پایگاه اطلاع رسانی دفتر مقام معظم رهبری

ديدار نلسون ماندلا رهبر كنگره ملي آفريقا

آقاي نلسون ماندلا رهبر كنگره ي ملي آفريقا امروز در محل اقامت مقام معظم رهبري با حضرت آيةالله خامنه اي رهبر انقلاب اسلامي ديدار كرد و طي آن بر تأثير مستقيم پيروزي انقلاب اسلامي ايران در اميد بخشيدن به مردم آفريقاي جنوبي براي پايداري و مبارزه عليه رژيم نژادپرست حاكم بر اين كشور تأكيد كرد.
در اين ديدار كه دكتر ولايتي وزير امور خارجه، هيأت همراه آقاي ماندلا و چند تن از مسئولان وزارت امورخارجه حضور داشتند مقام معظم رهبري مقاومت رهبر كنگره ي ملي آفريقا در مبارزه عليه رژيم نژادپرست آفريقاي جنوبي را مورد ستايش قرار دادند و مراتب ايمان و اعتقاد ملت ايران به حقانيت مبارزات مردم اين كشور را خاطر نشان ساختند.
آقاي نلسون ماندلا در اظهاراتش بارها از حضرت آيةالله خامنه اي به عنوان رهبر خود ياد كرد و افزود: انقلاب اسلامي ايران تحت رهبري امام خميني اميدهاي فراواني را براي قيام مردم آفريقاي جنوبي در مبارزه عليه بي عدالتي به همراه داشته است و بدون ترديد تاريخ هرگز نقش ايران اسلامي را فراموش نخواهد كرد. ملاقات با رهبر انقلاب بزرگي كه جهان را تحت تأثير قرار داده است براي من اميدبخش و موجب افتخار بزرگي است ومردم آفريقاي جنوبي اكنون براي شنيدن گزارش ديدارهاي من با رهبر بزرگ انقلاب و مقامات عاليرتبه ي جمهوري اسلامي ايران به انتظار نشسته اند.
رهبر كنگره ي ملي آفريقا از استقبال گرم مقامات جمهوري اسلامي ايران از وي و هيأت همراهش تشكر كرد و با اشاره به جايگاه با اهميت اسلام در آفريقاي جنوبي در كنار ديگر اديان گفت:ما نسبت به اسلام بيگانه نيستيم. برجسته ترين رهبران مسلمانان آفريقاي جنوبي دركنگره ملي آفريقا حضور و نقش مؤثري دارند و تأمين حقوق تضييع شده ي مسلمانان دركشورم از جمله اهداف و خواسته هاي ماست.
وي بر اين نكته كه قبل از ترك كشورش مجدانه خواستار زيارت مرقد مطهر امام خميني شده بود تأكيد كرد و گزارش كاملي را از روند مبارزات مردم آفريقاي جنوبي براي احقاق حقوق تضييع شده خود به استحضار مقام معظم رهبري رساند.
آقاي ماندلا همچنين به كمكهاي مستمر اروپا و آمريكا به رژيم آفريقاي جنوبي اشاره كرد و افزود: اين رژيم در تمام دوران حيات خود از حمايت غرب برخوردار بوده است و ما كه اكنون در آستانه پيروزي قرار گرفته ايم هرگز با حاميان دشمن خود متحد نخواهيم شد و به هيچ وجه به غرب متكي نخواهيم بود.
در اين ديدار حضرت آيةالله خامنه اي همچنين به بيان اهميت حضور و نقش مردم آفريقاي جنوبي در صحنه هاي مختلف مبارزه با رژيم نژادپرست حاكم بر اين كشور پرداختند و فرمودند: در شرايطي كه اقليت سفيد پوست حاكم بر سرنوشت ملت آفريقاي جنوبي امكانات سياسي و اقصادي خود را همراه با فشارهاي اجتماعي، تلاش عظيم ديپلماسي و خشونت عليه مبارزات بحق مردم آن كشور بكار گرفته است و براي ايجاد اختلاف و تفرقه بين گروههاي قومي و سياه پوستان برنامه ريزي و تلاش ميكند، رهبران مبارزات ضد نژاد پرستي بايد تمامي ظرفيتهاي خود را براي به زانو درآوردن رژيم آپارتايد مورد استفاده قرار دهند كه در اين زمينه حضور مردم در صحنه بهترين و مؤثرترين سلاح خواهد بود.
رهبر انقلاب اسلامي در پايان سخنانشان به دخالت غرب به ويژه آمريكا در اغلب جنايات بزرگ جهاني اشاره كردند و فرمودند: آمريكا و دولتهاي بزرگ اروپايي هيچگونه انگيزه ي واقعي براي مبارزه با نژادپرستي ندارند و ادامه ي حيات رژيم مفتضح آفريقاي جنوبي تنها تحت حمايت هاي همه جانبه ي اروپا و آمريكا ممكن شده است اما ملت و دولت مسلمان ايران با اميد به فرا رسيدن روزي كه آفريقاي جنوبي آزاد، مستقل و برخوردار ازحاكميت مردم آن كشور باشد به حمايتهاي سياسي و معنوي بدون قيد و شرط خود ازمبارزات عدالت خواهانه ي مردم اين كشور ادامه خواهند داد.
کاربر گرامی؛ لطفا قبل از تکمیل فرم، موارد زیر را مطالعه کنید:
  • جهت مکاتبه با دفتر، از قسمت ارسال نامه استفاده نمایید.
  • به منظور استفتاء یا ارسال سوال شرعی، از قسمت ارسال سوال شرعی استفاده نمایید.
  • جهت ارایه انتقاد و پیشنهاد به سایت دفتر، از قسمت ارتباط با پایگاه استفاده نمایید.
  • از فرم زیر فقط برای ارایه نظرات در مورد محتوای همین صفحه استفاده نمایید.
  • مسوولیت ارسال اشتباه بر عهده ارسال کننده آن است.
700 /