حضرت آیت الله خامنه ای رهبر معظم انقلاب اسلامی امروز در دیدار روسای دانشگاهها، موسسات آموزش عالی و مراکز تحقیقاتی سراسر کشور، لزوم تبدیل علم گرایی و علم محوری را به گفتمان مسلط جامعه در همه بخش ها یادآور شدند و با اشاره به هدف سند چشم انداز بیست ساله کشور برای رسیدن به رتبه اول علمی منطقه تأکید کردند: نقشه جامع علمی مهمترین نیاز کشور است که باید با ترسیم آن و بر اساس زمان بندی و با راهبردی مشخص، به سطوح بالای دانش روز و جهش علمی دست یابیم.
ایشان با اشاره به استعداد انسانی بالا در کشور، جمعیت بالای دانشجویی، تجربه های موفق علمی، استادان مجرب و ورود به برخی از حوزه های علوم پیشرفته و جدید، عامل اساسی را در تحقق نهضت تولید علم، توجه جدی به علوم پایه و نظریه پردازی علمی دانستند و افزودند: باید ضمن کاربردی کردن علوم و در نظر گرفتن نیازها، جهت گیری علمی مراکز دانشگاهی و تحقیقاتی به سوی رویاندن علم و تولید آن در کشور باشد.
رهبر انقلاب اسلامی رشد علمی کشور را یک فرآیند دانستند و خاطرنشان کردند: بر این اساس باید زمینه رشد علمی از ابتدایی ترین مراحل آموزش فراهم شود و این زمینه سازی تا پس از مقاطع عالی دانشگاهی ادامه یابد.
ایشان، دولت، شورای عالی انقلاب فرهنگی و مجامع تصمیم گیر و تصمیم ساز را مسئول ترسیم فرآیند رشد علمی در کشور برشمردند و تأکید کردند: باید میزان بودجه ای که در برنامه چهارم توسعه از تولید ناخالص ملی برای تحقیقات در نظر گرفته شده است تأمین شود زیرا در غیر این صورت، امکان رشد علمی به وجود نمی آید.
حضرت آیت الله خامنه ای با تأکید بر لزوم اهتمام بیش از پیش به پارکهای علم و فناوری در کشور، و همچنین نادیده گرفته نشدن رشد کمّی مراکز علمی و دانشگاهها به دلیل توجه به رشد کیفی، افزودند: نگاه متوازن به رشته های علمی دانشگاهها یکی از ضروریات مراکز دانشگاهی است که تحقق این امر نیز منوط بر ترسیم نقشه جامع علمی کشور است.
ایشان تأسیس بنیاد نخبگان را یکی از عوامل اساسی برای دلگرمی محققان و پژوهشگران و ایجاد تحرک جدی علمی دانستند.
رهبر انقلاب اسلامی بر ایجاد زمینه برای به کارگیری فارغ التحصیلان مقاطع تحصیلات تکمیلی در کشور از جمله مراکز علمی و پژوهشی، تعیین ملاکهای کاربردی در کنار ملاکهای علمی برای ارتقای اعضای هیأتهای علمی دانشگاهها، و افزایش نسبت دانشجویان دوره های تحصیلات تکمیلی به کل دانشجویان تأکید و خاطرنشان کردند: محیط علمی و تربیتی دانشگاهها باید به گونه ای باشد که دانشجویان افتخارات و میراث علمی گذشته خود را بشناسند و اعتماد به نفس ملی در آنان تقویت شود.
حضرت آیت الله خامنه ای، روحیه پرسشگری و درون پاک و همراه با معرفت دانشجویان را از ویژگیهای دوران جوانی و دانشجویی دانستند و افزودند: باید با استفاده صحیح از این ویژگیها و پاسخ متناسب به نیازهای علمی، دینی و تربیتی این قشر، فضای مساعدی برای ارتقای معرفت دینی در دانشگاهها به وجود آید.
ایشان، افزایش قدرت تحلیل و فهم سیاسی دانشجویان را از مسائل ضروری برشمردند و با اشاره به لزوم حضور جریانهای مختلف و سالم سیاسی دانشجویی در دانشگاهها افزودند: باید در دانشگاهها زمینه ای ایجاد شود تا جریانهای سیاسی دانشجویی بدون تبدیل شدن به ابزار گروهها و جریانهای سیاسی خارج از دانشگاهها، ضمن بالابردن فهم سیاسی خود در کنار تلاش علمی، قدرت شناسایی مغالطه های سیاسی و تحلیل های فریبنده را بیابند و روحیه پایبندی به منافع ملی را نیز تقویت کنند.
در این دیدار آقای زاهدی وزیر علوم، تحقیقات و فناوری ضمن ارائه گزارشی از برنامه های این وزارتخانه، جنبش نرم افزاری و تولید علم، و گسترش آموزش عالی را از رئوس برنامه ها اعلام کرد و گفت: حمایت جدی از ثبت اختراعات، توجه بیش از پیش به فناوریهای جدید، تشکیل انجمن های علمی دانشجویی، راه اندازی کرسی های نظریه پردازی، تجهیز آزمایشگاهها و کارگاههای علمی دانشگاهها، ساماندهی پذیرش دانشجو، گسترش کرسی های زبان فارسی در خارج از کشور، تعامل با پژوهشگاههای علوم انسانی و رتبه بندی دانشگاهها از جمله برنامه هایی است که برخی از آنها به انجام رسیده و برخی هم در آینده نه چندان دور محقق خواهد شد.
آقای لنکرانی وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی نیز در سخنانی با اشاره به وظایف خدماتی این وزارتخانه در کنار وظایف علمی و تحقیقاتی، توانمندسازی دانش آموختگان و اساتید را محور مباحث علمی و آموزشی دانشگاهها و مراکز تحقیقاتی علوم پزشکی بیان کرد و افزود: مراکز علمی و دانشگاهی علوم پزشکی سال گذشته پرشتاب ترین رشد علمی را در مقاله های علمی دنیا داشتند ضمن آنکه طرح تحقیقاتی ترمیم ضایعات نخاعی نمونه ای از موفقیت ها در حوزه فناوریهای نوین و پیشرفته است.
وی ایجاد رشته های جدید بویژه در حوزه فناوریهای نوین و گسترش آموزش عالی در مناطق محروم را از جمله برنامه های وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی اعلام کرد.
ایشان با اشاره به استعداد انسانی بالا در کشور، جمعیت بالای دانشجویی، تجربه های موفق علمی، استادان مجرب و ورود به برخی از حوزه های علوم پیشرفته و جدید، عامل اساسی را در تحقق نهضت تولید علم، توجه جدی به علوم پایه و نظریه پردازی علمی دانستند و افزودند: باید ضمن کاربردی کردن علوم و در نظر گرفتن نیازها، جهت گیری علمی مراکز دانشگاهی و تحقیقاتی به سوی رویاندن علم و تولید آن در کشور باشد.
رهبر انقلاب اسلامی رشد علمی کشور را یک فرآیند دانستند و خاطرنشان کردند: بر این اساس باید زمینه رشد علمی از ابتدایی ترین مراحل آموزش فراهم شود و این زمینه سازی تا پس از مقاطع عالی دانشگاهی ادامه یابد.
ایشان، دولت، شورای عالی انقلاب فرهنگی و مجامع تصمیم گیر و تصمیم ساز را مسئول ترسیم فرآیند رشد علمی در کشور برشمردند و تأکید کردند: باید میزان بودجه ای که در برنامه چهارم توسعه از تولید ناخالص ملی برای تحقیقات در نظر گرفته شده است تأمین شود زیرا در غیر این صورت، امکان رشد علمی به وجود نمی آید.
حضرت آیت الله خامنه ای با تأکید بر لزوم اهتمام بیش از پیش به پارکهای علم و فناوری در کشور، و همچنین نادیده گرفته نشدن رشد کمّی مراکز علمی و دانشگاهها به دلیل توجه به رشد کیفی، افزودند: نگاه متوازن به رشته های علمی دانشگاهها یکی از ضروریات مراکز دانشگاهی است که تحقق این امر نیز منوط بر ترسیم نقشه جامع علمی کشور است.
ایشان تأسیس بنیاد نخبگان را یکی از عوامل اساسی برای دلگرمی محققان و پژوهشگران و ایجاد تحرک جدی علمی دانستند.
رهبر انقلاب اسلامی بر ایجاد زمینه برای به کارگیری فارغ التحصیلان مقاطع تحصیلات تکمیلی در کشور از جمله مراکز علمی و پژوهشی، تعیین ملاکهای کاربردی در کنار ملاکهای علمی برای ارتقای اعضای هیأتهای علمی دانشگاهها، و افزایش نسبت دانشجویان دوره های تحصیلات تکمیلی به کل دانشجویان تأکید و خاطرنشان کردند: محیط علمی و تربیتی دانشگاهها باید به گونه ای باشد که دانشجویان افتخارات و میراث علمی گذشته خود را بشناسند و اعتماد به نفس ملی در آنان تقویت شود.
حضرت آیت الله خامنه ای، روحیه پرسشگری و درون پاک و همراه با معرفت دانشجویان را از ویژگیهای دوران جوانی و دانشجویی دانستند و افزودند: باید با استفاده صحیح از این ویژگیها و پاسخ متناسب به نیازهای علمی، دینی و تربیتی این قشر، فضای مساعدی برای ارتقای معرفت دینی در دانشگاهها به وجود آید.
ایشان، افزایش قدرت تحلیل و فهم سیاسی دانشجویان را از مسائل ضروری برشمردند و با اشاره به لزوم حضور جریانهای مختلف و سالم سیاسی دانشجویی در دانشگاهها افزودند: باید در دانشگاهها زمینه ای ایجاد شود تا جریانهای سیاسی دانشجویی بدون تبدیل شدن به ابزار گروهها و جریانهای سیاسی خارج از دانشگاهها، ضمن بالابردن فهم سیاسی خود در کنار تلاش علمی، قدرت شناسایی مغالطه های سیاسی و تحلیل های فریبنده را بیابند و روحیه پایبندی به منافع ملی را نیز تقویت کنند.
در این دیدار آقای زاهدی وزیر علوم، تحقیقات و فناوری ضمن ارائه گزارشی از برنامه های این وزارتخانه، جنبش نرم افزاری و تولید علم، و گسترش آموزش عالی را از رئوس برنامه ها اعلام کرد و گفت: حمایت جدی از ثبت اختراعات، توجه بیش از پیش به فناوریهای جدید، تشکیل انجمن های علمی دانشجویی، راه اندازی کرسی های نظریه پردازی، تجهیز آزمایشگاهها و کارگاههای علمی دانشگاهها، ساماندهی پذیرش دانشجو، گسترش کرسی های زبان فارسی در خارج از کشور، تعامل با پژوهشگاههای علوم انسانی و رتبه بندی دانشگاهها از جمله برنامه هایی است که برخی از آنها به انجام رسیده و برخی هم در آینده نه چندان دور محقق خواهد شد.
آقای لنکرانی وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی نیز در سخنانی با اشاره به وظایف خدماتی این وزارتخانه در کنار وظایف علمی و تحقیقاتی، توانمندسازی دانش آموختگان و اساتید را محور مباحث علمی و آموزشی دانشگاهها و مراکز تحقیقاتی علوم پزشکی بیان کرد و افزود: مراکز علمی و دانشگاهی علوم پزشکی سال گذشته پرشتاب ترین رشد علمی را در مقاله های علمی دنیا داشتند ضمن آنکه طرح تحقیقاتی ترمیم ضایعات نخاعی نمونه ای از موفقیت ها در حوزه فناوریهای نوین و پیشرفته است.
وی ایجاد رشته های جدید بویژه در حوزه فناوریهای نوین و گسترش آموزش عالی در مناطق محروم را از جمله برنامه های وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی اعلام کرد.