حضرت آیت الله خامنه ای رهبر معظم انقلاب اسلامی در نامه ای به آقای احمدی نژاد رئیس جمهور، سیاستهای کلی برنامه پنجم توسعه را ابلاغ کردند.
این سیاستهای کلی در چارچوب سند چشم انداز بیست ساله و با رویکرد مبنایی پیشرفت و عدالت، ابلاغ شده است.
سیاستهای کلی برنامه پنجم توسعه دارای ۴۵ بند و شامل سرفصلهای: امور فرهنگی – امور علمی و فناوری – امور اجتماعی – امور اقتصادی و امور سیاسی، دفاعی و امنیتی است.
متن ابلاغیه مقام معظم رهبری به رئیس جمهور که همزمان برای رئیس مجلس، رئیس قوه قضاییه و رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام ارسال شده به این شرح است:
بسم الله الرحمن الرحیم
جناب آقای دکتر احمدی نژاد
ریاست محترم جمهوری اسلامی ایران
با سلام و تحیت
پیش روی بودن دومین پنجسال از سند چشم انداز دوره ی بیست ساله کشور و ابلاغ بعضی از سیاستهای کلی اصولی مانند سیاستهای کلی اصلی ۴۴ از یکطرف و بعضی تحولات جهانی از طرف دیگر اقتضاء می کند که هرچه زودتر قانون برنامه ی پنجساله پنجم کشور با جهت گیری دستیابی به اهداف مرحله ای متناسب با سند چشم انداز بیست ساله تهیه گردد. اینک سیاستهای کلی برنامه پنجم که باید مبنای تهیه و تدوین قانون برنامه ی پنجساله پنجم توسعه ی جمهوری اسلامی ایران باشد، ابلاغ می گردد.
انتظار می رود این سیاستها که با رویکرد مبنایی پیشرفت و عدالت تنظیم شده، بتواند در جای جای کلیه فعالیتهای کشور چه در بُعد تقنین و چه در بُعد اجرا ظاهر گردد. بی گمان اهتمام و دقت نظر جنابعالی و هیئت محترم دولت و مجلس محترم شورای اسلامی و سایر دستگاههای رئیسی نظام می تواند در این باره نقش تعیین کننده ایفا کند. انتظار دارم در دوره ی پنجساله آینده اقدامات اساسی برای تدوین الگوی توسعه ایرانی ـ اسلامی که رشد و بالندگی انسانها بر مدار حق و عدالت و دستیابی به جامعه ای متکی بر ارزشهای اسلامی و انقلابی و تحقق شاخصهای عدالت اجتماعی و اقتصادی در گرو آنست، توسط قوای سه گانه ی کشور صورت گیرد.
مشارکت جدی اندیشه وران حوزه و دانشگاه در تبیین مقوله ی عدالت و اقتضائات آن نقشی تعیین کننده در این امر دارد. لازم می دانم از مجمع محترم تشخیص مصلحت نظام و هیأت محترم دولت و دبیرخانه مجمع و نیز کارشناسان فعال و همکار با این مجموعه ها که در تنظیم پیشنهادهای مربوط به سیاستهای کلی برنامه ی پنجم نقش آفرینی کرده اند، صمیمانه سپاسگزاری نمایم.
نسخه ی حاوی مجموعه ی سیاستها همزمان برای مجلس شورای اسلامی و مجمع تشخیص مصلحت ارسال می شود.
سیدعلی خامنه ای
سياستهاى كلى برنامه پنجم توسعه اقتصادى، اجتماعى و فرهنگى جمهورى اسلامى ايران
ـ امور فرهنگى
۱ـ تكميل و اجراى طرح مهندسى فرهنگى كشور و تهيه پيوست فرهنگى براى طرح هاى مهم.
۲ـ زنده و نمايان نگه داشتن انديشه دينى و سياسى حضرت امام خمينى(ره) و برجسته كردن نقش آن به عنوان يك معيار اساسى در تمام سياست گذارى ها و برنامه ريزى ها.
۳ـ تقويت قانونگرايى، انضباط اجتماعى، وجدان كارى، خودباورى، روحيه كار جمعى، ابتكار، درستكارى، قناعت، پرهيز از اسراف و اهتمام به ارتقاء كيفيت در توليد.
۴ـ مقابله با جريانات انحرافى در حوزه دين و زدودن خرافات و موهومات.
۵ـ استفاده بهينه از فناورى هاى اطلاعاتى و ارتباطى براى تحقق اهداف فرهنگى نظام.
۶ـ ايجاد درك مشترك از چشم انداز بيست ساله و تقويت باور و عزم ملى براى تحقق آن.
ـ امور علمى و فناورى
۷ـ تحول در نظام آموزش عالى و پژوهش در موارد زير:
۱ـ ۷ـ افزايش بودجه تحقيق و پژوهش به ۳ درصد توليد ناخالص داخلى تا پايان برنامه پنجم و افزايش ورود دانش آموختگان دوره كارشناسى به دوره هاى تحصيلات تكميلى به ۲۰ درصد.
۲ـ ۷ـ دستيابى به جايگاه دوم علمى و فناورى در منطقه و تثبيت آن در برنامه پنجم.
۳ـ ۷ـ ارتباط مؤثر بين دانشگاهها و مراكز پژوهشى با صنعت و بخشهاى مربوط جامعه.
۴ـ ۷ـ توانمندسازى بخش غيردولتى براى مشاركت در توليد علم و فناورى.
۵ـ ۷ـ دستيابى به فناورى هاى پيشرفته مورد نياز.
۸ـ تحول در نظام آموزش و پرورش با هدف ارتقاء كيفى آن بر اساس نيازها و اولويتهاى كشور در سه حوزه دانش، مهارت و تربيت و نيز افزايش سلامت روحى و جسمى دانش آموزان.
۹ـ تحول و ارتقاء علوم انسانى با: تقويت جايگاه و منزلت اين علوم، جذب افراد مستعد و با انگيزه، اصلاح و بازنگرى در متون و برنامه ها و روش هاى آموزشى، ارتقاء كمى و كيفى مراكز و فعاليتهاى پژوهشى و ترويج نظريه پردازى، نقد و آزادانديشى.
۱۰ـ گسترش حمايتهاى هدفمند مادى و معنوى از نخبگان و نوآوران علمى و فناورى از طريق: ارتقاء منزلت اجتماعى، ارتقاء سطح علمى و مهارتى، رفع دغدغه خطرپذيرى مالى در مراحل پژوهشى و آزمايشى نوآورى ها، كمك به تجارى سازى دستاوردهاى آنان.
۱۱ـ تكميل و اجراى نقشه جامع علمى كشور.
ـ امور اجتماعى
۱۲ـ تقويت نهاد خانواده و جايگاه زن در آن و در صحنه هاى اجتماعى و استيفاى حقوق شرعى و قانونى بانوان در همه عرصه ها و توجه ويژه به نقش سازنده آنان.
۱۳ـ تقويت هويت ملى جوانان متناسب با آرمانهاى انقلاب اسلامى، فراهم كردن محيط رشد فكرى و علمى و تلاش در جهت رفع دغدغه هاى شغلى، ازدواج، مسكن و آسيبهاى اجتماعى آنان، توجه به مقتضيات دوره جوانى و نيازها و تواناييهاى آنان.
۱۴ـ اصلاح نظام ادارى و قضايى در جهت: افزايش تحرك و كارآيى، بهبود خدمت رسانى به مردم، تأمين كرامت و معيشت كاركنان، به كارگيرى مديران و قضات لايق و امين و تأمين شغلى آنان، حذف يا ادغام مديريتهاى موازى، تأكيد بر تمركز زدايى در حوزه هاى ادارى و اجرايى، پيشگيرى از فساد ادارى و مبارزه با آن و تنظيم قوانين مورد نياز.
۱۵ـ هويت بخشى به سيماى شهر و روستا، باز آفرينى و روزآمد سازى معمارى ايرانى - اسلامى، رعايت معيارهاى پيشرفته براى ايمنى بناها و استحكام ساخت و سازها.
۱۶ـ تقويت و كارآمد كردن نظام بازرسى و نظارت، اصلاح قوانين و مقررات در جهت رفع تداخل ميان وظايف نهادهاى نظارتى و بازرسى.
۱۷ـ اولويت دادن به ايثارگران انقلاب اسلامى در عرضه منابع مالى و فرصتها و امكانات و مسؤوليتهاى دولتى در صحنه هاى مختلف فرهنگى و اقتصادى.
۱۸ـ اهتمام به توسعه ورزش و حمايت از گسترش فعاليت هاى گردشگرى با تأكيد بر سفرهاى زيارتى.
۱۹ـ تأكيد بر رويكرد انسان سالم و سلامت همه جانبه با توجه به:
۱ـ ۱۹ـ يكپارچگى در سياستگذارى، برنامه ريزى، ارزشيابى، نظارت و تخصيص منابع عمومى.
۲ـ ۱۹ـ ارتقاء شاخصهاى سلامت هوا، امنيت غذا، محيط و بهداشت جسمى و روحى.
۳ـ ۱۹ـ كاهش مخاطرات و آلودگى هاى تهديد كننده سلامت.
۴ـ ۱۹ـ اصلاح الگوى تغذيه جامعه با بهبود تركيب و سلامت مواد غذايى.
۵ـ ۱۹ـ توسعه كمى و كيفى بيمه هاى سلامت و كاهش سهم مردم از هزينه هاى سلامت به ۳۰% تا پايان برنامه پنجم.
۲۰ـ ارتقاء امنيت اجتماعى:
۱ـ ۲۰ـ مبارزه همه جانبه با مواد مخدر و روانگردان و اهتمام به اجراى سياستهاى كلى مبارزه با مواد مخدر.
۲ـ ۲۰ـ سامان بخشى مناطق حاشيهنشين و پيشگيرىوكنترل ناهنجارى هاى عمومى ناشى از آن.
۳ـ ۲۰ـ استفاده از ابزارهاى فرهنگى، آموزشى و رسانه ها براى پيشگيرى و مقابله با ناهنجارى هاى فرهنگى و اجتماعى.
ـ امور اقتصادى
الف) رشد مناسب اقتصادى با تأكيد بر:
۲۱ـ تحقق رشد مستمر و پرشتاب اقتصادى به ميزان حداقل ۸% نرخ رشد ساليانه توليد ناخالص داخلى با:
۱ـ ۲۱ـ توسعه سرمايه گذارى از طريق كاهش شكاف پس انداز - سرمايه گذارى با حفظ نسبت پس انداز به توليد ناخالص داخلى حداقل در سطح ۴۰ درصد و جذب منابع و سرمايه هاى خارجى.
۲ـ ۲۱ـ ارتقاء سهم بهره ورى در رشد اقتصادى به يك سوم در پايان برنامه.
۳ـ ۲۱ـ بهبود فضاى كسب و كار كشور با تأكيد بر ثبات محيط اقتصاد كلان، فراهم آوردن زيرساخت هاى ارتباطى، اطلاعاتى، حقوقى، علمى و فناورى مورد نياز، كاهش خطرپذيرى هاى كلان اقتصادى، ارائه مستمر آمار و اطلاعات به صورت شفاف و منظم به جامعه.
۴ـ ۲۱ـ تقويت و توسعه نظام استاندارد ملى.
۲۲ـ تغيير نگاه به نفت و گاز و درآمدهاى حاصل از آن، از منبع تأمين بودجه عمومى به «منابع و سرمايه هاى زاينده اقتصادى» و ايجاد صندوق توسعه ملى با تصويب اساسنامه آن در مجلس شوراى اسلامى در سال اول برنامه پنجم و برنامه ريزى براى استفاده از مزيت نسبى نفت و گاز در زنجيره صنعتى و خدماتى و پايين دستى وابسته بدان با رعايت:
۱ـ ۲۲ـ واريز سالانه حداقل ۲۰ درصد از منابع حاصل از صادرات نفت و گاز و فرآورده هاى نفتى به صندوق توسعه ملى.
۲ـ ۲۲ـ ارائه تسهيلات از منابع صندوق توسعه ملى به بخش هاى خصوصى، تعاونى و عمومى غيردولتى با هدف توليد و توسعه سرمايه گذارى در داخل و خارج كشور با در نظر گرفتن شرايط رقابتى و بازدهى مناسب اقتصادى.
۳ـ ۲۲ـ قطع وابستگى هزينه هاى جارى دولت به درآمدهاى نفت و گاز تا پايان برنامه.
۲۳ـ اصلاح ساختار نظام بانكى با اجراى كامل و روزآمد قانون بانكدارى بدون ربا و نهادينه كردن نظام هاى قرض الحسنه، تأمين اعتبارات خرد و اعتبارات لازم براى سرمايه گذارى هاى بزرگ.
۲۴ـ ارتقاء كمى و كيفى بازارهاى مالى(سرمايه، پول و بيمه) با تأكيد بر كارايى، شفافيت و سلامت.
۲۵ـ تحقق سياست هاى كلى اصل۴۴ قانون اساسى والزامات مربوط به هر يك از بندها با تأكيدبر:
۱ـ۲۵ـ حمايت از شكل گيرى بازارهاى رقابتى.
۲ـ۲۵ـ ايجاد ساختارهاى مناسب براى ايفاى وظايف حاكميتى(سياست گذارى، هدايت و نظارت).
۳ـ۲۵ـ تنظيم سياست هاى تشويقى در جهت تبديل فعاليت هاى غيرمتشكل (نهاد خانوار) به فعاليت هاى واحدهاى حقوقى.
۴ـ۲۵ـ ايجاد بازار رقابتى براى ارائه خدمات بيمه درمانى.
۲۶ـ توجه به ارزش اقتصادى، امنيتى، سياسى و زيست محيطى آب با تسريع در استحصال، عرضه، نگهدارى و مصرف آن و مهار آبهايى كه از كشور خارج مى شود با اولويت استفاده از منابع آبهاى مشترك.
۲۷ـ سرمايه گذارى در استحصال و استخراج گاز و نفت و معادن مشترك با كشورهاى همسايه با رعايت سياست هاى كلى اصل ۴۴ قانون اساسى.
۲۸ـ حفظ ذخاير راهبردى ارزى به مقدارى كه اطمينان از تأمين نيازهاى اساسى كشور در مدت معين (براساس مصوبه شوراى عالى امنيت ملى) حاصل گردد.
۲۹ـ تأكيد بر راهبرد توسعه صادرات به ويژه در بخش خدمات با فناورى بالا به نحوى كه كسرى تراز بازرگانى بدون نفت كاهش يافته و توازن در تجارت خدمات ايجاد گردد.
۳۰ـ گسترش همه جانبه همكارى با كشورهاى منطقه جنوب غربى آسيا در تجارت، سرمايه گذارى و فناورى.
۳۱ـ ارتقاء و هماهنگى ميان اهداف توسعه اى: آموزش، بهداشت و اشتغال به طورى كه در پايان برنامه پنجم، شاخص توسعه انسانى به سطح كشورهاى با توسعه انسانى بالا برسد.
۳۲ـ تبديل نظام بودجه ريزى كشور به بودجه ريزى عملياتى.
۳۳ـ برقرارى ارتباط كمى و كيفى ميان برنامه پنج ساله و بودجه هاى ساليانه با سند چشم انداز با رعايت شفافيت و قابليت نظارت.
ب) گسترش عدالت اجتماعى با:
۳۴ـ تنظيم همه فعاليت هاى مربوط به رشد و توسعه اقتصادى بر پايه عدالت اجتماعى و كاهش فاصله ميان درآمدهاى طبقات و رفع محروميت از قشرهاى كم درآمد با تأكيد بر موارد زير:
۱ـ ۳۴ـ جبران نابرابرى هاى غيرموجه درآمدى از طريق سياستهاى مالياتى، اعطاى يارانه هاى هدفمند و ساز و كارهاى بيمه اى.
۲ـ ۳۴ـ تكميل بانك اطلاعات مربوط به اقشار دو دهك پايين درآمدى و به هنگام كردن مداوم آن.
۳ـ ۳۴ـ هدفمند كردن يارانه هاى آشكار و اجراى تدريجى هدفمند كردن يارانه هاى غيرآشكار.
۴ـ ۳۴ـ تأمين برخوردارى آحاد جامعه از اطلاعات اقتصادى.
۳۵ـ اقدامات لازم براى جبران عقب ماندگى هاى حاصل از دورانهاى تاريخى گذشته با تأكيد بر:
۱ـ ۳۵ـ ارتقاء سطح درآمد و زندگى روستاييان و كشاورزان با تهيه طرحهاى توسعه روستايى، گسترش كشاورزى صنعتى، صنايع روستايى و خدمات نوين و اصلاح نظام قيمت گذارى محصولات كشاورزى.
۲ـ ۳۵ـگسترش فعاليت هاى اقتصادى در مناطق مرزى و سواحل جنوبى و جزاير با استفاده از ظرفيت هاى بازرگانى خارجى كشور.
۳ـ ۳۵ـكاهش فاصله دو دهك بالا و پايين درآمدى جامعه به طورى كه ضريب جينى به حداكثر ۳۵/۰ در پايان برنامه برسد.
۴ـ ۳۵ـ انجام اقدامات ضرورى براى رساندن نرخ بيكارى در كشور به ۷ درصد.
۵ـ ۳۵ـ تأمين بيمه فراگير و كارآمد و گسترش كمى و كيفى نظام تأمين اجتماعى و خدمات بيمه درمانى.
۶ـ ۳۵ـ توسعه نظام هاى پيشگيرى از آسيب هاى فردى و اجتماعى.
۷ـ ۳۵ـ حمايت از اقشار محروم و زنان سرپرست خانوار.
۸ـ ۳۵ـ توسعه بخش تعاون با هدف توانمندسازى اقشار متوسط و كم درآمد جامعه به نحوى كه تا پايان برنامه پنجم سهم تعاون به ۲۵ درصد برسد.
ـ امور سياسى، دفاعى و امنيتى
۳۶ـ تقويت حضور و مشاركت مردم در عرصه هاى سياسى، اجتماعى، اقتصادى و فرهنگى.
۳۷ـ جهت دهى جريانات سياسى به پايبندى به ارزش هاى اسلامى - انقلابى، دفاع از منافع ملى، دشمن ستيزى، قانون پذيرى و اصول اخلاقى.
۳۸ـ حمايت از آزادى هاى مشروع و صيانت از حقوق اساسى ملت.
۳۹ـ اعتلاى شأن، موقعيت، اقتدار و نقش جمهورى اسلامى ايران در منطقه و نظام بين الملل به منظور تحكيم امنيت ملى و پيشبرد منافع ملى با تأكيد بر:
۱ـ ۳۹ـ تقويت همكارى هاى دوجانبه، منطقه اى و بين المللى با اولويت كشورهاى همسايه.
۲ـ ۳۹ـ تقويت روابط سازنده با كشورهاى غيرمتخاصم.
۳ـ ۳۹ـ بهره گيرى از روابط براى افزايش توان ملى.
۴ـ ۳۹ـ مقابله با افزون خواهى و اقدام متجاوزانه در روابط خارجى.
۵ـ ۳۹ـ تلاش براى رهايى منطقه از حضور نظامى بيگانگان.
۶ـ ۳۹ـ حمايت از مسلمانان و ملت هاى مظلوم و مستضعف بويژه ملت فلسطين.
۷ـ ۳۹ـ تلاش براى همگرايى بيشتر ميان كشورهاى اسلامى.
۸ـ ۳۹ـ تلاش براى اصلاح ساختار سازمان ملل.
۹ـ ۳۹ـ سازماندهى تلاش مشترك براى ايجاد مناسبات و نظامات جديد اقتصادى، سياسى و فرهنگى منطقه اى و جهانى با هدف تأمين عدالت، صلح و امنيت جهانى.
۴۰ـ حضور فعال و هدفمند در سازمانهاى بين المللى و منطقه اى و تلاش براى ايجاد تحول در رويه هاى موجود بر اساس ارزشهاى اسلامى.
۴۱ـ ارتقاء نقش مديريتى ايران در توزيع و ترانزيت انرژى، افزايش فرصتهاى صادراتى، جذب سرمايه و فناورى هاى پيشرفته و كمك به استقرار نظام پولى، بانكى و بيمه اى مستقل با كمك كشورهاى منطقه اى و اسلامى و دوست با هدف كاهش وابستگى به سيستم پولى نظام سلطه.
۴۲ـ تقويت تعامل فرهنگى، حقوقى، سياسى و اقتصادى با جهان بويژه حوزه تمدن اسلامى – ايرانى.
۴۳ـ تقويت هويت اسلامى و ايرانى ايرانيان خارج از كشور، كمك به ترويج خط و زبان فارسى در ميان آنان، حمايت از حقوق آنان و تسهيل مشاركت آنان در توسعه ملى.
۴۴ـ تحكيم و ارتقاء امنيت پايدار، فراگير و تضمين كننده اهداف و منافع ملى با تأكيد بر:
۱ـ ۴۴ـ تقويت نقش مردم و اطلاعات مردمى در پيشگيرى از تحركات ضد امنيتى.
۲ـ ۴۴ـ تقويت و تعامل مؤثر دستگاه هاى اطلاعاتى، انتظامى و قضايى و هماهنگى بين آنها براى تأمين اشراف اطلاعاتى و مقابله با هر نوع اخلال در امنيت عمومى، اقتصادى و اجتماعى و مقابله با تهديدهاى نرم.
۳ـ ۴۴ـ ايجاد سامانه يكپارچه نرم افزارى اطلاعاتى، ارتقاء سطح حفاظت از اطلاعات رايانه اى، توسعه علوم و فناورى هاى مرتبط با حفظ امنيت سامانه هاى اطلاعاتى و ارتباطى به منظور صيانت از فضاى تبادل اطلاعات، تقويت فنى براى مقابله با تخلفات در فضاهاى رايانه اى و صيانت از حريم فردى و عمومى.
۴ـ ۴۴ـ تقويت زير ساخت هاى انسجام و همبستگى ملى براى پيشگيرى و مقابله با عوامل بروز گسست هاى هويتى، اجتماعى، فرهنگى و اعتقادى.
۴۵ـ ارتقاء توانمندى هاى دفاعى و قدرت بازدارندگى به منظور دفاع از حاكميت، تماميت ارضى، منافع و امنيت ملى و مقابله مؤثر با تهديدهاى خارجى و ايجاد توازن منطقه اى با تأكيد بر:
۱ـ ۴۵ـ كسب دانش و فناورى هاى نو و نرم افزارهاى پيشرفته دفاعى و نوسازى و بازسازى صنايع دفاعى، افزايش ضريب خودكفايى با توسعه تحقيقات و بهره مندى از همه ظرفيت هاى صنعتى كشور.
۲ـ ۴۵ـ اهتمام به حضور نيروهاى مردمى در امنيت و دفاع از كشور و انقلاب با تقويت كمى و كيفى بسيج مستضعفان.
۳ـ ۴۵ـ گسترش پدافند غيرعامل.
۴ـ ۴۵ـ امنيت پايدار مناطق مرزى و كنترل مؤثر مرزها.
این سیاستهای کلی در چارچوب سند چشم انداز بیست ساله و با رویکرد مبنایی پیشرفت و عدالت، ابلاغ شده است.
سیاستهای کلی برنامه پنجم توسعه دارای ۴۵ بند و شامل سرفصلهای: امور فرهنگی – امور علمی و فناوری – امور اجتماعی – امور اقتصادی و امور سیاسی، دفاعی و امنیتی است.
متن ابلاغیه مقام معظم رهبری به رئیس جمهور که همزمان برای رئیس مجلس، رئیس قوه قضاییه و رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام ارسال شده به این شرح است:
بسم الله الرحمن الرحیم
جناب آقای دکتر احمدی نژاد
ریاست محترم جمهوری اسلامی ایران
با سلام و تحیت
پیش روی بودن دومین پنجسال از سند چشم انداز دوره ی بیست ساله کشور و ابلاغ بعضی از سیاستهای کلی اصولی مانند سیاستهای کلی اصلی ۴۴ از یکطرف و بعضی تحولات جهانی از طرف دیگر اقتضاء می کند که هرچه زودتر قانون برنامه ی پنجساله پنجم کشور با جهت گیری دستیابی به اهداف مرحله ای متناسب با سند چشم انداز بیست ساله تهیه گردد. اینک سیاستهای کلی برنامه پنجم که باید مبنای تهیه و تدوین قانون برنامه ی پنجساله پنجم توسعه ی جمهوری اسلامی ایران باشد، ابلاغ می گردد.
انتظار می رود این سیاستها که با رویکرد مبنایی پیشرفت و عدالت تنظیم شده، بتواند در جای جای کلیه فعالیتهای کشور چه در بُعد تقنین و چه در بُعد اجرا ظاهر گردد. بی گمان اهتمام و دقت نظر جنابعالی و هیئت محترم دولت و مجلس محترم شورای اسلامی و سایر دستگاههای رئیسی نظام می تواند در این باره نقش تعیین کننده ایفا کند. انتظار دارم در دوره ی پنجساله آینده اقدامات اساسی برای تدوین الگوی توسعه ایرانی ـ اسلامی که رشد و بالندگی انسانها بر مدار حق و عدالت و دستیابی به جامعه ای متکی بر ارزشهای اسلامی و انقلابی و تحقق شاخصهای عدالت اجتماعی و اقتصادی در گرو آنست، توسط قوای سه گانه ی کشور صورت گیرد.
مشارکت جدی اندیشه وران حوزه و دانشگاه در تبیین مقوله ی عدالت و اقتضائات آن نقشی تعیین کننده در این امر دارد. لازم می دانم از مجمع محترم تشخیص مصلحت نظام و هیأت محترم دولت و دبیرخانه مجمع و نیز کارشناسان فعال و همکار با این مجموعه ها که در تنظیم پیشنهادهای مربوط به سیاستهای کلی برنامه ی پنجم نقش آفرینی کرده اند، صمیمانه سپاسگزاری نمایم.
نسخه ی حاوی مجموعه ی سیاستها همزمان برای مجلس شورای اسلامی و مجمع تشخیص مصلحت ارسال می شود.
سیدعلی خامنه ای
سياستهاى كلى برنامه پنجم توسعه اقتصادى، اجتماعى و فرهنگى جمهورى اسلامى ايران
ـ امور فرهنگى
۱ـ تكميل و اجراى طرح مهندسى فرهنگى كشور و تهيه پيوست فرهنگى براى طرح هاى مهم.
۲ـ زنده و نمايان نگه داشتن انديشه دينى و سياسى حضرت امام خمينى(ره) و برجسته كردن نقش آن به عنوان يك معيار اساسى در تمام سياست گذارى ها و برنامه ريزى ها.
۳ـ تقويت قانونگرايى، انضباط اجتماعى، وجدان كارى، خودباورى، روحيه كار جمعى، ابتكار، درستكارى، قناعت، پرهيز از اسراف و اهتمام به ارتقاء كيفيت در توليد.
۴ـ مقابله با جريانات انحرافى در حوزه دين و زدودن خرافات و موهومات.
۵ـ استفاده بهينه از فناورى هاى اطلاعاتى و ارتباطى براى تحقق اهداف فرهنگى نظام.
۶ـ ايجاد درك مشترك از چشم انداز بيست ساله و تقويت باور و عزم ملى براى تحقق آن.
ـ امور علمى و فناورى
۷ـ تحول در نظام آموزش عالى و پژوهش در موارد زير:
۱ـ ۷ـ افزايش بودجه تحقيق و پژوهش به ۳ درصد توليد ناخالص داخلى تا پايان برنامه پنجم و افزايش ورود دانش آموختگان دوره كارشناسى به دوره هاى تحصيلات تكميلى به ۲۰ درصد.
۲ـ ۷ـ دستيابى به جايگاه دوم علمى و فناورى در منطقه و تثبيت آن در برنامه پنجم.
۳ـ ۷ـ ارتباط مؤثر بين دانشگاهها و مراكز پژوهشى با صنعت و بخشهاى مربوط جامعه.
۴ـ ۷ـ توانمندسازى بخش غيردولتى براى مشاركت در توليد علم و فناورى.
۵ـ ۷ـ دستيابى به فناورى هاى پيشرفته مورد نياز.
۸ـ تحول در نظام آموزش و پرورش با هدف ارتقاء كيفى آن بر اساس نيازها و اولويتهاى كشور در سه حوزه دانش، مهارت و تربيت و نيز افزايش سلامت روحى و جسمى دانش آموزان.
۹ـ تحول و ارتقاء علوم انسانى با: تقويت جايگاه و منزلت اين علوم، جذب افراد مستعد و با انگيزه، اصلاح و بازنگرى در متون و برنامه ها و روش هاى آموزشى، ارتقاء كمى و كيفى مراكز و فعاليتهاى پژوهشى و ترويج نظريه پردازى، نقد و آزادانديشى.
۱۰ـ گسترش حمايتهاى هدفمند مادى و معنوى از نخبگان و نوآوران علمى و فناورى از طريق: ارتقاء منزلت اجتماعى، ارتقاء سطح علمى و مهارتى، رفع دغدغه خطرپذيرى مالى در مراحل پژوهشى و آزمايشى نوآورى ها، كمك به تجارى سازى دستاوردهاى آنان.
۱۱ـ تكميل و اجراى نقشه جامع علمى كشور.
ـ امور اجتماعى
۱۲ـ تقويت نهاد خانواده و جايگاه زن در آن و در صحنه هاى اجتماعى و استيفاى حقوق شرعى و قانونى بانوان در همه عرصه ها و توجه ويژه به نقش سازنده آنان.
۱۳ـ تقويت هويت ملى جوانان متناسب با آرمانهاى انقلاب اسلامى، فراهم كردن محيط رشد فكرى و علمى و تلاش در جهت رفع دغدغه هاى شغلى، ازدواج، مسكن و آسيبهاى اجتماعى آنان، توجه به مقتضيات دوره جوانى و نيازها و تواناييهاى آنان.
۱۴ـ اصلاح نظام ادارى و قضايى در جهت: افزايش تحرك و كارآيى، بهبود خدمت رسانى به مردم، تأمين كرامت و معيشت كاركنان، به كارگيرى مديران و قضات لايق و امين و تأمين شغلى آنان، حذف يا ادغام مديريتهاى موازى، تأكيد بر تمركز زدايى در حوزه هاى ادارى و اجرايى، پيشگيرى از فساد ادارى و مبارزه با آن و تنظيم قوانين مورد نياز.
۱۵ـ هويت بخشى به سيماى شهر و روستا، باز آفرينى و روزآمد سازى معمارى ايرانى - اسلامى، رعايت معيارهاى پيشرفته براى ايمنى بناها و استحكام ساخت و سازها.
۱۶ـ تقويت و كارآمد كردن نظام بازرسى و نظارت، اصلاح قوانين و مقررات در جهت رفع تداخل ميان وظايف نهادهاى نظارتى و بازرسى.
۱۷ـ اولويت دادن به ايثارگران انقلاب اسلامى در عرضه منابع مالى و فرصتها و امكانات و مسؤوليتهاى دولتى در صحنه هاى مختلف فرهنگى و اقتصادى.
۱۸ـ اهتمام به توسعه ورزش و حمايت از گسترش فعاليت هاى گردشگرى با تأكيد بر سفرهاى زيارتى.
۱۹ـ تأكيد بر رويكرد انسان سالم و سلامت همه جانبه با توجه به:
۱ـ ۱۹ـ يكپارچگى در سياستگذارى، برنامه ريزى، ارزشيابى، نظارت و تخصيص منابع عمومى.
۲ـ ۱۹ـ ارتقاء شاخصهاى سلامت هوا، امنيت غذا، محيط و بهداشت جسمى و روحى.
۳ـ ۱۹ـ كاهش مخاطرات و آلودگى هاى تهديد كننده سلامت.
۴ـ ۱۹ـ اصلاح الگوى تغذيه جامعه با بهبود تركيب و سلامت مواد غذايى.
۵ـ ۱۹ـ توسعه كمى و كيفى بيمه هاى سلامت و كاهش سهم مردم از هزينه هاى سلامت به ۳۰% تا پايان برنامه پنجم.
۲۰ـ ارتقاء امنيت اجتماعى:
۱ـ ۲۰ـ مبارزه همه جانبه با مواد مخدر و روانگردان و اهتمام به اجراى سياستهاى كلى مبارزه با مواد مخدر.
۲ـ ۲۰ـ سامان بخشى مناطق حاشيهنشين و پيشگيرىوكنترل ناهنجارى هاى عمومى ناشى از آن.
۳ـ ۲۰ـ استفاده از ابزارهاى فرهنگى، آموزشى و رسانه ها براى پيشگيرى و مقابله با ناهنجارى هاى فرهنگى و اجتماعى.
ـ امور اقتصادى
الف) رشد مناسب اقتصادى با تأكيد بر:
۲۱ـ تحقق رشد مستمر و پرشتاب اقتصادى به ميزان حداقل ۸% نرخ رشد ساليانه توليد ناخالص داخلى با:
۱ـ ۲۱ـ توسعه سرمايه گذارى از طريق كاهش شكاف پس انداز - سرمايه گذارى با حفظ نسبت پس انداز به توليد ناخالص داخلى حداقل در سطح ۴۰ درصد و جذب منابع و سرمايه هاى خارجى.
۲ـ ۲۱ـ ارتقاء سهم بهره ورى در رشد اقتصادى به يك سوم در پايان برنامه.
۳ـ ۲۱ـ بهبود فضاى كسب و كار كشور با تأكيد بر ثبات محيط اقتصاد كلان، فراهم آوردن زيرساخت هاى ارتباطى، اطلاعاتى، حقوقى، علمى و فناورى مورد نياز، كاهش خطرپذيرى هاى كلان اقتصادى، ارائه مستمر آمار و اطلاعات به صورت شفاف و منظم به جامعه.
۴ـ ۲۱ـ تقويت و توسعه نظام استاندارد ملى.
۲۲ـ تغيير نگاه به نفت و گاز و درآمدهاى حاصل از آن، از منبع تأمين بودجه عمومى به «منابع و سرمايه هاى زاينده اقتصادى» و ايجاد صندوق توسعه ملى با تصويب اساسنامه آن در مجلس شوراى اسلامى در سال اول برنامه پنجم و برنامه ريزى براى استفاده از مزيت نسبى نفت و گاز در زنجيره صنعتى و خدماتى و پايين دستى وابسته بدان با رعايت:
۱ـ ۲۲ـ واريز سالانه حداقل ۲۰ درصد از منابع حاصل از صادرات نفت و گاز و فرآورده هاى نفتى به صندوق توسعه ملى.
۲ـ ۲۲ـ ارائه تسهيلات از منابع صندوق توسعه ملى به بخش هاى خصوصى، تعاونى و عمومى غيردولتى با هدف توليد و توسعه سرمايه گذارى در داخل و خارج كشور با در نظر گرفتن شرايط رقابتى و بازدهى مناسب اقتصادى.
۳ـ ۲۲ـ قطع وابستگى هزينه هاى جارى دولت به درآمدهاى نفت و گاز تا پايان برنامه.
۲۳ـ اصلاح ساختار نظام بانكى با اجراى كامل و روزآمد قانون بانكدارى بدون ربا و نهادينه كردن نظام هاى قرض الحسنه، تأمين اعتبارات خرد و اعتبارات لازم براى سرمايه گذارى هاى بزرگ.
۲۴ـ ارتقاء كمى و كيفى بازارهاى مالى(سرمايه، پول و بيمه) با تأكيد بر كارايى، شفافيت و سلامت.
۲۵ـ تحقق سياست هاى كلى اصل۴۴ قانون اساسى والزامات مربوط به هر يك از بندها با تأكيدبر:
۱ـ۲۵ـ حمايت از شكل گيرى بازارهاى رقابتى.
۲ـ۲۵ـ ايجاد ساختارهاى مناسب براى ايفاى وظايف حاكميتى(سياست گذارى، هدايت و نظارت).
۳ـ۲۵ـ تنظيم سياست هاى تشويقى در جهت تبديل فعاليت هاى غيرمتشكل (نهاد خانوار) به فعاليت هاى واحدهاى حقوقى.
۴ـ۲۵ـ ايجاد بازار رقابتى براى ارائه خدمات بيمه درمانى.
۲۶ـ توجه به ارزش اقتصادى، امنيتى، سياسى و زيست محيطى آب با تسريع در استحصال، عرضه، نگهدارى و مصرف آن و مهار آبهايى كه از كشور خارج مى شود با اولويت استفاده از منابع آبهاى مشترك.
۲۷ـ سرمايه گذارى در استحصال و استخراج گاز و نفت و معادن مشترك با كشورهاى همسايه با رعايت سياست هاى كلى اصل ۴۴ قانون اساسى.
۲۸ـ حفظ ذخاير راهبردى ارزى به مقدارى كه اطمينان از تأمين نيازهاى اساسى كشور در مدت معين (براساس مصوبه شوراى عالى امنيت ملى) حاصل گردد.
۲۹ـ تأكيد بر راهبرد توسعه صادرات به ويژه در بخش خدمات با فناورى بالا به نحوى كه كسرى تراز بازرگانى بدون نفت كاهش يافته و توازن در تجارت خدمات ايجاد گردد.
۳۰ـ گسترش همه جانبه همكارى با كشورهاى منطقه جنوب غربى آسيا در تجارت، سرمايه گذارى و فناورى.
۳۱ـ ارتقاء و هماهنگى ميان اهداف توسعه اى: آموزش، بهداشت و اشتغال به طورى كه در پايان برنامه پنجم، شاخص توسعه انسانى به سطح كشورهاى با توسعه انسانى بالا برسد.
۳۲ـ تبديل نظام بودجه ريزى كشور به بودجه ريزى عملياتى.
۳۳ـ برقرارى ارتباط كمى و كيفى ميان برنامه پنج ساله و بودجه هاى ساليانه با سند چشم انداز با رعايت شفافيت و قابليت نظارت.
ب) گسترش عدالت اجتماعى با:
۳۴ـ تنظيم همه فعاليت هاى مربوط به رشد و توسعه اقتصادى بر پايه عدالت اجتماعى و كاهش فاصله ميان درآمدهاى طبقات و رفع محروميت از قشرهاى كم درآمد با تأكيد بر موارد زير:
۱ـ ۳۴ـ جبران نابرابرى هاى غيرموجه درآمدى از طريق سياستهاى مالياتى، اعطاى يارانه هاى هدفمند و ساز و كارهاى بيمه اى.
۲ـ ۳۴ـ تكميل بانك اطلاعات مربوط به اقشار دو دهك پايين درآمدى و به هنگام كردن مداوم آن.
۳ـ ۳۴ـ هدفمند كردن يارانه هاى آشكار و اجراى تدريجى هدفمند كردن يارانه هاى غيرآشكار.
۴ـ ۳۴ـ تأمين برخوردارى آحاد جامعه از اطلاعات اقتصادى.
۳۵ـ اقدامات لازم براى جبران عقب ماندگى هاى حاصل از دورانهاى تاريخى گذشته با تأكيد بر:
۱ـ ۳۵ـ ارتقاء سطح درآمد و زندگى روستاييان و كشاورزان با تهيه طرحهاى توسعه روستايى، گسترش كشاورزى صنعتى، صنايع روستايى و خدمات نوين و اصلاح نظام قيمت گذارى محصولات كشاورزى.
۲ـ ۳۵ـگسترش فعاليت هاى اقتصادى در مناطق مرزى و سواحل جنوبى و جزاير با استفاده از ظرفيت هاى بازرگانى خارجى كشور.
۳ـ ۳۵ـكاهش فاصله دو دهك بالا و پايين درآمدى جامعه به طورى كه ضريب جينى به حداكثر ۳۵/۰ در پايان برنامه برسد.
۴ـ ۳۵ـ انجام اقدامات ضرورى براى رساندن نرخ بيكارى در كشور به ۷ درصد.
۵ـ ۳۵ـ تأمين بيمه فراگير و كارآمد و گسترش كمى و كيفى نظام تأمين اجتماعى و خدمات بيمه درمانى.
۶ـ ۳۵ـ توسعه نظام هاى پيشگيرى از آسيب هاى فردى و اجتماعى.
۷ـ ۳۵ـ حمايت از اقشار محروم و زنان سرپرست خانوار.
۸ـ ۳۵ـ توسعه بخش تعاون با هدف توانمندسازى اقشار متوسط و كم درآمد جامعه به نحوى كه تا پايان برنامه پنجم سهم تعاون به ۲۵ درصد برسد.
ـ امور سياسى، دفاعى و امنيتى
۳۶ـ تقويت حضور و مشاركت مردم در عرصه هاى سياسى، اجتماعى، اقتصادى و فرهنگى.
۳۷ـ جهت دهى جريانات سياسى به پايبندى به ارزش هاى اسلامى - انقلابى، دفاع از منافع ملى، دشمن ستيزى، قانون پذيرى و اصول اخلاقى.
۳۸ـ حمايت از آزادى هاى مشروع و صيانت از حقوق اساسى ملت.
۳۹ـ اعتلاى شأن، موقعيت، اقتدار و نقش جمهورى اسلامى ايران در منطقه و نظام بين الملل به منظور تحكيم امنيت ملى و پيشبرد منافع ملى با تأكيد بر:
۱ـ ۳۹ـ تقويت همكارى هاى دوجانبه، منطقه اى و بين المللى با اولويت كشورهاى همسايه.
۲ـ ۳۹ـ تقويت روابط سازنده با كشورهاى غيرمتخاصم.
۳ـ ۳۹ـ بهره گيرى از روابط براى افزايش توان ملى.
۴ـ ۳۹ـ مقابله با افزون خواهى و اقدام متجاوزانه در روابط خارجى.
۵ـ ۳۹ـ تلاش براى رهايى منطقه از حضور نظامى بيگانگان.
۶ـ ۳۹ـ حمايت از مسلمانان و ملت هاى مظلوم و مستضعف بويژه ملت فلسطين.
۷ـ ۳۹ـ تلاش براى همگرايى بيشتر ميان كشورهاى اسلامى.
۸ـ ۳۹ـ تلاش براى اصلاح ساختار سازمان ملل.
۹ـ ۳۹ـ سازماندهى تلاش مشترك براى ايجاد مناسبات و نظامات جديد اقتصادى، سياسى و فرهنگى منطقه اى و جهانى با هدف تأمين عدالت، صلح و امنيت جهانى.
۴۰ـ حضور فعال و هدفمند در سازمانهاى بين المللى و منطقه اى و تلاش براى ايجاد تحول در رويه هاى موجود بر اساس ارزشهاى اسلامى.
۴۱ـ ارتقاء نقش مديريتى ايران در توزيع و ترانزيت انرژى، افزايش فرصتهاى صادراتى، جذب سرمايه و فناورى هاى پيشرفته و كمك به استقرار نظام پولى، بانكى و بيمه اى مستقل با كمك كشورهاى منطقه اى و اسلامى و دوست با هدف كاهش وابستگى به سيستم پولى نظام سلطه.
۴۲ـ تقويت تعامل فرهنگى، حقوقى، سياسى و اقتصادى با جهان بويژه حوزه تمدن اسلامى – ايرانى.
۴۳ـ تقويت هويت اسلامى و ايرانى ايرانيان خارج از كشور، كمك به ترويج خط و زبان فارسى در ميان آنان، حمايت از حقوق آنان و تسهيل مشاركت آنان در توسعه ملى.
۴۴ـ تحكيم و ارتقاء امنيت پايدار، فراگير و تضمين كننده اهداف و منافع ملى با تأكيد بر:
۱ـ ۴۴ـ تقويت نقش مردم و اطلاعات مردمى در پيشگيرى از تحركات ضد امنيتى.
۲ـ ۴۴ـ تقويت و تعامل مؤثر دستگاه هاى اطلاعاتى، انتظامى و قضايى و هماهنگى بين آنها براى تأمين اشراف اطلاعاتى و مقابله با هر نوع اخلال در امنيت عمومى، اقتصادى و اجتماعى و مقابله با تهديدهاى نرم.
۳ـ ۴۴ـ ايجاد سامانه يكپارچه نرم افزارى اطلاعاتى، ارتقاء سطح حفاظت از اطلاعات رايانه اى، توسعه علوم و فناورى هاى مرتبط با حفظ امنيت سامانه هاى اطلاعاتى و ارتباطى به منظور صيانت از فضاى تبادل اطلاعات، تقويت فنى براى مقابله با تخلفات در فضاهاى رايانه اى و صيانت از حريم فردى و عمومى.
۴ـ ۴۴ـ تقويت زير ساخت هاى انسجام و همبستگى ملى براى پيشگيرى و مقابله با عوامل بروز گسست هاى هويتى، اجتماعى، فرهنگى و اعتقادى.
۴۵ـ ارتقاء توانمندى هاى دفاعى و قدرت بازدارندگى به منظور دفاع از حاكميت، تماميت ارضى، منافع و امنيت ملى و مقابله مؤثر با تهديدهاى خارجى و ايجاد توازن منطقه اى با تأكيد بر:
۱ـ ۴۵ـ كسب دانش و فناورى هاى نو و نرم افزارهاى پيشرفته دفاعى و نوسازى و بازسازى صنايع دفاعى، افزايش ضريب خودكفايى با توسعه تحقيقات و بهره مندى از همه ظرفيت هاى صنعتى كشور.
۲ـ ۴۵ـ اهتمام به حضور نيروهاى مردمى در امنيت و دفاع از كشور و انقلاب با تقويت كمى و كيفى بسيج مستضعفان.
۳ـ ۴۵ـ گسترش پدافند غيرعامل.
۴ـ ۴۵ـ امنيت پايدار مناطق مرزى و كنترل مؤثر مرزها.