پایگاه اطلاع رسانی دفتر مقام معظم رهبری

ديدار سفرا و كارداران جمهوري اسلامي ايران در خارج از كشور

حضرت آيةالله خامنه اي رهبر معظم انقلاب اسلامي شب گذشته در ديدار وزير و معاونين و مديران وزارت امور خارجه و سفرا و كارداران جمهوري اسلامي ايران در كشورهاي مختلف جهان با ايشان، به بيان تحليل جامعي از تحولات بين المللي پرداختند و ضمن رهنمودهايي توجه نمايندگان سياسي جمهوري اسلامي ايران در خارج از كشور را به نكات مهمي در زمينه مسائل سياست خارجي جلب كردند.
مقام معظم رهبري در اين ديدار به تغييرات كلي پديد آمده در توازن سياسي جهان و فروپاشي ناگهاني ابرقدرت شرق اشاره كردند و فرمودند: مصلحت و منافع قدرتهاي بزرگ اكنون در تفهيم و القاء اين مطلب به افكار عمومي دنياست كه؛ شكل فعلي نظام بين المللي تغيير ناپذير است و سرنوشت جهان دست كم تا دهها سال ديگر بر اين اساس كه آمريكا بعنوان قدرت يكه تاز جهان بايد در رأس قرار داشته باشد رقم خواهد خورد و كشورها نيز ناچار به تطبيق خود با اين وضع هستند. اما واقعيت ها خلاف آن را نشان ميدهند. شرايط سياسي و اقتصادي جهان، اوضاع اروپا و بيداري فزاينده ي اسلامي، به احتمال بروز دگرگوني عمده در آمريكا و فروپاشي اقتدار ابرقدرت غرب در آينده نزديك قوت زيادي بخشيده است. به اعتقاد ما با فروپاشي امپراطوري شرق، دوام و ثبات آمريكا نيز از بين خواهد رفت و انتظار ميرود تحولات آينده به انزواي آمريكا در صحنه ي روابط بين المللي بي انجامد.
حضرت آيةالله خامنه اي به بي ثباتي اوضاع جهان و وجود ابهام در آينده ي بسياري ازكشورها از جمله اروپا اشاره كردند و افزودند: در چند قرن گذشته اروپا هرگز خالي از جنگهاي نژادي و ناسيوناليستي نبوده است و امروز از امپراطوري هاي بزرگ اروپايي تنها شماري از كشورهاي كوچك باقي مانده اند. اوضاع ناپايدار دنياي كنوني، آينده و سرنوشت كشورهاي متحد، روسيه و اروپا را كه مركز تعصبات نژادي است، در وضع مبهم و نامعلومي قرار داده است. لذا نميتوان آنچه را كه امروز بر اثر دهها عامل به هم پيوسته شده است، ابدي و ماندني فرض كرد.
رهبر انقلاب اسلامي در تبيين اهداف تبليغاتي قدرتهاي استكباري فرمودند: امروز تبليغات جهاني در سطح وسيعي در تلاش است تا پايان حركتهاي مكتبي و اصولي از جمله خاتمه دوران نهضت هاي اسلامي را به افكار عمومي بين المللي و به ويژه مسلمانان القاء و تفهيم كند و براي اين منظور ازفروپاشي بلوك كمونيسم به معناي از بين رفتن اصولگرايي نام برده ميشود. حال آنكه اين مسأله متأثر از عوامل متعدد ديگري بوده است. اين تبليغات موذيانه و استكباري در حالي صورت ميگيرد كه گرايش هاي اسلامي در اندونزي، مالزي، شبه قاره، كشمير، تركيه، آفريقا و كشورهاي شمال آفريقا و حتي در اروپا روند رو به رشد را طي ميكند و نوآوري و بيداري اسلامي ريشه دارتر ميشود و قدرتهاي شيطاني نيز با ارعاب و سركوب قادر به از بين بردن آن نيستند.
مقام معظم رهبري ظهور و پيدايش حركتها و نهضت هاي اسلامي در اقصي نقاط جهان را متأثر از تشكيل نظام جمهوري اسلامي درايران دانستند و فرمودند: اگر پرچم اسلام به شكل حكومت و نظام اسلامي در ايران برافراشته نمي شد، تحركات اسلامي در ميان ملتهاي مسلمان اينچنين تحقق نمييافت.ايجاد حكومت جمهوري اسلامي در ايران به مسلمانان بويژه روشنفكران و اصلاح كنندگان جوامع اسلامي اميد بخشيد و آنان را به حركت در آورد. لذا اكنون قدرتهاي ضد اسلامبه اين باور دست يافته اند كه اگر بتوانند اين مركز اميدبخش را از بين ببرند تغيير عمده اي در روند حركت جهاني اسلام بوجود خواهد آمد.
حضرت آيةالله خامنه اي در بخش ديگري از بياناتشان تشكيل حكومت اسلامي در مصر، الجزاير، تونس و مغرب را قطعي و ترديد ناپذير خواندند و فرمودند: كور كردن نقطه اميد مسلمانان كه در تشكيل نظام جمهوري اسلامي ايران تجلي يافته است يك سياست بسيار جدي و اصلي است كه آمريكا، اروپا، صهيونيزم و شبكه هاي ناشناخته ي اختاپوسي استكبار جهاني در پي آن هستند و تلاش ميكنند تا نقش اسلامي را از چهره ي جمهوري اسلامي بزدايند. لذا مابايد با تمام قوا با مقاصد شوم دشمنان اسلام مبارزه كنيم و تلاش خود را براي تحكيم نظام و حاكميت اسلامي بر مبناي قرآن كريم بكار بنديم.
رهبر انقلاب اسلامي لزوم تلاش براي بقاي حركت اسلامي و اهتزاز پرچم اسلام در جهان را مورد تأكيد قراردادند و فرمودند: ما ميخواهيم با ترويج اسلام در حد توان خود دنيا را مؤمن به خدا كنيم، دين خدا را ياري دهيم و در اين راه سيلي خوردن و رنج كشيدن را افتخار و مايه ي اعتلاي خود ميدانيم. ما براي دين خدا، اعلايِ كلمه حق و پيش بردن اهداف الهي و اسلامي در جهان مبارزه ميكنيم و براي اين منظور عزت، حكمت و مصلحت را محور اساسي سياستهاي خارجي خود قرار داده ايم.
مقام معظم رهبري در تشريح مفاهيم سياسي عزت، حكمت و مصلحت فرمودند: عزت به معناي احساس اقتدار الهي است و هر كس احساس ذلت كند از ما نيست. كارگزاران سياست خارجي جمهوري اسلامي ايران بايد در تمامي برخوردهايشان احساس عزت كنند و اين مسأله غير از احساس تكبر و نخوت است. كاركردن بر مبناي محاسبات منطقي، بنا كردن پايه هاي مستحكم و گام برداشتن در ميدانهاي هموار و پرهيز از هرگونه ندانم كاري، جهل و غرور به معناي حكمت است و برخورد علاج جويانه با مسائل و حل زيركانه ي مشكلات به مفهوم مصلحت انديشي است.
مقام معظم رهبري با تأكيد بر اصول گرا بودن جمهوري اسلامي ايران، فرمودند: آمريكا از مسلمانان اصول گرا وحشت دارد زيرا ميداند كه جهاد و شهادت طلبي آنها نيز امري اصولي و اسلامي است.
امروز آمريكا از ما مي ترسد و بايد هم بترسد. زيرا آنچه كه در دنيا تهديد كننده است بمب و موشك اتمي نيست بلكه سخن درست و برحق است كه ما حامل آن هستيم و تا زماني كه مسلمانان درست و مؤمنانه عمل كنند و از شجاعت اسلامي برخوردار باشند دشمن آسيب پذير خوهد بود.
مقام معظم رهبري در پايان سخنانشان ضمن قدرداني از آقاي دكتر ولايتي وزير امور خارجه و همكاران ايشان و همچنين اظهار رضايت از تلاشهاي اين وزارتخانه بر اساس اصول سياست خارجي جمهوري اسلامي ايران،توجه نمايندگان سياسي جمهوري اسلامي ايران در كشورهاي خارجي را به پرهيز از دنياطلبي و تلاش در جهت آشنايي هر چه بيشتر و عميق تر با معارف الهي و تعاليم قرآني و تقويت بنيه هاي معنوي و ارتباط نزديك تر با خداوند متعال جلب كردند و آنان را به دقت در انجام وظايف خود در كشور ميزبان فرا خواندند.
بر پايه همين گزارش پيش ازسخنان مقام معظم رهبري آقاي دكتر ولايتي وزير امور خارجه گزارشي از سمينار ساليانه رؤساي نمايندگي هاي سياسي جمهوري اسلامي ايران در خارج از كشور را به استحضار رساند و طي آن محورهاي مورد بحث در اين سمينار را بر شمرد.
کاربر گرامی؛ لطفا قبل از تکمیل فرم، موارد زیر را مطالعه کنید:
  • جهت مکاتبه با دفتر، از قسمت ارسال نامه استفاده نمایید.
  • به منظور استفتاء یا ارسال سوال شرعی، از قسمت ارسال سوال شرعی استفاده نمایید.
  • جهت ارایه انتقاد و پیشنهاد به سایت دفتر، از قسمت ارتباط با پایگاه استفاده نمایید.
  • از فرم زیر فقط برای ارایه نظرات در مورد محتوای همین صفحه استفاده نمایید.
  • مسوولیت ارسال اشتباه بر عهده ارسال کننده آن است.
700 /