پایگاه اطلاع رسانی دفتر مقام معظم رهبری

ديدار مسئولان برگزاري مراسم حج

حضرت آيةالله خامنه اي رهبر معظم انقلاب اسلامي صبح امروز در ديدار مسئولان و دست اندركاران برگزاري مراسم حج با ايشان، طي سخناني كه پيرامون تكاليف فردي و جمعيت زائران خانه ي خدا در آئين پرشكوه كنگره ي عظيم حج ايراد فرمودند از حج به عنوان تلاشي در جهت خود سازي و تقويت عبوديت خدا و نيز هجرت از منيت ها،‌معصيت‌ها، طبقه بنديها و مرز بنديهاي تفرقه افكنانه ياد كردند و ضمن تأكيد بر اهميت برائت از شياطين و مشركين و مظاهر شرك و كفر، شركت وسيع مسلمانان در مراسم برائت را يك واجب قطعي و عيني دانستند.
مقام معظم رهبري در اين ديدار باز كردن گره‌هاي عمده ي دنياي اسلام و امت اسلامي در مراسم حج را مسئله بسيار مهمي توصيف كردند و با تصريح اين نكته كه تسلط استكبار جهاني امروز گِره اساسي در زندگي مسلمانان محسوب مي شود، فرمودند: برائت از مشركين، روح، معنا، هدف و جهتِ حج و بالاتر از اركان حج است و مسلمانان بايد از قدرت و هيمنه ي شيطاني سردمداران استكبار جهاني به ويژه آمريكا كه مظهر كفر و شرك هستند، برائت جويند، زيرا آمريكا امروز مهمترين پايه قدرتِ شوم استكبار است كه ملتها را گرفتار و اسير سياست هاي خود كرده است.
حضرت آيةالله خامنه اي حمايت روز افزون آمريكا از رژيم غاصب، ضد بشري و سركوبگر صهيونيستي را به مفهوم بالاترين تضييع حقوق انساني دانستند و فرمودند: سردمداران رژيم آمريكا با ملعبه قرار دادن حقوق بشر افكارِ عمومي جهان را به استهزاء و مسخره گرفته اند و به بهانه طرفداري از حقوقِ بشر دولت ها و حكومت هاي مخالف خود را در ليست سياه قرار مي دهند. آنها ميگويند كه طرفدار حقوق بشر هستند اما پاسخ ما اين است كه شما اصلاً معتقد به حقوق بشر نيستيد و آن را قبول نداريد. شما تنها به حقوق كمپاني ها و سرمايه داران بزرگ آمريكايي و منافع نامشروع خود در تمام دنيا اعتقاد داريد و درحالي كه دهها ميليون نفر از مردم آمريكا از حقوق انسانيِ خود محرومند ادعاي شما در طرفداري از حقوق بشر مورد تمسخر انسانهاي عاقل و هوشمند دنيا قرا گرفته است.
رهبر انقلاب اسلامي به كج خيالي مقامات آمريكايي در مورد شرايط برقراري روابط با جمهوري اسلامي ايران اشاره كردند و فرمودند: ملت ايران با رژيم آمريكا دشمن است و از او به خاطر گناهان بزرگي كه پيوسته مرتكب ميشود تنفر دارد آنكه بايد شرط معين كند آمريكا نيست. تا زماني كه آمريكا در دنيا اين همه ظلم ميكند،رژيم غاصب اسرائيل و رژيم هاي فاسد را مورد حمايت قرار ميدهد و با دولت هاي طرفدار مردم و استقلال دشمني مي كند ما حتي حاضر نيستم به سوي شما نگاه كنيم.
مقام معظم رهبري به جنايات آمريكا در قتل عام زنان، كودكان، كشاورزان و افراد بيگناهِِ ويتنام كه تحت عنوان حمايت از رژيم فاسد و ضد بشري حاكم بر آن كشور صورت گرفت اشاره كردند و خطاب به سردمداران آمريكا فرمودند: شما شهروندان خود را فقط به جرم اينكه پوستشان سياه است در زير پاي خود لگدمال كرده و در پوشش دفاع از حقوق بشر سالهاي متمادي انسانهاي مظلوم را در مناطق گوناگون ذبح كرده ايد. شما با همه امكانات خود از رژيم ظالم و فاجر شاه حمايت كرديد و مطبوعاتِ آمريكا كه امروز آكنده از مطالبي در مورد خشونت هاي رژيم صدام است تا همين اواخر از او حمايت ميكردند و در مقابل جنايات بزرگ او نظير بمبارانِ شيميايي و سمي حلبچه كه به مرگ هزاران كودك و زن و مردِ بيگناه انجاميد دَم فرو بستند. مقامات رژيم آمريكا بزرگترين مُجرم هاي دنيا و روسياه ترين سردمدارانِ سياسيِ جهان هستند و هيچ انسان عاقلي ادعاي آنها را در طرفداري از حقوق بشر باور نميكند.
حضرت آيةالله خامنه اي با اظهار تأسف از انقطاع بسياري از دولت ها از مردم خود فرمودند: ملت ها بايد در مقابل زورگويي هاي استكبار جهاني بايستند و اگر چنين كنند هيچ قدرتي توان رويارويي با ملت ها را نخواهد داشت و ملت هاي مسلمان بايد در كنگره ي عظيم حج با اين واقعيت آشنا شوند. پيام حج به معناي انجام يك حركت بزرگ اسلامي است و شركت درآن و اعلام برائت از مشركين يك واجب قطعي و عيني است و همه بايد در اين حركت عظيم انساني، اسلامي، الهي و سياسي حضور داشته باشند و آحاد حجاج سعي كنند تا پيام عبوديت خدا و برائت از طاغوت را در قول و عمل خود نشان دهند.
رهبر انقلاب اسلامي ضرورت رفتار منظم و صحيح همراه با نظم و انضباط را به حجاج بيت الله الحرام گوشزد كردند و فرمودند: اَعمال حجاج ما بايد حاكي از وحدت و اتحاد باشد و زائران ايراني خانه خدا با حضور در مساجدِ آن مناطق و برگزاري نمازِ جماعت در كنار ديگرمسلمانان، نِداي وحدت و يكپارچگي را سر دهند.
مقام معظم رهبري در بخش ديگري ازسخنانشان به بيان تكاليف فردي حجاج در كنگره ي عظيم حج پرداختند و ضمن تأكيد برلزوم خود سازي به عنوان مقدمه و شرط اساسي ايجاد تحول در جهان فرمودند: حج به معناي هجرت از منيت ها، اميال و هوسها، خود خواهي ها، طبقه بندي‌ها و مرزبندي هايي است كه زندگي انسانها را از هم جدا ميكند. زائرانِ بيت الله الحرام بايد تلاش كنند تا با تقويت عبوديت خداوند و پرهيز و دوري ازمعاصي، حج خود را مورد قبول درگاه پروردگار قرار دهند و با دلي پاك و روحي تائب مراسم عظيم حج را درمحضرِ خدا به جاي آورند.
حضرت آيةالله خامنه اي تسليم، خضوع و تضرع در برابرخداوندِ متعال را موجب تقويت معنويت و ازبين رفتن ضعف و ترس دانستند و فرمودند: حج فرصت مناسبي براي جدا شدن از دنيا و زخارف آن و رهايي از وابستگي ها و علقه هاي مادي است و استفاده شايسته از اين فرصت انسان را از ماديت، منيت و خودپرستي دورساخته و به معنويت و عبوديت نزديك ميكند.
رهبر انقلاب اسلامي در پايان سخنانشان مراتب تقدير و تشكر خود را از مسئولان و دست اندركاران برگزاري كنگره ي عظيم حج، به ويژه حجةالاسلام والمسلمين محمدي ري شهري نماينده ي ولي فقيه و سرپرست حجاج ايراني ابراز داشتند و زائران خانه خدا را به تلاش در جهت كسب رضاي الهي و روي گزاردن به سوي خداوند متعال توصيه كردند.
بر پايه همين گزارش در اين ديدار كه حجةالاسلام والمسلمين خاتمي وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي و آقاي رضايي سرپرست سازمان حج و زيارت و مسئولان بعثه مقام معظم رهبري و ستاد حج حضور داشتند حجةالاسلام والمسلمين محمدي ري شهري طي سخنان كوتاهي لزوم تقويت بنيه ي معنوي و اخلاصِ دست اندر كاران امر حج در اين سفر سياسي و الهي را خاطر نشان ساخت و تلاش وسيع مسئولان حج براي برگزاري هر چه بهتر مراسم كنگره ي عظيم حج را ياد آور شد.
کاربر گرامی؛ لطفا قبل از تکمیل فرم، موارد زیر را مطالعه کنید:
  • جهت مکاتبه با دفتر، از قسمت ارسال نامه استفاده نمایید.
  • به منظور استفتاء یا ارسال سوال شرعی، از قسمت ارسال سوال شرعی استفاده نمایید.
  • جهت ارایه انتقاد و پیشنهاد به سایت دفتر، از قسمت ارتباط با پایگاه استفاده نمایید.
  • از فرم زیر فقط برای ارایه نظرات در مورد محتوای همین صفحه استفاده نمایید.
  • مسوولیت ارسال اشتباه بر عهده ارسال کننده آن است.
700 /