پایگاه اطلاع رسانی دفتر مقام معظم رهبری

سخنراني در سالگرد ارتحال حضرت امام(ره)

حضرت آيةالله خامنه اي رهبر انقلاب اسلامي امروز در مراسم عظيم سومين سالگرد ارتحال ملكوتي حضرت امام خميني(رض) و در كنار حرم مطهر رهبر فقيد آزادگان جهان طي بيانات روشنگرانه اي به تشريح فرازهاي مهم خط و سلوك حكومتي امام خميني پرداختند و با اشاره به تضييقات و فشارهاي گوناگون استكبار جهاني عليه ملت انقلابي و مسلمان ايران لزوم هوشياري در برابر خطر قدرتهاي جهاني و بطور خاص ابرقدرت مهار گسيخته آمريكا را مورد تأكيد قرار دادند.
مقام معظم رهبري در آغاز سخنانشان از امام خميني(رض) به عنوان پرچمدار بزرگ اسلام و قرآن در تاريخ معاصر ياد كردند و ضمن تسليت مصيبت جانگداز فقدان آن حضرت به امام زمان(عج)، ملت مسلمان ايران و مسلمانان سراسر جهان فرمودند: حادثه ارتحال بنيانگذار عظيم الشأن جمهوري اسلامي ايران ملت ايران را در برابر آزمايش مهم و بزرگي قرار داد و امروز با گذشت سه سال از فقدان امام و قلب تپنده نظام اسلامي ميتوان با اطمينان گفت كه ملت ايران يكي از بهترين امتحانات را با موفقيت پشت سر گذاشته است. حضرت آيةالله خامنه اي در بيان خصوصياتِ جهت گيريهاي امام در سلوك حكومتي خود فرمودند: ايستادگي در برابر تحميل و نفوذ قدرتهاي خارجي و سازش ناپذيري با استكبار جهاني همراه با اهتمام به تعبد و عمل فردي و مقابله با سلطه ي شيطان نفس، دو ميدان بزرگ و به هم پيوسته مبارزه ي امام در صحنه ي اجتماع و سياست و وجود انساني را تشكيل ميداد و آن حضرت با اهميت دادن به توانايي ملت ها به عنوان يك اصل تحول آفرين در جهان بر لزوم وحدت مسلمين و مبارزه با تفرقه افكني استكبار همواره تأكيد ميكردند.
رهبر انقلاب اسلامي از ايجاد روابط سالم و دوستانه با دولت ها به عنوان يكي از جهت گيريهاي مشي حكومتي امام ياد كردند و فرمودند: اصل بر ايجاد ارتباط است و ما از امام آموخته ايم كه جمهوري اسلامي ايران مي تواند و بايد در سطح جهان از روابط سالمي با دولت ها برخوردار باشد. ما رابطه ي با آمريكا را كه يك دولت استكباري، متجاوز و ظالم و پيوسته درحال معارضه و مبارزه با اسلام و جمهوري اسلامي ايران است و نيز ارتباط با رژيم صهيونيستي و رژيم نژاد پرست آفريقاي جنوبي را مردود ميدانيم و ارتباط ما با دولتهاي ديگر، بنا بر مصالح انقلاب، كشور و نظام تنظيم مي شود.
مقام معظم رهبري از شكستن حصار تحجر و التقاط درفهم و عمل اسلامي و التزام به اسلام ناب و نيز نقش محوري محرومين و مستضعفان در تصميم گيري ها را به عنوان دو فراز مهم از مشي حكومتي امام نام بردند و در بخش ديگري از سخنانشان گفتند:‌مسأله مبارزه با رژيم غاصب صهيونيستي جايگاه خاصي در راه و رسم حكومتي امام داشت و مبارزه با اين رژيم مخرب و ويرانگر از جمله مسائلي است كه به هيچ وجه براي حكومت هاي مسلمان قابل اغماض نيست.
حضرت آيةالله خامنه اي حفظ وحدت ملي و ايجاد يكپارچگي در ميان ملت ايران و نيز تأكيد بر لزوم مردمي بودن حكومت و ارتباط متقابل ميان مردم و مسئولين همراه با اصرار بر سازندگي كشور و پرداختن به اصلاح اقتصادي و امور زيربنايي و منابع درآمد جهت ارائه نمونه اي عيني و عملي از يك كشور اسلامي را از جمله رئوس مهم و اصلي در بينش و سلوك عملي حكومتي امام ذكر كردند و فرمودند: استكبار جهاني ازطريق دستگاههاي تبليغاتي خود تلاش كرده است تا به مردم دنيا اينگونه القاء كند كه پس از ارتحال امام دوران ديگري در زندگي مردم ايران شروع شده است و من صريحاً اعلام ميكنم كه اين دروغي بزرگ و اهانت و تهمت به ملت عظيم الشأني است كه تحت رهبري امام خود همه ي بندهاي استكباري را گشود. ملت مسلمان و انقلابي ايران خطر قدرتهاي جهاني و بطور خاص خطر ابرقدرت مهار گسيخته ي آمريكا را به درستي شناخته و راه نجات خود را در ادامه راه امام مي داند.
حضرت آيةالله خامنه اي از بازگشت آزادگان به ميهن اسلامي و متجاوز شناخته شدن رژيم جنگ طلب عراق در محافل جهاني به عنوان پاداش خداوند متعال به استقامت و پايمردي ملت ايران نام بردند و فرمودند: بسياري از دولت هايي كه در دوران هشت سال جنگ تحميلي عليه ملت ايران با رژيم عراق همدست شده بودند، مجازات شدند. اتحاد جماهير شوروي متلاشي شد و آن دسته از كشورهاي اروپايي كه بيش از همه به عراق كمك كردند، بيش از ديگران نيز سيلي خوردند و بسياري از دولتهاي منطقه كه پشت سر عراق بودند ضربه ي اين خطاي بزرگ خود را خوردند و بنابر قانون طبيعت و سنت الهي، كساني كه تاكنون مصون مانده اند بي نصيب نخواهند ماند.
رهبر انقلاب اسلامي هدف از نظم نوين بين المللي را مسلط كردن آمريكا و ديگر قدرتهاي جهاني بر سرنوشت ملت ها و منابع مهم دنيا دانستند و فرمودند: در منطق آمريكائي و نظم نوين جهانيِ مورد نظر قدرتهاي سلطه گر، مبارزه با اسلام يك عنصر اساسي و اصلي است. آنها تصميم گرفته اند با اسلام مبارزه و نهضت هاي اسلامي را سركوب كنند و هر دولت ارتجاعي و مستبدي را در مقابله با مسلمانان موردحمايت بي قيد و شرط خود قرار دهند. استكبار تحمل يكپارچگي مسلمانان و رشد احساسات اسلامي در ميان ملت ها را ندارد و كشتار مسلمانان در بوسني هرزگوين در قلب اروپا دليل روشني بر سياست اسلام زدايي آنهاست.
مقام معظم رهبري با اشاره به شكست ناپذيري اراده، ايستادگي و مبارزه ملتها در برابر توطئه هاي استكباري فرمودند: ملت ها راهي جز ايستادگي در برابر اغراض پليد جهانخواران ندارند و همچنانكه ملت ايران تجربه كرد، پيروزي ثمره ي ايستادگي و مقاومت در مواضع دفاع از حق است.
حضرت آيةالله خامنه اي در بخش پاياني سخنانشان حضور عظيم مردم در انتخابات را مايه ي اعتبار و حيثيت نظام اسلامي دانستند و ضمن تقدير از آحاد مردم بخاطر حمايت از دولت و مسئولين و حركت صادقانه و مخلصانه در خط امام فرمودند: خانواده هاي عزيز شهدا و مفقودين و جانبازان و آزادگان عزيز، سربازان خط مقدم انقلاب هستند و اينجانب از آنان و نيز از دولت جمهوري اسلامي بخاطر تلاش ها و خدمات دلسوزانه و ارزشمند آن تشكر مي كنم و مراتب تقدير خود را از بيت معظم امام بزرگوار و فرزند عزيز ايشان حجةالاسلام حاج سيد احمد آقا كه صادقانه و دلسوزانه و براي خدا سخن گفتند و كار كردند ابراز مي دارم.
حضرت آيةالله خامنه اي همچنين پايبند يارگانهاي نظام جمهوري اسلامي، قواي مجريه، قضائيه و مقننه به معيارها و موازين خط امام را مورد تمجيد قرار دادند و ضرورت محور قرار گرفتن طبقات محروم، پابرهنگان و مستضعفين جامعه در تلاشها و فعاليتهاي مسئولين را مورد تأكيد قرار دادند.
کاربر گرامی؛ لطفا قبل از تکمیل فرم، موارد زیر را مطالعه کنید:
  • جهت مکاتبه با دفتر، از قسمت ارسال نامه استفاده نمایید.
  • به منظور استفتاء یا ارسال سوال شرعی، از قسمت ارسال سوال شرعی استفاده نمایید.
  • جهت ارایه انتقاد و پیشنهاد به سایت دفتر، از قسمت ارتباط با پایگاه استفاده نمایید.
  • از فرم زیر فقط برای ارایه نظرات در مورد محتوای همین صفحه استفاده نمایید.
  • مسوولیت ارسال اشتباه بر عهده ارسال کننده آن است.
700 /