پایگاه اطلاع رسانی دفتر مقام معظم رهبری

دیدار علما و روحانیان استان سمنان‌

مقام معظم رهبری در دیدار با علما ,فضلا‌, روحانیون و خواهران طلبه ,استان سمنان‌, بر نقش تعیین کننده روحانیت در مقاطع مهم تاریخ ایران تاکید کردند .
حضرت آیت‌الله خامنه‌ای رهبر معظم انقلاب اسلا‌می در دیدار با علما ,فضلا‌,
روحانیون و خواهران طلبه ,استان سمنان‌, استقلال و مردمی بودن را خصوصیت منحصر به فرد روحانیت شیعی برشمردند و تاکید کردند: تقویت ارتباط با مردم‌, افزایش قدرت فهم و تحلیل سیاسی ,حفظ قداست روحانیت‌,سلامت مالی و اخلاقی‌, ذی طلبگی‌,افزایش مهارتهای دینی برای پیروزی درمیدان پیکار جهانی اندیشه‌ها و مبارزه شجاعانه با خرافات از جمله وظایفی‌است که عمل به انها موجب حفظ جایگاه بی نظیر روحانیت و استمرار ویژگی‌های تاریخی ان خواهد شد.

حضرت ایت‌الله خامنه‌ای دراین دیدار که امشب برگزار شد, حفظ خصوصیت اصلی‌روحانیت شیعی یعنی استقلال و مردمی بودن را رمز دست یابی روحانیت به‌جایگاهی ممتاز و نقشی بی نظیر در تاریخ ایران و اوضاع امروز کشوردانستند و افزودند:برخلاف روحانیون ادیان دیگر, روحانیت شیعی فقط به‌مردم وابسته است و برای مردم و در خدمت مردم است که این پدیده بسیاربزرگ و مهمی است که باید حفظ و تقویت شود.

ایشان ارتباط عمیق و دو جانبه روحانیون با مردم را موجب پیشقدمی و تاثیر تعیین کننده روحانیت در مقاطع مهم تاریخ ایران از جمله مشروطه ومسئله ملی شدن نفت برشمردند و افزودند: استمرار ارتباط مستقیم روحانیت‌با همه قشرهای مردم با هر خاستگاه و موقعیت اجتماعی ,اقتصادی و سیاسی ,وظیفه‌ای کاملا جدی و موجب تقویت اعتماد مردم است که برای عمل به ان باید از نشست و برخاست با مردم به ویژه در مساجد و جلسات مذهبی ,بهره گرفت.

رهبر ا نقلاب اسلامی با تاکید بر لزوم ارتباط روحانیون با سیاست‌, به‌تلاشهای مستمر مراکز قدرت جهانی برای جدایی دین از سیاست اشاره کردند وافزودند: سیاسی بودن یک روحانی به معنای ورود به باندها و جناحهای سیاسی و الت دست شدن سیاست بازان نیست بلکه به معنای اگاهی سیاسی‌, برخورداری‌از قدرت تحلیل عمیق و بهره مندی از قدرت جهت یابی صحیح سیاسی است.

ایشان حفظ شان و قداست روحانیت را از دیگر وظایف مهم روحانیون و از شروط اساسی حفظ نقش و جایگاه بی دلیل روحانیت خواندند و افزودند:سلامت مالی‌و اخلاقی‌, قناعت‌, پرهیز از دنیا طلبی‌, حفظ ذی طلبگی و داشتن یک زندگی‌متوسط از جمله الزامات حفظ قداست روحانیت است.

حضرت ایت الله خامنه ای افزایش مهارتهای دینی را از دیگر الزامات‌روحانیت اصیل دانستند و خاطر نشان کردند: دنیای امروز, میدان تعارض‌فلسفه ها و افکار مختلف است و روحانیت باید برای حضور موثر در میدان پیکار جهانی اندیشه های گوناگون , از توان فکری کامل برخوردار باشد.

ایشان تهاجم فرهنگی را واقعیتی بسیارجدی برشمردند و افزودند:در دورانی‌که هجوم انبوه افکار مختلف در راهروهای اطلاعاتی جهانی‌, ذهن جوانان راهدف گرفته است‌, باید با شناخت افکار مهاجم و نیز شناخت جوانان‌, به مقابله صحیح با تهاجم فرهنگی پرداخت.

رهبر انقلاب اسلامی مبارز صریح ,جدی و شجاعانه با خرافات را از دیگر وظایف روحانیت خواندند و با اشاره به ادعای برخی اشخاص درباره ارتباط با امام زمان عج و ارتباط با غیب افزودند: روحانیت اگاه و اصیل باید برمبنای سیره پیامبر ص و روش علمای اسلام با اینگونه خرافات خطرناک/شجاعانه و بدون ملاحظه مقابله کند.

حضرت ایت‌الله خامنه‌ای در تبیین ضرورت با خرافات ,ازاد فکری و علاقنیت را مایه افتخار روحانیت شیعه دانستند و در پایان سخنانشان خاطر نشان‌کردند: شیعه با ازاد فکری و تکیه بر عقل و منطق و استدلال رشد کرده‌است و باید قدر این ویژگی را دانست و ان را دنبال کرد.

دراغاز این دیدار حجت الاسلام والمسلمین شاهچراغی نماینده ولی فقیه دراستان و امام جمعه سمنان در سخنانی اعلام کرد: شانزده حوزه علمیه دراستان سمنان فعالند و حدود 1500 روحانی و طلبه در انها مشغول تدریس وتحصیلند .
کاربر گرامی؛ لطفا قبل از تکمیل فرم، موارد زیر را مطالعه کنید:
  • جهت مکاتبه با دفتر، از قسمت ارسال نامه استفاده نمایید.
  • به منظور استفتاء یا ارسال سوال شرعی، از قسمت ارسال سوال شرعی استفاده نمایید.
  • جهت ارایه انتقاد و پیشنهاد به سایت دفتر، از قسمت ارتباط با پایگاه استفاده نمایید.
  • از فرم زیر فقط برای ارایه نظرات در مورد محتوای همین صفحه استفاده نمایید.
  • مسوولیت ارسال اشتباه بر عهده ارسال کننده آن است.
700 /