پایگاه اطلاع رسانی دفتر مقام معظم رهبری

ديدار مديران بخشهاي خبري صدا و سيما

مقام معظم رهبري در اين ديدار به اهميت،ظرافت و دشواري كار تهيه و تنظيم خبر اشاره كردند و افزودند: فعاليت در امور خبري يك كار سياسي است و قطبهاي سياسي جهان امروز كار خبر را بعنوان يكي از مهمترين اقدامات سياسي در نظر ميگيرند. بر همين اساس مي توان گفت كه در جهان امروز بخش عمده اي از نفوذ و اقتدار سياسي قدرتها به توانايي ها و سلطه ي خبري آنها بستگي دارد.
حضرت آيةالله خامنه اي گرايش نسلها، سياست ها و اقطاب جديد جهان به سمت مواضع به حق و عادلانه‌ي جمهوري اسلامي ايران در مسائل بين المللي را خاطر نشان ساختند و فرمودند: نشانه هاي بسياري در دست است كه ميتوان به روشني جهت حركت وقايع جهان را دريافت و بدون ترديد موازنه، به نفع اسلام و جمهوري اسلامي ايران تغيير خواهد كرد . لذا در چنين شرايطي توجه به امور خبري و پرهيز از خطاها اهميت خاصي دارد.
رهبر انقلاب اسلامي از مسئولان و دست اندركاران مسائل خبري بعنوان سربازان هنرمند و كارآمد جناح عظيم اسلامي نام بردند و فرمودند: وجود جاذبه دراخبار، تحليل ها و تفاسير سياسي يك اصل مهم است كه بايد آن را از طريق تنظيم درست متون خبري و تفسيري و نيز صحيح خواني خبر تأمين كرد. از اين رو بايد فعاليت درامور خبري را دقيقاً بعنوان يك كار هنري در نظر گرفت.
مقام معظم رهبري به قابليت گسترش زبان فارسي در بيان تمامي ظرافت ها اشاره كردند و خطاب به مسئولان و گويندگان خبر صدا و سيما فرمودند:‌خبر رايج ترين سخن يك رسانه است و متون خبري بايد از زيبائي ها ي ادبي و نگارشي برخوردار باشند و با هنرمندي و در نهايت زيبايي و گستردگي ارائه شوند تا همه ي مردم آن را بفهمند و اين كاري هنري است كه بايد به آن اهميت داده شود.
حضرت آيةالله خامنه اي در بخش ديگري از بياناتشان ضرورت تغذيه ي فكري و سياسي مردم از طريق راديو و تلويزيون را يادآور شدند و افزودند: تنظيم و گزينش اخبار و نوشتن تحليل ها و تفسيرهاي خبري بايد بر اساس گسترده نگري مردم انجام شود. باز كردن ذهن مردم يكي از اهداف ماست و تمايل داريم كه آنها بطور گسترده فكر كنند زيرا به اعتقاد ما با آگاه شدن مردم از حوادث عالم،آنان در برابر بسياري از توطئه ها و خباثت هاي ذهني و فكري دشمنان مصونيت پيداخواهند كرد.
رهبر انقلاب اسلامي مسئولان صدا و سيما و ديگر وسايل ارتباط جمعي كشور را به تلاش در جهت افزايش قدرت تحليل مسائل سياسي و اجتماعي در مردم توصيه كردند و فرمودند: همت شما بايد متوجه اين امر مهم باشد كه مردم قدرت تحليل و بينش صحيح سياسي داشته باشند زيرا در اين صورت است كه بسياري از مسائل بدست خود مردم حل خواهد شد.
حضرت آيةالله خامنه اي مراتب قدرداني خود را از خدمات و تلاشهاي مستمر خبرنگاران، سردبيران و مسئولان خبر صدا و سيما ابراز داشتند و در پايان سخنانشان بابيان اين مطلب كه انتخاب و گزينش اخبار بر اساس منافع باندي و گروهي خيانت به نظام اسلامي است،‌ضرورت پرهيز آنان از وارد شدن به خط بازيهاي سياسي راگوشزد كردند.
بر اساس همين گزارش پيش از بيانات مقام معظم رهبري آقاي همتي معاون سياسي سازمان صدا و سيماي جمهوري اسلامي ايران گزارشي از فعاليتهاي صدا و سيما درطول يكسال گذشته را ارائه كرد و طي آن محورهاي سياست خبري اين سازمان در چارچوب سياستهاي اصولي نظام را بر شمرد. وي همچنين به بيان آماري از توليدات خبري واحدمركزي خبر پرداخت و تصميم صدا و سيما براي فعال كردن دفاتر خبري خود در خارج ازكشور با هدف كاهش وابستگي به خبرگزاريهاي خارجي و نيز تقويت بنيه ي تخصصي وكارشناسي خبري و برنامه هاي سياسي اين سازمان را به استحضار رهبر انقلاب اسلاميرساند.
کاربر گرامی؛ لطفا قبل از تکمیل فرم، موارد زیر را مطالعه کنید:
  • جهت مکاتبه با دفتر، از قسمت ارسال نامه استفاده نمایید.
  • به منظور استفتاء یا ارسال سوال شرعی، از قسمت ارسال سوال شرعی استفاده نمایید.
  • جهت ارایه انتقاد و پیشنهاد به سایت دفتر، از قسمت ارتباط با پایگاه استفاده نمایید.
  • از فرم زیر فقط برای ارایه نظرات در مورد محتوای همین صفحه استفاده نمایید.
  • مسوولیت ارسال اشتباه بر عهده ارسال کننده آن است.
700 /