پایگاه اطلاع رسانی دفتر مقام معظم رهبری

مراسم بزرگداشت رحلت آيةالله العظمي خويي

به مناسبت ارتحال مرجع بزرگوار و گرانقدر تشيع حضرت آيةالله العظمي آقاي حاج سيد ابوالقاسم خويي، صبح امروز مجلس بزرگداشتي از سوي حضرت آيةالله خامنه اي رهبر معظم انقلاب اسلامي در مسجد امام خميني تهران برگزار شد. در اين مراسم باشكوه كه آقاي هاشمي رفسنجاني رئيس جمهور، آقاي ناطق نوري رئيس مجلس شوراي اسلامي، اعضاي شوراي نگهبان، معاون اول رئيس جمهور، رئيس ديوانعالي كشور و مسئولين قضايي نمايندگان مقام معظم رهبري در ارگانها و نهادها، اعضاي بيت حضرت امام خميني(ره)، جمعي ازبستگان حضرت آيت الله الظمي خويي، اعضاي بيت حضرت آيةالله العظمي گلپايگاني، علماء و روحانيون، معاونان و مشاوران رئيس جمهور، وزراء، فرماندهان نظامي و انتظامي، نمايندگان مجلس شوراي اسلامي، مجلس اعلاي انقلاب اسلامي عراق، مقام ها و شخصيتهاي قضائي، مذهبي، سياسي، اقتصادي، فرهنگي و علمي، اقشار مختلف امت حزب الله شركت داشتند. در اين مجلس پس از تلاوت آياتي از قرآن كريم، نوحه خواني وعزاداري ، حجةالاسلام والمسلمين فلسفي با تسليت رحلت مرجع عاليقدر آيةالله العظمي خوئي، در زمينه قوانين تكويني و تشريعي و جايگاه حوزه و دانشگاه به ايراد سخن پرداخت .وي دانشگاه ها را مراكزي براي بررسي قوانين تكويني و حوزه هاي علميه را مراجعي براي مطالعه قوانين تشريعي ذكر كرد و اظهار داشت دانشگاه ها با كشف اسرار طبيعت و اختراع وسايل و امكانات جديد در علوم تحول ايجاد مي كنند و حوزه ها نيزبا كشف مطالب نيز سوالات مردم و جامعه اسلامي را از نظر شرعي پاسخ مي گويند. وي با اشاره به چهره هاي برجسته علوم به مقام والاي حضرت آيةالله العظمي خوئي مراجع عاليقدر عالم تشيع پرداخت و گفت ايشان علاوه بر مقام بسيار بالاي علمي ، درزمينه هاي مختلف مبتكر و از نظر اجتهاد نيز بسيار پرقدرت و دانشمند بودند. حجةالاسلام و المسلمين فلسفي در بخش ديگري از سخنانش در تشريح چهره هاي شاخص اسلام در زمان معاصر به شخصيت رهبر كبير انقلاب و بنيانگذار جمهور اسلامي اشاره كرد و اظهارداشت تنها مجتهدي كه علاوه به بيان احكام اسلامي يكي از بزرگترين آنها را كه ايجاد حاكميت اسلامي است نيز به اجرا در آورد، حضرت امام خميني (ره) بودند، وي افزود ايشان در رهبري انقلاب اسلامي هم فتوي را بيان كردند و هم آنرا پياده كردند، بنيانگذار جمهوري اسلامي ضمن آگاهي دادن به مردم، مردم را براي طرد طاغوت و آمريكا از سرزمين اسلامي ايران هدايت كردند و با شعار نه شرقي، نه غربي جمهوري اسلامي، نظام اسلامي را در كشور بنيادن نهادند. سپس حجةالاسلام فلسفي با بيان اين مطلب كه اگر قوانين اسلامي در دانشگاه ها و مراكز علمي جهان پياده شوند بشر علاوه بر پيشرفت، انساني باقي خواهد ماند، و در غير اين صورت به پست ترين درجات نزول خواهد كرد به مسائل بوسني هرزگوين اشاره كرد و ضمن انتقاد از اظهارات غيرمسئولانه رئيس جمهور آمريكا مبني بر اينكه اين كشور به سمت عدم وجود منافع آمريكا در بوسني هرزگوين علاقه اي به جلوگيري از كشتار مردم اين كشور ندارد گفت:اين سخنان را دون شأن انساني دانست.
حجةالاسلام والمسلمين فلسفي همچنين سازمانهاي بين المللي را بخاطر سكوت و اقدامات ضعيف آن در جريان نسل كشي دربوسني هرزگوين مورد سئوال قرار داد و همه و اينها را نشانه هايي از نزول جامعه بشريت از منزلت انساني دانست.
وي در قسمت ديگري از بياناتش با اشاره به پيام مقام معظم رهبري به مناسبت رحلت حضرت آيةالله العظمي خوئي، آنرا بسيار محكم و مهم دانست و با تأكيد بر لزوم ادامه راه اين بزرگوار در حفظ حوزه علميه نجف از مراجع اسلامي خواست تا اهميت اين مركز اسلامي را هميشه مورد توجه قرار دهند. وي افزود بسياري از علماي نجف اكنون در زندانهاي رژيم بعثي بسر مي‌برند و خانوادهاي آنها مورد حمايت و....... حضرت آيت الله خوئي قرار داشتند........ نيز بايد طرف توجه علماي بزرگ اسلامي باشد. وي با اشاره به نحوه خاكسپاري حضرت آيت الله خويي كه در شب صورت گرفت با تقبيح رژيم بعثي عراق آنرا نشانه وحشت بغداد از توجه مسامانان جهان ذكر كرد. به گزارش خبرنگار ما هنگام برگزاري اين........ بزرگداشت، گروهي ازمردم تهران و عراقيهاي مقيم تهران و دستجات سينه‌زني به عزاداري پرداختند.
کاربر گرامی؛ لطفا قبل از تکمیل فرم، موارد زیر را مطالعه کنید:
  • جهت مکاتبه با دفتر، از قسمت ارسال نامه استفاده نمایید.
  • به منظور استفتاء یا ارسال سوال شرعی، از قسمت ارسال سوال شرعی استفاده نمایید.
  • جهت ارایه انتقاد و پیشنهاد به سایت دفتر، از قسمت ارتباط با پایگاه استفاده نمایید.
  • از فرم زیر فقط برای ارایه نظرات در مورد محتوای همین صفحه استفاده نمایید.
  • مسوولیت ارسال اشتباه بر عهده ارسال کننده آن است.
700 /