هستند تا در تبليغات پرحجم خود به مردم اين احساس را القاء كنند كه مسئولين در برخورد با مسائل كشور صداقت لازم را ندارند و براي اين منظور شگردها و حيله هاي تبليغاتي حساب شده اي را بكار گرفته اند. صداقتي كه امروز در مسئولين كشور وجود دارد كم نظير است و هنگامي كه مردم حقايق امور اعم از كارهاي انجام شده، مشكلات و تنگناهاي تحميل شده بر نظام و كشور را از بيان صميمانه و صادقانه ي مسئولين دريابند، بدون ترديد آن را مي پذيرند. مردم مسلمان ايران، لشكر انقلاب و اسلام هستند و تجربه ثابت كرده است كه اسلام مؤثرترين و قوي ترين عامل در ميان مردم ايران محسوب ميشود. لذا اين باور كه مسئولين كشور تلاش خود را در راه خدا و خدمت به مردم متمركز كرده اند، مردم را خوشحال ميكند و آنان را در تحمل سختي ها مقاوم ميسازد.
رهبر انقلاب اسلامي بر لزوم توجه بيش از پيش دولت به اقشار محروم و مستضعف جامعه تأكيد كردند و افزودند: شناخت محرومين و محروميت ها ضروري است و دولت بايد در سياست هاي خود به گونه اي برنامه ريزي كند كه محصول كار بطور مستقيم به دست طبقات فقير و محروم برسد. بخش هاي اقتصادي بايد تلاش خود را در جهت مبارزه با گراني متمركز كنند و براي اين منظور بخشهاي اقتصادي كشور نظير وزارتخانه هاي بازرگاني، اقتصاد، كشاورزي، صنايع و بانك مركزي بايد در كنار برنامه ي بلندمدت،راههاي كوتاه مدت را نيز مورد بررسي قرار دهند. تورم يكي از عوامل مؤثر در گراني است اما بخش ديگر آن به اجحاف ها و عدم كنترل و نظارت بر قيمت ها مربوط ميشود. نرخ خدمات كه در جامعه ما به سرعت در حال افزايش است و بايد تحت كنترل در آيد. مبارزه با گرانفروشي و عوامل مؤثر در آن نظير عوامل اخلاقي، سودجويي ها و آزار مردم دربخشهاي اقتصادي كه دامنه ي آن حتي ممكن است به كارهاي دولتي نيز كشيده شود ضرورت دارد.
مقام معظم رهبري اسراف و تبذير در بخشهاي اقتصادي را يكي از عوامل گراني و موجب افزايش فشار بر قشرهاي آسيب پذير و محروم دانستند و ضمن تأكيد بر لزوم پرهيزاز آن فرمودند: اقتصادِ آزاد سخن غربي هاست. و ما در پي روش غرب نيستيم بلكه بنابر اقتضاي جامعه و نظام خود مشي صحيح اسلامي را دنبال ميكنيم تا بتوانيم بار مشكلات را از دوش مردم كم كنيم لذا با كساني كه بر اساس عدم نظارت، قيمت ها را گران ميكنند و با آن كمبود مصنوعي ايجاد كرده و موجبات آزار و اذيت مردم را فراهم مي آورند، بايد مبارزه كرد و دولت در اين بخشها بايد اقتدار خود را نشان دهد.
حضرت آيةالله خامنه اي در بخش ديگري از بياناتشان به نقش پراهميت و فوق العاده ي جمهوري اسلامي ايران در منطقه خليج فارس و جايگاه ويژه ايران اسلامي درميان جمهوري هاي تازه استقلال يافته و مسلمان اشاره كردند و افزودند: آمريكا و قدرتهاي استكباري نسبت به حضور جمهوري اسلامي ايران در منطقه خليج فارس و در ميان چند كشور جديد التأسيس اسلامي پس از فروپاشي شوروي سابق حساسيت زيادي نشان ميدهند و بدون ترديد در نزاعِ اسلام و قدرتهاي استكباري، آنكه فرو خواهد غلطيد و به زانو در خواهد آمد، قدرتهاي استكباري هستند. زيرا اسلام متكي به فطرتهاي انسانهاست و ملت سربلند ايران به رغم وجود مشكلات و كمبودها با علاقمندي و با فطرت پاك خود به نظام اسلامي پاسخ ميدهند و اين همان عزت واقعي است و بدون ترديد و مادامي كه مادر پي اسلام و خط اسلام باشيم، آمريكا و قدرتهاي ديگر نمي توانند به ملت لطمه اي بزنند.
حضرت آيةالله خامنه اي لزوم حمايت واقعي دولت از مردم مؤمن، انقلابي وحامي دولت در تمامي صحنه ها را مورد تأكيد قرار دادند و در پايان سخنانشان ضرورت استفاده دستگاههاي دولتي از نيروي مؤمن و كارشناسان متعهد در دانشگاه ها را خاطرنشان ساختند.
بر پايه همين گزارش پيش از سخنان مقام معظم رهبري، حجةالاسلام والمسلمين هاشمي رفسنجاني رئيس جمهور طي سخناني ياد دولتمردان شهيد بويژه شهداي عاليقدر رجائي و باهنر را گرامي داشتند و گزارشي از رشد شاخص هاي اقتصادي، فرهنگيو اجتماعي كشور را به استحضار رهبر انقلاب اسلامي رساندند و طي آن گفتند:
من به آينده كشور و انقلاب بسيار خوش بين هستم و حركتهاي انجام شده را مثبت و شاخص رامطلوب ارزيابي ميكنم. عامه ي مردم ما به رغم بزرگ كردن مشكلات از سوي منتقدين، شاداب، با نشاط، انقلابي، دلسوز و وفادار به مقام معظم رهبري هستند و مسئولان كشور در ابعاد مختلف با هماهنگي وظايف خود را به انجام ميرسانند.
رئيس جمهور سپس به بيان رشد شاخص فعاليتهاي انجام شده در زمينه ي آموزش و پرورش، مبارزه با بي سوادي، توجه به آموزش عالي، مسأله تحقيق، توسعه ي وسايل ارتباطي در كشور پرداختند و درخصوص افزايش توليد و سرمايه گذاري در بخشهاي اقتصادي، كاهش كسري بودجه، افزايش بودجه عمراني و سرمايه گذاري بانكها در بخش نفت، راه، گاز، معادن و فلزات، مهار تورم، كاهش بيكاري، تعادل در مصرف و توليد برق، مطالعه و ايجاد دهها سد براي مهار آبها در سراسر كشور، استفاده از توليدات داخلي با هدف صرفه جويي در ارز، رشد توليدات كشاورزي و بهبود وضعيت ارز مطالبي را ارائه كردند.
رئيس جمهور همچنين ضمن تأكيد بر اميدوار كننده بودن شاخص هاي اقتصادي كشور، تلاشهاي دولت در جهت رسيدگي به مسائل بهداشتي و درماني كشور را تشريح كردند.
کاربر گرامی؛ لطفا قبل از تکمیل فرم، موارد زیر را مطالعه کنید:
  • جهت مکاتبه با دفتر، از قسمت ارسال نامه استفاده نمایید.
  • به منظور استفتاء یا ارسال سوال شرعی، از قسمت ارسال سوال شرعی استفاده نمایید.
  • جهت ارایه انتقاد و پیشنهاد به سایت دفتر، از قسمت ارتباط با پایگاه استفاده نمایید.
  • از فرم زیر فقط برای ارایه نظرات در مورد محتوای همین صفحه استفاده نمایید.
  • مسوولیت ارسال اشتباه بر عهده ارسال کننده آن است.
700 /