پایگاه اطلاع رسانی دفتر مقام معظم رهبری

مقام معظم رهبری :

فرهنگ، مهمترين عامل دستيابی به آرمان اصلی ملت ايران

حضرت آیت الله خامنه اي رهبر معظم انقلاب اسلامي، صبح امروز در ديدار اعضاي شورايعالي انقلاب فرهنگي، فرهنگ را فضاي تنفسي جامعه خواندند و تأكيد كردند: آرمان اصلي ملت ايران رسيدن به جامعه اي رشيد، موحد، پرنشاط، پراميد، عدالت طلب، داراي اعتماد به نفس، پركار، پيشرو، پيشرفته، داراي توكل و برخوردار از روح ايثار و گذشت است و «فرهنگ» مهمترين عامل دستيابي به اين هدف والاست.

حضرت آيت الله خامنه اي، با اشاره به تأثيرگذاري عميق فرهنگ در ابعاد مختلف جامعه و كشور افزودند: فرهنگ عمومي علاوه بر رفتارهاي فردي و اجتماعي در تصميم سازيها و تصميم گيريهاي حكومتي نيز كاملاً مؤثر است و به همين علت بايد آن را به شكلي صحيح، تبيين و پيگيري كرد.

ايشان، اهداف عمومي ملت مسلمان و انقلابي ايران را مباني و معيارهاي دستيابي به جامعه آرماني برشمردند و افزودند: بايد ضمن پرهيز از بحثهاي صرفاً نظري و ذهني، به تطبيق وضع فرهنگي موجود با وضع مطلوب و آرماني پرداخت و با مشخص كردن عيبها و مشكلات و بررسي علل و عوامل آنها، به برنامه ريزي زمانبندي شده براي رفع مشكلات و دستيابي به اهداف و آرمانها، همت گماشت.

ايشان متذكر شدند: بايد فعاليتهاي شوراي عالي انقلاب فرهنگي زمينه ساز تحقق عدالت اجتماعي، رفتارهاي صحيح فردي و اجتماعي و دين باوري در جامعه و كشور شود.

حضرت آيت الله خامنه اي،‌افزايش نشاط كار و ابتكار، ارتقاء اعتماد به نفس فردي و ملي، افزايش اميد، مصرف صحيح و تقويت گرايش به كالاهاي ساخت داخلي، توجه بيشتر به نشانه ها و آثار «اسلامي، ايراني و انقلابي» در معماري عمومي كشور و افزايش خطرپذيري و شجاعت اقدام را از جمله اهداف مثبت فرهنگي خواندند و افزودند: زمينه دستيابي به اين اهداف در جامعه وجود دارد و تحقق آنها،‌مستلزم تبيين مهندسي فرهنگي، برنامه ريزي و تلاش بيشتر است.

رهبر انقلاب اسلامي با اشاره به ناكافي بودن كارهاي انجام شده در زمينه مهندسي فرهنگي، تأكيد كردند: بايد اين مسئله مهم را خيلي جدي تر گرفت.

ايشان با تشكر از تحرك و جديت شورايعالي انقلاب فرهنگي به وي‍ژه رئيس جمهور و همچنين دبير اين شورا، در ايفاي وظايف حساس و سنگين اين نهاد، شورايعالي انقلاب فرهنگي را مجموعه اي از صاحبنظران و صاحب اختياران برشمردند و خاطرنشان كردند:‌فلسفه وجودي اين تركيب، برخورداري شورا از قدرت تصميم گيري و اجراست و اين تركيب منحصر به فرد مي تواند و بايد كشور و جامعه را در حركتي نظام مند و پيشرو، به سمت و سوي آرمانهاي مورد نظر به پيش ببرد.

حضرت آيت الله خامنه اي با انتقاد از نگاه نادرستي كه تصميم گيريهاي شورايعالي انقلاب فرهنگي را با اختيارات دستگاهها در تناقض مي داند افزودند: اين شورا، در فرازي بالاتر از مسئوليتها و وظايف دستگاههاي مختلف و با نگاه واقع­بينانه و در عين حال آرمانگرايانه به فعاليتهاي همه دستگاهها، سمت و سوي واحد فرهنگي مي دهد و حركت هماهنگ سازمانها و دستگاهها را براي تحقق اهداف و آرمانهاي عمومي سازمان مي بخشد.

رهبر انقلاب اسلامي، با اشاره به جايگاه مهم و حساس شورايعالي انقلاب فرهنگي، مصوبات آن را براي همه دستگاهها، لازم الاجرا دانستند و افزودند: همانگونه كه امام راحل عظيم الشأن نيز تأكيد مي كردند مصوبات شورايعالي انقلاب فرهنگي لازم الاجراست كه البته براي تحقق اين مهم، بايد ساز و كار مشخصي تدوين شود.

رهبر انقلاب اسلامي، همچنين ‌تقويت بيشتر عقبه كارشناسي شورايعالي انقلاب فرهنگي و تعامل بين اين شورا با نخبگان و كارشناسان حوزه و دانشگاه را مهم دانستند و برنامه ريزي براي تحقق موضوعات مطرح شده در اين ديدار را ضروري خواندند.

در ابتداي اين ديدار آقاي احمدي ن‍ژاد رئيس شورايعالي انقلاب فرهنگي اعلام كرد اين شورا، فرهنگ را روح حاكم و جهت گيري اصلي در تمام فعاليتها مي داند و در دوره جديد توانسته در فضاي عمومي جامعه، ادبيات انقلاب را حاكم و اميد، شجاعت، آرمانخواهي، همبستگي ملي، پيوستگي با نظام اسلامي را تقويت كند.

رئيس جمهور آماده كردن زمينه براي شكوفايي ذهنها، و حمايت و ارتباط گسترده با نخبگان جامعه را از ديگر اقدامات شورايعالي انقلاب فرهنگي برشمرد و افزود: اين شورا براي ايجاد و ترميم ساختارها و اصلاح محتواي تصميمات گامهاي خوبي برداشته است.

آقاي احمدي نژاد با اشاره به تنوع دستگاهها و نهادهاي فرهنگي، هماهنگي بيشتر اين دستگاهها را در اجرايي كردن سياستهاي كلان فرهنگي خواستار شد.

آقاي دكتر مخبر دبير شورايعالي انقلاب فرهنگي هم در گزارشي با اشاره به تشكيل شوراهاي تخصصي مهندسي فرهنگي، نقشه جامع علمي و تحول و نوسازي نظام آموزشي گفت: اين شوراهاي تخصصي با برگزاري مستمر و مداوم جلسات خود پيشرفت مناسبي داشته اند به طوريكه نقشه جامع علمي كشور در كمتر از يك سال آينده تهيه و تقديم خواهد شد.

دكتر مخبر به تعامل خوب شورا با حوزه هاي علميه و دانشگاهها براي ايجاد كرسيهاي آزادانديشي اشاره كرد و افزود: شورايعالي انقلاب فرهنگي گامهاي خوبي در زمينه توجه به فناوريهاي نوين ازجمله هوا و فضا، نانو و IT برداشته و ايجاد پايگاه استنادي علوم در ايران و جهان اسلام (ISC) را در دست بررسي و انجام دارد.

دبير شورايعالي انقلاب فرهنگي همچنين از بررسي ملاكهاي ارتقاي اساتيد دانشگاه با هدف بومي كردن علوم و ايجاد نهضت نرم افزاري خبر داد همچنين چند تن از اعضاي شورايعالي انقلاب فرهنگي در اين ديدار ديدگاههاي خود را درباره مسائل مختلف بيان كردند.


کاربر گرامی؛ لطفا قبل از تکمیل فرم، موارد زیر را مطالعه کنید:
  • جهت مکاتبه با دفتر، از قسمت ارسال نامه استفاده نمایید.
  • به منظور استفتاء یا ارسال سوال شرعی، از قسمت ارسال سوال شرعی استفاده نمایید.
  • جهت ارایه انتقاد و پیشنهاد به سایت دفتر، از قسمت ارتباط با پایگاه استفاده نمایید.
  • از فرم زیر فقط برای ارایه نظرات در مورد محتوای همین صفحه استفاده نمایید.
  • مسوولیت ارسال اشتباه بر عهده ارسال کننده آن است.
700 /